Vraag

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 13:36
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het helpen van een vriend die onlangs een nieuw bedrijfspand heeft gekocht in Utrecht. In dit pand zal hij dagelijks werken en we zijn van plan om het netwerk op te zetten. We hebben een aantal vragen en kunnen wat advies gebruiken.

Hier zijn de belangrijkste details:

- Maximaal 100 Mbit beschikbaar, momenteel alleen afneembaar via KPN (glasvezel is in de planning).
- Nog geen mogelijkheid voor een vast IP-adres.
- Op dit moment is er slechts één UTP-aansluiting in de meterkast, maar we kunnen op elke verdieping extra UTP-aansluitingen creëren.
- KPN gebruikt een KPN V12 Box.

**Pandbeschrijving:**
- Het betreft een bedrijfspand met 2 verdiepingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJID6vdPN-vt3R3p-ptpxhwz4Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IDu9uspdGwnJxlePLXqMaut4.png?f=fotoalbum_large

**Op de begane grond willen we:**
- 1 beveiligingscamera installeren, waarvan de beelden ook op afstand via een mobiel apparaat te bekijken en op te nemen zijn.
- Een digitaal codeslot op de voordeur, zodat personeel via codes naar binnen kan (we hebben nog geen specifiek product in gedachten).

**Op de 2e verdieping willen we:**
- Een wifi-verbinding realiseren.

**Op de 3e verdieping waar het kantoor komt, willen we:**
- Een TV installeren.
- Een netwerkprinter aansluiten.
- Wifi beschikbaar maken voor draadloze laptops.

Onze vragen en zorgen:

1. Is het realistisch om al deze functies te gebruiken met een 100 Mbit internetverbinding?
2. Wat zouden jullie aanraden voor het opzetten van het netwerk in dit pand?
3. Zouden we de twee range extenders van KPN moeten nemen en deze op de 1e en 2e verdieping aansluiten via UTP, of is het beter om met third-party apparatuur te werken?
4. Zijn er andere belangrijke overwegingen waar we aan voorbij gaan?

We stellen jullie expertise en advies zeer op prijs. Alle suggesties en aanbevelingen zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:34
Stap 1: zoek een professionele tent die je hiermee kan helpen.
Stap 2: heb je stap 1 al gedaan?

Hobby-ik, zou eerst naar het bedraade deel van het netwerk kijken.
Waar komt internet binnen?
waar kan ik mijn router en switches kwijt?
Hoe komen de kabels te lopen?
Waar heb ik de meeste aansluitingen nodig?

Dan de router inrichten, evt VLANs bepalen voor scheiden van telefoon/voice verkeer en/of andere apparatuur die gescheiden moet zijn.

Als bedraad geregeld is, dan pas naar draadloos kijken.
Verzamel je wensen en eisen en selecteer een ecosysteem.
Zorg dat je deze eenvoudig (centraal) kan managen.

Maar beter: terug naar stap 1: zoek een professionele tent die je hiermee kan helpen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 13:36
GarBaGe schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:48:
Stap 1: zoek een professionele tent die je hiermee kan helpen.
Stap 2: heb je stap 1 al gedaan?

Hobby-ik, zou eerst naar het bedraade deel van het netwerk kijken.
Waar komt internet binnen?
waar kan ik mijn router en switches kwijt?
Hoe komen de kabels te lopen?
Waar heb ik de meeste aansluitingen nodig?

Dan de router inrichten, evt VLANs bepalen voor scheiden van telefoon/voice verkeer en/of andere apparatuur die gescheiden moet zijn.

Als bedraad geregeld is, dan pas naar draadloos kijken.
Verzamel je wensen en eisen en selecteer een ecosysteem.
Zorg dat je deze eenvoudig (centraal) kan managen.

Maar beter: terug naar stap 1: zoek een professionele tent die je hiermee kan helpen.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb in het verleden vaker familie en vrienden geholpen bij het opzetten van netwerken, dus ik verwacht niet dat we per se een professioneel bedrijf moeten inschakelen, aangezien er maar 1-2 gebruikers in het pand zullen zijn. Het aansluiten van een netwerkprinter en een tv op wifi lijkt me vrij eenvoudig. Het enige waar ik me zorgen over maak, is dat KPN op dit moment geen vast IP-adres levert, wat betekent dat ik met een dynamisch IP moet werken. Dit lijkt me niet ideaal voor het gebruik van beveiligingscamera's. Heeft iemand advies over hoe hiermee om te gaan?

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:33
Sacrada schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:37:
Onze vragen en zorgen:

1. Is het realistisch om al deze functies te gebruiken met een 100 Mbit internetverbinding?
2. Wat zouden jullie aanraden voor het opzetten van het netwerk in dit pand?
3. Zouden we de twee range extenders van KPN moeten nemen en deze op de 1e en 2e verdieping aansluiten via UTP, of is het beter om met third-party apparatuur te werken?
4. Zijn er andere belangrijke overwegingen waar we aan voorbij gaan?
1. Ja. 'Al deze functies' valt nogal mee (althans: uit je verhaal blijkt niet dat jouw vriend iets anders dan standaard kantoordingen wil doen).
2. Wat bedoel je? Mijn eerste neiging is om hier stap 1 van @GarBaGe te copy pasten.
3. Zonder meer details over het gebouw en de mogelijke plaatsing van apparatuur valt hier weinig zinnigs over te zeggen (hence stap 2)
4. Er zijn andere manieren om je beveiligingscamera's te benaderen dan het externe IP-adres van je internetaansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:41
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ja kan hier idd. heel moeilijk over nadenken en een professional in te schakelen, maar aan de andere kant zijn de eisen ook niet zo complex. Goede basis kennis voor het aanleggen van een klein mkb netwerk is wel handig om te hebben.

2. Ik zou voor een 3rd party systeem kiezen die je eenvoudig vanuit 1 centrale plek (eventueel) op afstand kunt beheren. En het liefst ook binnen 1 eco systeem.
3. Minimaal 1x Access Point per verdieping en afhankelijk van het m2 en ruimtes heb je er misschien meer nodig.

Om maar met een mogelijke oplossing te komen: Met Ubiquiti UniFi zou je dit kunnen binnen 1 schaalbare eco systeem. Dat is incl. routing / firewall + beveilingscamera's (Camera beelden worden lokaal opgeslagen en kan je via de portal op een afstand bekijken zowel app als web, ongeacht je IP) + toegangscontrole (incl. keyfobs etc).

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 14-09-2023 16:49 ]

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 22:11
@Sacrada Wat ik mij afvroeg, wat voor een bedrijf is het? Daarmee ben ik vooral benieuwd wat de afhankelijkheid is van het internet.

Verder zou ik inderdaad zoiets doen als @heiyu voorstelt. Kies er wel voor om alles te bekabelen en niet te gaan voor snelle oplossingen zoals draadloze camera's, mesh AP's enz. Zo denk ik dat ongeacht, een bedrijf er geen baat bij heeft als er constant storingen zijn.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
Dat "dynamische" ip adres valt wel mee.
Je wisselt pas weer van ip adres wanneer je bijvoorbeeld een andere router plaatst.
Als je die Box12 plaatst en je "activeert" je verbinding dan hou je dat publieke ip adres totdat je dus een andere fysieke router neerzet.
Het ip adres verandert ook niet wanneer je de Box12 langere tijd uitzet en daarna weer aanzet.

edit: wat je kan overwegen is om een KPN Zakelijk Glas abbo te nemen, daar zit sowieso een vast publiek ip adres in.
Maar ik zou me niet blindstaren op dat ip adres, je kan ook met DDNS en een VPN werken.

[ Voor 22% gewijzigd door EverLast2002 op 14-09-2023 17:03 ]

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:40
Als je echt geen professionele partij wil inschakelen.
Zou je een omada netwerk kunnen nemen.
Kan je op afstand beheren!

Daarna kan je een netwerk tekening maken.

Dus overal netwerk neerleggen en managed routers.

Bedrijven zoals: wifishop.nl van kommago kunnen je heel laagdrempelig helpen.

Want ik ga er vanuit dat jij ook nog een normale baan hebt.
Wat doe je als hij straks wel 5 man personeel in dienst heeft en het grote problemen geeft als zijn WiFi eruit ligt en het niet lukt op afstand te resetten?

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
@Sacrada

Paar belangrijke punten van informatie:

* Formeel heb je een dynamisch IP, maar in de praktijk verandert dit niet constant.
* Soms heb je jaren hetzelfde ip, soms verandert het als KPN werkzaamheden uitvoert.
* In de KPN omgeving kun je een e-mail notificatie aanzetten voor wanneer het ip verandert.
* Mogelijk kun je toch een vast ip krijgen als je met KPN belt (nadruk op mogelijk).

Bron

Deze thread op het KPN forum even goed doorlezen, dan wordt al wat meer duidelijk.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Dus...
je kijkt waar hij zn bureau'tje wil zetten ,en legt daar een dubbele UTP kabel
je kijkt waar hij zn printer wil zetten, en legt daar een dubbele UTP kabel
Je kijkt waar persoon 2 wil zitten, en legt daar een dubbele UTP kabel
naar alle plekken waar je WiFi wil, leg je een enkele UTP kabel
naar de plekken waar je een IP Camera wil, leg je een enkele UTP kabel

al deze kabels laat je samenkomen op een mooi 19" rackje ... 12U & 60cm diep is vaak een goede starter
ook dien je daar een goed stopcontact te hebben , want je wil een PDU (google dat maar)
Pagina: 1