Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV / SE] Uitbreiding PV installatie met 4 panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:03
Graag jullie mening/advies:

Vanwege een vrij forse uitbouw heb ik meer plat dak oppervlakte ter beschikking voor een aantal extra zonnepanelen. De vloerverwarming is uitgebreid waardoor meer verbruik warmtepomp.

Het schuine dak ligt al helemaal vol met:

16x AEG Mono Black 370Wp
Solaredge SE 5K 3-fase
Opbrengst 2022: 6,16MWh

Hiermee was het ongeveer energieneutraal.

Bij hetzelfde bedrijf wat de huidige installatie gelegd heeft een offerte opgevraagd. Ze komen met:

4x AEG Shingled Ultra Black 410Wp
-Aansluiten op bestaande installatie (huidige omvormer)
-Theoretische opbrengst: 1.07MWh
-Initiële prijs: €2200,-

Ik ben geen expert op het gebied van PV, maar wat ik begrijp is dat de omvormer maximaal 6750Wp aankan? Is de omvormer voor de nieuwe situatie niet voldoende?

En de prijs? Voor een complete PV set zie ik voldoende topics met de prijs per Wp op Tweakers. Maar wat is nu een goede prijs voor een uitbreiding zonder omvormer?

Alvast bedankt voor jullie input :)

Alle reacties

• Acid Vendetta
Iemand een idee?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:04
Ik heb onlangs akkoord gegeven voor 6x 365wp voor 2300 euro. Ik denk dat je hiermee een forse prijs bepaalt, maar niet onredelijk veel. Bijleggen is altijd duur helaas.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:58
je gaat over het maximale vermogen van de omvormer heen.
Ik zou het bedrijf om een uitdraait vragen van de SE designtool waaruit blijkt dat dit kan, die tool is namelijk leidend.
Wattage is niet zo heel spannend en ook afhankelijk van ligging en hellingshoek.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Acid Vendetta
Bedankt :). Ik heb om de uitdraai gevraagd. Als ik het heb zal ik het even posten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor een uitbreiding met 4 vind ik de prijs niet eens heel erg, €1,35/Wp

Designer geeft op pal zuid akkoord als het op 43 graden ligt, niet op 30 graden. Dus hangt er om.

Gaat alles op 1 dakvlak? Je kunt op een normale solaredge 3 fase omvormer NIET zonder problemen zomaar 4 panelen op een compleet andere oriëntatie leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
Kosten panelen €800, solarstell voor 4 is €350, bedrading/buizen €50-100, als je het zelf zou kunnen lukt het ruwweg voor de helft. Maar ja, je betaalt dus voor het werk.

Dit even afgezien van of het kan, ik lees schuin dak vs. plat dus vrijwel zeker niet dezelfde oriëntatie.

• Acid Vendetta
Ronald schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:39:
Voor een uitbreiding met 4 vind ik de prijs niet eens heel erg, €1,35/Wp

Designer geeft op pal zuid akkoord als het op 43 graden ligt, niet op 30 graden. Dus hangt er om.

Gaat alles op 1 dakvlak? Je kunt op een normale solaredge 3 fase omvormer NIET zonder problemen zomaar 4 panelen op een compleet andere oriëntatie leggen.
Huidig schuin dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj2AOyC6j1AM2TXcKPXGv3HPRlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o3x6isr2pVI5tMpuzf8O004V.jpg?f=user_large

De 4 mogelijke nieuwe panelen op hetzelfde plat dakvlak waar nog geen satelliet foto van is. De exacte hellingshoek weet ik (nog) niet. Azimut is hetzelfde als de bestaande panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj-dFfN3PVJCmI_yGBRKpVS_jrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tArrTix3WZH4JGpoOcvgfElk.png?f=user_large

• Ronald
  • Nu online
Wat je niet weet kan niet gesimuleerd worden, niet als het nauw luistert :-)

geen bouwtekening :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Acid Vendetta
Het SolarEdge designer tool rapport:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRJn1fVRu0n6KP46sG9F7CH-xa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqmHJ6bi7AH3rjSfmOSWIoQr.jpg?f=fotoalbum_large

In het rapport staat 20x S440 als optimizer. Dit moet zijn: 16x P401 en 4x S440.

[ Voor 93% gewijzigd door Acid Vendetta op 19-09-2023 13:05 . Reden: Rapport binnen ]

• Ronald
  • Nu online
Designer kan niet met meerdere typen optimizer simuleren. Maar p401 en s440 mogen samen, dus dat deel is in orde.

Er gaat optimizer clipping plaatsvinden in de zomer op de 4 nieuwe panelen en dat gaat gebeuren als de zon nog wel op de bijna plat liggende nieuwe 4 schijnt, maar niet meer op de steile bestaande. Dat is in de simulatie 0,02% opbrengst factor verlies en zal in de praktijk meer zijn.

• Acid Vendetta
Oké, met wat optimizer clipping in het achterhoofd. Ziet het er verder acceptabel uit? Maw heeft een grotere omvormer (financieel) meerwaarde?

• Ronald
  • Nu online
Ik heb ongeveer hetzelfde aan aftop (omvormer clip). Dat gebeurd op moment dat het het minste waard is... gewoon accepteren... nooit terug te verdienen.

• Acid Vendetta
Duidelijk. Bedankt iedereen!
Pagina: 1