75 inch tv aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-07 11:12
Mijn ouders hebben op dit moment een 55 inch tv - LCD zonder Smart TV gebeuren. Het budget is max. 2000 Euro en ondanks het feit dat ik OLED wilde halen, is dat voor de 75 inch (wat een must is voor ze vanwege afstand + verslechterde ogen) helaas niet te doen.

Zodoende is mijn oog gevallen op de QLED (liefst NEO Qled) en QNED van LG. Het probleem dat ik hierbij heb is dat de meesten Edge-Lit zijn, wat in theorie niet heel anders is dan hun huidige televisie (een Sony Bravia van 2012/2011).

Denk ik verkeerd? Bedoel, de technologie zal heus verbeterd zijn, maar edge-lit is gewoon edge-lit en QLED / QNED blijft gewoon een LCD paneel, toch? Waar zit het grootste verschil, als die er al is? Wil vooral voorkomen dat we een televisie van 1800+ Euro kopen en dan geen echte verbetering hebben qua beeldkwaliteit ten opzichte van wat ze al hebben.

Zat te kijken naar de LG 75QNED826RE, maar zeker ook benieuwd naar jullie advies en tips.

PS: ik vermoed dat ik zelf teveel waarde hecht aan LCD / backlights e.d., maar wil vooral geen fout maken hier.

[ Voor 9% gewijzigd door SaraNostra op 14-09-2023 11:33 ]

Beste antwoord (via SaraNostra op 15-09-2023 10:32)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 11:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je moet bij elk model televisie even specifiek opzoeken hoe het zit, maar de algemene regel is, dat hoe groter het paneel, hoe moeilijker het wordt om het scherm mooi uniform te verlichten vanaf de randen van het scherm. Je kunt dus een slechtere uniformiteit verwachten en zelfs een "dirty screen effect" als je een zeer grote televisie met randverlichting koopt.

Het klopt ook dat als je een LCD met randverlichting koopt, de techniek niet heel veel zal verschillen van de huidige televisie. Alle moderne innovaties met lokaal dimmen laat je dan liggen, enig voordeel is wellicht dat je dankzij kwantumdots een wat breder kleurbereik hebt, maar daar heb je zonder speciaal beeldmateriaal niet zoveel aan.

Je zou bij LG kunnen kijken naar de QNED886 en bij Samsung naar de QN85B. Die hebben miniledverlichting, wat sowieso een voordeel is met lokaal dimmen en dus beter contrast, maar bij grote schermmaten extra telt om het scherm goed uniform te kunnen verlichten.

Alle reacties

• SaraNostra
Niemand die kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even je filter in de pricewatch aanpassen naar direct-led back lights. Dan heb je ledzones in plaats van edge lit.

Oh, en even wat geduld opbrengen. Niet iedereen kan antwoorden binnen tien uur waarvan het grootste deel de nacht is...

• SaraNostra
pagani schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:39:
Even je filter in de pricewatch aanpassen naar direct-led back lights. Dan heb je ledzones in plaats van edge lit.

Oh, en even wat geduld opbrengen. Niet iedereen kan antwoorden binnen tien uur waarvan het grootste deel de nacht is...
Je hebt gelijk, excuus! En dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Je zegt "geen verbetering", maar van 55 inch naar 75 inch is toch op zich al een verbetering?
Zelf heb ik een Samsung QLED, maar deze zijn (ondanks dat het LCD is) beduidend mooier in beeldkwaliteit dan een traditionele LCD.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:14
Ik heb geen concreet advies voor je helaas, maar wel een oprechte vraag: Ik snap dat je een goed model wilt (en ik zou inderdaad zeker niet het eerste/beste model kopen), maar wellicht dat je je standaarden/budget bij kunt stellen. Want als je een gigantische tv ophangt wegens de 'verslechterde ogen', is de beeldkwaliteit van dit scherm dan echt zo kritisch? Ik zie 75" tv's voor 900 EUR in de pricewatch..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 11:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je moet bij elk model televisie even specifiek opzoeken hoe het zit, maar de algemene regel is, dat hoe groter het paneel, hoe moeilijker het wordt om het scherm mooi uniform te verlichten vanaf de randen van het scherm. Je kunt dus een slechtere uniformiteit verwachten en zelfs een "dirty screen effect" als je een zeer grote televisie met randverlichting koopt.

Het klopt ook dat als je een LCD met randverlichting koopt, de techniek niet heel veel zal verschillen van de huidige televisie. Alle moderne innovaties met lokaal dimmen laat je dan liggen, enig voordeel is wellicht dat je dankzij kwantumdots een wat breder kleurbereik hebt, maar daar heb je zonder speciaal beeldmateriaal niet zoveel aan.

Je zou bij LG kunnen kijken naar de QNED886 en bij Samsung naar de QN85B. Die hebben miniledverlichting, wat sowieso een voordeel is met lokaal dimmen en dus beter contrast, maar bij grote schermmaten extra telt om het scherm goed uniform te kunnen verlichten.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:55
matk89 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:48:
Ik heb geen concreet advies voor je helaas, maar wel een oprechte vraag: Ik snap dat je een goed model wilt (en ik zou inderdaad zeker niet het eerste/beste model kopen), maar wellicht dat je je standaarden/budget bij kunt stellen. Want als je een gigantische tv ophangt wegens de 'verslechterde ogen', is de beeldkwaliteit van dit scherm dan echt zo kritisch? Ik zie 75" tv's voor 900 EUR in de pricewatch..
Dit dus precies. Gewoon 75inch onder de 1000 euro uitkiezen met de beste smartopties.

Maak het jezelf allemaal niet zo moeilijk. Neem voor die extra euro's liever een goede soundbar, zodat het geluid beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
dmantione schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:14:

Hartelijk dank! Ben uiteindelijk voor de QN85B gegaan nadat ik las dat het eigenlijk weinig zin heeft als je geen NEO Qled of OLED haalt.

Super dank!
Pagina: 1