Douche geeft koud/lauw water

Pagina: 1
Acties:

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Mijn douche geeft sinds een paar weken zelfs op de maximale stand van de thermostaatkraan lauw/koud water.

Mijn vriendin is het inmiddels redelijk zat, dus jullie begrijpen dat het ook voor mijn gemoedsrust tijd is om er wat aan te doen ;)

Ik heb wat foto's toegevoegd (ja ik weet het, het is aan een schoonmaakbeurt toe), het gaat om een Avital doucheset, volgens mij een redelijk goedkoop setje.

Omdat de douche het initieel wel goed deed maar steeds minder over de tijd heen vermoed ik dat het probleem in verkalking van het binnenwerk zit.

Ik wil dus eerst proberen de boel te ontkalken voordat ik een gehele nieuwe douche laat installeren.

Nou ben ik zelf geen loodgieter en wil ik het probleem niet erger maken dan het al is.

Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken, bij dit type kraan?

Hoe ga je te werk?

Alvast reuze bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDFbcLN5aFg01oaU48xwexrnSOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlmiUbwfdUWPDz8ykEZ0MPDx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLfegwqyHG-rxDYbtKdD4Ibn_ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wbvNpsyjfwBYJvHfmZaUPv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzrhakcLzsSpfKppUVZKu8f197Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0fCUQvVnNWJlV9oxkEiA99w.jpg?f=fotoalbum_large

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik had dit onlangs toevallig ook. Bleek dat de doorvoer van water te weinig geworden was waardoor de CV ketel niet aansloeg om het water te verwarmen, check in de handleiding van jouw CV-ketel wat de minimale doorvoer is voor jouw CV-ketel.

Dit werd dan weer veroorzaakt door wat rubbertjes in de doucheslang die gebroken waren en daardoor dus niet meer voldoende water door de doucheslang kon gaan. Check dit wel aan beide kanten, ik controleerde alleen de kant waar ook de douchekop zit, maar daar was het dus goed.

In concreto: check dus aan beide kanten van de doucheslang of alle rubbertjes e.d. heel zijn. Als blijkt dat enkel de rubbertjes stuk zijn, kan je de rubbertjes los halen of, als je het wat gemakkelijker wilt, de doucheslang vervangen (kost ook maar een paar euro).

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 14-09-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 16:05
Haal de kraan ook even van de muur om de zeefjes aan de inlaatzijde te controleren.
Het binnenwerk vervangen heeft meestal alleen bij duurdere kranen zin vanuit een kosten oogpunt / beschikbaarheid van vervangende onderdelen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor de hand liggende vraag: speelt dit alleen bij je douche? Niet bij de overige kranen? Indien alleen douche, dan inderdaad alle zeefjes, ringetjes, rubbertjes e.d nakijken, ook de slang. Als dat goed is, zou het het binnenwerk kunnen zijn, maar vervangen is vaak duur en lastig...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Mijn kraan doet dit ook, maar niet consequent. Ik douche meestal een klein stukje boven de kinderbeveiliging (dus zeg maar 40 in plaats van de standaard 38). De ene keer werkt de kraan prima, maar soms blijft deze gewoon koud. Even een keer helemaal op koud zetten en daarna op de gewenste temperatuur en dan werkt het wel. Waarschijnlijk is het binnenwerk dus een beetje gaar geworden.

Heb je dit al eens geprobeerd?

Zeker met dit in het achterhoofd: "Omdat de douche het initieel wel goed deed maar steeds minder over de tijd heen vermoed ik dat het probleem in verkalking van het binnenwerk zit."

• Rixos
Ik heb net even een andere douchekop er op gezet maar dan blijft hetzelfde probleem: lauw/koud water uit de douchekop. Ik hoor de ketel overigens wel gewoon aanslaan, dus dat lijkt het probleem niet te zijn.

Uit alle andere kranen in huis komt gewoon vrij vlot heet water (ook echt goed heet, je verbrand je handen bijna op de max stand).

Aan de knoppen draaien heb ik ook al geprobeerd, maar het werkt allemaal niet.

Dus mijn vraag blijft eigenlijk, hoe ontkalk je het binnenwerk van een douchekraan, en heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rixos schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:03:
Dus mijn vraag blijft eigenlijk, hoe ontkalk je het binnenwerk van een douchekraan, en heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
Daarvoor zal je echt even de PDF handleiding van je douchekraan moeten opzoeken. Wellicht staat daar in vermeld hoe je de kraan uit elkaar haalt. Denk er wel aan dat je de hoofdkraan van de waterleiding eerst afsluit, anders heb je een waterballet ;) De vraag die je jezelf moet stellen is ook: durf ik de kraan uit elkaar te halen? Want als je hem niet meer in elkaar krijgt, zit je met een uitdaging...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

paQ

Als nergens een palletje zit, flinke ruk aan de knop geven om die eraf te halen, daarna kun je de thermostaatcasette er ws zo uitdraaien (Met de juiste steeksleutel)
(Wel eerst hoofdkraan dicht :+ )

Die kun je proberen te ontkalken in azijn, of ontkalker of Mr. Muscle, en anders dat deel vervangen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:31

Agent47

I always close my contracts.

Op hoeveel graden heb je je cv staan? Duurt het niet gewoon langer voordat het warm wordt?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Rixos
60 graden voor tapwater. Ook 65 geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

En nee het water wordt maar niet warm.

Uit alle andere kranen in huis krijg ik wel heet water.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:53
paar jaar geleden had ik exact hetzelfde voor..

heb toen ook geprobeerd om het binnenwerk te ontkalken (binnenwerk verwijderd, rubbers enz eruit gehaald en dan in azijn gelegd).
heeft allemaal geen zier geholpen.. uiteindelijk een nieuw thermostatisch binnendeel besteld, deze vervangen, en nu werkt alles terug perfect.

aan je foto's te zien vermoed ik dat er aan de zijkant van je knoppen een plaatje zit met hierachter een schroef, deze even losmaken waardeer de knop eraf kan.
dan heb je wss een klipje dat het binnenwerk op zijn plaats houd, met een tangetje of schroevendraaier even losmaken en dan kan je het binnenwerk er gewoon uithalen.

uiteraard eerst water dicht zetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Eens met de suggestie van @Deathaspire : lijkt inderdaad alsof je die kleine binnenste rondjes van de knoppen af kan wippen en vanaf daar verder.

Met daarbij nog een tip: doe dit alles bij voorkeur op een doordeweekse dag in de ochtend. Zodat als het mis gaat, je de tijd hebt om een andere kraan bij een bouwmarkt te halen. Of zelfs een loodgieter in te schakelen zonder meteen het zondagavond-tarief te betalen.

• Rixos
Goede tips allemaal, dank!

Is er een handige manier om een precies model of serienummer van een douche installatie te achterhalen?

Het zat allemaal al geïnstalleerd in het appartement toen ik het kocht, dus ik weet niet wat het precieze model is.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-06 19:52
Rixos schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:59:
Goede tips allemaal, dank!

Is er een handige manier om een precies model of serienummer van een douche installatie te achterhalen?

Het zat allemaal al geïnstalleerd in het appartement toen ik het kocht, dus ik weet niet wat het precieze model is.
of koop gewoon een degelijke nieuwe kraan...
Maar als je hem helemaal (voorbij de kinderbeveiliging) naar heet draaid? wat gebeurd er dan? alleen een klein pisstraaltje, dan inderdaad inlaat filters en verkalking controleren, of nog steeds een goede straal maar niet heet, dan zit het thermostatische deel waarschijnlijk vast en kun je denk ik beter een nieuwe kraan kopen.

• Rixos
Een goede straal maar koud/lauw water.

Dat thermostatische deel kun je niet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 10:04
Wij hadden het zelfde.

Kraan thermostaat vervangen en klaar.

Deze kan je er zo uithalen. De dop van kout\warm kan je er af halen. Dan draai je de thermostaat eruit. Even opletten hoe deze erin zit ipv stand warm water. Nieuwe erin plaatsen en opletten stand temp. warmwater.

En weer heppy wife :+

*edit* Bij de warmwater kraan zie je dat kleine ronde dekseltje in het midden van de kraan (zie foto OP). Als het goed is zit aan de zijkant een kleine inkeping. Klein schroevendraaiertje oid kan je deze eruit halen. Dan denk met een sterschroevendraaien debout eruit en dan haal je zo de thermostaat eruit.

Zo heb ik het gedaan bij onze Grohe douche kraan *edit*

[ Voor 37% gewijzigd door Unknown Alien op 14-09-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathaspire
kan me niet direct herinneren of er iets van typenummer op het thermostatische onderdeel stond.. denk het niet eigenlijk..

ik wist nog bij welke winkel ik de kraan gekocht had, heb daar mijn probleem uitgelegd en wat ik al geprobeerd had, die hebben me dan de juiste thermostatische klep geleverd.
Dat thermostatische deel kun je niet vervangen?
zeker en vast wel! maar je moet die uiteraard wel ergens vinden.. de lokale DHZ gaat je daar niet mee kunnen helpen vrees ik.

• Rixos
Unknown Alien schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:11:
Wij hadden het zelfde.

Kraan thermostaat vervangen en klaar.

Deze kan je er zo uithalen. De dop van kout\warm kan je er af halen. Dan draai je de thermostaat eruit. Even opletten hoe deze erin zit ipv stand warm water. Nieuwe erin plaatsen en opletten stand temp. warmwater.

En weer heppy wife :+

*edit* Bij de warmwater kraan zie je dat kleine ronde dekseltje in het midden van de kraan (zie foto OP). Als het goed is zit aan de zijkant een kleine inkeping. Klein schroevendraaiertje oid kan je deze eruit halen. Dan denk met een sterschroevendraaien debout eruit en dan haal je zo de thermostaat eruit.

Zo heb ik het gedaan bij onze Grohe douche kraan *edit*
Dat klinkt als een plan! Maaruh... welke kant moet ik open maken 8)7 ?

Rechts is voor de temperatuur, links is voor het opendraaien van de kraan en het switchen tussen de regendouche en de douchekop.

Wat is vervolgens een handige winkel om met het onderdeel naar binnen te lopen? Gamma/Karwei/Hornbach of iets dergelijks?

Het is een beetje lastig omdat ik het specifieke typenummer van de douche niet weet.

• Deathaspire
temperatuur gedeelte open draaien ;-)

welke winkel? tja.. geen id.. ik denk dat een Gamma je sowieso niet kan helpen, Karwei en Hornbach ken ik niet..

mss met foto's van de douche, en het onderdeel naar een echte badkamer winkel stappen?

• Rixos
Ik zie dat Hornbach Avital douche sets verkoopt, dus vandaar dat, dat mij een logische plek lijkt om naartoe te gaan?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Rixos schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:03:
Ik heb net even een andere douchekop er op gezet maar dan blijft hetzelfde probleem: lauw/koud water uit de douchekop. Ik hoor de ketel overigens wel gewoon aanslaan, dus dat lijkt het probleem niet te zijn.

Uit alle andere kranen in huis komt gewoon vrij vlot heet water (ook echt goed heet, je verbrand je handen bijna op de max stand).

Aan de knoppen draaien heb ik ook al geprobeerd, maar het werkt allemaal niet.

Douchekop eraf gedraaid, of echt de hele doucheslang eraf gehaald, en gekeken of het water direct uit de mengkraan heet is?

Zo niet, dan zul je de kraan eraf moeten halen en moeten kijken wat er daar mis zit, of alvast een nieuwe mengkraan halen. Kost je ook de wereld niet.

https://www.praxis.nl/voo...tcYwrAl_2zGxoCCuUQAvD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroenneman op 14-09-2023 15:34 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Deathaspire
proberen zou ik zeggen.

naar mijn ervaring hebben DHZ zaken zulke onderdelen meestal niet, maar je weet het nooit..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:01
Rixos schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:28:
Ik zie dat Hornbach Avital douche sets verkoopt, dus vandaar dat, dat mij een logische plek lijkt om naartoe te gaan?
Zeker. Ze verkopen zelfs het relevante onderdeel voor een deel van hun huidige portfolio https://www.hornbach.nl/p...n-tanaro-treska/10304337/

Bij een aantal Avital producten staat ook een duidelijke handleiding inclusief het demonteren van de cartouche: https://cdn.hornbach.nl/d..._02_DE_20230102114757.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 14-09-2023 15:40 ]

• Rixos
Rukapul schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:36:
[...]

Zeker. Ze verkopen zelfs het relevante onderdeel voor een deel van hun huidige portfolio https://www.hornbach.nl/p...n-tanaro-treska/10304337/

Bij een aantal Avital producten staat ook een duidelijke handleiding inclusief het demonteren van de cartouche: https://cdn.hornbach.nl/d..._02_DE_20230102114757.pdf
Dat is precies waar ik naar op zoek was, super, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.W. Koudijs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 20:52
Ik heb dezelfde douche en heb ook geen warm water terwijl de andere kranen wel echt heet worden. Maar hoe haal je die knop eraf ik zie niks wat ik achter het kleine rondje kan doen om hem eraf te wippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:38
Hard trekken al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
De douche is inmiddels in zijn geheel vervangen. Kan nu weer lekker warm douchen :) Bedankt voor de hulp iedereen!
Pagina: 1