Even niet-elektrisch; tussen-auto gezocht!

Pagina: 1
Acties:

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 23:20
Wij rijden nu 3,5 jaar elektrisch; een Volkswagen e-Golf via private lease. Dat contract loopt eind januari ‘24 af dus dan moet er iets anders komen. De Golf overnemen zie ik niet zo zitten; het is een fijne auto maar de range is beperkt en daardoor denk ik dat de marktwaarde ook hard terug loopt in de komende jaren.

Het liefst zou ik zelf een elektrische auto willen kopen, maar ik vind de prijzen nog erg hoog en ik schat in dat er in de komende jaren steeds meer interessante elektrische auto’s op de tweedehands markt gaan komen, zodat wij straks meer keuze hebben tegen lagere prijzen.

Weer private lease wordt ‘t ook niet. De Golf kost ons €375 per maand en dat is een hele goede deal geweest. Weer private leasen zou nu minimaal €500/maand gaan kosten en dat vind ik erg veel geld voor 12.500 km/jaar autorijden.

Een tussen-auto dus. Benzine, zuinig, maar wel groot; onze kinderen gaan de komende jaren nog wel eens mee en die zijn volwassen, 170 en 182 lang. Bovendien wil ik graag een stationwagen, voor de weekenden, vakanties enz.

Ik kwam uit op een Skoda Octavia Combi 1.0 uit 2017-2018. Ruim, zuinig, luxe en betaalbaar; vanaf zo’n 9999,- te koop.

Ik heb ook eens gedacht aan een stuk ouder; een Renault Laguna Estate van ná 2007, de Laguna 3 dus. Betrouwbaar, heb ik begrepen, best een leuke auto, en te koop vanaf zo’n 3000-3500 euro. Waarschijnlijk een lagere afschrijving dan de Skoda, maar wel een stuk hoger verbruik en natuurlijk 16 jaar oud dus toch meer kans op gebreken.

Wat vinden jullie, en wie heeft er nog andere opties om te overwegen? Is bijv. LPG nog te overwegen of is dat echt hard aan het verdwijnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jay448
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-03 19:28
Zelf heb ik 2 jaar een Renaul Laguna 3 Estate uit 2011 gehad. Dan wel met de 1.5dCI. Echt een top auto!
Renault heeft blijkbaar heel veel r&d in de Laguna 3 gestoken na het Laguna 2 fiasco waardoor de Laguna 3 een uitstekende auto is.

Ik zou je wel adviseren om naar de facelift modellen te kijken. Dit zie je goed aan de voorkant van de auto die iets moderner is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGzRRJOiFb6HY1Tt3O24XiSlzXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3VZjtvFkeXcEMPsJvajJRbTx.png?f=user_large

Ook zou een model met BOSE audio aan te raden zijn, klinkt echt top! Verder had die van mij een dubbel pano dak (leuk! In de zomer kan het voorste deel open) en meesturende xenon verlichting.

Verder gewoon een lekker grote reisauto met niet al te veel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:37
Helaas word ie niet meer gemaakt, maar je kunt naar de Toyota verso / Corolla verso kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij de ANWB kun je berekenen wat een auto je per maand kost: https://www.anwb.nl/auto/autokosten
Heb hem even voor de goedkoopste Octavia die ik kon aanvinken voor je uitgerekend, op basis van aanschaf in september 2023 van een auto uit juni 2017, 120k gelopen, benzine, handgeschakeld. Verwachtte gebruiksduur 5 jaar en 12500 per jaar. Gaan uit van WA+casco verzekering.
Niet schrikken:
Vaste kosten per maand 191, variabel 238, totaal 432 per maand. Voor een hele kale Octavia dus.
Overige opties kun je uiteraard zelf uitrekenen.

Paar jaar wachten tot elektrscih beter verkrijgbaar is: think again. 2020, 2021 en 2022 is er vrij weinig uitgeleverd door Corona en chiptekorten. Er werd simpelweg nauwelijks iets gebouwd, dus ook niks op kenteken gezet. Dus over een paar jaar goedkoper en meer aanbod: dont think so.
Over een paar jaar nog schaarser door meer vrag ivm torenhoge brandstofprijzen en eigen zonnepanelen zonder terugleververgoeding en eigen laadpalen: dacht het wel ;)

3,5 jaar geleden stond de wereld er heel anders voor dan nu. Auto's en autorijden is veel duurder geworden, reken 30-50% ongeveer. En ja, dat doet au :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:36
Is het contract van je Golf niet met 12 maanden te verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
The Eagle schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:15:
Bij de ANWB kun je berekenen wat een auto je per maand kost: https://www.anwb.nl/auto/autokosten
Heb hem even voor de goedkoopste Octavia die ik kon aanvinken voor je uitgerekend, op basis van aanschaf in september 2023 van een auto uit juni 2017, 120k gelopen, benzine, handgeschakeld. Verwachtte gebruiksduur 5 jaar en 12500 per jaar. Gaan uit van WA+casco verzekering.
Niet schrikken:
Vaste kosten per maand 191, variabel 238, totaal 432 per maand. Voor een hele kale Octavia dus.
Overige opties kun je uiteraard zelf uitrekenen.

Paar jaar wachten tot elektrscih beter verkrijgbaar is: think again. 2020, 2021 en 2022 is er vrij weinig uitgeleverd door Corona en chiptekorten. Er werd simpelweg nauwelijks iets gebouwd, dus ook niks op kenteken gezet. Dus over een paar jaar goedkoper en meer aanbod: dont think so.
Over een paar jaar nog schaarser door meer vrag ivm torenhoge brandstofprijzen en eigen zonnepanelen zonder terugleververgoeding en eigen laadpalen: dacht het wel ;)

3,5 jaar geleden stond de wereld er heel anders voor dan nu. Auto's en autorijden is veel duurder geworden, reken 30-50% ongeveer. En ja, dat doet au :X
Bedankt Eagle, altijd leuk om 't van een Brabander te horen :)
Je bent wel erg stellig in je beweringen; ondanks 'weinig uitgeleverd' en 'nauwelijks iets gebouwd' zijn er in de afgelopen jaren toch duizenden elektrische auto's verkocht en die komen ook een keer uit de lease. Ik ben geïnteresseerd in bijv. de Kona's en e-Niro's, de Model 3 en meer van dat soort modellen. Nu zijn die nog rond de 30.000 en meer, dat wordt vanzelf minder en juist bij een elektrische auto durf ik het goed aan om een model met wat meer km's op de teller te kopen. Natuurlijk ben ik niet de enige die dat zoekt, en dus zullen de prijzen niet keihard dalen, maar dalen zullen ze.
Enne 30-50% duurder in 3,5 jaar :? Ik hoop dat je daarin geen gelijk hebt. Leasemaatschappijen weten vaak erg goed hoeveel auto rijden kost en die prijzen zijn geen 30-50% omhoog gegaan; de e-Golf werd door Volkswagen gedumpt eind 2019, omdat de ID3 eraan kwam; ook toen was het al een erg goedkope aanbieding.

Heb je nog ideeën voor interessante auto's om nu aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
jay448 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:52:
Zelf heb ik 2 jaar een Renaul Laguna 3 Estate uit 2011 gehad. Dan wel met de 1.5dCI. Echt een top auto!
Renault heeft blijkbaar heel veel r&d in de Laguna 3 gestoken na het Laguna 2 fiasco waardoor de Laguna 3 een uitstekende auto is.

Ik zou je wel adviseren om naar de facelift modellen te kijken. Dit zie je goed aan de voorkant van de auto die iets moderner is:

[Afbeelding]

Ook zou een model met BOSE audio aan te raden zijn, klinkt echt top! Verder had die van mij een dubbel pano dak (leuk! In de zomer kan het voorste deel open) en meesturende xenon verlichting.

Verder gewoon een lekker grote reisauto met niet al te veel problemen.
ik heb even gezocht; vooral die 1.5 dieselversie staat regelmatig te koop en niet zo duur, maar diesel wordt me echt te duur qua wegenbelasting. Een benzineversie uit 2011 zie ik voor 7000,-, dat komt dan al dicht in de buurt van die Skoda uit 2017 voor 10.000, met ongeveer dezelfde kilometerstand.
Maar inderdaad, de facelift-versie ziet er erg goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Spixo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:54:
Is het contract van je Golf niet met 12 maanden te verlengen?
dat zou ik eens na moeten vragen. Punt is; ik wil niet zoveel geld aan autorijden besteden. De elektrische auto die nu 30.000 kost zal na 12 maanden misschien voor 27 of 28k te koop zijn, maar echt veel verschil maakt dat dan nog niet. Ik zit meer aan max. 20k te denken (wellicht moet er dan tzt een keer voor naar Duitsland rijden om er daar een te kopen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45
Een Prius 3 (non-PHV) met tegen de 2ton erop. Ik rijd em zelf ook :P.
koppel onderin net als je e-golf, ruim, veel keus, redelijk waardevast, betrouwbaar.
Persoonlijk denk ik dat electrisch rijden zo gepusht blijft worden dat benzine juist nog lang een betaalbaar alternatief blijft. Ik wil ook graag stekkeren, maar dat kan gewoon niet uit. Zeker niet met de huidige prijzen. Daarom heeft de mijne bij 292000km een nieuwe koppakking gekregen en kunnen we weer even vooruit.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:09
Deze topics eindigen altijd op de echte tweaker auto: de toyota auris!
Zuinig, ruime kofferbak, degelijk etc

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
laurens0619 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:48:
Deze topics eindigen altijd op de echte tweaker auto: de toyota auris!
Zuinig, ruime kofferbak, degelijk etc
Haha, je brengt me aan het twijfelen, ik dacht namelijk dat dit de echte tweakermobiel was:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
P5ycho schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:13:
Een Prius 3 (non-PHV) met tegen de 2ton erop. Ik rijd em zelf ook :P.
koppel onderin net als je e-golf, ruim, veel keus, redelijk waardevast, betrouwbaar.
Persoonlijk denk ik dat electrisch rijden zo gepusht blijft worden dat benzine juist nog lang een betaalbaar alternatief blijft. Ik wil ook graag stekkeren, maar dat kan gewoon niet uit. Zeker niet met de huidige prijzen. Daarom heeft de mijne bij 292000km een nieuwe koppakking gekregen en kunnen we weer even vooruit.
Dat was onze auto vóór de e-Golf! Een mooie rooie, niet eens zo heel veel kilometers, en reed inderdaad lekker en lekker zuinig. Nadeel; we willen weer een vouwwagen kopen, dus een trekhaak is een must. Of we zouden voor die paar weken per jaar een auto-met-trekhaak moeten huren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Prius/auris, potato tomato :+

Met trekhaak is t wel lastig en valt de tweakerAuris wel afz. ik lees dat moderne prius meer mag trekken?

Kia niro kun je ook overwegen, mag wat meer trekken is ook hybride/zuinig en heeft niet (imho) die vervelende loeiende cvt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45
Hkuit schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:56:
[...]

Dat was onze auto vóór de e-Golf! Een mooie rooie, niet eens zo heel veel kilometers, en reed inderdaad lekker en lekker zuinig. Nadeel; we willen weer een vouwwagen kopen, dus een trekhaak is een must. Of we zouden voor die paar weken per jaar een auto-met-trekhaak moeten huren...
Ja, enige nadeel idd. Die vouwwagen willen wij ook, maar moeten het nog even met tent en dakkoffer doen.
De prius 4 (non-phv) mag 725kg trekken, maar hele andere prijzen helaas.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
P5ycho schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:55:
[...]

Ja, enige nadeel idd. Die vouwwagen willen wij ook, maar moeten het nog even met tent en dakkoffer doen.
De prius 4 (non-phv) mag 725kg trekken, maar hele andere prijzen helaas.
Precies; als ik zulke bedragen wil besteden dan ga ik wel voor vol-elektrisch. Dan maar af en toe een laadpauze op vakantie, daar zit ik niet zo mee (op vakantie geen haast 🙂)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 22:34
Hkuit schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:26:
Een tussen-auto dus. Benzine, zuinig, maar wel groot; onze kinderen gaan de komende jaren nog wel eens mee en die zijn volwassen, 170 en 182 lang. Bovendien wil ik graag een stationwagen, voor de weekenden, vakanties enz.

Ik kwam uit op een Skoda Octavia Combi 1.0 uit 2017-2018. Ruim, zuinig, luxe en betaalbaar; vanaf zo’n 9999,- te koop.

Ik heb ook eens gedacht aan een stuk ouder; een Renault Laguna Estate van ná 2007, de Laguna 3 dus. Betrouwbaar, heb ik begrepen, best een leuke auto, en te koop vanaf zo’n 3000-3500 euro. Waarschijnlijk een lagere afschrijving dan de Skoda, maar wel een stuk hoger verbruik en natuurlijk 16 jaar oud dus toch meer kans op gebreken.

Wat vinden jullie, en wie heeft er nog andere opties om te overwegen? Is bijv. LPG nog te overwegen of is dat echt hard aan het verdwijnen?
Hkuit schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:56:
[...]

Een stationwagen voor ongeveer 10k mét trekhaak om een vouwagen te trekken dus. Wat weegt zo'n vouwwagen ongeveer? Dan is duidelijk met welk trekgewicht je rekening moet houden.

De Octavia is een prima keuze: écht ruim en best prima qua betrouwbaarheid. Voor 10k vind je echter geen exemplaar van 2017 of je moet genoegen nemen met eentje met meer dan 200.000km.

De eerder genoemde Toyota Auris kan alleen als je voor de (wat zeldzamere) niet-hybride gaat. De hybride trekt maximaal 345kg en dat is sowieso te weinig. De gewone benzine 1.2T mag wél een aanhanger trekken, tot 1300kg.
https://www.autowereld.nl...aak-37874861/details.html

De Opel Astra vanaf 2016 is - naar mijn mening - de beste aanbieding. Net wat moderner dan de Octavia (er zit bijvoorbeeld bijna altijd Carplay/Android Auto op), prima betrouwbaar en ook heel ruim.
https://www.autowereld.nl...ndr-38552041/details.html

In het algemeen zou ik zoeken naar een auto die al een trekhaak heeft want achteraf een trekhaak laten monteren kost je zo 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
roel-online schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:56:
Een stationwagen voor ongeveer 10k mét trekhaak om een vouwagen te trekken dus. Wat weegt zo'n vouwwagen ongeveer? Dan is duidelijk met welk trekgewicht je rekening moet houden.

De Octavia is een prima keuze: écht ruim en best prima qua betrouwbaarheid. Voor 10k vind je echter geen exemplaar van 2017 of je moet genoegen nemen met eentje met meer dan 200.000km.

In het algemeen zou ik zoeken naar een auto die al een trekhaak heeft want achteraf een trekhaak laten monteren kost je zo 1000 euro.
vouwwagens heb je al onder de 400 kg, maar ik ga uit van 750 kg totaal (vouwwagen+belading).

Wat de Octavia's betreft; ik heb al een zoekopdracht aangezet op Marktplaats zodat ik een beetje bij kan houden wat er voorbij komt:
voor 10.000 heb je deze, 2019 en 208k km:
https://www.marktplaats.n...eentech-ambition-trekhaak
Deze is van 2018 met 180k km, voor net wat meer:
https://www.marktplaats.n...ion-business-nav-led-dagr

Dat zijn wel de scherpste prijzen, vaak zijn ze duurder. En deze zijn (niet toevallig) allebei wit, nou net de kleur die ik echt niet wil. Maar rond de 10.000 zou dus wel moeten lukken.

En inderdaad, achteraf een trekhaak laten monteren kost een hoop geld. Als ik nu een mooie auto zie met een goede kleur, open dak enz. en zonder trekhaak, dan zou ik het wel overwegen, maar het liefst natuurlijk een occasion waar de trekhaak al op zit.

Ik ga over een tijdje eens met zowel de Skoda Octavia 1.0 als de Opel Astra 1.0 rijden!

Iemand nog andere suggesties? Japans? Koreaans? Frans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 05:05
@Hkuit een skoda met meer dan 2 ton op de teller met een 1.0 turboblok zou ik niet zo snel adviseren. Is niet het meest betrouwbare zo een blok helemaal niet na 2 ton. Liever nog een prius met 3 ton. Het mooie van de toyota hybrides is dat je een grotere blok hebt minder vermogen met electrische ondersteuning die wordt bijna niet belast en gaat gewoon erg lang mee. Onderhoud is goed betaalbaar bij de dealer en lange garantie op accu (16 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 22:34
Hkuit schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:33:
[...]

vouwwagens heb je al onder de 400 kg, maar ik ga uit van 750 kg totaal (vouwwagen+belading).
Nice, dan zul je met alles behalve een Auris qua trekgewicht wel goed zitten. Check wel even of het trekgewicht op het kentekenbewijs staat!
Wat de Octavia's betreft; ik heb al een zoekopdracht aangezet op Marktplaats zodat ik een beetje bij kan houden wat er voorbij komt:
voor 10.000 heb je deze, 2019 en 208k km:
https://www.marktplaats.n...eentech-ambition-trekhaak
Deze is van 2018 met 180k km, voor net wat meer:
https://www.marktplaats.n...ion-business-nav-led-dagr

Dat zijn wel de scherpste prijzen, vaak zijn ze duurder. En deze zijn (niet toevallig) allebei wit, nou net de kleur die ik echt niet wil. Maar rond de 10.000 zou dus wel moeten lukken.

Ik ga over een tijdje eens met zowel de Skoda Octavia 1.0 als de Opel Astra 1.0 rijden!
Ik ben benieuwd! Je kunt ook gaspedaal.nl en autoscout24.nl in de gaten houden, al was ik daar de twee exemplaren die je noemt niet tegen gekomen.
Iemand nog andere suggesties? Japans? Koreaans? Frans?
Vooral redenen waarom daar nog niets van is aangeraden ;-)
Japans: De Honda Civic en Accord zijn veel duurder/ouder dus niet echt betere opties. De Mazda 6 is heel fijn maar een klasse hoger en daardoor veel duurder. Toyota Avensis idem.
Koreaans: De Hyundai i30 en Kia Ceed zijn prima maar hebben met dit budget wat oudere motoren en zijn dus niet echt beter dan de Skoda en Opel. Met een modernere turbo motor wellicht interessant.
Frans: De Renault Megane kan en is met de 1.3 TCE ook betrouwbaar maar met die motor ook vrij duur en niet echt ruimer dan de Opel of Skoda. Peugeot 308 zou kunnen maar staan motorisch (1.2 Puretech) niet heel goed bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Met hierboven... sowieso moet je altijd opletten met "de goedkoopste" op marktplaats.
Als je ze geprijsd zit voor 10-15k oid dan zou ik nooit de 10k versies kopen, eerder de 12k

Ik zou of je budget of je wensen aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:05
Je zou naast zoeken op Marktplaats ook Gaspedaal.nl kunnen gebruiken om te zoeken. Daar hoef je niet bij stap 1 gelijk al te filteren op merk, maar kun je gewoon je eisen invullend. Wil soms nog wel eens wat verrassends uitkomen i.p.v. blindstaren op één merk :)

Hier overigens een Auris TS rijder. Hele fijne auto, maar de trekhaak kan ik vanwege het gewicht idd alleen gebruiken voor een fietsendrager (en twee e-bikes kan vanwege de lage toegestane kogeldruk volgens mij ook al niet).

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:53
Fiat Croma. Lage kosten qua aanschaf, en mag sws een vouwwagen trekken. Wat je qua budget overhoud daar kun je wel je verbruik mee compenseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:14
Figo112 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:46:
@Hkuit een skoda met meer dan 2 ton op de teller met een 1.0 turboblok zou ik niet zo snel adviseren. Is niet het meest betrouwbare zo een blok helemaal niet na 2 ton. Liever nog een prius met 3 ton. Het mooie van de toyota hybrides is dat je een grotere blok hebt minder vermogen met electrische ondersteuning die wordt bijna niet belast en gaat gewoon erg lang mee. Onderhoud is goed betaalbaar bij de dealer en lange garantie op accu (16 jaar).
Mee eens, ik vond het opvallend dat Leaseplan bij Octavia's (en Leon's) met dat blok echt niet verder dan 150.000 km wilde gaan qua leasecontract, terwijl bijna alle andere benzine-auto's minimaal tot 180.000 km mochten. Daardoor vermoed ik sterk dat zij gegevens hebben waaruit blijkt dat die blokken voor de 2 ton reparaties gaan krijgen. Vond het ook geen blok om zonder automaat te nemen (zeg ik als fervent zelf-schakelaar...), je moest hem nogal op toeren houden om vlot mee te komen.

Ik zou dan dus eerder kijken of er een 1.5 te vinden is.

EDIT: Zelf overigens privé zeer tevreden Octavia rijder (2013, 1.6 TDI, 145 pk gechipt). Ik zou zelf, zeker bij een benzinemotor, meer waarde aan leeftijd hechten dan aan km's (dus liever ouder met minder km's). Maar goed, ik zet er zelf dan ook 50.000 km per jaar bij. Onze diesel zit nu op zo'n 270.000 probleem-arme km's, and counting, 2,5 jaar geleden gekocht met ca 145.000 op de teller.
Zaken als Carplay is natuurlijk mooi, maar ook weer niet onmisbaar. Maar noem me ouderwets, net nog een nieuwe TomTom in dat ding gehangen...

[ Voor 19% gewijzigd door Wild Chocolate op 19-09-2023 16:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb voorheen een Seat Leon gehad en dat vond ik een hele fijne auto. De benzine versie heb ik nog een tijdje overwogen namelijk de 1.4 TSI ACT. Die heeft moderne zaken als carplay en ACT zorgt ervoor dat hij op de snelweg een cillinder uitzet ofzo waardoor hij best zuinig is. 1:17 las ik

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.marktplaats.n...dynamic-dsg-panorama-leer

ook niet heel duur in wegenbelasting:
Leeg gewicht
1.197 kg
Max. toelaatbaar gewicht
1.840 kg
Gewicht aanhanger geremd
1.500 kg
Gewicht aanhanger ongeremd
640 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Hkuit De afschrijving is de afgelopen jaren erg laag geweest. Dus zeker als de auto tijdelijk is kan de afschrijving op de auto van je keuze best wel eens heel erg meevallen.
De Octavia zou ik een interessante optie vinden, maar zou dan wel het 1.5 model kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vondelpark
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:43
NESFreak schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:02:
Helaas word ie niet meer gemaakt, maar je kunt naar de Toyota verso / Corolla verso kijken.
Helemaal mee eens. Ik rij in een Verso van de eerste generatie en heb hem nu 21 jaar! Absoluut een top auto. Alleen normaal onderhoud uitgevoerd, plus banden, remmen, schokdempers, uitlaat, accu.
Gewoon blijven doorrijden. Oké, hij ziet er gedateerd uit. So what. Als ik hoor hoe vaak anderen in de garage staan met allerlei foutmeldingen en kapotte onderdelen en er helemaal op leeg lopen dan hoef ik geen andere auto. >:)

Computer says, noo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:53

Goku33

Ownage!

Opel Astra Station?
Veel aanbod tussen de 5k en 10k, afhankelijk van hoeveel km's en hoe oud/nieuw je hem hebben wilt.
https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-benzine-2016-53149730

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:42
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:01:
Ik heb voorheen een Seat Leon gehad en dat vond ik een hele fijne auto. De benzine versie heb ik nog een tijdje overwogen namelijk de 1.4 TSI ACT. Die heeft moderne zaken als carplay en ACT zorgt ervoor dat hij op de snelweg een cillinder uitzet ofzo waardoor hij best zuinig is. 1:17 las ik
Kan dit wel beamen, maar dan voor de hatchback. Ik weet niet hoe het met de ST zit. 1.5 eTSI automaat hiero, makkelijk 5.5L/100km op de snelweg met adaptive automatische cruise control op 100km/u continu. Kunt ook prima wat gas geven en zelfs 120 cruisen en verbruik zal niet heel veel afwijken. Gem. totaal over afgelopen 3 jaar is 7.5L/100km (veel stads- en filerijden, 75.000km, altijd airco en verwarming enz aan, alle comfort, dus dan weet je waar dat verbruik ook nog in zit).

Edit: ohja ik herriner mij dat ik ook een paar keer in de zomer 4.5L/100km had gehaald op de route Amsterdam/Eindhoven.

[ Voor 24% gewijzigd door grasmanek94 op 19-09-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wild Chocolate schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:58:
[...]

Mee eens, ik vond het opvallend dat Leaseplan bij Octavia's (en Leon's) met dat blok echt niet verder dan 150.000 km wilde gaan qua leasecontract, terwijl bijna alle andere benzine-auto's minimaal tot 180.000 km mochten. Daardoor vermoed ik sterk dat zij gegevens hebben waaruit blijkt dat die blokken voor de 2 ton reparaties gaan krijgen. Vond het ook geen blok om zonder automaat te nemen (zeg ik als fervent zelf-schakelaar...), je moest hem nogal op toeren houden om vlot mee te komen.

Ik zou dan dus eerder kijken of er een 1.5 te vinden is.

EDIT: Zelf overigens privé zeer tevreden Octavia rijder (2013, 1.6 TDI, 145 pk gechipt). Ik zou zelf, zeker bij een benzinemotor, meer waarde aan leeftijd hechten dan aan km's (dus liever ouder met minder km's). Maar goed, ik zet er zelf dan ook 50.000 km per jaar bij. Onze diesel zit nu op zo'n 270.000 probleem-arme km's, and counting, 2,5 jaar geleden gekocht met ca 145.000 op de teller.
Zaken als Carplay is natuurlijk mooi, maar ook weer niet onmisbaar. Maar noem me ouderwets, net nog een nieuwe TomTom in dat ding gehangen...
De 1.0TSI van VAG is een 3 pitter met turbo. De 1.4 / 1.5 (in weze beiden bijna zelfde blok) is een 4 pitter. Die 1.0 moet idd nogal werken op de snelweg en je blijft schakelen. icm een automaat te doen, maar icm een handbak blijf je roeren. Vooral doen als je van roeren houdt :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:14
The Eagle schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:32:
[...]

De 1.0TSI van VAG is een 3 pitter met turbo. De 1.4 / 1.5 (in weze beiden bijna zelfde blok) is een 4 pitter. Die 1.0 moet idd nogal werken op de snelweg en je blijft schakelen. icm een automaat te doen, maar icm een handbak blijf je roeren. Vooral doen als je van roeren houdt :P
Ja, voor de duidelijkheid, ik heb zo'n 1.0 in de lease gehad, met een 8 traps automaat kon hij best meekomen in het verkeer. Maar ik was echt blij dat ik niet zelf hoefde te schakelen.

iRacing Profiel

Pagina: 1