Philips 8808 + Samsung Q930B Soundbar. Geen geluid via ARC

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views

Vraag

• RickNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02 13:35
Hallo iedereen,

Vorige week heb ik een nieuwe Philips PUS8808 gekocht. Deze TV heeft 4 HDMI poorten. 2 van die poorten zijn HDMI 2.1 poorten en de andere twee zijn 2.0 poorten.

Het leuke is dat naast de eARC poort de andere 3 poorten allemaal ARC ondersteunen. Handig dacht ik, met een PS5 en XBOX Series X in huis. Dan kan ik beide 2.1 poorten voor die consoles gebruiken en een ander voor mijn soundbar. Zoals ik ook in zowel Nederlandse als Engelse reviews gelezen heb.

Het probleem is nu, ik krijg op geen enkele poort behalve de eARC poort geluid naar mijn soundbar.

Is het niet zo dat een ARC poort gewoon geluid naar een soundbar moet kunnen sturen? Zoals ik al zei, verschillende reviews geven aan dat het heel handig is dat alle 4 de poorten ARC ondersteunen zodat je de 2.1 eARC poort kunt vrijhouden voor een console. Ook de specsheet van Philips zelf geeft aan dat elke poort ARC heeft.

Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, verschillende kabels, verschillende poorten. Ik krijg alleen geluid uit de eARC poort. Passthrough, bypass, stereo, meerkanaals, niets helpt.

Ik heb nu die PS5 op een HDMI 2.0 poort aangesloten. Nogal zonde als het ook anders kan.

Iemand tips of uitleg? Misschien dat ik eARC en ARC verkeerd begrijp, maar zoals ik al zei, ook in de reviews wordt gezegd dat de soundbar niet in de enige eARC poort hoeft maar ook gewoon in één van de 3 andere poorten kan omdat ze allen ARC ondersteunen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

RickNL schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:03:
Het leuke is dat naast de eARC poort de andere 3 poorten allemaal ARC ondersteunen.
Waar staat dat Philips PUS8808 4x HDMI ARC heeft?

Als ik kijk naar de specs op de site van Philips staat daar:
HDMI ARC - Ja op HDMI2
HDMI 2.1-functies - eARC op HDMI 2
Afbeelding bij de specs laten ook alleen het ARC label zien op HDMI 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El2MpScK3Afd_4aYCr1FcgdtfHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNCaBB8x3MQvDtw7U0TIokgT.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina 29 van de Nederlandse handleiding:
HDMI ARC en eARC
Alleen de HDMI 2-aansluiting op de TV ondersteunt HDMI ARC (Audio Return Channel) en HDMI eARC.
Dat de handleiding verder niet rept over het instellen/kiezen van welke HDMI de ARC is neig ik dat je er maar één hebt en geen vier.

HDMI 2.1 switch halen voor de consoles, genoegen nemen met één console op max 4K/60 of koop proberen te ontbinden. Meer opties zie ik zo niet. Sound Bar zelf heeft ook een HDMI ingang maar ook die is max 4K/60 qua doorgifte. Jammer.

Edit:
Je hebt één modeljaar te nieuw gekocht, de Philips PUS8807 had wel vier keer HDMI ARC waarvan één ARC. Check de specs van de PUS8807 en je ziet de verschillen.
HDMI ARC - Ja voor alle poorten
HDMI 2.1-functies - eARC op HDMI 2
Afbeelding uit de spec sheet met daarop te zien dat de 8807 wel overal HDMI ARC heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5zTVceaHWHNIbzVoVt7ljvryug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7suBqAaGNM221HQkK9CMwvgM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 15-09-2023 03:48 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
[b]RickNL in "Philips 8808 + Samsung Q930B Soundbar. Geen geluid via ARC"
Ik heb nu die PS5 op een HDMI 2.0 poort aangesloten. Nogal zonde als het ook anders kan.
O? Want hoeveel spellen die 4K 120Hz doen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Hallo iedereen,

Vorige week heb ik een nieuwe Philips PUS8808 gekocht. Deze TV heeft 4 HDMI poorten. 2 van die poorten zijn HDMI 2.1 poorten en de andere twee zijn 2.0 poorten.

Het leuke is dat naast de eARC poort de andere 3 poorten allemaal ARC ondersteunen. Handig dacht ik, met een PS5 en XBOX Series X in huis. Dan kan ik beide 2.1 poorten voor die consoles gebruiken en een ander voor mijn soundbar. Zoals ik ook in zowel Nederlandse als Engelse reviews gelezen heb.

Het probleem is nu, ik krijg op geen enkele poort behalve de eARC poort geluid naar mijn soundbar.

Is het niet zo dat een ARC poort gewoon geluid naar een soundbar moet kunnen sturen? Zoals ik al zei, verschillende reviews geven aan dat het heel handig is dat alle 4 de poorten ARC ondersteunen zodat je de 2.1 eARC poort kunt vrijhouden voor een console. Ook de specsheet van Philips zelf geeft aan dat elke poort ARC heeft.

Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, verschillende kabels, verschillende poorten. Ik krijg alleen geluid uit de eARC poort. Passthrough, bypass, stereo, meerkanaals, niets helpt.

Iemand tips of uitleg? Misschien dat ik eARC en ARC verkeerd begrijp, maar zoals ik al zei, ook in de reviews wordt gezegd dat de soundbar niet in de enige eARC poort hoeft maar ook gewoon in één van de 3 andere poorten kan omdat ze allen ARC ondersteunen.
Zoals Fear al zegt de tv heeft maar 1 arc en earc HDMI poort ik zou proberen de tv te ruilen want dat is wel heel karig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02 13:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-BqnjFuOkED183Z7qNEQ2XndH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xnA4P0nKaFtUkt7kcViYWtjq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZkyPauZhlCD1dGijqaDLsxBefs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sl6oOBJHhM3fLJ8iWqS3UIu9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzLRW01SuSuhrPzjzGWCG2t3TuY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TJITs5MutblwdhG6xoWcLR7g.png?f=fotoalbum_large

Misschien dat ik het verschil tussen ARC en eArc niet helemaal begrijp, maar moet een ARC poort niet gewoon audio naar je soundbar brengen? Dan zou hij toch gewoon op alle poorten audio binnen moeten krijgen? In de onderste screen word het letterlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Waar kijk ik naar? Eerste screenshot kan van elke TV zijn. Idem met het segment uit de review van het laatste screenshot. Ik zie enkel in de tweede afbeelding van OLED de exacte typenummers en de term "mini-LED". Niet op jou van toepassing want je hebt geen OLED en de PUS8808 is ook geen mini-LED.

Heb je de linkjes naar je screenshots? Dat zegt mogelijk meer.

De afbeeldingen die ik postte zijn van de PUS8808 die je zegt te hebben. Heb je überhaupt de linkjes gevolgd die ik gepost heb naar de specs van jouw PUS8808? Of de handleiding van de PUS8808 opengeslagen waarin staat dat alleen HDMI 2 ARC heeft? Vanwaar dit soort vage bronnen?

Jouw TV heeft maar één HDMI eARC en dat is op HDMI 2 wat een 2.1 ingang is. Of je hebt het verkeerd gepost en je hebt geen PUS8808.
Misschien dat ik het verschil tussen ARC en eArc niet helemaal begrijp, maar moet een ARC poort niet gewoon audio naar je soundbar brengen? Dan zou hij toch gewoon op alle poorten audio binnen moeten krijgen? In de onderste screen word het letterlijk gezegd.
ARC en eARC zijn in basis hetzelfde, alleen eARC heeft meer bandbreedte en kan daardoor meer formaten/kanalen aan. In theorie klopt je gedachtegang van TS ook maar jouw TV heeft geen vier keer HDMI ARC zoals je denkt/stelt.

Edit:
Volgens mij heb ik de review van het derde screenshot gevonden Philips 55OLED807 review: OLED en Ambilight voor kamerbrede kleuren

Ben je nu echt de specs/review van een OLED807 aan het interpreteren dat jouw PUS8808 die ook heeft?

Edit 2:
Ook de tweede screenshot gevonden.
Philips 4K HDR TV keuzes vergeleken: OLED+ 908, OLED+ 937, Mini LED 9506 en meer

In dat artikel zie ik nergens staan dat de PUS8808 vier keer HDMI ARC heeft.

Blijft alleen de eerste screenshot over maar ik heb zo het idee dat ook die niet van de Philips site komt waar de specs van de PUS8808 staan.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 15-09-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
RickNL schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is allemaal mooi wat je post maar waar komt het vandaan op de Philips website staat toch echt wat anders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2j3fAA0-7RB1xfxNyLMevYLxC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U8Qq6TCrHh5lH1trBRF1Jdo4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Steenw schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:59:
[...]
Is allemaal mooi wat je post maar waar komt het vandaan op de Philips website staat toch echt wat anders.
Check mijn post. Ik heb de reviews gevonden. Of ze gaan niet over de PUS8808 of het is een soort van aankondiging van meerdere Philips TV's.

Edit:
Die eerste screenshot kan elke TV zijn die vier keer HDMI ARC heeft. In ieder geval niet de PUS8808...

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 15-09-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
FeaR schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:14:
[...]

Check mijn post. Ik heb de reviews gevonden. Of ze gaan niet over de PUS8808 of het is een soort van aankondiging van meerdere Philips TV's.

Edit:
Die eerste screenshot kan elke TV zijn die vier keer HDMI ARC heeft. In ieder geval niet de PUS8808...
Eh is dit voor mij bedoeld of de topic starter volgens mij kan ik mij er beter niet mee bemoeien we zeggen toch allebei het zelfde

[ Voor 8% gewijzigd door Steenw op 15-09-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Steenw schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:18:
[...]
Eh is dit voor mij bedoeld of de topic starter
Ik had mijn post al aangepast. Ik dacht dat jouw post van TS was. Ik lette vooral op avatars en die van jou en TS zijn behoorlijk gelijk. Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
Hallo iedereen,

Hallo RickNL
Is je probleem inmiddels opgelost en als dat zo is hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RickNL: laatst online: 15-09 11:32

Fijn dit soort acties voor de mensen die TS op proberen te helpen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.