aan te raden: side-bar met wat meer contekst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
* JumpStart leest nieuws: JetBrains brengt losstaande RustRover-ide voor Rust uit en denkt: Waar gaat dit over?"

@TijsZonderH

Als je niet een beetje bekend bent met code kloppen leest dit topic als abracadabra.
JetBrains brengt een nieuwe ide uit voor werk met Rust. RustRover is een losstaande ide die naast tools als IntelliJ IDEA bestaat en specifiek voor die programmeertaal geschikt is. De bestaande plug-in blijft bestaan, maar verdwijnt op termijn.
Ik, als programmeer-leek lees bovenstaande en denk:

Wat is een ide?
Wat is Rust?
Wat is RustRover? Een losstaande ide, maar dan weet ik het nog niet.
Wat doen tools als RustRover en IntelliJ IDEA, waar zou je dat voor nodig hebben?
Oh, dus Rust is een programmeertaal.
IDE is [even bezig op Google] dus een IDE (integrated development environment)

Het zou heel fijn zijn als zo'n hoog-specifiek technisch artikel als deze een side-bar kan krijgen met wat basisuitleg. Rust is dus een programmeertaal. RustRover is dus een (ik moest dit opzoeken) werkomgeving/user interface om in te proggen.

[ Voor 12% gewijzigd door JumpStart op 14-09-2023 15:36 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:31

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
We moeten altijd een afweging maken over de voorkennis die we denken dat lezers hebben en een uitleg over begrippen, maar soms is een artikel ook gericht op een bepaalde doelgroep. In dit geval zijn dat programmeurs en die weten wat Rust is en wat een ide is. De term 'integrated development environment' komt in het artikel ook voor als beschrijving, maar het lijkt me wat overdreven dat te moeten uitleggen voor iedereen. In zo'n geval proberen we context te geven in het artikel zelf, maar dat zal nog steeds niet voor iedereen interessant of begrijpelijk zijn. Het lijkt me wat overdreven om ieder begrip op die manier te moeten uitleggen - ik ben bang dat je soms moet concluderen dat niet ieder artikel op jezelf van toepassing is.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
TijsZonderH schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:21:
We moeten altijd een afweging maken over de voorkennis die we denken dat lezers hebben en een uitleg over begrippen, maar soms is een artikel ook gericht op een bepaalde doelgroep. In dit geval zijn dat programmeurs en die weten wat Rust is en wat een ide is. De term 'integrated development environment' komt in het artikel ook voor als beschrijving, maar het lijkt me wat overdreven dat te moeten uitleggen voor iedereen. In zo'n geval proberen we context te geven in het artikel zelf, maar dat zal nog steeds niet voor iedereen interessant of begrijpelijk zijn. Het lijkt me wat overdreven om ieder begrip op die manier te moeten uitleggen - ik ben bang dat je soms moet concluderen dat niet ieder artikel op jezelf van toepassing is.
En daarom dan ook de suggestie voor een side-bar. Het artikel zelf kan je laten zoals het is.

Je hebt hier op T-net inderdaad een heel divers publiek, dat was in het begin van Tweakers wel anders. Zorg dan op z'n minst dat je een titel hebt die, voor dat brede publiek, de juiste verwachtingen zet.

"JetBrains brengt losstaande RustRover-ide voor Rust uit" wordt dan
"JetBrains brengt losse IDE uit voor programmeertaal Rust"

Bij die laatste weet ik, als niet-code-klopper, meteen een stuk beter waar het artikel over zal gaan, zelfs nog voordat ik verder klik.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daar heb je in principe die on hoover dingen voor. Op een desktop browser werkt dat prima, wordt ook gebruikt.
Maar op een tablet of smartphone werkt dat natuurlijk niet ;)

Ik denk stiekem dat daar de kern zit: een alternatief voor de on hoover die altijd en overal werkt.
Dat kan de oplossing zijn zoals jij hem beschrijft, kan ook iets anders zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:31

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
@JumpStart Laat me een gedachte-experiment doen. Stel dat ik nu een artikel schrijf met de titel: "Sony brengt PlayStation 5 met 2TB-schijf uit"

Vind je dan dat ik in het artikel een sidebar moet zetten waarin ik uitleg dat de PlayStation 5 een console is? Moet het woord console in de titel? Moet ik uitleggen dat Sony een Japans bedrijf is, dat het eerdere consoles heeft gemaakt maar ook andere hardware zoals tv's en de Walkman?

Ik denk dat je antwoord dan 'nee' is, want het is overkill. Waarom moet het dan bij nieuws over programmeren wel? Waar leg je die grens? En waarom daar? Dat is een discussie die we echt wel vaak voeren op de redactie maar ik hoop ook dat je snapt dat je niet oneindig alles kan uitleggen voor ieder publiek. Zaken als ide's en Rust zijn wmb bekend genoeg voor een grote groep lezers.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@TijsZonderH ik ben het over het algemeen met je eens. Het enige wat echter niet duidelijk genoeg is, is of het artikel relevant is voor jou. En dat zit ‘m in de titel (zoals @JumpStart ) al noemt:

“JetBrains brengt losstaande RustRover-ide voor Rust uit”

Als je hier bijvoorbeeld “programmeertaal Rust” zou noemen, wordt het al duidelijker. Rust is namelijk ook een survival game. Als je dan niet geïnteresseerd bent in programmeernieuws, kun je het artikel overslaan en is de uitleg die @JumpStart met een sidebar wil ook niet (of minder) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
offtopic:
[quote]The Eagle schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:48:
Daar heb je in principe die on hoover dingen voor.
[/quote]
Ik denk dat je hover bedoelt. Hoover is een merk stofzuigers ;)

Het kan wel interessant zijn om begrippen klikbaar te maken naar een soort glossary/knowledge base onderdeel (of desnoods wikipedia?), zodat men niet zelf de acryoniemen hoeft te ontcijferen en daarvan de context moet uitdokteren via <insert favoriete zoekmachine>.

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 17-09-2023 12:43 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
TijsZonderH schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:15:
@JumpStart Laat me een gedachte-experiment doen. Stel dat ik nu een artikel schrijf met de titel: "Sony brengt PlayStation 5 met 2TB-schijf uit"

Vind je dan dat ik in het artikel een sidebar moet zetten waarin ik uitleg dat de PlayStation 5 een console is? Moet het woord console in de titel? Moet ik uitleggen dat Sony een Japans bedrijf is, dat het eerdere consoles heeft gemaakt maar ook andere hardware zoals tv's en de Walkman?

Ik denk dat je antwoord dan 'nee' is, want het is overkill. Waarom moet het dan bij nieuws over programmeren wel? Waar leg je die grens? En waarom daar? Dat is een discussie die we echt wel vaak voeren op de redactie maar ik hoop ook dat je snapt dat je niet oneindig alles kan uitleggen voor ieder publiek. Zaken als ide's en Rust zijn wmb bekend genoeg voor een grote groep lezers.
Hey, ik doe een suggestie. Ik heb niet de pretentie, noch de intentie, om hier iets te kunnen eisen. Het is aan de redactie om hier de balans te vinden.

En ja, het gaat inderdaad om het vinden van een balans. Wat zal ons gemiddeld publiek wel weten? Het is een beetje flauw om je gelijk te demonstreren met een extreem doorgetrokken voorbeeld, terwijl dat niet mijn insteek is. De doelgroep van Tweakers is namelijk niet digi-leek.

Rust is, zoals iemand al aangeeft, zowel een game als een programmeertaal. IDE ken ik dan weer als het type aansluiting voor harde schijven, de voorganger van SATA. Dus het is in dit geval méér dan veronderstelde basiskennis, het is ook wegnemen van ambiguïteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

dragonhaertt

@_'.'

Dit topic is een suggestie, niet perse kritiek.
Ik vind het jammer om lezen dat je zo hard tegen het advies ingaat alsof het een discussie is die je moet winnen.
De genoemde alternatieve titel vind ik een goede manier om wat dubbelzinnigheid weg te halen. Ik weet wat Rust is, en ik vind de titel ook erg onduidelijk.

IDE kan je ook met hoofdletters schrijven om duidelijk aan te geven dat het een afkorting is (wat het ook is) om de zin leesbaarder te maken.

In elk geval denk ik dat opbouwende kritiek best even overwogen mag worden, en/of intern besproken in plaats van zo hard er tegen in gaan. Dat komt ook meteen een stuk professioneler over, zelfs als je niks met de opmerking doet.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

spone schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:42:
Het kan wel interessant zijn om begrippen klikbaar te maken naar een soort glossary/knowledge base onderdeel (of desnoods wikipedia?), zodat men niet zelf de acryoniemen hoeft te ontcijferen en daarvan de context moet uitdokteren via <insert favoriete zoekmachine>.
With ^, ik snapte (net als anderen gezien de reacties) niet waar mips in nieuws: Debian stopt met ondersteuning voor 32bit-versie van mips voor stond, 2 weken na openen topic in GR is er nog altijd geen reactie met verzoek voor 1 a 2 regels met korte toelichting in het artikel.

Het is namelijk niet de eerste Google-hit :P , een link naar een wiki-pagina of iets vergelijkbaars zou al hebben geholpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 17-09-2023 17:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1