• Phomer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 09:41
Het betreft de volgende build.

Specificaties:

Thermaltake Toughpower SFX 750W Modulair Gen5

Kingston KC3000 2TB M.2 SSD

Asus GeForce RTX 4070 Ti

Intel Core i5 13600K

ASUS ROG STRIX LC II 240

Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 6400

ASUS ROG STRIX B760-I GAMING WIFI

Lian Li Q58X3 PCI-E 3.0 Zwarte Mini ITX Behuizing

Een week geleden ben ik begonnen met de build en heb ik Windows 11 Pro geinstalleerd.

De GPU werd herkend door het BIOS, games, GeForce Experience, Armory Crate en Apparaatbeheer.

Alles is handmatig bijgewerkt via de ASUS-website dmv. de laatst beschikbare pakketjes. De BIOS is ook up-to-date. De nieuwste drivers zijn ontvangen van Nvidia via Geforce Experience.

De geteste games zijn allemaal Steam-Games: God of War, Spiderman, NFS Heat en ze draaien allemaal, maar de GPU presteert niet zoals het zou moeten. Hij draait niet, maar in taakbeheer wordt er wel gesuggereerd dat hij aan het werk is. Resultaat is schokkerig beeld en lag.

Ik heb ook de stroomkabel van de GPU vervangen door een Gold-geclassificeerde 1000W 12V4PINS Thermaltake-kabel. Dit omdat het verloopkabeltje geleverd bij de GPU wat te wensen over liet en ergens online informatie ingewonnen heb, dat dit mogelijk betere resultaten zou kunnen opleveren. Ook dit heeft niet bijgedragen aan een betere ervaring.

Vandaag heb ik de PC opnieuw geïnstalleerd met Windows 10 Pro om helemaal opnieuw te beginnen. Tot nu toe geen betere resultaten. Bovengenoemde stappen allemaal nogmaals doorlopen en alles opnieuw ingesteld.

Omdat de Lian-Li kast komt met een verlengkabel/Riser voor de GPU heb ik nog een moment getwijfeld dat het hier aan zou kunnen liggen. In de BIOS heb ik PCI-E settings aangepast naar PCI-E 4.0, want de specs van de ASUS 4070 TI heeft. Ook dit maakt helaas geen verschil.

Als je ideeën of suggesties hebt, laat het me dan weten! Ik heb geen trucjes meer in de doos...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:09

Thomg

Aww yiss

Wat zegt GPU-Z over de link speed/bus interface?

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 14-09-2023 22:59 ]

• Phomer
Jaman.. daar gaan we!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zNrskgCpuTvw0yUJuSqSP3RpWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpFjzyWD9zgj0UFmD2whZnKA.jpg?f=fotoalbum_large

• Phomer
BIOS update nalopen dus?
Want dat heb ik al wel gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hey hallo, welkom in de wondere wereld van risers.
Zelf ook meegemaakt, uiteindelijk heb ik mijn kast gillend teruggestuurd en een riser-lose kast gehaald.
Ik heb echt van alles geprobeerd, niks werkte.

Probeer maar te rebooten, de eerste 1-100 minuten draait het netjes op gen 4, maar ineens valt het terug naar gen 1 en begint de ongein.

[ Voor 37% gewijzigd door Thomg op 14-09-2023 23:06 ]

• Phomer
Deze build is voor een maat.
Zelf heb ik een Cooler Master met Riser en dat werkt prima....

Maar de specs van de kast geven aan dat 4.0 ondersteund wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Check even of na reboot het wel gen 4 doet.

• Phomer
nope, ... nog altijd 1.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Huh, vreemd. Dat is een headscratcher. En wat als je de GPU direct in de moederbord slot?
En misschien eens proberen risers uit te wisselen.

• Phomer
precies dat man, breek mijn hoofd er al anderhalve week over.. dit is wel de oplossing, dus thanks, ben al blij... maar omdat het om twee ITX builds gaat denk ik dat ik gewoon een nieuwe riser laat komen...

• Phomer
Maar zou een reboot voldoende moeten zijn?

"Check even of na reboot het wel gen 4 doet."

programma paar keer gedraaid en ook die test effe gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 23:29
De gpu moet belast zijn om op 4x bus te lopen, oftewel even een stresstool draaien.

Maar risers zijn per definitie drama steeds meer fabrikanten verkopen ze simpelweg niet meer.

• Phomer
ik ga ff een stress er tegenaan gooien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:45

Umbrah

The Incredible MapMan

Logisch dat hij traag loopt, hij doet niks. Start furmark eens, en kijk dan in GPU-Z wat het ding doet. Het geeft je ook een flinke hoeveelheid performance counters, om zowel zaken als hotspot temp en limit reasons weer te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Oei, ik ging er vanuit dat dat al gedaan was, misschien iets te voorbarige conclusie voor je ;)

• Phomer
sorry mannen... wordt aan gewerkt nu... deze stappen heb ik de laatste 8 build niet nodig gehad... leer een hoop in een paar uur tijd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phomer
stress test doet verder niets....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tedsond
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-05-2024
Hey!

Probeer eens in je bios te kijken.
Als je bios wellicht Gen 5 Pusht, maar je riser maar gen 4 aankan. Kan het dan zijn dat je Riser Gen 1 gaat doen omdat ie gen 5 infra niet snapt?

Wat ik probeer te zeggen:
Check bios en zet de PCI-E op Gen 4 ipv Auto of Gen 5.

Ben benieuwd of het werkt!

Mvg,

Ted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Das niet helemaal hoe het werkt. De GPU meld dat het max Gen 4 ondersteunt dus de Bios probeert Gen 4 te doen.

Alleen had ik hetzelfde probleem, maar niet zo meteen als TS. De GPU en/of Bios (weet dat niet exact) detecteert dat Gen 4 niet lukt en "panict" terug naar Gen 1 om instabiliteit te voorkomen.
Phomer schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:14:
stress test doet verder niets....
Standaard staat het in de bios op auto en probeert het het hoogste te doen wat GPU + Moederbord ondersteunt, Gen 4 dus. Slot GPU direct in je moederbord of wissel risers uit en check wat het dan doet.

Zoals ik al zei had ik hetzelfde probleem, uiteindelijk 2 "defecte" risers gehad en kast RMA gestuurd en een niet-riser kast gehaald.

[ Voor 36% gewijzigd door Thomg op 15-09-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phomer
Ik neem de laatste tips mee en ga nog even beetje spelen met de bios setting...
Helaas is de riser unit mijnn Cooler Master veel the kort ok deze the chicken, dus heb ik masr even nieuwe laten Komen.. Morgen meteen Erin knallen en duimen maar.....
Pagina: 1