Ineens zwart scherm, alleen harde reset mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 15:15
Ik heb al overal gezocht op dit issue:
Tijden zware toepassingen ( renderen, AI movie generation ), springt mijn scherm opeens op zwart, terwijl de computer lijkt door te lopen. In elk geval reageren programma's op dat moment niet meer, want als ik naderhand terugkijk, is de pc gestopt met renderen:
1. Crashdumps geven niets bijzonders aan.
2. Alle Windows 11 updates geïnstalleerd
3. Nieuwste Nvidia-drivers geïnstalleerd ( ook volledige cleanup gedaan )
4. Temperaturen lijken allemaal normaal
5. Stresstests gedaan op geheugen ( 32 GB ), CPU ( i7-12700K , niet overgeclockt) en Grafische kaart ( Innoforce RTX3090 waar ik een waterkoelblok op heb gezet )

Ik verdenk eigenlijk de voeding ( 850 w ), die er al een jaartje of zes in zit.
Ook denk ik aan problemen met mmpeg.exe, omdat het probleem tot nu toe daarmee telkens lijkt te ontstaan, en dat programma heb ik op meerdere plekken geïnstalleerd.

Voordat ik nu allerlei hardware ga vervangen overweeg ik nog een schone installatie van windows. Iemand nog suggesties?

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
"terwijl de computer door lijkt te lopen" - kan je die wat meer uitleggen?

Los daarvan... een voeding kan dit soort problemen wel veroorzaken. Een kortstondige dip op de uitgang van de voeding kan zomaar van alles laten vastlopen, maar dan zou ik ook af en toe wat spontane resets of zo verwachten.

Plotseling zwart scherm klinkt dan weer als een mogelijk GPU probleem - en ik neem aan dat de GPU ook gebruikt wordt voor het renderen?

Ook het moederbord zou ik niet zo maar uitsluiten.

Hoe dan ook: een schone installatie is wel het goedkoopste om te proberen, dat kost je enkel een hoop tijd.

Mijn eerste verdachte is echter de GPU - al is het uitproberen van een andere PSU wellicht goedkoper dan een andere GPU aanschaffen. Maar het lastige van dit soort problemen is altijd: alle onderdelen zijn verdacht en je kan het pas uitsluiten door te wisselen van componenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinhard
Dank voor je reactie. “Lijkt door te lopen”, daarmee bedoel ik dat ik wel heel even het geluid voor wat je hoort als je een harde reset geeft . Dus de ventilator loopt heel even harder, alle verlichting blijft gewoon branden, er is geen extra schrijfactiviteit of zoiets, maar ik kan dus niks meer zien, het scherm valt ineens uit. Aangezien ik zelf een waterblok op de grafische kaart heb gezet, lijkt me door de grootste verdachte, maar de kaart blijft ook onder druk normale temperaturen tonen, tot max. 75 graden, dus ook tot op het moment van vastlopen. Ook alle kabels nagelopen, geheugenmodules verwisseld etc
Nu dus eerst maar Win 11 opnieuw installeren, en dan kijken of het probleem opnieuw optreedt. En zo ja, dan maar eerst voeding en dan grafische kaart vervangen 😔

Update: Schone installatie van Windows uitgevoerd. Het probleem bestaat nog steeds. Nu eerst een nieuwe en zwaardere voeding besteld. ;(

[ Voor 8% gewijzigd door Reinhard op 14-09-2023 17:15 ]

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
Ik begin nu toch weer de GPU te verdenken. Ik heb OCCT tijdens zware processen laten draaien om de boel te monitoren, en bij het renderen van 3D VR films liep de temperatuur op tot 75 graden ( dat zou met waterkoeling redelijk normaal zijn, maar de load ging op een gegeven moment ineens naar 100% en toen klapte het scherm op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:01
Als je voeding die load niet kan verwerken..

Test eerst de voeding (ik hoop wel dat de connectoren gewoon goed vast zitten momenteel?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
LopendeVogel schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:05:
Als je voeding die load niet kan verwerken..

Test eerst de voeding (ik hoop wel dat de connectoren gewoon goed vast zitten momenteel?).
Ik check morgen nog een keer de kabels, doe weer een testje met de oude en de nieuwe voeding (1000W) en dan meld ik me weer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
Alle kabels gecheckt, nieuwe 1000W voeding geplaatst, maar het probleem blijft helaas bestaan. De load van de GPU fluctueert tijdens het renderen enorm, van 6% naar 99%, terwijl de gerenderde beeldjes nauwelijks van elkaar verschillen ( 4096x4096 over/under equirectangular VR ) . De temperatuur schommelt rond de 75 graden, max 79 graden.
Alle overige componenten zitten op normale waarden

Pagina: 1