Check op map reeds aanwezig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 17:42
Ik heb een map A met daarin een set submappen (en subsubmappen) en bestanden.
Deze wil ik overzetten naar schijf X. Echter vermoed ik dat ik een deel van deze submappen en bestanden al heb staan op schijf Y. Deze mogen niet naar X, omdat ze al op Y staan.

Hoe kan ik het makkelijkste een check doen of de submappen en bestanden van A al bestaan op Y?
NB de mappenstructuur op A en Y is gelijk.

Beste antwoord (via BPTBPTBPT op 14-09-2023 19:13)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Wellicht kun je met Winmerge een 3-way compare op de mappen doen om inzicht te krijgen waar wat staat.

Alle reacties

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:05
Kopieer je van Y naar A, dan krijg je melding voor elk bestand wat je op A en Y hebt. Je moet dan handmatig de rest van A naar X kopiëren.

Het klinkt wat onhandig allemaal in ieder geval. Als je veel bestanden hebt, dan zou je iemand moeten vragen om het te automatiseren met een scriptje/tooltje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Wellicht kun je met Winmerge een 3-way compare op de mappen doen om inzicht te krijgen waar wat staat.

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:24
Waarom 'mogen' die niet van X naar Y

a. omdat diezelfde bestanden op de Y eigenlijk wel dezelfde naam hebben, maar de inhoud verschilt (een beetje/veel)
b. het gaat om identieke bestanden maar omdat ze er toch al op staan heeft het geen zin van ze nog eens te gaan verplaatsen.

Indien het om b. gaat zou ik me er niet om bekommeren: overschrijf ze gewoon, dan ben je van het probleem (hoe moet ik het aanpakken, hoeveel werk moet ik er in steken,..) toch van af.
Het is tenslotte gewoon je systeem dat wat meer werk heeft toch?

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
Als je het via de Windows Verkenner overzet, ziet deze direct voor het kopiëren/verplaatsen dat er bestaande bestanden staan met dezelfde naam, vraagt wat je wilt doen en kun je voor "Deze bestanden overslaan" kiezen. Dat doet precies wat je wilt volgens mij.
In een oudere Windows-versie kon je de Shift-knop ingedrukt houden en voor No/Nee kiezen om hetzelfde te bereiken.

Je zou ook een tool als FreeFileSync kunnen gebruiken om de mappen naar je wens van de ene naar de andere over te zetten.

[ Voor 62% gewijzigd door Eegee op 14-09-2023 17:48 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:58

Felyrion

goodgoan!

Wellicht even kijken naar robocopy. Dat is een copy tool die standaard aanwezig is in Windows (wel command line).

https://learn.microsoft.c...windows-commands/robocopy

Zo lijkt het bijvoorbeeld te kunnen:
https://superuser.com/que...re-not-in-the-destination

Uiteraard wel even testen :P

edit:
evt. guide met wat meer voorbeelden etc.
https://petri.com/robocopy-complete-guide/

[ Voor 11% gewijzigd door Felyrion op 14-09-2023 17:57 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• BPTBPTBPT
Playa del C. schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:46:
Kopieer je van Y naar A, dan krijg je melding voor elk bestand wat je op A en Y hebt. Je moet dan handmatig de rest van A naar X kopiëren.

Het klinkt wat onhandig allemaal in ieder geval. Als je veel bestanden hebt, dan zou je iemand moeten vragen om het te automatiseren met een scriptje/tooltje.
Y naar A gaat niet passen... :|

• BPTBPTBPT
jeroen3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:48:
Ik denk dat dit het beste antwoord is. Ik ga het eerst even proberen met Dupeguru, die ken ik wat beter.

[ Voor 11% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-09-2023 19:13 ]

• BPTBPTBPT
passer schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:25:
Waarom 'mogen' die niet van X naar Y

a. omdat diezelfde bestanden op de Y eigenlijk wel dezelfde naam hebben, maar de inhoud verschilt (een beetje/veel)
b. het gaat om identieke bestanden maar omdat ze er toch al op staan heeft het geen zin van ze nog eens te gaan verplaatsen.

Indien het om b. gaat zou ik me er niet om bekommeren: overschrijf ze gewoon, dan ben je van het probleem (hoe moet ik het aanpakken, hoeveel werk moet ik er in steken,..) toch van af.
Het is tenslotte gewoon je systeem dat wat meer werk heeft toch?
Het gata om B, maar let op: het zijn twee schijven: X en Y. Als ik ze dus van A naar Y kopiieer overschrijf ik ze niet maar maak ik nieuwe aan (dus dubbel, want ik heb ze al op X).

• BPTBPTBPT
Eegee schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:44:
Als je het via de Windows Verkenner overzet, ziet deze direct voor het kopiëren/verplaatsen dat er bestaande bestanden staan met dezelfde naam, vraagt wat je wilt doen en kun je voor "Deze bestanden overslaan" kiezen. Dat doet precies wat je wilt volgens mij.
In een oudere Windows-versie kon je de Shift-knop ingedrukt houden en voor No/Nee kiezen om hetzelfde te bereiken.

Je zou ook een tool als FreeFileSync kunnen gebruiken om de mappen naar je wens van de ene naar de andere over te zetten.
Helaas niet, zie mijn opmerking hierboven, ik kopieer naar Y, maar wil niet kopieren wat al op X staat. Ik zal dus geen vraag krijgen van Verkenner.

• BPTBPTBPT
Felyrion schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:54:
Wellicht even kijken naar robocopy. Dat is een copy tool die standaard aanwezig is in Windows (wel command line).

https://learn.microsoft.c...windows-commands/robocopy

Zo lijkt het bijvoorbeeld te kunnen:
https://superuser.com/que...re-not-in-the-destination

Uiteraard wel even testen :P

edit:
evt. guide met wat meer voorbeelden etc.
https://petri.com/robocopy-complete-guide/
Ik ga er naar kijken! De link die je er bij hebt gezet is niet helemaal mijn casus, maar misschien dat ik die wel kan vinden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ala je een makkelijke GUI wilt kan je Total Commander gebruiken.
Deze heeft diverse opties daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHS1ltnt0bEdc0vgSL_y-9iim14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n5MyaEzN2VmNRemNH1BvfnVa.png?f=fotoalbum_large

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
BPTBPTBPT schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:02:
[...]

Het gata om B, maar let op: het zijn twee schijven: X en Y. Als ik ze dus van A naar Y kopiieer overschrijf ik ze niet maar maak ik nieuwe aan (dus dubbel, want ik heb ze al op X).
Ah ok duidelijk. Je zou dan eventueel ook CloneSpy kunnen gebruiken om de dubbele bestanden te verwijderen (kan naar de prullenbak of definitief), of deze tool een lijstje (tekstbestand) van de dubbelen laten maken. Dus dat je daarmee alleen overhoudt wat daadwerkelijk uniek of afwijkend is en dat kun je dan kopiëren of verplaatsen.

Wat 'dubbel' betekent kun je instellen: exact op de byte, of iets ruimer op bestandsnaam en -grootte.

[ Voor 28% gewijzigd door Eegee op 14-09-2023 21:21 ]

Pagina: 1