• Tracker06
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 18:02
Ik weet dat dit de zoveelste topic is met dezelfde vraag.
Maar ik krijg tot nu toe alleen adviezen die passen bij wat de verkoper verkoopt...

Zo kreeg ik vandaag te horen van een redelijk grote speler (Kemkens) dat zij alleen nog hybride systemen leveren bij bestaande bouw om teleurstellingen te voorkomen.

Ik heb sinds deze maand een nieuw woning, dus heb nog weinig ervaring met het stoken van het huis...

Woning is uit (begin) 2004 met een woonoppervlak van 180 m2
Energielabel A
Gehele beneden verdieping voorzien van vloerverwarming (2004) en geen radiatoren
Boven verdiepingen (2 verdiepingen en plat dak) voorzien van enkelwandige radiatoren
CV ketel is 20 jaar oud (2004)
Kinderen die op hun kamer studeren
Elektrisch koken
Geen bad, alleen douche. (sww)
Quooker in de keuken voor ww

Ik ben bereid om de radiatoren te vervangen voor lage temperatuur radiatoren als dit nodig is.
Er worden zonnepanelen geplaatst.

Is op basis van deze gegevens in te schatten of het de juiste keuze is om te kiezen voor een All Electric Warmtepomp?
Of heb ik een hybride + nieuwe cv nodig?
Of...

Of moet ik hopen dat de ketel het nog een winter overleeft en de 50 graden test uit te voeren?

Alvast hartelijk dank _/-\o_
Maarten

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:50

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je hebt vloerverwarming beneden. Dat is al het halve werk. Er mist nog informatie over leidingen, en over verdelers van de VVW. Hoogwaarschijnlijk voert je CV-ketel nu een hoge aanvoertemperatuur ivm enkelplaats radiatoren en heb je een mengverdeler voor de vvw.

Met een warmtepomp wil je een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. En zal je dus je vloerverwarming daarop moeten voorbereiden. Slaapkamers worden dan sowieso niet meer warm. Dus radiatoren vervangen is dan ook aan de orde.

Zou te doen moeten zijn.

Als je afgifte maar op orde is, is all-electric bijna altijd de betere (lange termijn) oplossing.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 13:22

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zou je voor hybride gaan dan moet je de cv-ketel onderhouden voor een paar m3 gas in de maand om te douchen. Ditto blijf je betalen voor je aansluiting/vastrecht. Met een moderne woning is dat echt zonde.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:36
@Tracker06 40 graden test, bij 50 graden snij jezelf in de vingers en zien we jouw terug in topics als warmtepomp hoog verbruik.

De meeste ketels schieten door en maken alsnog 55 tot 60 graden als 50 ingesteld wordt.

[ Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 14-09-2023 21:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tracker06
mr_evil08 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:52:
@Tracker06 40 graden test, bij 50 graden test snij jezelf in de vingers en zien we jouw terug in topics als warmtepomp hoog verbruik.
Dat betekend de winter afwachten....
Maar misschien wel het wijste besluit

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Tracker06 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:41:
Ik weet dat dit de zoveelste topic is met dezelfde vraag.
Maar ik krijg tot nu toe alleen adviezen die passen bij wat de verkoper verkoopt...

Zo kreeg ik vandaag te horen van een redelijk grote speler (Kemkens) dat zij alleen nog hybride systemen leveren bij bestaande bouw om teleurstellingen te voorkomen.
Dit soort verkopers ten alle tijden negeren. Te lui om het afgiftesysteem in een woning te analyseren en aan te passen aan de benodigde lage temperatuur. Dat is pas teleurstellend: een mogelijk onnodig hybride systeem adviseren... Wat link of rechtsom uitstel van het onvermijdelijke is. (Of duuuuur warmtenet door te strot geduwd krijgen)

Wat is je gasverbruik per jaar?
Wat is je gasverbruik in de niet-stookmaanden (dus je douche water etc)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tracker06
Ronald schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:55:
[...]
Wat is je gasverbruik per jaar?
Wat is je gasverbruik in de niet-stookmaanden (dus je douche water etc)
Ook weer lastig.
In mijn huidige woning stookte ik elke avond een houtkachel als het koud was.
Dus is heb een gas verbruik van 718 m3 per jaar (en 4500 kWh stroom (Game pc's kids + elektrisch koken))

Ik ben dus een beetje 'blind' voor mijn gasverbruik

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er is geen enkele reden om hybride te doen. zulke verkopers moet je gewoon negeren zoals eerder gezegd.

simpel monoblokje in de tuin, warmtepomp op de zolder en klaar.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
@Tracker06 Je krijgt normaal in elk geval een indicatie van de verkoper. En anders het gemiddelde https://www.nationaleener...en/huidig-energieverbruik (Werkt op dit moment niet)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De wet- en regelgeving omtrent de standaard/"verplichte" hybride verwarmingsoplossing per 2026
wordt losgelaten. Deze standaard vervalt dus (tijdelijk) omdat de terugverdientijd sterker oploopt.
Dit hangt o.a. met het afnemende gasverbruik en de blijvend hoge kosten voor de hybride wp samen.
Ik schat dat een hybride oplossing onder de ca. 1200 m³ (cv) nooit meer rendabel zal worden.
Maar dat wisten we al langer.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 25-09-2023 20:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:28
dunklefaser schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:17:
De wet- en regelgeving omtrent de standaard/"verplichte" hybride verwarmingsoplossing per 2026
wordt losgelaten. Deze standaard vervalt dus (tijdelijk) omdat de terugverdientijd sterker oploopt.
Dit hangt o.a. met het afnemende gasverbruik en de blijvend hoge kosten voor de hybride wp samen.
Ik schat dat een hybride oplossing onder de ca. 1200 m³ (cv) nooit meer rendabel zal worden.
Maar dat wisten we al langer.
Die plicht vervalt niet, er zijn alleen dermate veel uitzonderingen gecreëerd dat 90% van de huishoudens inmiddels onder de uitzonderingen valt.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Insert12 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:20:
[...]

Die plicht vervalt niet, er zijn alleen dermate veel uitzonderingen gecreëerd dat 90% van de huishoudens inmiddels onder de uitzonderingen valt.
Het lijkt op middelbare termijn op duidelijk meer dan 95% - de "plicht" bestaat dan feitelijk niet meer.
Citaat uit het AD (22.09.2023):
"Volgens Milieu Centraal ligt de terugverdientijd nu boven de zeven jaar als het gasverbruik lager is dan 1500 kubieke meter. Er is gerekend met energieprijzen voor de lange termijn, zoals voorzien door het Planbureau voor de Leefomgeving van 1,20 euro per kuub gas, en 25 cent per kWh stroom en een gasverbruik voor warm water van een gemiddeld 2-persoonshuishouden."

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tracker06
Na wat rond vragen in de buurt, met vergelijkbare huizen, lijkt een gemiddelde gasverbruik rond/onder de 1000 m3 te liggen.

Heeft het dan nog veel zin om over te stappen op een all electric wp?
Als ik pech heb moet ik boven radiator vervangen.

Maar als ik het doe wil ik het goed doen incl. het plaatsen van zonnepanelen

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tracker06 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:57:
Heeft het dan nog veel zin om over te stappen op een all electric wp?
ja.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 14:31
Wat is hier uiteindelijk besloten? OP, hoe ben je de winter doorgekomen?
Pagina: 1