Vraag

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 22:28
Ik zoek een nieuwe videokaart voor in dit systeem
Omdat het al een oud beestje betreft wil ik dit nog één keer een upgrade geven, maar dan wel met het beste wat in mijn budget ligt. Misschien is extra RAM ook geen overbodige luxe...

Wat is je budget?
+/- 500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren op merk of type

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Naast FL Studio wil ik ook nog wel eens een game kunnen spelen. Hoeft niet op 4K met Raytracing en dat soort gekkigheid. Ik wil bijv. mijn AC Unity nog op fatsoenlijke frames kunnen spelen en/of The Witcher 3. Ik heb momenteel ook geen hele beste monitor, maar dat wordt een ander verhaal...

Volgens PCPartpicker zouden al aardig wat videokaarten moeten passen in dat oude mobo-tje, maar ik twijfel daar een beetje aan, gezien de specs van de PCIEx port. Kan ik bijv. een RTX3060 erin stoppen? Dat is toch PXIEXpress 4?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Backwards compatible, dus geen probleem.

Je PC is wel heftig outdated, als je er verder niks aan gaat upgraden zou ik niet meer doen dan een 6650XT.
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition

4590 is niet meer ok voor games in 2023 en 8GB ook niet, dus meer dan dat zou ik niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 14-09-2023 18:56 ]

• CSB
Dank voor je antwoord, dat wist ik niet dat er backwards compatibility in zat.
Je hebt wel gelijk, die CPU zou in principe ook nog wel kunnen, maar dan hebben we het over een ander budget... En ook dan is de keuze beperkt.

Let wel, het is niet om de nieuwste AAA games te draaien ofzo, maar om gewoon wat games uit de vorige generatie(s) te kunnen draaien. FullHD is in principe al best.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CSB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:59:
Dank voor je antwoord, dat wist ik niet dat er backwards compatibility in zat.
Je hebt wel gelijk, die CPU zou in principe ook nog wel kunnen, maar dan hebben we het over een ander budget... En ook dan is de keuze beperkt.

Let wel, het is niet om de nieuwste AAA games te draaien ofzo, maar om gewoon wat games uit de vorige generatie(s) te kunnen draaien. FullHD is in principe al best.
Des te lager je resolutie is des te hoger de CPU eisen zijn en lager de GPU eisen zijn.
Als je 4k zei had je wel een videokaart van 500 kunnen overwegen, met Full HD is een 6650XT een prima fit.
Ging er eigenlijk ook wel vanuit dat het Full HD was, met een 270X kan je niet veel meer doen dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
I7 4790k is nog altijd prijzig maar de 4790 non K is voor 40-45 euro te vinden op mp.

Daarbij een rx6600 voor 200 nieuw en je hebt toch nog een upgrade. Met name de hyperthreading van de i7 geeft wel wat voordeel.

Voor iets oudere games is het prima.

Heb zelf als oud systeem voor de leuk erbij nog een 4790k met 980ti draaien, draait vele games meer dan prima! Games van de laatste jaren hebben wel wat meer nodig.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 4790K heeft Hyper Threading wat anno 2023 een vereiste is om mee te komen met 4 cores.
De 980Ti is verder ook 2.5x zo snel als de 270X, denk dat je beetje onderschat wat een aardappel een 270X is.

Op zich zou TS kunnen proberen een i7 te vinden, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat erg lastig gaat worden voor onder de 50. Meer dan dat kan je beter over naar een nieuw systeem. Meer is het het gewoon niet waard.

• CSB
Er zijn via V&A wel wat 4790(K) te vinden voor rond de 100 / 125 euro. Als ik daar wat RAM bij doe tot een totaal van 16GB en die 6650XT kom ik rond de 400 euro uit. Dat is wel netjes toch? Moet ik alleen ff wat thermal paste kopen voor de CPU ;). Ik kan de CPU cooler die ik nu gebruik nog wel hergebruiken lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:44
CSB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:31:
Er zijn via V&A wel wat 4790(K) te vinden voor rond de 100 / 125 euro. Als ik daar wat RAM bij doe tot een totaal van 16GB en die 6650XT kom ik rond de 400 euro uit. Dat is wel netjes toch? Moet ik alleen ff wat thermal paste kopen voor de CPU ;). Ik kan de CPU cooler die ik nu gebruik nog wel hergebruiken lijkt me.
Nee compleet zonde, een 10 jaar oude i7 is zoveel niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CSB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:31:
Nee, een 4790(K) voor meer dan 50 euro is onacceptabel veel geld.
Je kan dan nog beter voor iets als dit gaan.
v&a aangeboden: Upgrade set Intel I7-7700 3.6 Ghz + H110-D3A + 2 x 8 GB Hyper...
En dan je koeler hergebruiken.
Of deze
v&a aangeboden: Upgrade set - Asus PRIME Z390-P - Intel Core i5-8400 - 8 GB D...
En dan geheugen upgraden.

Maar overweeg ook om gewoon een nieuwe build te doen.

• CSB
Hmm. Als ik dan toch CPU/Mobo/RAM moet vervangen incl. GPU dan kan ik idd net zo goed een nieuwe build doen. Maar dan wil ik geen geld uitgeven aan een GPU die dan weer onder doet voor de rest van het systeem.

Voor de duidelijkheid: het is voor "erbij". Ik game voornamelijk op console en wil niet voor duizenden euro's weer investeren in een PC waar ik hooguit 2x in de week achter zit.

Dus zou ik denk ik met alleen die 6650XT al een hele stap vooruit doen en moet ik maar voor lief nemen dat ik nooit het maximale uit dat systeempje ga halen. Daarbij; ik heb ook geen goede monitor, die moet ik OOK nog kopen, omdat die "aardappel" hooguit DVI-D support. :p

edit: ik weet alweer waarom ik destijds een Playstation gekocht heb...

[ Voor 5% gewijzigd door CSB op 14-09-2023 22:54 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Natuurlijk, de 6650XT is een erg schappelijke basis en competent voor 1080p. Maar meer dan dat word wel wat lastiger bij de recentste AAA spellen (*kuch* starfield *kuch*).

Maar aub geen 4770/4790 kopen voor zoveel geld, de opties die ik heb gegeven zijn veel interessanter.

Maar je kan inderdaad ook gewoon even afwachten en kijken hoeveel je er op vooruit gaat ;)

Misschien ook interessante optie:
v&a aangeboden: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Hoef je alleen nog maar wat geheugen te regelen, maar let wel dat er een kans is dat 1 channel kapot is.

Edit: Ik wil je er sterk op wijzen dat het laatste onwijs goede value is. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 14-09-2023 23:00 ]

• meljor
Op marktplaats staan non K 4790 cpu's voor 45 euro en dat leek me nog (net) de moeite waard.

De rx 6600 is sneller dan de 980ti en dan ben je voor 250 euro in totaal klaar.

Uiteraard is meer uitgeven voor een nieuwe setup een betere keus, absoluut. Maar als je niet de nieuwste games hoeft te spelen is het een mogelijkheid en toch een duidelijke upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 17:21
Een enigzins moderne i3 verslaat alle 5 a 10 jaar oude quad cores, dus ga voor iets nieuws als
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100F Boxed€ 94,-€ 94,-
1MoederbordenMSI PRO H610M-B DDR4€ 74,18€ 74,18
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenLC-Power 7034B€ 26,95€ 26,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 30,90€ 30,90
1VoedingenSeasonic B12 BC-550€ 57,57€ 57,57
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 37,90€ 37,90
Totaal€ 520,50

(of recycle je oude kast, en koop er een wat stillere CPU koeler bij zoals de Gelid Solutions Tranquillo Rev.5)

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 15-09-2023 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
meljor schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:45:
Op marktplaats staan non K 4790 cpu's voor 45 euro en dat leek me nog (net) de moeite waard.

De rx 6600 is sneller dan de 980ti en dan ben je voor 250 euro in totaal klaar.

Uiteraard is meer uitgeven voor een nieuwe setup een betere keus, absoluut. Maar als je niet de nieuwste games hoeft te spelen is het een mogelijkheid en toch een duidelijke upgrade.
Het nadeel van alle Intels van voor de 8e generatie is dat deze niet door Microsoft gecertifceerd zijn voor Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerMul
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-09 13:31
Ik heb een soortgelijk systeem

GA-Z97-D3H-CF
I5-4590
16GB
Geforce GTX1660Ti 6GB

Echt ongelofelijk hoe lang die al meegaat (videokaart en geheugen wel geupdate tussendoor) en ik kon tot voor kort alles nog draaien (niet op max natuurlijk) Heb nu met Sons of the Forest de eerste game die hij niet trekt, die crasht na enkele minuten tot een half uur gameplay.

Ik denk zelf dat CPU (en daarmee Mobo) nu echt de bottleneck zijn geworden, dus dat zal bij jou ook zo zijn of worden als je de videokaart vervangt. Vraag me ook af welke intel cpu nu het beste prijs/kwaliteit is om weer jaren mee te kunnen dus ik lees mee hier :)

Mocht je niet het nieuwste willen draaien maar wel veel dan volstaat de GTX1660Ti met 16GB zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
martyw schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:02:
[...]

Het nadeel van alle Intels van voor de 8e generatie is dat deze niet door Microsoft gecertifceerd zijn voor Windows 11
Dat klopt idd, maar Windows 10 werkt prima. Draait hier zelfs op een 2600k probleemloos en die is nog ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DerMul schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:22:
Ik heb een soortgelijk systeem

GA-Z97-D3H-CF
I5-4590
16GB
Geforce GTX1660Ti 6GB

Echt ongelofelijk hoe lang die al meegaat (videokaart en geheugen wel geupdate tussendoor) en ik kon tot voor kort alles nog draaien (niet op max natuurlijk) Heb nu met Sons of the Forest de eerste game die hij niet trekt, die crasht na enkele minuten tot een half uur gameplay.

Ik denk zelf dat CPU (en daarmee Mobo) nu echt de bottleneck zijn geworden, dus dat zal bij jou ook zo zijn of worden als je de videokaart vervangt. Vraag me ook af welke intel cpu nu het beste prijs/kwaliteit is om weer jaren mee te kunnen dus ik lees mee hier :)

Mocht je niet het nieuwste willen draaien maar wel veel dan volstaat de GTX1660Ti met 16GB zeker wel.
Ik heb zelf behoorlijk lang een i5 2500k gebruikt met een r9 290 amd kaart.
Daarna heeft mijn zoon hem gekregen en toen hij wat meer moeite kreeg heb ik er een 2600k ingezet en dat scheelde aanzienlijk puur door de hyperthreading.

Recent is hij overgegaan naar een ryzen 3600.

Doordat cpu's jaren lang nauwelijks sneller werden kon je er ook heel lang mee doen (tussen een overgeklokte 2600k en standaard 7700k zit weinig verschil). De laatste jaren gaat het weer sneller en ook doordat consoles snelle 8 cores hebben kom je nu veel vaker tekort met een oude quad core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
meljor schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:41:
[...]

Dat klopt idd, maar Windows 10 werkt prima. Draait hier zelfs op een 2600k probleemloos en die is nog ouder.
Dat gaat goed tot 14 oktober 2025, daarna is het erg verstandig voor thuisgebruikers om naar Windows 11 te migreren. Dus @CSB: koop je iets voor een jaar of twee volg dan het advies van @meljor , wil je er langer mee doen zie dan uit naar een recentere CPU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CSB
Het is uiteindelijk de Asus videokaart en een monitor geworden. Ik kan nog wat RAM van een vriend krijgen uit zijn oude werkstation. Misschien dat ik nog via V&A eens een i7 4790 op de kop tik voor een paar tientjes en dan vind ik het wel weer even mooi voor een jaar of 2, net wat je zegt @martyw .
Het advies van @meljor & @Thomg ter harte genomen. :)

Dank allen, ik ga komende week een kleine upgrade doen en weer eens wat (oude) spelletjes spelen!

Pagina: 1