Vraag

• Ossy_01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01-2024
Goedendag,

Mijn situatie is de volgende:

Ik heb een tabel waarbinnen ik een formule met "&" wil gebruiken, om waarden uit de startkolom en waarden uit een kolomkop samen te voegen. Het samenstellen van de formule lukt prima, echter het lukt mij niet om de uitkomst weer te geven, enkel de formule zelf wordt weergegeven.

Uitgangspunten van de formule:
  • In de cel B6 staat de tabelnaam die gebruikt moet worden TabTD9.
  • In de cel J5 staat de titel van een andere tabel waarnaar gerefereerd wordt Grindvulling {m³}.
  • De reden voor een formule in plaats van tekst, is dat in de tabel verschillende rijen zitten die naar verschillende tabellen moeten verwijzen, en meerdere kolommen waarnaar verwezen moet worden. Deze formule zorgt ervoor dat :
    1. er niet honderden verschillende formules handmatig hoeven te worden ingegeven en dat:
    2. het evt later toevoegen van een kolom vrij gemakkelijk mogelijk is.
Voorbeeld van de gebruikte formule / uitkomsten:
  1. De formule dewelke in de cel getypt staat is: ="=" &B6 &"[[#Totalen];[" &J5 &"]]"
  2. De uitkomst dewelke mijn formule geeft is: =TabTD9[[#Totalen];[Grindvulling {m³}]]
  3. De gewenste uitkomst zou zijn: 486,51
Dit heb ik al geprobeerd:
  • Als ik de uitkomst van bovenstaande formule (=bovengenoemde uitkomst punt b) kopieer en in een andere cel "plakken als tekst", en vervolgens op die cel op enter druk krijg ik de correcte uitkomst (=bovengenoemde uitkomst punt c). Ik weet dus dat de uitkomende formule correct is en werkt.
  • Als ik verwijzend naar de cel met de uitkomst, de formule =ISFORMULE() gebruik, dan krijg ik als uitkomst WAAR.
  • Ik heb al geprobeerd om de getalnotatie na invoeren van de formule nog eens naar "Standaard" te zetten. Ook na het klikken van enter geen enkel resultaat, puur de tekst van de formule wordt weergegeven.
  • Van andere formules worden in hetzelfde werkblad de uitkomsten wel correct weergegeven. Mijn instellingen van Excel staan dus correct.
Mijn vraag:

Kan iemand mij alstjeblieft helpen hoe deze samengestelde formule correct als uitkomst te laten weergeven, en niet als tekst? Ik heb al vaker zonder problemen met samengestelde formules gewerkt, kan het zijn dat het gebruik van samengestelde formules in tabellen door Excel beperkt wordt? Als iemand al eens tegen hetzelfde probleem is aangelopen, dan hoor ik dit graag en ook graag hoe zij dit hebben opgelost.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Mvg Ossy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 14:46

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

In het kader van Nee heb je, ja valt er misschien te krijgen
Excel heeft de formule INDIRECT(), die "tekst" omzet naar een referentie, dus je voorbeeld

code:
1
=INDIRECT("=" &B6 &"[[#Totalen];[" &J5 &"]]")

Edit:
Misschien dat de = niet nodig is en ik weet ook niet of Excel wel goed omgaat met die tabelverwijzingen
code:
1
=INDIRECT(B6 &"[[#Totalen];[" &J5 &"]]")

[ Voor 28% gewijzigd door GRDavies75 op 14-09-2023 16:02 . Reden: twijfel over de noodzaak van = in Indirect ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossy_01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01-2024
Dag GRDavies75,

WOW bedankt, in 1x helemaal correct!
Jouw Edit, zonder de "=" heb ik als eerste geprobeerd en dit gaf meteen het juiste resultaat.

Hardstikke bedankt, ik heb er heel het internet voor afgestruind maar nergens iets kunnen vinden!

Top!!