Goedemiddag,
Ik wil graag 16 x 430 Wp zonnepanelen aanleggen op het zuiden in mijn tuin. Tuin is volledig vrij van schaduw en ik heb alle ruimte.
3 fase Omvormer plaats ik bij de zonnepanelen en vervolgens gaat er een grondkabel van 40 meter naar de meterkast.
Nu heb ik de volgende vragen:
- is de growatt 6000tl3-xh hybride omvormer genoeg voor 6800 Wp?
- Welke dikte moet de grondkabel hebben en moet die 4 aderig of 5 aderig?
- kan ik beter 1 lange rij met elkaar verbinden of meerdere rijen achter elkaar?
- beter 1 string of meerdere strings?
Ik plaats ze overigens op het zuiden en niet Oost West, omdat ik in de winter de meeste energie verbruik en me het daarom slimmer lijkt. Wel op 20 graden zodat ik ook zon in de ochtend en avond meepak in andere seizoenen. Over een paar jaar wil ik uitbreiden met accu's.
Mochten jullie verder nog tips hebben dan hoor ik het graag.
Ik wil graag 16 x 430 Wp zonnepanelen aanleggen op het zuiden in mijn tuin. Tuin is volledig vrij van schaduw en ik heb alle ruimte.
3 fase Omvormer plaats ik bij de zonnepanelen en vervolgens gaat er een grondkabel van 40 meter naar de meterkast.
Nu heb ik de volgende vragen:
- is de growatt 6000tl3-xh hybride omvormer genoeg voor 6800 Wp?
- Welke dikte moet de grondkabel hebben en moet die 4 aderig of 5 aderig?
- kan ik beter 1 lange rij met elkaar verbinden of meerdere rijen achter elkaar?
- beter 1 string of meerdere strings?
Ik plaats ze overigens op het zuiden en niet Oost West, omdat ik in de winter de meeste energie verbruik en me het daarom slimmer lijkt. Wel op 20 graden zodat ik ook zon in de ochtend en avond meepak in andere seizoenen. Over een paar jaar wil ik uitbreiden met accu's.
Mochten jullie verder nog tips hebben dan hoor ik het graag.
/f/image/HhipNeBuEyuQPO32xVkjxx4C.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ObtrHtmy2fW4jZvsOYLbioI9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Gzm57UPoXh2IJdwvRFHFVUby.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7asss7Rs95RpCEcbTaQ1Ot6q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uTTBCpCRYq2itIFwdLsmPnf9.png?f=fotoalbum_large)