Alle bestanden weg na installatie overheidsprogramma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miguelvandaele
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08 21:12
Dag beste medetweakers, nooit gedacht dat ik hier een vraag zou stellen.

Mijn partner heeft onlangs een stuurprogramma gedownload om een id-kaart lezer te gebruiken. Het programma en het toestel werken perfect. Ze deed dit om 12:51 uur. Ze heeft het programma gedownload en laten uitvoeren, maar bij de installatie heeft ze het niet in de standaard WINDOWS files laten installeren, maar wel rechtstreeks op het bureaublad. Alles bleek te werken.

Toen ik 's avonds mijn laptop opstartte, was ongeveer de helft van mijn mappen op het bureaublad verdwenen. Nog erger: Op het bureaublad was elke map die er nog was, volledig geleegd. Zowel foto's, Word, Excel, alles is volledig leeg.

Wanneer ik naar de Verkenner ga, dan zie ik aan de linkerzijde wel nog ALLE mappen staan, maar de mappen worden niet gevonden als ik er naar toe wil. De prullenbak is wel nog te vinden op het bureaublad, deze is nog gevuld met enkele bestanden die er al in zaten.

Ik heb het stuurprogramma verwijderd via het configuratiescherm, en nu is er niks meer te vinden op het bureaublad, ook geen lege mappen meer. Enkel de prullenbak is er nog.

Weten jullie wat er gebeurd kan zijn? Ik heb in de zoekgeschiedenis gekeken, maar niks gevonden wat verdacht lijkt. Ik vermoed dat de installatie fout is uitgevoerd. Ik ben alvast benieuwd, wat denken jullie?

Oh ja: het is een ramp dat alles kwijt is, maar ik heb geen backups genomen. Eigen schuld, dikke bult.

Microsoft Surface Laptop 3 - 256 gb - 8 gb
Windows 11 Home

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vervelend zeg.

Ik neem aan dat het terughalen van je oude bestanden het belangrijkst is. Gebruik de laptop niet meer, totdat je de bestanden terug hebt. Hoe meer schrijfacties er op de SSD zijn, hoe groter de kans dat je de oude bestanden overschrijft.

[ Voor 72% gewijzigd door TBTL op 14-09-2023 12:18 ]

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 15:45
Windows herstel naar een eerder punt? b.v. gisteren VOORDAT je het installeerde?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 15:12
Als ik jouw verhaal lees, vermoed ik dat er niet al teveel kennis van Windows is, zeker niet genoeg om zoiets gevoeligs als bestanden die weg zijn zonder BackUp op te lossen.

Kun je naar de IT afdeling van je werk, of ken je iemand die erg handig is met deze materie? Ga liever zelf niet verder zoeken.

Probeer zo snel mogelijk met je partner te bespreken wat er gedaan is en in welke volgorde en leg dit vast voor diegene die naar je bestanden gaat zoeken..

Hattrick: Thorgal Eagles

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 14:01
Je kunt kijken of je de bestanden terug kunt halen.

Hiervoor dien je de SSD aan een andere computer/laptop te hangen. Schakel hierbij eerst de TRIM functie uit (heeft eenmaal TRIM over de SSD gelopen kun je niks meer terug halen).
Hierna de schijf scannen met iets van getdatabackforntfs.

Geen idee hoe handig je hier in bent, anders zou ik je adviseren loop even binnen bij een computer winkel en vraag wat het kost om dit te doen. Kan best dat hun alle spullen zo hebben in met een uurtje werk alles terug hebben.

Wel is het zo dat hoe meer je doet hoe kleiner de kans is dat je iets terug kunt halen als de bestanden verwijderd zijn.

En als het eenmaal gelukt is, sluit lekker microsoft 365 family af met 1TB cloud opslag voor 5 euro per maand. Kun je nog delen met 5 mensen voor die 5 euro en heb je veilig een back-up.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gebruik je toevallig OneDrive? Indien ja, dan zou je in de prullenbak van OneDrive kunnen kijken of de files daar nog aanwezig zijn.

Het kan zijn dat OneDrive synct met je desktop en dat deze vol is geraakt. Als je partner daar een melding van heeft ontvangen, dacht ze misschien ruimte te maken op de Onedrive. In dat geval worden ook de bestanden van de desktop verwijderd.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
MrNOnamE schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:26:
Hiervoor dien je de SSD aan een andere computer/laptop te hangen. Schakel hierbij eerst de TRIM functie uit (heeft eenmaal TRIM over de SSD gelopen kun je niks meer terug halen).
Hierna de schijf scannen met iets van getdatabackforntfs.
Trim staat standaard altijd aan in Windows.
Als de files echt gedelete zijn en niet in de prullenbak zitten heb je met SSD en trim eigenlijk geen kans meer op herstel.
Het enige wat je dan nog misschien terug zal zien zijn bestandsnamen, maar geen bruikbare inhoud meer.

Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

Misschien staan de bestanden nog op een andere plek?

Onedrive eventueel in gebruik?

Wel nuttig misschien om te weten om welk speciaal programma/driver/site het ging waarvan gedownload was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:33
Heb ooit een gelijkaardig iets voorgehad in combinatie met Onedrive.
De locatie van de shell folders waren aangepast, dus er werd een nieuwe Desktop, Documents, Pictures,... locatie aangemaakt.
De oude met alle data stond wel nog ergens in c\users dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:10
Ik probeer het te begrijpen, maar kan er geen touw aan vastknopen hoe en wat er gebeurd is.

Begin eens te vertellen om welk "stuurprogramma" van welke "overheid" het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:38
Het gaat om de Belgische overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
sandpatt schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:28:
De locatie van de shell folders waren aangepast, dus er werd een nieuwe Desktop, Documents, Pictures,... locatie aangemaakt.
Ik heb dit vorige week gehad (denk ik). Ik had de standaard 'Documenten' naar een andere drive gezet. (verplaatsen) (OneDriveSync stond aan geloof ik). Windows gaat de dir wijzigen/verplaatsen. Vervolgens gaat OneDrive die 'deleting' syncen, waardoor alles in de nieuwe 'Documenten' ook leeg gaat.

Hier ging iets dus niet helemaal goed. (was geen drama, ik had backup van gisteren, dus t viel allemaal wel mee, maar ik schrok me een hoedje! :| )

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 23:13

Urk

sandpatt schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:28:
Dit zal het vermoedelijk zijn denk ik ook! Benieuwd wat TS zegt...
Pagina: 1