Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-11 18:38
Goedemiddag,

Ik wil graag 16 x 430 Wp zonnepanelen aanleggen op het zuiden in mijn tuin. Tuin is volledig vrij van schaduw en ik heb alle ruimte.
3 fase Omvormer plaats ik bij de zonnepanelen en vervolgens gaat er een grondkabel van 40 meter naar de meterkast.
Nu heb ik de volgende vragen:

- is de growatt 6000tl3-xh hybride omvormer genoeg voor 6800 Wp?
- Welke dikte moet de grondkabel hebben en moet die 4 aderig of 5 aderig?
- kan ik beter 1 lange rij met elkaar verbinden of meerdere rijen achter elkaar?
- beter 1 string of meerdere strings?

Ik plaats ze overigens op het zuiden en niet Oost West, omdat ik in de winter de meeste energie verbruik en me het daarom slimmer lijkt. Wel op 20 graden zodat ik ook zon in de ochtend en avond meepak in andere seizoenen. Over een paar jaar wil ik uitbreiden met accu's.

Mochten jullie verder nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Lang AC traject wil je voorkomen in verband met netcongestie.

Wil je dat toch, dan mag je de kabel berekening via Sunny Design "detail planning" doen om dit onder 1% (2,3V) te houden - de richtlijn voor PV.

Dan heb je gelijk antwoord op de andere vragen. Bij zelf doen hoort zelf begrijpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• diederikkes
Sunny Design wel eens naar gekeken, maar daar kom ik niet uit. Dus tja.
Lange solar kabels en de omvormer in huis vind ik ook niet ideaal. Dus misschien kiezen tussen 2 kwaden.

Kun je dat hele netcongestie verhaal eens uitleggen, want dat heb ik vaker voorbij zien komen, maar ik begrijp niet helemaal welke consequenties een lange AC kabel nou precies heeft.

Ik probeer het zelf te begrijpen, vandaar mijn vragen.

Alvast bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door diederikkes op 14-09-2023 17:56 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Op de website van elektramat onder de knop keuzehulp kun je ook een kabeldikte berekening maken.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertV70 op 14-09-2023 21:06 ]

• Ronald
  • Nu online
diederikkes schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:50:
Sunny Design wel eens naar gekeken, maar daar kom ik niet uit. Dus tja.
Dat is het makkelijke deel van een PV installatie bouwen...
Minimaal handmatige planning, dat is echt niet lastig.
Lange solar kabels en de omvormer in huis vind ik ook niet ideaal. Dus misschien kiezen tussen 2 kwaden.

Kun je dat hele netcongestie verhaal eens uitleggen, want dat heb ik vaker voorbij zien komen, maar ik begrijp niet helemaal welke consequenties een lange AC kabel nou precies heeft.

Ik probeer het zelf te begrijpen, vandaar mijn vragen.

Alvast bedankt.
Een kabel heeft weerstand.
Dus als er stroom door de kabel loopt staat er een spanningsverschil over: Hoger bij de omvormer, lager in de meterkast. De omvormer dient boven de 253V te stoppen met productie.

Hoe langer en dunner de kabel, hoe meer spanning over de kabel staat, hoe eerder de omvormer uit moet.

Nu vallen verliezen mee over 3-fase kabel (factor 6 efficiënter dan enkelfase), met 4mm² is het voor 40m redelijk okay.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
Overigens levert een O-W opstelling die evenveel grond oppervlak gebruikt doorgaans ook in de winter meer op.
Dit doordat er geen tussenruimte nodig is, en dus op zelfde oppervlak meer panelen passen. Dat geeft iets snellere opbouw in de ochtend en iets tragere afbouw in avond en een lagere piek (dus omvormer kan lichter)

Dat geld dan niet als je de 16 op 1 rij legt, maar dan zit je op 27 meter, dus ik gok even dat je wel meerdere rijen zal maken.

• diederikkes
Bedankt voor de uitleg.
Toch maar even nog een poging gedaan in sunny designs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlYR2klaLi3q5hN-a7MEDeThjOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhipNeBuEyuQPO32xVkjxx4C.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de configuratievoorstellen van de omvormer, dus ik neem aan dat 90% vermogensverhouding dan optimaal is en ik dus inderdaad het beste een 6000 watt growatt omvormer kan gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRTYepZQ3hAzrrOS6r3BFpLdW6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ObtrHtmy2fW4jZvsOYLbioI9.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJHyme9Kxcs_2PI-edMkpOY3yrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gzm57UPoXh2IJdwvRFHFVUby.png?f=fotoalbum_large

Verliezen van de kabel lijken me voor zover ik het begrijp helemaal prima?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrxcR_aLMoyGNCD2ZjevjZBWmMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7asss7Rs95RpCEcbTaQ1Ot6q.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWvhwQDlJyLS1MQXr09PnmY_t-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTTBCpCRYq2itIFwdLsmPnf9.png?f=fotoalbum_large

Dit is het resultaat bij 16 zonnepanelen op zuid. Ik heb in principe ruimte zat, dus oost west om ruimte te besparen en daardoor meer op te wekken in de winter door extra panelen te plaatsen heeft voor mij geen zin.
Ik zou zelfs 1 rij van 27 meter kunnen aanleggen, maar ik weet niet of de gemeente daar akkoord mee gaat.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:49
bij plaatsing op land: maak de hoek verstelbaar (als het van de gemeente mag).
's Zomers een vrij vlakke hoek, en 's winters bijna rechtop (70°), dan kan krijg je extra opbrengst omdat je beter past bij de laagstaande zon.

speel maar eens met de dakhelling: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

• diederikkes
MSXBas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:20:
bij plaatsing op land: maak de hoek verstelbaar (als het van de gemeente mag).
's Zomers een vrij vlakke hoek, en 's winters bijna rechtop (70°), dan kan krijg je extra opbrengst omdat je beter past bij de laagstaande zon.

speel maar eens met de dakhelling: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Zeker over nagedacht, maar ik kan niet echt geschikte systemen daarvoor vinden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08
diederikkes schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:31:

- Welke dikte moet de grondkabel hebben en moet die 4 aderig of 5 aderig?
Als je dit moet vragen (aantal aders), weet je dan zeker dat je het AC-deel van een 3-fasen aansluiting (dus met 400V in het spel) zelf wilt aanleggen?

Je zou ook het mechanische deel zelf kunnen doen en de boel daarna laten aansluiten door een electricien (ook in de groepenkast). Misschien wel zo veilig.

Vragen over de dikte van de kabel zijn logisch - best zo lang mogelijk DC houden, dus omvormer zo dicht mogelijk bij je groepenkast, voor zover mogelijk.

Voor ~2000W per fase is de gebruikelijke 2,5 mm2 normaalgesproken prima, maar dat hangt wel van de lengte van de AC kabel af. Maar ik zie dat Sunny Designer dat ook voor je uitrekent, 40 meter is wel echt lang en vandaar dat die met 4 mm2 komt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Ik zou je panelen op een hellingshoek van 40* zetten - in zomer heb je dan IETS minder, in winter iets meer.
Maar in de zomer heb je toch een uurtje dat je afgetopt bent - dus op jaarbasis heb je meer dan met 30* of 35*. (volgens de thomas berger site).

Natuurlijk hangt dit wel af van wat er zich ten zuiden van je opstelling staat: met schaduw is een lagere hellingshoek beter.

Ik neem even aan dat je 3 fase hebt,
1 rij = 27 meter
afstand naar meterkast = 20 meter
Heen en terug: *2
totaal +- 100 meter kabel
Natuurlijk volledig koperen kabels - geen aluminium spul pakken (pak CU, geen CCA).

Bij 4mm2 heb je een verlies van 1.7% (te hoog)
Bij 6 mm2 heb je een verlies van 1.1% (voor panelen aan hoge kant, maar prima)
Bij 10 mm2 heb je een verlies van 0.7% (maar erg dikke kabel).

• diederikkes
Wilke schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:43:
[...]

Als je dit moet vragen (aantal aders), weet je dan zeker dat je het AC-deel van een 3-fasen aansluiting (dus met 400V in het spel) zelf wilt aanleggen?

Je zou ook het mechanische deel zelf kunnen doen en de boel daarna laten aansluiten door een electricien (ook in de groepenkast). Misschien wel zo veilig.

Vragen over de dikte van de kabel zijn logisch - best zo lang mogelijk DC houden, dus omvormer zo dicht mogelijk bij je groepenkast, voor zover mogelijk.

Voor ~2000W per fase is de gebruikelijke 2,5 mm2 normaalgesproken prima, maar dat hangt wel van de lengte van de AC kabel af. Maar ik zie dat Sunny Designer dat ook voor je uitrekent, 40 meter is wel echt lang en vandaar dat die met 4 mm2 komt.
Ik wil vooral alles zelf kopen en daarbij de zonnepanelen monteren. Aansluiten laat ik inderdaad doen. Maar dan moet ik wel de juiste kabels hebben. Dus 4 of 5 aders?
Omvormer blijft ik wisselende reacties over krijgen. Veiliger bij de zonnepanelen en de solarkabels worden anders wel heel lang rekening houdend met inductielus.. Dan ga je al naar de 100 meter toe.

• diederikkes
.

[ Voor 200% gewijzigd door diederikkes op 15-09-2023 19:11 ]

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-11 17:14
Ik zou je panelen op een hellingshoek van 40* zetten - in zomer heb je dan IETS minder, in winter iets meer.
Maar in de zomer heb je toch een uurtje dat je afgetopt bent - dus op jaarbasis heb je meer dan met 30* of 35*. (volgens de thomas berger site).
Is aan de andere kant een lagere hellingshoek weer niet gunstiger voor de ochtend en avondzond bij panelen op het zuiden?

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022

Pagina: 1