• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie mening over het volgende dilemma van mij. Ik ben in bezit van een Sigma 18-200 mm f/3.5-6.3 DC OS HSM. Alleen merk ik dat ik de kwaliteit van de foto’s wat minder goed vind dan mijn Nikon lenzen.. is het glas van de lens minder waardoor er echt wel verschil in kwaliteit te zien is op de foto’s?
Als dit het geval is: is het een wijs besluit als ik dus de Nikon AF-S DX 18-55 mm f/3.5-6.3G II aanschaf? (Het verschil van max. bereik van 200 naar 55). Neem ik voor lief.. Heb namelijk ook nog een 70-300 van Nikon dus daarmee kan ik zeker uit te voeten als ik dichterbij moet komen..

Alvast bedankt voor jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:50
Over het algemeen leveren de superzoom lenzen minder kwaliteit beelden omdat er compromissen zijn toegepast om het grote zoombereik mogelijk te maken. Meestal zijn ze in het midden van het beeld nog wel redelijk scherp maar richting de randen wordt het snel minder. Nu is dit wel weer afhankelijk van de gebruikte brandpuntafstand; bv tussen 18 en 30 mm kan ie juist weer beter zijn dan bv tussen 120 en 200mm. Omgekeerde kan ook..

Kleiner zoombereik is minder compromissen en gemiddeld een betere kwaliteit. Of de genoemde 18-55 veel beter gaat zijn kan ik niet goed beoordelen maar dit is een zgn. kittens die over het algemeen ook niet de beste kwaliteit opleveren.

Tot zover de 'algemeenheden'. Wat is er specifiek minder aan de beelden? Er kunnen meerdere oorzaken zijn van slechte beeldkwaliteit. Een voorbeeld van wat je bedoelt, kan helpen.

Zelf zou ik eerder kijken naar een mooie occasion van de Nikon 17-55mm 2.8 of misschien als alternatief en als het budget het toelaat een Nikon 24-70mm 2.8. Ik heb ooit eens met deze lens een bruiloft mogen fotograferen op een Nikon DX body en dat gaf meer dan prima platen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die Nikon 18-55 is de kit lens, als je zoekt is er vast wel iemand die hem weggeeft. Anders gezegd 2e hands heel erg goedkoop. Heb zelf al heel erg lang de 17-55 2.8 en dat is een heel erg goed stuk glas niet compact maar wel hele mooie foto's en super scherp kost wat, maar als je van plan bent voorlopig nog op DX te blijven een echte aanrader. Gebruik hem op mijn D500 samen met nog een 70-200 2.8 VRII. Ben er zeer tevreden mee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
De kitlens schijnt prima foto's te leveren voor zijn prijs/kwaliteit. Je kan ook naar een 16-85 Nikon lens kijken, die zijn ook prima tweedehands te vinden. Als je meer licht wil zal je naar een 2.8 lens moeten zoeken. Nikon heeft de 16-80 (f2.8-4.0) maar die is een stuk prijziger. Van Sigma is volgens mij een leuke 17-70 lens, maar zelf niet getest.... genoeg opties.

Het is me alleen niet heel erg duidelijk wat je nu mist, behalve 'kwaliteit'. Is het scherpte? Is het vervorming? Zijn het andere lenskenmerken? Kan je daar iets specifieker in zijn a.u.b.? Dan kan er waarschijnlijk wat gerichter advies gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Bedankt iedereen voor de adviezen!
Er werd ook gevraagd om specifieker te benoemen wat ik momenteel bij mijn Sigma lens mis! Het geen wat ik benoemde over de kwaliteit in beeld. (Deels misschien ook scherpte). Maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Het enige wat in je startpost staat is "merk ik dat ik de kwaliteit van de foto’s wat minder goed vind". Je geeft verder nergens aan WAT je daarmee bedoelt. Kwaliteit kan op een ontzettende hoop zaken slaan en is in een hoop van deze gevallen ook nog eens erg persoonlijk. Zonder meer uitleg daarvan is het heel moeilijk advies geven. Post anders eens een foto waar je niet blij mee bent, wellicht biedt dat een aanknopingspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Ik ben al heel erg goed op weg geholpen!
Bedankt voor de reacties. Ik heb een beslissing genomen. 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:50
en wat gaat het worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Nikon AF-S DX 18-55 🤩👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Gadgetjunk schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:08:
Ik ben al heel erg goed op weg geholpen!
Bedankt voor de reacties. Ik heb een beslissing genomen. 👌🏻
ik ben eerlijk gezegd bang voor je dat je hiermee weinig tot geen verbetering in beeldkwaliteit mee gaat maken. Hopelijk heb ik het mis.

Hier staat tekst

• Gadgetjunk
Sjaak_Afhaak schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:29:
[...]

ik ben eerlijk gezegd bang voor je dat je hiermee weinig tot geen verbetering in beeldkwaliteit mee gaat maken. Hopelijk heb ik het mis.
Ik ben tot nu toe zeer te spreken over de 18-55 mm. Het glas is een aanzienlijke verbetering in kwaliteit, de beelden die ik tot nu toe schiet zijn haarscherp. Dat was bij de Sigma wel anders.. 😊👍🏻
Pagina: 1