Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
Wij hebben 29x170=4930 Wp zonnepanelen op ons dak liggen; voorzijde van het huis helemaal vol, gericht op het oostzuidoosten (110 graden). Die leveren ca. 4500 kWh per jaar op en daarmee hebben ze zichzelf inmiddels, sinds december 2016, wel terugverdiend.
Ons verbruik is gestegen, door de overstap naar inductiekoken (minimaal verschil) en doordat we elektrisch zijn gaan rijden (10-12k km/jaar, grotendeels thuis laden). Volgens de jaarrekening hebben we ca. 6000 kWh/jaar verbruikt.

Op de garage is plaats voor extra zonnepanelen; de garage is ongeveer 7x3 meter, dus ik denk dat daar 2x3 panelen in landscape op passen. Die wijzen dan naar het zuiden (190 graden). De garage heeft krachtstroom (380V) en daarom een eigen meterkastje; dat is wellicht gunstig voor het aansluiten van de omvormer.

Hoe maak ik nou de afweging of het verstandig en financieel interessant is om er die 6 panelen nog bij te plaatsen? Ik kan nog even profiteren van 100% salderen en daarna van de teruglopende salderingsregeling, dus dat is gunstig voor de terugverdientijd.

Als ik naar ons verbruik en de teruglevering kijk, dan verbruiken we maar een beperkt deel van wat we opwekken; het overgrote deel wordt teruggeleverd. We kopen daarnaast dus ook best veel in. Het enige wat ik daarin zou kunnen veranderen is het consequent zo instellen van de elektrische auto dat 'ie pas overdag, als de zon schijnt, gaat laden. Nu gaat de stekker erin als we thuiskomen en dan laadt 'ie vanaf 18:00 uur of zo, als de zon op het NO allang weg is en nog voordat het avond-/nachtstroomtarief in gaat.
We hebben wel een kleine elektrische warmtepomp voor de vloerverwarming die overdag vaak aanstaat (Itho Daalderop Coolcube 2,5 kW), maar die verbruikt niet zoveel, ik geloof 800 Watt. Ik heb wel eens gedacht aan 1 of 2 airco-units met verwarming voor de bovenverdieping, zodat we daarvoor ook geen gas meer verbruiken, maar die zijn er nog niet.

Wel of niet bijplaatsen?

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hkuit schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:29:
Ik kan nog even profiteren van 100% salderen en daarna van de teruglopende salderingsregeling, dus dat is gunstig voor de terugverdientijd.
Bij Van de Bron moet je nu betalen als je meer levert dan je verbruikt, misschien gaan andere partijen wel volgen en dan is teveel opwekken niet altijd financieel een goede keuze.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
voor het bijplaatsen van 6 panelen rekent een installateur ruim een halve dag werk voor 2 man. het zal dus nooit echt goedkoop zijn. De terugverdientijd zal dan ook niet snel zijn, maar goed, aan de andere kant heb je wel dagelijks meer opbrengst en hoef je dus minder stroom af te nemen van je leverancier.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:04
Ernemmer schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:35:
[...]

Bij Van de Bron moet je nu betalen als je meer levert dan je verbruikt, misschien gaan andere partijen wel volgen en dan is teveel opwekken niet altijd financieel een goede keuze.
Waarbij wel moet worden aangetekend dat je met meer panelen minder kwh's hoeft af te nemen van je leverancier. Met name in de winter kan dat best veel schelen.

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 21:46
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma.
Op mijn dak liggen panelen welke het jaarverbruik van het huis voor het grootste gedeelte opvangen (met saldering uiteraard). Ik kan nu op de schuur nog wat extra panelen leggen, die verdien ik dan door de huidige stroomtarieven relatief snel terug, maar zodra saldering eraf gaat daalt het rendement natuurlijk snel.
Helemaal als meer energieleveranciers het voorbeeld van Vandebron gaan volgen.

Daarom is mijn (draft) plan nu als volgt. Ik gooi de schuur vol met panelen (Jinko 420wp N-type, kosten niet veel meer. ca 115 euro per stuk). Koppel deze aan een Victron Easysolar 2 GX inverter. Zolang er nog 100% gesaldeerd kan worden lekker het net op laten pompen. Als de saldering afgebouwd wordt schaf ik nog 1-2 48V serverrack LFP accu's aan en knoop deze aan de Victron. Elektriciteit van de zonnepanelen laat ik dan primair de accu opladen en 's avonds laat ik het systeem ontladen om daarmee de elektriciteit van de schuur niet voor een habbekrats aan de energieboer te verkopen, maar juist zelf te gebruiken. Met 1 zo'n accu kan ik toch elke nacht mijn eigen nachtvebruik compenseren van mid maart tot oktober.

Het grote manko hieraan is natuurlijk de terugverdientijd. De Victron is substantieel duurder dan een simpele growatt (voor mijn hoeveelheid Wp heb je het dan al over ca 1000 euro), een pylontech US5000 kost ca 1600 EUR, dus ik moet al 2600 EUR terugverdienen met ontladen om dit te verantwoorden. Stel ik kan de volle 5kWh daadwerkelijk 6 maanden lang elke nacht goed inzetten, en een kWh blijft voorlopig rond de 30 cent, dan is mijn terugverdientijd ca 10 jaar. In die 10 jaar kan er een hoop gebeuren wat weer invloed heeft op de terugverdientijd (Vandebron taferelen, hogere/lagere energieprijs, dynamisch energiecontract, etc)

Wellicht het makkelijkste om er nu een goedkope inverter aan te knopen en tzt een AC coupled accu te kopen...

Kort samengevat, ik ben er nog niet uit. Benieuwd wat jij gaat doen :)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Ik stond min of meer voor dezelfde vraag, er ligt genoeg PV op mijn dak om mijn eigen jaarverbruik af te dekken (zolang we mogen salderen). Spul zelf gelegd dus al lang en breed terug verdiend.

Recent toch besloten om 8x 410WP paneeltjes op mijn schuurtje/tuin berging te leggen. Zolang er gesaldeerd mag worden verdien ik ze wel terug (zij het wat trager), maar de winst zit er zonder salderen ook in dat ik een langere periode van het jaar minder uit het net hoef te trekken, al kreeg ik niets terug voor mijn overproductie.

Elektrisch rijden doen we nog niet, maar vroeg of laat zal dat samen met een WP wel voor extra verbruik gaan zorgen, fijn om dan in ieder geval al een deel terug verdiend te hebben.

• Ernemmer
  • Niet online
gastje01 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:19:
Ik stond min of meer voor dezelfde vraag, er ligt genoeg PV op mijn dak om mijn eigen jaarverbruik af te dekken (zolang we mogen salderen). Spul zelf gelegd dus al lang en breed terug verdiend.

Recent toch besloten om 8x 410WP paneeltjes op mijn schuurtje/tuin berging te leggen. Zolang er gesaldeerd mag worden verdien ik ze wel terug (zij het wat trager), maar de winst zit er zonder salderen ook in dat ik een langere periode van het jaar minder uit het net hoef te trekken, al kreeg ik niets terug voor mijn overproductie.

Elektrisch rijden doen we nog niet, maar vroeg of laat zal dat samen met een WP wel voor extra verbruik gaan zorgen, fijn om dan in ieder geval al een deel terug verdiend te hebben.
Niks terugkrijgen is inderdaad niet zo'n groot probleem, maar bij Van de Bron ga je nu betalen voor je teveel geleverd kwhs.

En installatie gericht op opwekking in de winter is denk ik het mooiste om je eigen verbruik af te dekken en niet teveel op te wekken dat je bij moet gaan betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 14-09-2023 22:27 ]

• gastje01
Ernemmer schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:26:
[...]

Niks terugkrijgen is inderdaad niet zo'n groot probleem, maar bij Van de Bron ga je nu betalen voor je teveel geleverd kwhs.

En installatie gericht op opwekking in de winter is denk ik het mooiste om je eigen verbruik af te dekken en niet teveel op te wekken dat je bij moet gaan betalen.
Ze kunnen ook uit :)

Ik weiger te gaan betalen om m’n stroom terug het net op te gaan drukken, zit gelukkig niet bij VdB. Ik heb op de schuur Hoymiles Micro omvormers liggen die ik vrij eenvoudig terug kan schroeven in vermogen via HomeAssistant bijvoorbeeld. Maar dat is voor hier een beetje off topic. Als het echt zo ver komt verzin ik wel iets om mijn teveel opgewekte energie te dumpen.

• Ernemmer
  • Niet online
gastje01 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:39:
[...]

Ze kunnen ook uit :)

Ik weiger te gaan betalen om m’n stroom terug het net op te gaan drukken, zit gelukkig niet bij VdB. Ik heb op de schuur Hoymiles Micro omvormers liggen die ik vrij eenvoudig terug kan schroeven in vermogen via HomeAssistant bijvoorbeeld. Maar dat is voor hier een beetje off topic. Als het echt zo ver komt verzin ik wel iets om mijn teveel opgewekte energie te dumpen.
Maar zijn ze dan nog wel financieel interessant voor TS, want dat is zijn vraag.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:55
Veel zal afhangen van de aanschafprijs, oftewel ga eens een aantal offertes aanvragen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

kan je de oriëntatie van de nieuwe panelen niet aanpassen zodat je niet nog meer zuidelijk legt maar bijv west?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• gastje01
Zou je ze eventueel zelf kunnen/willen leggen? Als referentie was ik €2600,- kwijt voor 8x410w panelen inclusief (micro)omvormers (beetje schaduw op een paar panelen) en lag alles er in een ochtend op, in m’n eentje gelegd.

Ik heb voor een Blubase Connect systeem gekozen, niet de allergoedkoopste, maar veel meer dan een accu-schroefmachine had ik niet nodig aan gereedschap. Aansluiten op je meterkastje zou je eventueel wel door een elektricien kunnen laten doen als je dat meer rust geeft. Door zelf te leggen verdien je ze enorm veel sneller terug. Wellicht dat dat het financieel interessanter maakt?

Oriëntatie op Zuid is zolang je nog (maximaal) kan salderen leuk, meer opbrengst is meer wegstrepen, maar ik heb zelf voor oost-west gekozen om mijn opwek wat meer te spreiden en zo meer eigen verbruik af te dekken.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:55
bombadil schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:10:
kan je de oriëntatie van de nieuwe panelen niet aanpassen zodat je niet nog meer zuidelijk legt maar bijv west?
Precies dit, nieuwe panelen op de winterzon aanpassen v.w.b. oriëntatie en vooral de hoek.

Als ik het verschil zie in opbrengst tussen 12 panelen ZZO met 35 graden helling en mijn 24 panelen ZZO maar dan O/W 12 graden, in dezelfde wijk, dan doet de 12 het in de winter nogal beter als systeem.
In de zomer is dat nogal anders natuurlijk.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
Toekomst voorspellen is moeilijk, maar in BE is salderen al even afgeschaft en is het haalbaar je panelen terug te verdienen op terugleververgoeding.
Je hebt natuurlijk in NL die saga met Vandebron; als die iedereen meekrijgen dat er in NL systematisch moet betaald worden voor teruglevering dan worden thuisbatterijen erg interessant.

Vergeet ook niet dat er niet enkel zomermaanden zijn (met veel overschot); in de wintermaanden heb je veel gemakkelijker je extra opwek zelf opgesoupeerd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-10 09:30
Ik zou eventueel naar een oostwest opstelling kijken dat zorgt voor een mooiere spreiding over de dag wat voordelig is in de toekomst. Bovendien is de installatie dan misschien nog wel makkelijker

• Hkuit
Hé leuk, véél reacties!
gastje01 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:41:
Zou je ze eventueel zelf kunnen/willen leggen? Als referentie was ik €2600,- kwijt voor 8x410w panelen inclusief (micro)omvormers (beetje schaduw op een paar panelen) en lag alles er in een ochtend op, in m’n eentje gelegd.

Ik heb voor een Blubase Connect systeem gekozen, niet de allergoedkoopste, maar veel meer dan een accu-schroefmachine had ik niet nodig aan gereedschap. Aansluiten op je meterkastje zou je eventueel wel door een elektricien kunnen laten doen als je dat meer rust geeft. Door zelf te leggen verdien je ze enorm veel sneller terug. Wellicht dat dat het financieel interessanter maakt?

Oriëntatie op Zuid is zolang je nog (maximaal) kan salderen leuk, meer opbrengst is meer wegstrepen, maar ik heb zelf voor oost-west gekozen om mijn opwek wat meer te spreiden en zo meer eigen verbruik af te dekken.
Ja, dat was ik inderdaad van plan; bij bijvoorbeeld Winkelman alle materialen bestellen, zelf op het dak leggen + de dakdoorvoer verzorgen, en dan een electricien 't laten aansluiten in de meterkast vd garage.

• Hkuit
bombadil schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:10:
Zelf leggen wil ik wel op het dak van de garage, maar als ik voor Oost-West wil gaan dan moeten er dus extra panelen op West, en dan kom ik uit op het dak van het huis. Daar zie ik zelf liggen een stuk minder zitten... Het zal vast wel kunnen, maar ik wil persé veilig werken (dat ben ik aan mijn werkgever wel een beetje verplicht) en dat zal zeker wat ingewikkelder en kostbaarder zijn. Maar da's nog geen reden om het niét te doen.
De stand veranderen op het garagedak lijkt me niet praktisch; die garage is rechthoekig en dan is het toch het meest logisch om ze parallel te leggen aan de zijde, nietwaar? Dan wordt het dus een Zuid-ligging, waarbij ze ook een stuk van de zon op West mee zullen pikken, alleen staan daar wat meer bomen dus vooral in de winter meer schaduw.

• Hkuit
[...]

Ik weet niet goed wat de situatie bij Van de Bron precies is; gaat dit over 'meer leveren per jaar', of 'per dag'? Wij leveren per jaar dus minder dan we zelf verbruiken.

Overigens heb ik gelezen dat de verwachting is dat de andere leveranciers dit voorbeeld van Van de Bron al snel zullen gaan volgen. Het is voor hen best kostbaar om ons energie te leveren op de donkere momenten terwijl wij het aan hen terugleveren als de energieprijs laag is, omdat er dan juist heel veel teruggeleverd wordt.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:15

Zenix

BOE!

Als je het zelf gaat doen, gewoon doen inderdaad. Dat zijn de kosten niet en verdien je makkelijk terug.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hkuit schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:00:
[...]

Zelf leggen wil ik wel op het dak van de garage, maar als ik voor Oost-West wil gaan dan moeten er dus extra panelen op West, en dan kom ik uit op het dak van het huis. Daar zie ik zelf liggen een stuk minder zitten... Het zal vast wel kunnen, maar ik wil persé veilig werken (dat ben ik aan mijn werkgever wel een beetje verplicht) en dat zal zeker wat ingewikkelder en kostbaarder zijn. Maar da's nog geen reden om het niét te doen.
De stand veranderen op het garagedak lijkt me niet praktisch; die garage is rechthoekig en dan is het toch het meest logisch om ze parallel te leggen aan de zijde, nietwaar? Dan wordt het dus een Zuid-ligging, waarbij ze ook een stuk van de zon op West mee zullen pikken, alleen staan daar wat meer bomen dus vooral in de winter meer schaduw.
Hoe platter je ze legt, hoe minder invloed de windrichting heeft. Ze zullen iets viezer worden, maar je kan ze wellicht eens per jaar zelf makkelijk schoonspuiten?

Hoe dan ook, zelf neerleggen kost niks in verhouding, dus zou ik altijd doen. Als je dan nog wat kan spelen met je verrijdbare thuisaccu ben je helemaal spekkoper :)

• monipolus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 13:32
naftebakje schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:09:
Toekomst voorspellen is moeilijk, maar in BE is salderen al even afgeschaft en is het haalbaar je panelen terug te verdienen op terugleververgoeding.
Je hebt natuurlijk in NL die saga met Vandebron; als die iedereen meekrijgen dat er in NL systematisch moet betaald worden voor teruglevering dan worden thuisbatterijen erg interessant.

Vergeet ook niet dat er niet enkel zomermaanden zijn (met veel overschot); in de wintermaanden heb je veel gemakkelijker je extra opwek zelf opgesoupeerd.
Maar in de wintermaanden is de opbrengst ook marginaal. Je rendement van zonnepanelen moet je in de zomermaanden halen. Zonder salderen niet beginnen aan (veel) overdimensioneren t.o.v. eigen gebruik. Accu's zijn leuk maar vooral voor herfst en voorjaar en daarbij schrikbarend duur t.ov. het rendement.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:40
[...]

Bij Vandebron moet je betalen als je teruglevert, ongeacht je verbruik. Dus zelfs als je netto verbruikt, moet je nog steeds betalen voor de stroom die je overdag teruglevert. De gedachte hierachter is, dat het een prikkel is om je eigen verbruik te verhogen, dus inderdaad bv overdag je EV laden ipv 's nachts.
Pagina: 1