Conflict met betaalprovider na niet ontvangen bestelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb in maart een bestelling geplaatst bij een webshop met een Nederlandse website die, voor zover ik weet, in werkelijkheid Spaans is.
Het ging om een aantal producten (interieur). Aangezien ik een beetje twijfelde over de betrouwbaarheid besloot ik om achteraf te betalen met Klarna.

In de opvolgende weken ontving ik niks. Ik heb bij Klarna elke keer aangegeven uitstel te willen omdat de producten nog niet geleverd waren. Op een gegeven moment ontving ik een van de producten (35 euro).

Ik bleef wel steeds aangeven dat ik nog niks ontvangen had, omdat ik niet wilde betalen voor producten die nog niet ontvangen waren. Contact met de webshop leek niet mogelijk, enkel via een webformulier. Hierop ontving ik geen reactie.

Uiteindelijk kreeg ik via de klantenservice van Klarna een emailadres om contact op te nemen met de webshop. Dit heb ik gedaan en hierna stuurden ze me een mail met de vraag wat ik wilde: nieuwe leveren of geld retour. Ik gaf aan dat ik geld terug wilde, maar ook dat ik een van de producten wel had ontvangen en deze wilde houden.

Hieropvolgend kreeg ik een viertal mails van de webshop waarin ze stelden een refund te hebben geboekt. Hoeveel dit was weet ik niet, dat stond niet vermeld. (ondertussen zitten we begin augustus, zo'n 5 maanden later dus). Er is wel een betalingsverzoek voor 19 euro gekomen. Deze heb ik betaald.

Klarna zegt nu dat er nog een bedrag openstaat. Ik zou verwachten dat dit 35-19=16 euro is, maar Klarna wil dat ik 58 euro betaal.

Klarna geeft op de website aan dat als er een probleem is met een bestelling, hun teams dit tot op de bodem uitzoeken. Tot dat moment was het contact met ze erg goed. Snelle en vriendelijke klantenservice. Ze deden echter wel weinig en wilden graag dat ik contact met de webwinkel bleef zoeken.

Ondertussen reageert de webwinkel nergens meer op. Ik heb volgens Klarna een keer niet binnen 7 dagen aangegeven betalingsuitstel nodig te hebben (ik kan dit zelf niet controleren. Ik weet alleen dat ik heb geprobeerd dit elke keer zo snel mogelijk te doen, dus misschien hebben ze gelijk) en dat ze daarom nu niks meer kunnen doen. Volgens hen reageert de webwinkel niet meer omdat het een afgedane zaak is voor ze. Er rest mij dus niks anders dan betalen.

Wat mij hier stoort is dat ik, ondanks dat ik steeds heb geprobeerd Klarna zo goed mogelijk van info te voorzien en op de hoogte te houden van de situatie, ze hun kopersbescherming nu volledig laten vallen omdat ik een keer een paar dagen te laat was met het melden van het doorlopende probleem. Die 7 dagen is m.i. een zelfopgelegde beperking waar de klantenservicemedewerker welliswaar niks aan kan doen, maar wat wel een typisch kleine-lettertjes voorwaarde is die ze nu gebruiken om het probleem volledig bij mij te leggen.
De hele reden dat ik voor Klarna koos, is dat zij die kopersbescherming bieden en zouden helpen indien er een conflict is met de webshop.

Het contact met Klarna is behoorlijk zuur geworden. Ze zijn kortaf en blijven hameren op die 7 dagen en dat ze nu niks meer kunnen doen en ik maar moet betalen.

Mijn vraag: Kan ik nog andere stappen ondernemen bij een of andere geschillencommissie (de webshop valt denk ik niet onder Nederlandse jurisdictie op dit gebied) en wat zijn de gevolgen als ik voet bij stuk hou en niet betaal?

Ik wil graag betalen voor wat ik heb ontvangen, maar dat kan niet. De refunds en betalingen zijn opgedeeld in bedragen die niet te herleiden zijn naar individuele producten. Ik kan me er natuurlijk makkelijk van af maken door die 60 euro gewoon te betalen, maar de originele 'schuldige', de webshop, blijft helemaal buiten schot, en Klarna trekt zich hier volledig uit.

Wat is jullie advies hierin? Alvast bedankt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:13
Dus als ik het goed begrijp heb je zwart op wit staan dat je 1 item hebt ontvangen en de rest niet. De webwinkel heeft dit niet tegengesproken en is akkoord gegaan met de annulering van de bestelling m.u.v. het (in de e-mail benoemde?) item?

Als bovenstaande het geval is zou ik Klarna er veel succes mee wensen en ze vriendelijk verzoeken een aangepaste openstaande rekening te maken zodat het daadwerkelijk openstaande bedrag overgemaakt kan worden. Als dat ook niet gaat, prima dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 14:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Maak eerst screenshots van de webshop als je dat nog niet gedaan hebt en laat de relevante pagina's opslaan door internet archive oid.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, dan eerst contact met hun opnemen.

Heb je geen rechtsbijstand? Verzamel alle bewijsstukken, zet duidelijk op een rij wat er allemaal gebeurt is en welke stappen je hebt ondernomen om het probleem opgelost te krijgen. Neem voor de zekerheid ook nog even de algemene voorwaarden van Klarna door. Schrijf vervolgens een aangetekende brief aan Klarna waarin je beknopt alles nog een keer benoemd en aangeeft dat de shop niet meer reageert. Voeg een berekening toe van het bedrag dat je volgens jou nog verschuldigd bent en verzoek Klarna binnen x (7?) dagen een correcte rekening te sturen. Voeg ook kopieën van relevante bewijsstukken toe. Geef Klarna de mogelijkheid om zelf een overzicht/berekening van de verschuldigde bedragen te sturen maar geeft ook aan dat als Klarna dit niet doet of niet reageert je er vanuit gaat dat de alle verschuldigde rekeningen zijn voldaan en de zaak wat jou betreft is afgedaan.

Disclaimer: IANAL

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:58
Is het resterende bedrag niet toevallig de verzendkosten o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
sjirafje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:25:
Maak eerst screenshots van de webshop als je dat nog niet gedaan hebt en laat de relevante pagina's opslaan door internet archive oid.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, dan eerst contact met hun opnemen.

Heb je geen rechtsbijstand? Verzamel alle bewijsstukken, zet duidelijk op een rij wat er allemaal gebeurt is en welke stappen je hebt ondernomen om het probleem opgelost te krijgen. Neem voor de zekerheid ook nog even de algemene voorwaarden van Klarna door. Schrijf vervolgens een aangetekende brief aan Klarna waarin je beknopt alles nog een keer benoemd en aangeeft dat de shop niet meer reageert. Voeg een berekening toe van het bedrag dat je volgens jou nog verschuldigd bent en verzoek Klarna binnen x (7?) dagen een correcte rekening te sturen. Voeg ook kopieën van relevante bewijsstukken toe. Geef Klarna de mogelijkheid om zelf een overzicht/berekening van de verschuldigde bedragen te sturen maar geeft ook aan dat als Klarna dit niet doet of niet reageert je er vanuit gaat dat de alle verschuldigde rekeningen zijn voldaan en de zaak wat jou betreft is afgedaan.

Disclaimer: IANAL
Kan ook per email verstuurd worden hoeft niet aangetekend.

Sinds wanneer vervalt een vordering als de tegenpartij niet reageerd binnen 7 dagen?

Kan best zijn dat er een boete of rente bedrag bij opgeteld zit omdat TS had verzuimd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Hier is een voorbeeldbrief die je kan toesturen naar Klarna.

https://www.consuwijzer.n.../klacht-over-incassobrief

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

sjirafje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:25:

Schrijf vervolgens een aangetekende brief aan Klarna waarin je beknopt alles nog een keer benoemd en aangeeft dat de shop niet meer reageert.
Een aangetekende brief biedt geen voordelen als de wederpartij gewoon op e-mail reageert.

Kun je 16 euro betalen? Dan zou ik dat doen. Je kunt eerst dit naar de winkel sturen:
Op .. maart 2023 heb ik een bestelling bij u geplaatst met ordernummer .... Deze bestelling is nog steeds niet volledig geleverd; ik heb alleen de .... ontvangen. Ik wil de producten die niet zijn geleverd niet meer ontvangen. Op grond van de wet koop op afstand ontbind ik daarom de overeenkomst met betrekking tot ......
en direct daarna naar Klarna met bovenstaande mail en een betaalbewijs van de 19 euro in de bijlage:
U probeert van mij 58 euro te incasseren voor een bestelling bij .... Ik heb een deel van de producten van deze bestelling nooit ontvangen, en ik heb de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk ontbonden (zie bijlage). Ook heb ik 19 euro direct aan de winkel betaald (zie bijlage). Ik ben de winkel nog 16 euro verschuldigd. Ik heb dit bedrag zojuist naar u overgemaakt en vertrouw erop dat de incassoprocedure hiermee eindigt.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:27
Wat ik wel vreemd is dat je schijnbaar niet eerlijk geweest bent over het ontvangen van het product richting Klarna. Ik hoop dat dit niet tegen je kan werken.

Daarnaast, is die 58 euro, voor het product of is dat bijvoorbeeld ook een deel incasso kosten omdat je bijvoorbeeld een 14 dagen brief genegeerd hebt. Ik vind bijvoorbeeld wel dat de €58 vrij dicht bij de wettelijk bepaalde minimale incasso kosten zit. Immers €16 +€40 is al €56, nog 2 euro ergens anders (verzendkosten ofzo) en je zit aan dit bedrag.

Als het wel voor het product zou ik inderdaad zoals al aangegeven is aangeven dat alleen het product van €35 geleverd is, en dus niet een product van €58, dat je al €19 betaald hebt en dat je nog €16 wil overmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 14-09-2023 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@Dennism ik heb dit wel in geschreven correspondentie steeds aangegeven, maar veel van het contact gaat via vaste knoppen en daarbij ben ik voorzichtig geweest met aangeven dat producten ontvangen zijn om te voorkomen dat ze de zaak sluiten en volledige betaling eisen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dennism schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:27:
Wat ik wel vreemd is dat je schijnbaar niet eerlijk geweest bent over het ontvangen van het product richting Klarna. Ik hoop dat dit niet tegen je kan werken.

Daarnaast, is die 58 euro, voor het product of is dat bijvoorbeeld ook een deel incasso kosten omdat je bijvoorbeeld een 14 dagen brief genegeerd hebt. Ik vind bijvoorbeeld wel dat de €58 vrij dicht bij de wettelijk bepaalde minimale incasso kosten zit. Immers €16 +€40 is al €56, nog 2 euro ergens anders (verzendkosten ofzo) en je zit aan dit bedrag.

Als het wel voor het product zou ik inderdaad zoals al aangegeven is aangeven dat alleen het product van €35 geleverd is, en dus niet een product van €58, dat je al €19 betaald hebt en dat je nog €16 wil overmaken.
Ik ben ervan uitgegaan dat €56 de hoofdsom is en de betaalprovider er vanuit gaat dat alle producten betaald moeten worden maar geef toe dat TS hier niet heel duidelijk over is geweest. Het zouden de incassokosten en rente kunnen zijn. @DirtyBird kun je toelichten waar het bedrag van €56 vandaan komt?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
fopjurist schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:08:
[...]

Ik ben ervan uitgegaan dat €56 de hoofdsom is en de betaalprovider er vanuit gaat dat alle producten betaald moeten worden maar geef toe dat TS hier niet heel duidelijk over is geweest. Het zouden de incassokosten en rente kunnen zijn. @DirtyBird kun je toelichten waar het bedrag van €56 vandaan komt?
Dat weet ik zelf ook niet. Ik ga dat navragen. Mogelijk zitten daar verzendkosten bij, maar incassokosten zouden ze laten vallen, gaf de servicedesk aan.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb Klarna wederom gemaild, maar ik loop tegen een muur op.
Ze geven aan zelf ook niet te weten en dat er mogelijk verzend- en retourkosten bij het bedrag in zitten.
Verzendkosten waren 25 euro, dus dan kom ik op max 60 (35 voor ontvangen artikel + 25 porto) ipv de 80 die nu worden gerekend. En retourkosten lijkt me helemaal een onduidelijk verhaal als we het erover eens zijn (de winkel en ik) dat de andere producten niet ontvangen zijn.

Klarna geeft nogmaals aan dat ze niks kunnen doen en dat ik de winkel moet blijven contacteren.
Ook vragen ze of ik het bedrag al wel vast wil betalen om verdere kosten te voorkomen, maar dat ga ik natuurlijk nooit meer terugzien als ik betaal.

Loop ik risico op een BKR registratie als ik voet bij stuk hou, of is dat geen issue?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DirtyBird schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:55:

Loop ik risico op een BKR registratie als ik voet bij stuk hou, of is dat geen issue?
huiswerk:

https://www.bkr.nl/veelge...tratie-bij-stichting-bkr/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Klarna geeft nogmaals aan dat ze niks kunnen doen en dat ik de winkel moet blijven contacteren.
Dat een helpdeskmedewerker iets niet kan doen omdat Klarna daar niet de juiste knopjes of procedures is natuurlijk een keuze van Klarna, geen inherente onmogelijkheid. Natuurlijk kunnen ze wel iets doen: bij de verkoper navragen over wat het juiste bedrag moet zijn, desnoods met een bewijs van wat je besteld zou hebben, en de bedragen corrigeren. Dat die helpdeskmedewerker dat allemaal niet mag is niet jouw probleem.

Je kan ze mededelen dat je betwist dat je een overeenkomst hebt waarbij je de winkel dit bedrag verschuldigd bent, dat de winkel niet meer reageert en dat de kous wat jou betreft dus af is. De winkel is degene die een overeenkomst met jou heeft en die vinden het schijnbaar wel best. Als Klarna het daar niet mee eens is mogen ze toch echt bij de winkel gaan buurten.
Ik heb totaal geen verstand van het BKR maar "Een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt, staat bij ons geregistreerd". Dus voor eventuele gevolgen zullen ze eerst een rechtszaak mogen aanspannen. Met zo'n vaag verhaal wens ik ze veel succes.

Wel heb je natuurlijk eventueel verplichtingen t.o.v. de winkel want je weet precies wat je daar gekocht hebt en welke producten er voor welke bedragen geleverd zijn, maar ook daar

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:23:
[...]

Je kan ze mededelen dat je betwist dat je een overeenkomst hebt waarbij je de winkel dit bedrag verschuldigd bent, dat de winkel niet meer reageert en dat de kous wat jou betreft dus af is. De winkel is degene die een overeenkomst met jou heeft en die vinden het schijnbaar wel best. Als Klarna het daar niet mee eens is mogen ze toch echt bij de winkel gaan buurten.
Is dat zo? Volgens mij heeft TS zelf gekozen om te betalen middels Klarna en is hij diegene die een overeenkomst heeft gesloten met Klarna, dus waarom zou TS dan geen overeenkomst hebben met Klarna?

• NicoHF
  • Niet online
Ze geven aan zelf ook niet te weten en dat er mogelijk verzend- en retourkosten bij het bedrag in zitten.
Verzendkosten waren 25 euro, dus dan kom ik op max 60 (35 voor ontvangen artikel + 25 porto) ipv de 80 die nu worden gerekend. En retourkosten lijkt me helemaal een onduidelijk verhaal als we het erover eens zijn (de winkel en ik) dat de andere producten niet ontvangen zijn.

Ook vragen ze of ik het bedrag al wel vast wil betalen om verdere kosten te voorkomen, maar dat ga ik natuurlijk nooit meer terugzien als ik betaal.

De winkel moet de juiste informatie doorgeven aan Klarna en het bedrag corrigeren.

Mogelijk staat Klarna wel in zijn recht op nu incasso kosten in rekening te brengen bij uitblijven van de betaling maar dat zou je moeten uitzoeken.
Je kan eventueel 'onder protest' betalen en het geld later weer terug vorderen om de boetes te verkomen.
Meer info?
https://www.consuwijzer.n...ns-met-de-rekening-wat-nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Klarna werkt middels cessie. Je kunt dus niet spreken over "waarbij je de winkel dit bedrag verschuldigd bent" of "is hij diegene die een overeenkomst heeft gesloten met Klarna".

Kun je de aankoopfactuur en alle correspondentie tot nu toe delen?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@NicoHF dat zal niet gaan ben ik bang aangezien betaling via een link gaat.

Ik denk dat ik inderdaad ook een overeenkomst heb met Klarna, maar Klarna ook met de winkel (anders zouden ze dat geld niet overmaken lijkt me).
Dat laatste erkennen ze nu niet zeggen ze niks aan te kunnen doen @bwerg ik heb ook opgevoerd dat hun beperking in het systeem niet mijn probleem is, maar daar gaan ze simpelweg niet op in.

Aangezien het verschuldigde bedrag lager is dan 250 zou dit dus niet bij de bkr terechtkomen begrijp ik? Want dan laat ik ze liever naar mij komen met een oplossing dan dat ik geld tegen het probleem aansmijt om er maar van af te zijn.

@fopjurist ik zal vanavond even kijken wat ik kan delen en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@fopjurist De chat bij de klantenservice van Klarna is onvolledig. Blijkbaar worden berichten weer verwijderd.
Ik heb wel een mailgesprek ri de webwinkel met Klarna in CC waarbij alleen Klarna reageert. Hierin zijn ook mails vanuit de winkel met refunds en akkoorden etc opgenomen.
Ik kan dit in gmail alleen niet als totaal downloaden zo te zien, naast het feit dat ik dat niet zo op het internet wil zetten.
Ik zou het dus alleen kunnen doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
DirtyBird schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:05:
@fopjurist De chat bij de klantenservice van Klarna is onvolledig. Blijkbaar worden berichten weer verwijderd.
Ik heb wel een mailgesprek ri de webwinkel met Klarna in CC waarbij alleen Klarna reageert. Hierin zijn ook mails vanuit de winkel met refunds en akkoorden etc opgenomen.
Ik kan dit in gmail alleen niet als totaal downloaden zo te zien, naast het feit dat ik dat niet zo op het internet wil zetten.
Ik zou het dus alleen kunnen doorsturen.
Alle tekst kopiëren en dan bv plakken in word, vervolgens alles anonimiseren, tracking nummers, adressen, telefoonnummers, email adressen, alles (!), want anders wordt het hier weer verwijderd op Tweakers.

En dan hier plakken in MO tags zodat het niet door zoekmachines gevonden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@NicoHF

edit 19:28: datums toegevoegd bij correspondentie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door DirtyBird op 24-09-2023 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Kun je de twee facturen ook delen? Met name de items die erop staan, de prijs, en de verzendkosten.
Kun je datums bij de berichten zetten?
Heb je een bericht van Klarna waarin de incassofactuur van 22 september wordt genoemd en die factuur?

Zonder de correspondentie uitgebreid te bestuderen, kan ik al wel het volgende opmerken. De verkoper zegt dat de verzendkosten €14,99 bedragen voor een bestelling tot €60:
Members only:

De lamp kost dus in totaal ongeveer 50 euro waarvan je er al 19 hebt betaald. Als je dit te duur vindt voor een lamp kun je hem voor €14,99 retourneren (te verrekenen met die 19 euro, dus je krijgt per saldo geld terug). Je bent dan overal vanaf. De winkel heeft de informatie over het herroepingsrecht niet goed op orde, dus de retourtermijn wordt opgerekt naar een jaar, en de winkel mag bovendien geen kosten in rekening brengen voor het gebruik van de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@fopjurist
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door DirtyBird op 25-09-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Is het verstandig om met de factuur van Klarna onder protest te betalen door het protest in de omschrijving op te nemen?

Wat betreft de gebrekkige voorwaarden van de winkel en mijn rechten daarbij; ik ben er niet gerust op dat ik die rechten ook zou kunnen halen door nu nog een retour aan te maken en de lamp evt terug te sturen. Als ze het volledig naast zich neerleggen is er denk ik weinig wat ik kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
DirtyBird schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:31:
Is het verstandig om met de factuur van Klarna onder protest te betalen door het protest in de omschrijving op te nemen?

Wat betreft de gebrekkige voorwaarden van de winkel en mijn rechten daarbij; ik ben er niet gerust op dat ik die rechten ook zou kunnen halen door nu nog een retour aan te maken en de lamp evt terug te sturen. Als ze het volledig naast zich neerleggen is er denk ik weinig wat ik kan doen.
Ik zou inderdaad gewoon de rekening klarma gewoon betalen want anders heb je kans dat de rekening nog hoger wordt
En verder zou ik het er gewoon bij laten het geeft alleen maar meer frustratie en als je het gewoon erbij laat zitten ben je het volgende maand al vergeten
Verder zou ik klarma in het vervolg helemaal niet gebruiken dit geeft toch alleen maar meer problemen op het moment als je een probleem met een webshop hebt gebruik eventueel gewoon een creditcard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Even als volledige leek in deze materie, als jij retour stuurt dan gaat dit toch juist wél alleen via Klarna eigenlijk wat betreft de betaling en de betwisting van de verplichting daartoe?

Van wat ik uit hun pagina opmaak zou je zelf de retour kunnen intitieëren in hun app, als ik het goed zou de zaak afgedaan moeten zijn met bewijs van terugsturen van het wél ontvangen product en het hierboven gedeelde betreft nooit geleverde overigen producten.

https://www.klarna.com/nl...rneer-ik-mijn-bestelling/
Dien de retourgegevens op elk moment in in de app – volg de instructies en voer de informatie in om je retour te traceren en de datum waarop je de retour gemeld hebt. Als je retour na 21 dagen nog niet correct is geregistreerd door de winkel kunnen we je altijd helpen als je de vereiste retourgegevens hebt verstrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik zie de volgende feiten:
Op 19 maart 2023 heb je drie zaken besteld:
ronde bijzettafel voor €72,95
tafellamp voor €34,95
plafondlampen voor €53,90
Er is een kortingscode gebruikt die 5% korting geeft op de producten. Die kosten dus nog respectievelijk €69,30; €33,20; en €51,21.
De verzendkosten bedragen €24,99.
De totale factuur bedraagt €178,70.
Als je alleen de tafellamp had gekocht, zouden de verzendkosten €14,95 zijn geweest.

Op 8 juni 2023 krijg je een creditfactuur voor de plafondlampen. Je krijgt €51,21 terug.
Op 18 juli 2023 heb je 20 euro betaald.
Op 28 juli 2023 krijg je een creditfactuur voor de bijzettafel. Je krijgt €69,30 terug en moet 20 euro verzendkosten betalen.
Op 2 september 2023 heeft Klarna je een aanmaning met overzicht van vorderingen gestuurd. De retour van de bijzettafel is verwerkt, de retour van de plafondlampen is niet verwerkt. De berekening van het eindbedrag is compleet onjuist (maar wel te snappen: de €49,31 komt van de factuur van 28 juli).
Op 20 september 2023 heb je een screenshot gemaakt waarop is te zien dat de 'late fee' op dat moment nog €0 bedraagt.
Op 21 september 2023 zegt Klarna dat je €49,31 moet betalen. Dat bedrag klopt niet, maar komt van de creditfactuur van 28 juli.

Ik zou het volgende bericht naar Klarna sturen met de twee creditfacturen bijgevoegd:
Beste,

In de aanmaning van 2 september 2023 heeft u de creditfactuur van 28 juli 2023 verwerkt, maar de creditfactuur van 8 juni 2023 nog niet. Ik heb beide creditfacturen bijgevoegd.

Als u €51,21 van het bedrag op de aanmaning aftrekt, zal ik terstond het restant betalen.

met vriendelijke groet,
Jij ziet dat het niet klopt, ik zie dat het niet klopt, maar als zij de tijd niet nemen om dit goed aan te pakken, is dit de makkelijkste weg naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:59
Ik zou de lamp retouren en daarmee dus de gehele overeenkomst ontbinden, zoals @fopjurist ook aangeeft. Zodra je dit hebt gedaan is er geen sprake meer van een overeenkomst en heeft klarna geen vordering meer. Anders kan dit nog een lastig verhaal worden ivm onjuiste bedragen, niet ontvangen producten en een webshop+klarna waarmee de communicatie aardig stroef gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@fopjurist ik heb de mail op aangeven verstuurd. Bedankt. Ik ben benieuwd wat ervan komt.

@Prutsertje13 ik snap dat het juridisch wellicht juist zou zijn, maar ik ben bang dat ik dan zonder lamp eindig en met betaalverplichting+retourkosten. Zie dat dan maar eens rechtgebreideld te krijgen. Ik heb daar, mede gezien het gebrek aan communicatiemogelijkheid met de winkel weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@fopjurist Klarna gaat er niet in mee en geeft aan dat ze het hebben overgedragen aan het incassobureau. Die zijn vast niet voor reden vatbaar :')

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@fopjurist ik heb nu ook de aanslag van het incassobureau ontvangen. Zoals verwacht 40 euro er bovenop en, zoals niet verwacht, 47 cent rente.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Mag je nu wel een gedeelte betalen? Ik zal dan even uitzoeken wat je het beste kunt sturen.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
fopjurist schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:04:
Mag je nu wel een gedeelte betalen? Ik zal dan even uitzoeken wat je het beste kunt sturen.
Ja ik kan deelbetaling aanvragen, ik weet niet wie dan bepaalt hoe groot dat deel is.

• NicoHF
  • Niet online
DirtyBird schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:05:
[...]

Ja ik kan deelbetaling aanvragen, ik weet niet wie dan bepaalt hoe groot dat deel is.
Deelaanbetaling aan incasso bureau? Want dan is het denk ik eerder een betalingsregeling.

Wel kut dat het zover komt nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Kun je niet gewoon een bedrag overmaken? In dat geval zou ik het volgende sturen (met de genoemde bijlagen) en het genoemde bedrag direct overmaken:
Members only:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Members only:

[ Voor 73% gewijzigd door DirtyBird op 30-09-2023 11:29 ]

Pagina: 1