Vraag AP, Wifi zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 18:50
Beste mede tweakers,

Graag jullie expertise over het aanleggen van wifi op zolder/rest van het huis. Al veel ingelezen, maar toch nog wat vragen.
Situatie: Relatief nieuw huis (2021, 4 woonlagen). Doel voor internet op zolder is relatief licht gebruik, films/muziek etc. Bijna alle kamers hebben loze leiding om WCD te maken. Router is zyxel t-50 van T mobile. Kantoor komt later op 2 of 3e verdieping. Budget rond 500e, maar als bepaalde investeringen het waard zijn hoor ik het graag. Router kan geen wifi 6 aan, maar zou dit wel willen in de toekomst.

Ik dacht zelf aan de volgende oplossingen:
1) Simpelste oplossing is waarschijnlijk WCD maken en wifi punt huren van de provider. Nadeel: staat lelijk zo’n kastje op de vloer, koop liever zelf een AP ipv huur.

2) Ubiquiti UAP-AC-IW AP (link) of TP-Link Omada EAP230-Wall (link) aanleggen. Moet ik hiervoor een stugge kabel trekken en daar een RJ 45 opzetten? Is dat altijd zo bij dit soort APs? En dan veronderstel ik dat ik daar het beste zo’n toolless RJ45 connector voor kan gebruiken? (link). Nadeel: Twijfel over het bereik.

3) Veel voorkomende oplossing die voorbij heb zien komen is Ubiquiti Unifi AP-AC Lite, (link) of Ubiquiti U6+ mesh access point (link). Als ik deze op de overloop van elke verdieping hang zou dat voldoende dekking moeten geven. De loze leiding zit echter in de hoek, net boven de plint. Redelijk ver weg dus van overloop en plafond. Advies over kabelgootjes uit vanuit WCD? De vrouw wordt niet heel vrolijk van zichtbare kabels.

Ik begreep dat powerline niet de voorkeur heeft?

Andere random vraag; meterkast heeft maar 2 stopcontacten, beide bezet (Mediaconverter en router). Als ik een PoE switch of injector wil neerzetten, kan dat gewoon met stekkerdoos?

Graag julie avies :)

Groeten,
Jack

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-09 12:14
Ik weet niet of je ook de mogelijkheid hebt een utp kabel naar zolder te trekken?
Dan is in mijn inzien de ideaalste oplossing om daar een goedkoop routertje te plaatsen.
Bijv. https://tweakers.net/pricewatch/280090/tp-link-tl-wr841n-300mbps-wireless-n-router/specificaties/

Op die wijze een goede hotspot waar je je de router plaatst; gezien die verbonden is met draad zal dat ook consequent snel zijn. Vond zelf in een verder verleden die draadloze dingen altijd ruk, al is het nu misschien beter...

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40

Cyphax

Moderator LNX
Het beste is meestal om een stugge kabel naar boven te leggen, en die uit te laten komen in een wandcontactdoosje, wat je al had bedacht. :)
Van daaruit een soepele kabel van deze WCD naar je AP of switch oid, maar net wat je nodig hebt. Ik heb zelf een voorkeur voor kant-en-klare kabels: die zijn vaak nauwelijks duurder dan los per meter en ze werken eigenlijk altijd goed (knijpen is wat foutgevoeliger)
Mijn AP's zijn TP-Links die worden gemanaged vanuit de meterkast en de AP in de woonkamer hangt aan het plafond op een plek waarbij ie niet zo opvalt, en ook niet de kabelgoot waar de kabel in ligt. Op de slaapkamer ligt het AP gewoon bovenop de kast en op zolder hangt ie gewoon aan het plafond en maakt de esthetiek me iets minder uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 14-09-2023 18:52 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:25
Mijn advies is eerst structurele bekabeling aanleggen ...
Een gemiddeld doosje cat6 305meter zit +- 200€ (dan heb je voldoende kabel voor alles gelijk dubbel uit te voeren)
op elk verdiep een dubbele contactdoos is ook snel 20/30€ per stuk
beetje nette afmontering in de kast (want je zit op Tweakers) ook wat euries ..
vergeet ook niet te bekijken of je WiFi dekking op je terras wil, want dan gaat daar ook een kabel + AP moeten komen.

Er staan ook heel veel ideeen van afwerking in het "nette afwerking topic"

in de vraag "welke apparaten moet ik dan kopen" ... zet zoveel mogelijk bekabeld en koop de cheapste wifi 6 AP's van een goed merk ... je hebt niks aan 4x4 monster acces points , jij gaat vooral overal dekking willen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Die nieuwbouwwoningen hebben vaak van die ribbel buizen, krijg je meestal maar 1x utp
doorheen

Die inwalls die je linkt hebben vaak extra utp poort/ingebouwde switch. Wil je wat consumenten vriendelijker spul kun je ook wat x50-poe tegen de muur drukken

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 18:50
Dank allemaal voor jullie adviezen! Hier kan ik alweer een stuk verder mee.

En inderdaad @laurens0619, het zijn van die ribbel buizen. Ik vroeg me al af of ik daar 2 utps doorheen ga krijgen, maar nee dus ;-) Overigens, die inwalls die ik linkte passen helemaal niet kwam ik net achter, naast de loze leiding zitten nog 2 stopcontacten. Ga regulier WCD maken en dan bedraad AP
Pagina: 1