Vloerverwarming BG en winters

Pagina: 1
Acties:

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-01 19:17
Hoi,

Hopelijk is dit topic nog steeds interessant.

Ik ga de BG verbouwen en wil ook graag vloerverwarming inzetten.

Kruipruimte is al reeds geïsoleerd en ik heb een (lucht-water) warmtepomp.
De vloerverwarming gaat als hoofdverwarming dienen.

Echter op de 1ste en 2de verdieping blijven de radiatoren hangen. Op 2de verdieping wordt bijna dagelijks door iemand thuisgewerkt.

Gaat dit in de winter problemen opleveren doordat het op bg 20 graden is en daardoor geen reden heeft om te warmen op de 2de verdieping?

Alvast bedankt.

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 16:17
bartsony schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:45:
Hoi,

Hopelijk is dit topic nog steeds interessant.

Ik ga de BG verbouwen en wil ook graag vloerverwarming inzetten.

Kruipruimte is al reeds geïsoleerd en ik heb een (lucht-water) warmtepomp.
De vloerverwarming gaat als hoofdverwarming dienen.

Echter op de 1ste en 2de verdieping blijven de radiatoren hangen. Op 2de verdieping wordt bijna dagelijks door iemand thuisgewerkt.

Gaat dit in de winter problemen opleveren doordat het op bg 20 graden is en daardoor geen reden heeft om te warmen op de 2de verdieping?

Alvast bedankt.
Moeilijk te beoordelen. Hoe is 't huis geisoleerd? mijn woning stamt uit 1967, vloerverwarming beneden (met nog 2 radiatoren overigens) zolder is goed geisoleerd. afgelopen winter de woonkamer op 18c, maar het was alsnog 16-17c op zolder. Ik heb daar met een infrarood paneeltje gezeten en dikke kleding. Wellicht zou het warmer zijn als ik de woonkamer op 21c zou zetten maar ja, 4 euro per kuub gas..

• bartsony
Killion schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:06:
[...]

Moeilijk te beoordelen. Hoe is 't huis geisoleerd? mijn woning stamt uit 1967, vloerverwarming beneden (met nog 2 radiatoren overigens) zolder is goed geisoleerd. afgelopen winter de woonkamer op 18c, maar het was alsnog 16-17c op zolder. Ik heb daar met een infrarood paneeltje gezeten en dikke kleding. Wellicht zou het warmer zijn als ik de woonkamer op 21c zou zetten maar ja, 4 euro per kuub gas..
De zolder is goed geïsoleerd nadat dit een slaapkamer werd. ik lees over dure systemen om dit slim in te regelen? Geldt dit nog steeds of zijn er inmiddels goede oplossingen tussen bg - vloerverwarming en een andere kamer met radiator?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb je even een eigen topic gegeven :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Het hangt er wat van af; als je eigenlijk weinig extra warmte nodig hebt in het thuiswerk-bureau (en je hebt zonnepanelen) dan kan een goedkoop electrisch vuurtje om er net even de kou uit te halen een logische oplossing zijn.
Even aankijken wat het doet, en dat electrisch vuurtje achter de hand houden, zou ik je dan aanraden. Moet je vaak bijstoken, dan wordt het snel interessant om toch een slimme regeling te voorzien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:29
Hangt van de regeling van je vloerverwarming af.
Het makkelijkst is een tweede thermostaat in de werkkamer, en (dus afhankelijk van de regeling van de vloerverwarming) mogelijk een tweeweg klep ergens om de vloerverwarming te bypassen (is dat zo een woord???)

• bartsony
Thanks ik zal de by pass optie met de vloerverwarming mannen bespreken.

De tweede thermostaat icm bypass zou je dan kunnen inzetten voor de overige radiatoren?

De bypass zorgt er dan voor dat de vloerverwarming niet verder opwarmt als de 2de thermostaat de warmtepomp aanslaat?

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-08-2025
hfolkers schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:12:
Hangt van de regeling van je vloerverwarming af.
Het makkelijkst is een tweede thermostaat in de werkkamer, en (dus afhankelijk van de regeling van de vloerverwarming) mogelijk een tweeweg klep ergens om de vloerverwarming te bypassen (is dat zo een woord???)
Een tweewegklep met een willekeurige thermostaat heeft weinig zin omdat deze thermostaat de ketel niet aanstuurt maar de klep. De klep gaat wel open maar er is geen extra warmte vraag. Betere optie is evohome, die 2de thermostaat fungeert dan als voeler en communiceert dit door naar de evohome die vervolgens de ketel aanstuurt.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:29
de tweede thermostaat was ook bedoeld om de ketel aan te sturen. Soms is het mogelijk om naast de opentherm aansluiting die de meeste thermostaten gebruiken ook een thermostaat op de aan/uit contacten te plaatsen. Anders even uitzoeken hoe je een tweede thermostaat aansluit op jou ketel.
Ook een oplossing is een draadloze thermostaat ipv de huidige gebruiken en deze mee nemen naar de werkkamer als je daar gaat zitten, kan alleen zijn dat de woonkamer dan erg warm wordt, vandaar de tweewegklep (die je inderdaad ook op een of andere manier moet aansturen)

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 15:17
welke warmtepomp heb je? Mijn panasonic monoblok wil altijd graag minstens 2500Watt kwijt kunnen. In de vloerverwarming van de begane grond kan dat met gemak. Als ik die dicht zet en alleen naar boven warmte laat gaan dan kan hij niet zo veel warmte kwijt en gaat hij dus pendelen.....

Het liefst maak je dus echt 2 zones. De vloerverwarming stook je dan op een lagere temperatuur. Boven mag er dan gewoon 40 a 50 graden de verwarming in. Alternatief is boven grotere verwarmingen ophangen zodat je ook daar bij een lage temperatuur genoeg vermogen kwijt kan

• bartsony
Dank voor de reacties. Ik ga het bespreken met de vv man en installateur
Pagina: 1