Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-11 20:14
Ik zou graag de experts willen vragen voor een controle van mijn DIY zonnepanelen plan en ben nog niet helemaal uit de omvormer. Hoe zouden jullie het aanpakken?

In huis momenteel aan het verbouwen, daarnaast zou ik graag zonnepanelen willen leggen op de berging in de tuin. Hier zouden er mij inziens 3 in landscape op kunnen passen. Voor de bekabeling is een grote mantel buis beschikbaar vlak achter de achtergevel en ruimte in de nieuwe zelf geplaatste groepenkast. (Bedankt voor de hier op het forum Sander Vunderink tip!) Ik ben van plan de panelen op betonschansen te plaatsen. Gezien de schaduw van de huizen om de plek heen, heb ik lopen kijken naar in eerste instantie APS micro's, enphase is mijn inziens wat duur voor zo weinig panelen vanwege de envoy en q-relais, maar zie nu ook hoymiles als interessante optie. Een HMS 1000 en een HMS 500 samen bijvoorbeeld. of toch 2x een ds3? qua panelen denk ik momenteel aan de Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 435wp.

Wat denken jullie? Ik hoor het graag.
Foto's
overzichtsfoto van de locatie met de woningen eromheen. Panelen richting ZO, boven is het noorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny9RoFyt6yWiq8HWIWohnPfRl54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zRSDM86O222shjBBtZPHUz0e.png?f=fotoalbum_large

Schaduw analyse door Sunny Design
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9anwsGdPLbrkPs_oqCZSt7fH3yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iD0HbGnRcu1LhjU2ggnq2iLo.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Platdak, 4x2 m, hoogte van de berging is 2m andere deel van de berging is dak van de buren. VVE is inactief, maar andere eigenaren zijn akkoord dat ik panelen leg op mijn deel van de berging.
Schaduw
Ja van de bebouwing eromheen, deze staan wel op afstand maar de nok is 12m hoog.
Jaarverbruik
1 pers huishouden, woon er nog niet dus nog geen verbruik. Daarnaast zoveel als mogelijk opbrengst, dus in dat op zicht is dit niet relevant.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A, appartement, overstap naar 3 Fase ooit is zeer onwaarschijnlijk, geen laadpaal mogelijkheden
Budget en doel
Wat nodig is voor een goede installatie mbt de werking met maximale opbrengst
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf
Bijhouden van data
Heeft geen meerwaarde voor mij,
Reeds verkregen offertes
DIY, nog geen
Regio
Noord-Nederland

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
Dit paneel is iets langer: https://www.solar-outlet....black-white-half-cut.html

Scheelt toch weer 100Wp :-)

Of je Hoymiles of APSystems doet: Afhankelijk van of en hoe je monitoring wil doen. APSystems heeft de ECU-B voor max 4 panelen, die kost 6 tientjes.

Hoymiles kost de monitoring meer, maar er is ook een DIY oplossing (Zie topic).

Voor 3 panelen zie ik onvoldoende voordeel van een misschien iets voordeligere string omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:47
Ik denk dat je alles wel goed uitgezocht hebt qua omvormer. Zelf heb ik de DS3 en die bevalt goed en was makkelijk aan te sluiten.

Het voelt altijd zonde om maar 3 panelen aan te sluiten maar als er echt geen plek is dan is dat maar zo.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 19:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kun je bij een 2x2 oost/west-opstelling niet vier panelen kwijt? Dan gebruik je tenminste de ds3's volledig. Al weet ik niet hoe dat zich vertaalt in opbrengst; weliswaar vier panelen maar met minder gunstige ligging in o/w. Dat kun je natuurlijk met "de" opbrengsttabel nagaan (of uit sunny trekken).

Hier overigens ook drie panelen op twee ds3's hoor :) Zie mijn posts in het betonschanstopic. Maar als je de ruimte hebt..

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Ronald
2x2 oost west zal lastig passen. Bijna alle panelen zijn te groot (110+)

Zelfs de jinko 415 6rl3 is met 103cm krap… legmateriaal heeft extra ruimte nodig.

@Dat_Doc zou zelf met profielen moeten gaan bouwen en voldoende steil leggen om onder 2 meter te blijven

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 19:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ben er vrij zeker van dat je het passend kunt krijgen :P TS wilde toch al zelf betonschansen maken.

Thijsmans in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

/edit: het kan natuurlijk wel zo zijn dat als je te ver de hoogte in gaat met een soort puntdak, de buren zeggen dat dit niet direct was wat ze voor ogen hadden...

[ Voor 30% gewijzigd door Thijsmans op 15-09-2023 08:36 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-11 20:14
Bedankt voor de snelle reacties mannen. De grotere panelen ga ik zeker nemen @Ronald

Ik houd de panelen toch graag laag. Ter voorkoming van dat het inderdaad het uiterlijk precies tegenvalt achteraf. Ik denk ook dat de O/W gaat tegenvallen omdat van die kanten juist schaduw is, maar zal dat nog eens door sunny design gooien.

Ik zag dat er voor hoymiles ook een ontvanger is voor wanneer men een beperkt aantal omvormers heeft. Maar beide systemen AP/Hoymiles functioneren ook zonder toch? Vind deze niet per se nodig.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Ronald
De zuid opstelling gaat ook duidelijk zichtbaar zijn ;)

Zo oogt O-W op blubase connect bij mij na afwerking met hpl: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75256664

Zowel apsystems als hoymiles zouden zonder monitoring moeten werken en voldoen an netcode. Garantie verlenging zonder zou ik even controleren en overwegen.

Ik zou minimaal een dedicated kWh meter willen... Zonder heb je echt weinig inzicht... P1 / slimme meter verdrinkt het direct eigen verbruik heel veel inzicht. Maar dat kost weinig minder dan de ecu-b

Pagina: 1