Aluminium gevelbekleding isoleren aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-05 13:54
Beste Tweakers,

Wij gaan een nieuwe aanbouw realiseren (4x6 meter) waarbij zijkant (4m) en op de lange zijde (1m beide zijde) langs en boven schuifpui aluminium gevelbekleding (verticale houtlook) willen plaatsen; bijv. Mato levert dit.

De reden dat we hiervoor willen kiezen is dat het onderhoudsarm is en de houtlook kleur blijft. Nu geeft deze gevelbekleding geen isolatie. Mis ik informatie waarom dit geen goede keuze is? Ik vind hier online weinig over alleen dat het duurder is...

Wat zouden jullie adviseren qua isoleren gevel? Groothandels adviseren PIR (Rc waarde >4.7) maar ik lees op dit forum dat dit geen goed materiaal is tegen geluid buitenaf?

Dit betreft een aanbouw aan de achterzijde met weiland aan de achterzijde.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Wat verwacht je qua isolatie?
Geluid? Koeien loeien niet hebben luid.
Warmte? Pir isoleert best prima.

Is er beter te vinden? Ja, maar kijk ook naar prijs gewicht dikte en doel

• bartsony
99ruud99 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:50:
Wat verwacht je qua isolatie?
Geluid? Koeien loeien niet hebben luid.
Warmte? Pir isoleert best prima.

Is er beter te vinden? Ja, maar kijk ook naar prijs gewicht dikte en doel
Het doel is natuurlijk dat ik warmpjes bij zit in de winter. Echter, las ik op verschillende topics dat PIR een doorn in het oog is qua geluid van buiten.

Ik zoek een 'optimum' in isolatie op zowel warmte als geluid. We wonen wel aan een weg waar veel landbouwverkeer doorheen komt en wil niet het gevoel hebben dat ik 'buiten' zit.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Wat voor isolatie heb je nu aan achterkant ? hoor je de straat erg goed?
En als je in tuin bent achter huis, hoor je daar de straat?

PIR heeft als grote voordeel dat het licht is, maar dat is meteen het nadeel -massa isoleert geluid.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
stukje cementvezelplaat aan de buitenkant (achter je aluminium) en binnen dubbel gipsen.

je kan kiezen voor steenwol en dat is beter in geluid dan pir. maar als ik heel eerlijk ben is eigenlijk alle warmte isolatie materialen niet heel goed in geluid isoleren. alleen zijn sommige (pir) nog wat slechter en sommige (steenwol) iets beter. dat heeft met name met hun gewicht te maken cementvezelplaat of een extra plaatje gips geeft waarschijnlijk een beter effect. maaroed alle beetjes helpen dus als je genoeg ruimte hebt om met steenwol een hoog genoeg RC waarde te halen zou ik het niet laten.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
Houtskeletbouw wand van balken 45x170 met steenwol 170 er tussen heeft al een rd van meer dan 4,55.
Binnenzijde dampdichte folie en 1keer osb plus 1 keer diamondboard gips, buitenzijde dampopen folie met regelwerk en je bekleding.
Voor de maatvoering van de dakbalken kijk je even in de balkenschuif.
Steenwol is goed tegen geluid, pir doet bijna niks.

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 14-09-2023 05:14 ]

• bartsony
Wij hebben al gekozen om voor betonblokken de aanbouw op te bouwen.

Hoeveel mm extra steenwol tov pir platen?

Is het dan niet zo dat de geluidsisolatie van mijn huis uit 1982 niet hetzelfde is? Daar zit ook maar een beetje steenwol in de spouwmuur?

• bartsony
twain4me schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:34:
stukje cementvezelplaat aan de buitenkant (achter je aluminium) en binnen dubbel gipsen.

je kan kiezen voor steenwol en dat is beter in geluid dan pir. maar als ik heel eerlijk ben is eigenlijk alle warmte isolatie materialen niet heel goed in geluid isoleren. alleen zijn sommige (pir) nog wat slechter en sommige (steenwol) iets beter. dat heeft met name met hun gewicht te maken cementvezelplaat of een extra plaatje gips geeft waarschijnlijk een beter effect. maaroed alle beetjes helpen dus als je genoeg ruimte hebt om met steenwol een hoog genoeg RC waarde te halen zou ik het niet laten.
Ik zal deze opties 2x gips en cementvezel meenemen, die zijn minder dik samen dan steenwol optie.

Als er nog andere opties zijn hoor ik deze graag

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
bartsony schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:20:
Wij hebben al gekozen om voor betonblokken de aanbouw op te bouwen.

Hoeveel mm extra steenwol tov pir platen?

Is het dan niet zo dat de geluidsisolatie van mijn huis uit 1982 niet hetzelfde is? Daar zit ook maar een beetje steenwol in de spouwmuur?
Is de muur van steen of is het houtskelet? Als er een massieve steense muur wordt neergezet, is er mogelijk al genoeg geluidsdemping aanwezig door de stijfheid van deze constructie. Bij volledig houtskelet zou ik de constructie altijd dik genoeg maken om met wolachtige materialen te kunnen werken ipv PIR.

• bartsony
frennek schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:06:
[...]

Is de muur van steen of is het houtskelet? Als er een massieve steense muur wordt neergezet, is er mogelijk al genoeg geluidsdemping aanwezig door de stijfheid van deze constructie. Bij volledig houtskelet zou ik de constructie altijd dik genoeg maken om met wolachtige materialen te kunnen werken ipv PIR.
initieel:
- binnenmuur betonmetselsteen
- PIR 120mm
- buitengevel aluminium (verticale houtlook panelen)

Enig idee qua verschil geluid bestaand huis 1982 met baksteen?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
bartsony schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:13:
[...]

initieel:
- binnenmuur betonmetselsteen
- PIR 120mm
- buitengevel aluminium (verticale houtlook panelen)

Enig idee qua verschil geluid bestaand huis 1982 met baksteen?
PIR doet niets aan geluidsisolatie en een spouwmuur uit 1982 doet waarschijnlijk meer tegen geluid dan een enkele muur opgetrokken uit betonmetselsteen gok ik zo. Dus ik vermoed dat je huidige bestaande muur meer geluid zal dempen dan je nieuwe constructie, maar het hangt altijd van veel factoren af. Heb je last van veel geluid buiten?

• bartsony
frennek schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:25:
[...]

PIR doet niets aan geluidsisolatie en een spouwmuur uit 1982 doet waarschijnlijk meer tegen geluid dan een enkele muur opgetrokken uit betonmetselsteen gok ik zo. Dus ik vermoed dat je huidige bestaande muur meer geluid zal dempen dan je nieuwe constructie, maar het hangt altijd van veel factoren af. Heb je last van veel geluid buiten?
https://ibb.co/L0fbfwk

het rode balkje wordt de aanbouw. het ligt aan straat waar regelmatig landbouwverkeer doorheen komt en in de zomermaanden toeristen met scooters.

Weet dus niet of dit ver genoeg is van de straat om met de huidige setup door te gaan of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
Heeft iemand ook een combi pir en steenwol als aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-05 19:38
Hi @bartsony , waar hebben jullie uiteindelijk voor gekozen en hoe bevalt het? Wij hebben dezelfde samenstelling nu op het oog (steen, PIR en Mato houtlook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
ouwereus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:43:
Hi @bartsony , waar hebben jullie uiteindelijk voor gekozen en hoe bevalt het? Wij hebben dezelfde samenstelling nu op het oog (steen, PIR en Mato houtlook).
Wij hebben nu betonblok pir en metselsteen. We waren eigenlijk zo tevreden over het resultaat van de metselaar dat we het zo hebben gelaten. De overstek gaan we nu met zink felsbanen doen ipv mato.

Omgeving Eindhoven heeft trouwens wel een goede showroom voor alle soorten Mato en gerelateerde opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
Die showroom gaf trouwens ook aan voor originele bouw met stenen om zoveel mogelijk geluid te isoleren als je geen steenwol gebruikt.
Pagina: 1