Ervaring elektronisch drumstel

Pagina: 1
Acties:

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 15:26
Hallo allemaal,

Na jaren niet meer gedrumd te hebben, kriebelt het alweer een poosje om dat op te pakken. Dat wil ik graag op een elektrisch drumstel doen om overlast een beetje te beperken.

Echter, in mijn zoektocht loop ik een beetje vast, dus zoek wat ervaringen en tips.

Ik kwam onder andere de Alesis Nitro Mesh tegen voor nog geen 400€. Prima reviews. Maar een na beetje doorzoeken zag ik ook onder andere de Alesis surge mesh, als een soort opvolger. Ook prima, maar ook wat duurder met 600€

Tegelijkertijd zag ik op Thomann een eigen merk Millenium MPS 850 voor een vergelijkbare prijs en op een andere site kwam de Roland TD 1DMK als beste naar boven.

En als klap op de vuurpijl, maar ook een stuk duurder las ik erg veel goede verhalen over de Roland TD17KVX.

Ik neig een beetje naar de Alesis Surge, ik lees daar uiteindelijk overall goede recensies. Maar ben wel even benieuwd naar jullie ervaringen. Ik ben een absolute beginner, dus vanuit dat oogpunt is een instapmodel prima. Maar ergens kriebelt het ook als het wat beter en realistischer kan, ook als dat extra geld kost.

Dus hopelijk hebben jullie goede ervaringen met genoemde kits en kunnen jullie mij een zetje in de goede richting geven

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Van goedkope setjes ga je denk ik spijt krijgen en zijn lastiger weer van de hand te doen.

Roland is wel een goed merk, met een grotere communitie erbij. Ik zou gaan voor de TD17KVX.

Zelf vind ik de geluidskwaliteit het belangrijkste. Goed is staat zijn een accoustische set te benaderen. Ik zou dan ook vooral veel op YT kijken en luisteren.

Zelf heb ik geen van deze sets, heb een 2box drummit 5.

[ Voor 16% gewijzigd door Sponz op 14-09-2023 21:54 ]

Verwijderd

Ik heb zelf de TD17KVX. Dat komt wel in de buurt van een akoestische set, qua gevoel. De kleinere versies vond ik veel te klein voor een volwassen man. En ik wilde wel investeren, dus heb meteen goed uitgepakt :)

Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:10
Je zit al gauw rond de 2-3000 euro als je een drumstel wil wat niet heel elektronisch klinkt. Je kan wel altijd nog een wat goedkopere kit kopen, koppelen aan je pc en software gebruiken (bijvoorbeeld ez drummer) om beter geluid te krijgen.

Ook heb ik gemerkt dat de goedkopere setjes wat minder stabiel zijn. Bij slaan trilt een pad wat langer door, de pads bewegen wat sneller en je slaat echt op plastic.

Ik zou een dagje uittrekken naar een muziekzaak en gewoon gaan testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orangelights23 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:49:
Ik zou een dagje uittrekken naar een muziekzaak en gewoon gaan testen.
100% d:)b

@Dirickteur ik heb geen snars verstand van drummen.....maar net als met een auto of fiets.....ga proefdrummen.

en net als met andere zaken...koop het beste dat je je kan veroorloven.....buy once-cry once

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik zat een paar maanden geleden met hetzelfde dilemma als de TS. Ben zoals hierboven gemeld staat eerst gaan kijken bij 2 fysieke winkels. M'n neefje had toevallig de Alesis nitro mesh, maar ik kreeg bij de genoemde Roland set (TD17) een veel beter gevoel. M'n portemonnee overigens niet.
Ik heb een week of wat later een mooie deal gevonden op FB marketplace voor een Roland TD11, die wat upgrades heeft gekregen. Ook belangrijk: kies een goede drum throne. Een goede houding (zeker voor een 40 plusser zoals ik) is echt wel belangrijk. Andere tip: bespaar niet op een goede headphone.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 15-09-2023 08:00 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik speel al heel lang elektronisch, ooit begonnen op een Roland TD-3 met allemaal hardrubber plakjes, daarna een Roland TD-4 gehad. Vervolgens een DIY kit met zelf omgebouwde ketels, zelf triggers gesoldeerd en een goedkope Alesis-module erbij gehad.

Na wat omzwervingen (Yamaha DTXpress III en IV, DTXTreme II en DTX562K) nu toch weer aan een Roland TD17KVX met extra crash.

Ga inderdaad bij een winkel kijken. Probeer het uit. Ik vond de siliconenpads van de DTX562K fenomenaal spelen, maar ben vooral uit praktisch oogpunt toch weer voor een Roland mesh-head set gegaan (wat minder geluidsoverlast voor de rest van het huis). De Alesis ken ik verder niet, maar als ik de set zie heb ik daar vooral 1 bedenking bij: De hihat; ik vind zo'n vast ding op het rack niet veel soeps met een losse controller, mijn voorkeur gaat altijd uit naar eentje op een echte hihat-stand omdat dat veel meer de akoestische feeling tijdens het spelen benadert (het het ziet er ook gewoon een stuk 'echter' uit).

Probeer toch de Milleniums / Medeli setjes te vermijden. Ze werken op zich wel, maar komen niet in de buurt van de duurdere sets zoals 2Box en de betere Yamaha/Roland sets wat triggering en geluiden betreft.

Geluiden in de module boeien mij verder niet zoveel, ik heb 'm thuis aan m'n computer hangen en trigger er Superior Drummer mee, hoewel de nieuwere Roland sets ook leuk zijn uit te breiden met custom geluiden (Ik heb de Real Accoustic sounds set van Drum-Tec gekocht en daar zitten een paar heel overtuigende geluiden bij, heb ik zelfs wel eens voor een kleinschalig optreden gebruikt).

Tweedehands is zeker ook een goede optie om de prijs te drukken; de sets worden gemaakt om flink wat te kunnen verduren dus zolang er geen gaten/scheuren in de pads zitten gaan ze lang mee. Er staan wat leuke Yamaha/Roland setjes op Marktplaats, dan kun je voor 750 euro klaar zijn met een set die nog heel wat jaren plezier kan geven. 2Box is een stuk duurder maar met 'echte' geluiden. Als het puur voor thuis een beetje oefenen is werkt in principe elke set wel, geluiden zijn dan ondergeschikt aan het spelen zelf.

Ik heb zelf goede ervaring met Music All In wat proberen van de sets betreft, hoewel ze vooral Roland hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 15:26
Te gek, mooie reacties! Hoewel beginner ben, wil ik inderdaad niet na een half jaar denken "had ik maar iets meer uitgegeven". Ik ga nog even op mijn gemak kijken uit welk potje het geld gaat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:48
Sponz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:50:
Zelf heb ik geen van deze sets, heb een 2box drummit 5.
Heerlijke drumkit, maar heb altijd gevoel dat niemand het kent. :)

Heb je de speedlight of de MK1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, ik ben vorig jaar begonnen als complete muziekleek aan drummen. Ik heb 2e hands het Millenium MPS-850 drumstel van Thomann 2e hands gekocht voor 400 euro. Ik drum er nog steeds op. Alles zit er op. Je kunt zeker 80% ermee. Hi hat open/dicht/half dicht, 4 toms, 2 crashes, er zit een metronoom in...

Heel tevreden mee!! Het krukje wat erbij komt is wel echt bagger. Gammel/wiebelig en een veel te klein oppervlak. Zit niet erg stabiel, maar om mee te beginnen prima.

Het enige wat ik merk is dat ik de 2e floortom niet echt nodig heb/gebruik.
Maar ja, ik ben dus al iets meer dan een jaar bezig en ik loop tegen geen enkele beperking aan tot nu toe.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:59
Als je tweedehands ook oké vindt is een Roland TD11 of zelfs TD4 ook nog prima te doen als eerste kit. Wel zou ik zorgen dat je op de toms gaasvellen hebt zitten, dus dat ze alle 3 een zelfde vel hebben als de snare die bij die kits zit. Dat maakt het qua gevoel en respons wat natuurlijker.

Bluetooth of makkelijk audio in kunnen prikken is ook fijn, dan kun je muziek van je telefoon via de koptelefoon van je kit laten afspelen en lekker meedrummen. Ook een goede oefening. ;)

Houdt er wel rekening mee dat een elektrische kit vaak makkelijker drumt dan een akoestische. Bij mij stuitert de floor tom van mijn elektrische kit bijvoorbeeld gigantisch terug, iets wat ik bij mijn akoestische kit niet het geval is omdat het vel daar minder strak staat om er een diepe klank uit te halen. Daardoor lukken de snelle fills op een elektrische kit vaak een stuk makkelijker dan wanneer je achter een 'echt' drumstel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:23
Zelf heb ik de Roland TD17KV2 (er is een versie 2 met iets betere cymbals) en ben daar heel tevreden mee. Er zitten heel goed klinkende drumstets in die module. Drummodule is ook redelijk volledig. Het heeft midi-output en master-output als je wil opnemen, bluetooth zodat je via telefoon muziek kunt spelen, en alle details van het geluid is te finetunen.

Verder heeft ie mesh heads, redelijk goede kickpad waar een dubbelbas pedaal op past, een grotere snare, cymbals die te dempen zijn en een bell-zone op de ride. (Dit laatste heeft de TD17KVX niet, dus ik zou voor de KVX2 gaan)

Geen idee hoe groot je budget is maar de TD17kvX2 komt ook nog met een fatsoenlijke hi-hat en een extra crash cymbal.

En via de midi-output kun je ook nog iets als ezDrummer gebruiken als de ingebouwde drums niet mooi genoeg klinken. :)

Alesis is betaalbaar maar krijg ik persoonlijk toch een beetje speelgoedgevoel bij. Als je kwaliteit wil wat niet snel stuk gaat dan is Roland denk ik de beste optie.

[ Voor 45% gewijzigd door WernerL op 15-09-2023 18:40 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• EcoR
  • Niet online
@WernerL Ik heb de eerste generatie TD17KVX maar heb gewoon een bell sound op de ride.

https://www.drumsilent.co...x-vs-td-17kvx2-drum-kits/

Ik vind het nog steeds raar dat Roland daar een extra kabel/input voor nodig heeft, Yamaha heeft dat allang in 1 kabel weten te regelen.

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Albinoraptor schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:18:
[...]

Heerlijke drumkit, maar heb altijd gevoel dat niemand het kent. :)

Heb je de speedlight of de MK1?
MK2! Mocht ik iets anders willen nu zou ik een efNote 5 kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sponz op 16-09-2023 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:23
EcoR schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 07:13:
@WernerL Ik heb de eerste generatie TD17KVX maar heb gewoon een bell sound op de ride.

https://www.drumsilent.co...x-vs-td-17kvx2-drum-kits/

Ik vind het nog steeds raar dat Roland daar een extra kabel/input voor nodig heeft, Yamaha heeft dat allang in 1 kabel weten te regelen.
Aah dan is wat wellicht alleen op de TD17KV zonder de X. Ik dacht dat beide varianten dezelfde cymbals hebben, maar de X heeft andere pads.

Volgens deze pagina heeft de CY-8 Cymbal pad slechts 2 triggers (head en rim) https://www.roland.com/nl/products/cy-8/specifications/ en dat is de ride-cymbal bij de TD17KV.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:18
Je zou nog even hier kunnen rond kijken: https://www.drum-tec.com/
Ik heb daar enkele jaren geleden een complete drum-tec 'Jam' gekocht met een Roland TD-17 module.
Bevalt goed, doe er ook optredens mee.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:38

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

v&a aangeboden: Roland TD-1DMK V-Drums
(niet van mij, mss is het wat, ik heb er geen verstand van, mss kunnen de kenners hier wat van zeggen...)

[ Voor 10% gewijzigd door SAiN ONeZ op 16-09-2023 20:47 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-10 17:16
Mijn zoon had toen hij 8 was dit setje: https://www.thomann.de/nl..._150x_e_drum_mesh_set.htm

Inmiddels is hij 9,5 en hij drumt er nog steeds op.
Mooi beginnerssetje.

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:56
Mijn zoon is een aantal jaar geleden begonnen op een Roland TD-17KV2 E set,
https://www.thomann.de/nl...kv2_e_drum_set_bundle.htm

Erg leuk, en had ook geen last tussen het wisselen van echte drums op les en thuis oefenen. Inmiddels een mooie set voor de sier en stoer doen tegen klasgenoten. Dus hoe het is als je gevorderd ben kan ik niet zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22

Deathchant

Don't intend. Do!

SAiN ONeZ schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:46:
v&a aangeboden: Roland TD-1DMK V-Drums
(niet van mij, mss is het wat, ik heb er geen verstand van, mss kunnen de kenners hier wat van zeggen...)
S.McDuck schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:00:
Mijn zoon is een aantal jaar geleden begonnen op een Roland TD-17KV2 E set,
https://www.thomann.de/nl...kv2_e_drum_set_bundle.htm

Erg leuk, en had ook geen last tussen het wisselen van echte drums op les en thuis oefenen. Inmiddels een mooie set voor de sier en stoer doen tegen klasgenoten. Dus hoe het is als je gevorderd ben kan ik niet zeggen :+
Gelukkig hebben deze 2 crashes, maar je mist hier bij beiden wel de ride/cymbal die je waarschijnlijk wel nodig hebt als je met drumlessen gaat beginnen. Althans, ik had jazz en rock/blues ritmes waarbij ik deze ride toch wel veel moest gebruiken (3x tikken e.d.).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ben zelf ook oriënterende naar een elektronisch drumstel, heb een aantal lessen achter de rug en wil nu thuis ook kunnen oefenen.

In dezelfde quest als de TS ben ik ook aanbeland bij dezelfde setjes: de Alesis Surge Mesh of Millenium MPS-850, waarbij de Millenium mij qua specs het interessantste lijkt.
EcoR schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:22:
[...]

Ga inderdaad bij een winkel kijken. Probeer het uit. Ik vond de siliconenpads van de DTX562K fenomenaal spelen, maar ben vooral uit praktisch oogpunt toch weer voor een Roland mesh-head set gegaan (wat minder geluidsoverlast voor de rest van het huis). De Alesis ken ik verder niet, maar als ik de set zie heb ik daar vooral 1 bedenking bij: De hihat; ik vind zo'n vast ding op het rack niet veel soeps met een losse controller, mijn voorkeur gaat altijd uit naar eentje op een echte hihat-stand omdat dat veel meer de akoestische feeling tijdens het spelen benadert (het het ziet er ook gewoon een stuk 'echter' uit).

Probeer toch de Milleniums / Medeli setjes te vermijden. Ze werken op zich wel, maar komen niet in de buurt van de duurdere sets zoals 2Box en de betere Yamaha/Roland sets wat triggering en geluiden betreft.

Geluiden in de module boeien mij verder niet zoveel, ik heb 'm thuis aan m'n computer hangen en trigger er Superior Drummer mee, hoewel de nieuwere Roland sets ook leuk zijn uit te breiden met custom geluiden (Ik heb de Real Accoustic sounds set van Drum-Tec gekocht en daar zitten een paar heel overtuigende geluiden bij, heb ik zelfs wel eens voor een kleinschalig optreden gebruikt).

[...]
Zou je kunnen aangeven waarom je precies de sets van Millenium zou willen vermijden? Het behoeft geen betoog om te begrijpen dat duurdere sets van de gerennomeerde merken beter zijn. Is er iets specifieks waarom dit merk beter te vermijden is?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Hier nog een prima tevreden gebruiker van de Millenium MPS-850. Wat ik persoonlijk belangrijk vind en wat bij elke andere set die ik in deze prijsklasse heb gezien mist, is een 'echte' hi-hat stand. Ik speel graag jazz en funk, waarbij je het pedaal op je hat nogal veel gebruikt, en dan vind ik zo'n puur elektronisch pedaaltje niet echt lekker. Helemaal als je hoopt nog een keer te kunnen vertalen naar een akoestische kit.
Is het overall een geweldige unit? Neuh, en als je andere dingen belangrijk vindt kun je ongetwijfeld heel rationeel tot een andere keuze komen. Maar ik wilde meshvellen, een 'echte' kick en hi-hat en op z'n minst een crash en een ride mét bel. En toen ik zocht was dit de enige kit in mijn prijsklasse die ik vond die dat allemaal had :) En als ik op een jamsessie achter een akoestische kit kruip speel ik daar gewoon lekker zonder 'omschakelstress'.

Enige echte minpuntje is dat mijn rechter crash niet altijd goed triggert. Maar dat moet ik nog eens rustig gaan troubleshooten.

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 20-10-2023 17:03 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EcoR
  • Niet online
RomeoJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:49:
Ben zelf ook oriënterende naar een elektronisch drumstel, heb een aantal lessen achter de rug en wil nu thuis ook kunnen oefenen.

In dezelfde quest als de TS ben ik ook aanbeland bij dezelfde setjes: de Alesis Surge Mesh of Millenium MPS-850, waarbij de Millenium mijn qua specs het interessantste lijkt.

[...]

Zou je kunnen aangeven waarom je precies de sets van Millenium zou willen vermijden? Het behoeft geen betoog om te begrijpen dat duurdere sets van de gerennomeerde merken beter zijn. Is er iets specifieks waarom dit merk beter te vermijden is?
Het gaat mij dan vooral om de geluiden en het realisme wat je hoort als je speelt. Vooral de module dus. De goedkopere sets kunnen vaak minder lagen per tom/snare/bekken afspelen, waardoor het vaak al snel wat houteriger klinkt.

De hardware van de toms/bekkens zelf is het probleem meestal niet, ik heb heel lang bij mij Yamaha DTXTREME twee losse millenium pads als floortoms gebruikt. Het gaat om de techniek erachter die het elektronische signaal omzet naar een hoorbaar geluid.

Als je gaat spelen met de module aan een computer haken en via de computer iets als Superior Drummer gaat triggeren maakt de module alweer minder uit, maar puur op basis van mijn eigen ervaring zou ik voor modules toch voor de wat grotere merken gaan.
Pagina: 1