• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:08
Om mijn dakraam automatisch dicht te laten gaan heb ik een regen sensor in elkaar geknutseld, op basis van dit verhaal:

https://community.home-as...-xiaomi-door-sensor/74090

MIjn kastje ligt op het dak van een berging (EPDM dak). Nou wordt het daar best wel warm op dat dak en ik merk dat er soms condens in het kastje komt. Dat heeft mij al 1 deur sensor gekost want die ging dus kapot door het vocht wat op de printplaat komt.

Nu wil ik niet weer tegen hetzelfde probleem aanlopen dus hoe kan ik de condens tegen gaan ? Wat ik zelf dacht:

1. Gaatjes boren in de case ?
2. Dicht purren (liever niet want dan kan ik de batterij niet vervangen etc).

PICS:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MDvg2X1/IMG-20230914-150845.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kHSZKWh/IMG-20230914-150826.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/68wbKrg/IMG-20230914-150822.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Waterdichte behuizing en kabeldoorvoer gebruiken, bijvoorbeeld een elektra kabeldoos met snijnippels. Dan kan je dat gele snoertje ook waterdicht invoeren.

En eventueel een houdertje met silica gel maken dat je van buitenaf kan vervangen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• vortexnl1982
JukeboxBill schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:51:
Waterdichte behuizing en kabeldoorvoer gebruiken, bijvoorbeeld een elektra kabeldoos met snijnippels. Dan kan je dat gele snoertje ook waterdicht invoeren.

En eventueel een houdertje met silica gel maken dat je van buitenaf kan vervangen.
Gewoon zo'n ding gebruiken ?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Z6DMnz/Attema-Kabeldoos-Attema-12-ingangen-IP55-Grijs-01-476-96-K180106972-big.jpg

Ondanks dat het waterdicht is krijg ik nog steeds condens toch ? Dat gele snoertje wordt al waterdicht naar binnen gevoerd omdat ik lijm heb gespoten met mijn lijmpistool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Plasti-dip is zo'n latex -achtig goedje waarmee je makkelijk elektronica kunt inkapselen en ook weer uitpakken..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:04:
[...]

Gewoon zo'n ding gebruiken ?

[Afbeelding]

Ondanks dat het waterdicht is krijg ik nog steeds condens toch ? Dat gele snoertje wordt al waterdicht naar binnen gevoerd omdat ik lijm heb gespoten met mijn lijmpistool.
Ja, zo'n doos. Daarvan is het deksel ook waterdicht.
Zo te zien heb je een standaard kunststof elektronica doosje gebruikt. Daarvan zijn de dekseltjes niet echt waterdicht.

Maar daarom gaf ik ook aan om silicagel capsule te gebruiken. Dat kan je maken van een buisje met gaatjes er in aan de binnenkant van de doos. Twee dopjes er op en in zo'n snijnippel steken.

Misschien is het ook voldoende om de printplaat met lak te bespuiten. Daar is speciaal spul voor te koop. Je hebt ze voor vooraf gebruik met flux om solderen te verbeteren, maar ook plasticspray als bescherming achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
In de industrie gebruikt men een ventiel, speciaal gemaakt voor printplaten in plastic doosjes (zoekwoord: project box humidity vent). Soms (als het dauwpunt alsnog overschreden wordt) is de coating alsnog nodig maar meestal niet voor zulke printjes (pcb ontwerper houd er rekening mee).

Hermetisch afsluiten werkt averechts want dan sluit je het vocht dat in de lucht zit voor het afsluiten op. Dat gaat vroeg of laat condenseren. Bovendien als de luchtdruk buiten (ietsje) hoger is dan in het doosje zuig je waarschijnlijk alsnog vocht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Misschien moet ik gaan voor de Aqara vocht sensor mod, die sensor kan al tegen condens..

Als ik spray / plastic dip moet gaan kopen dan ben ik waarschijnlijk net zo duur uit maar met de kans de deur sensor pcb alsnog kapot gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 08:53
Is het een optie om de batterijhouder via wat draadjes van de print los te halen?
Dan kun je print waterdicht maken en toch de batterij vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
vortexnl1982 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:38:
Als ik spray / plastic dip moet gaan kopen dan ben ik waarschijnlijk net zo duur uit maar met de kans de deur sensor pcb alsnog kapot gaat..
Ik heb geen idee wat de kosten voor andere oplossingen zijn maar een ventiel met membraam (om het vocht buuiten te houden) heb je al vanaf 5 euro per stuk: https://sinuss.nl/product...bk-n8001-vent-m12-sensor-
connector-black-amphenol-ltw

Let wel op dat je dekseltje en je kabeldoorvoer ook gesealed moeten zijn (met een membraam of kabeldoorvoer). Anders werkt het membraam in het ventiel niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Waterdicht maken is niet zo eenvoudig, zeker als je met variërende temperaturen zit. En je wil dan idd een ontluchtig waar geen water door komt, dus zo'n dopje (met een lapje goretex in) is vaak wel nodig.

Een eenvoudiger optie is zorgen dat er onderaan een gaatje in je behuizing zit waar condens door weg kan vloeien, en dan zorgen dat de vochtgevoelige onderdelen net iets warmer zijn dan de behuizing (en uiteraard ook zorgen dat condens op de behuizing niet op je electronica komt). Op je printplaat enkele weerstandjes die 0.25W verstoken kan handig zijn, als je niet op batterijen werkt.

Andere optie is idd humiseal of dergelijke, of je hele behuizing opvullen met iets silicone-achtig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Weet je eigenlijk wel zeker dat het condens is en niet een lekkage van het kastje?
Ik heb al bijna een jaar een Aqara temperatuur- en RV sensor, bedoeld voor binnengebruik, in een kabeldoos buiten hangen. Tot dusver zonder problemen. De doorvoeren aan de onderkant zijn open en geen last van condens in de kabeldoos.

Pagina: 1