• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 18:39
Heyhoi,

Vorig jaar hebben we veel verbouwd in ons huis. Er is een deel uit de muur gebroken om een kunststof pui met schuifdeuren in te zetten en hiervoor moest een verwarming sneuvelen die op die plek gemonteerd was.

Ook heb ik in de verondertstelling dat mijn airco (die ik toen heb laten plaatsen) de kamer wel warm zou krijgen in de koude winters. Dit met het oogpunt om de verwarming minder aan te doen, minder te stoken en meer elektra te verbruiken dan gas. Helaas vind de buitenunit van de airco temperaturen als -10 die toen behaald werden niet leuk met als gevolg dat het (ondanks geisoleerde buitenmuren, dubbel glas en kunststof kozijnen toch nog aardig koud werd in de kamer.

Nu wil ik op de plek waar de oude radiator zat graag een elektrische radiator plaatsen. Een designradiator die netjes achter onze gordijnen geplaatst kan worden.

Nu zoek ik op elektrische radiatoren maar kom dan vooral op IR panelen, ik heb er een voor in mijn kantoor maar ben hier nou niet heel laaiend over.. Iemand die enig idee heeft of er radiatoren bestaan die elektrisch verwarmen en waar gewoon water in gevuld kan worden, of zeg ik nu iets doms? (water kookt pas bij 100 graden :P) dus volgens mij hoef je je daarom niet druk te maken over de druk of condens?!

Iemand die me de goede kant op kan sturen of als deze dingen een specifieke naam hebben? Ik hoor het graag! :D

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

betere vraag zou zijn waarom je airco het niet trekt als het koud is.
welk merk/model heb je en wat is je stookgedrag in die periode?

[ Voor 84% gewijzigd door flippy op 13-09-2023 18:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:58

paQ

Het zijn dan "oliegevulde" radiatoren. Heb je ook best wel knap uitziende modulaire systemen voor aan de muur van. Wel prijzig.
Ben ook wel te spreken over de MILL Heating PID regeling wandpaneeltjes. Voor indicenteel aan staan dikke prima. https://www.millstore.nl/...rwarming-pa1200wifi3-ref/

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:39 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-07 18:42
@henkkeumus Je kan beide systemen gelijktijdig aan hebben, het zou dan niet mogelijk mogen zijn dat je capaciteit te kort komt.

Ik zelf doe het ook vanwege comfort als het buiten echt koud is, CV+airco beide thermonstaten in dezelfde ruimte gaat goed.

Electrische radiatoren met water zijn er, dat heet oliegevulde radiatoren.

Dit bijvoorbeeld, kan ook aan de muur zonder voetjes:
https://www.bol.com/nl/nl...dPHg.2_41.42.ProductTitle

Ze zijn er ook die exact eruit zien als een normale radiator met 2 platen en convectorgaten maar die kan ik nu even niet vinden.

[ Voor 94% gewijzigd door mr_evil08 op 13-09-2023 18:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
Voor die paar "strenge" winterdagen per jaar gewoon een eenvoudig elektrisch kacheltje aanzetten, kosten 5 tientjes bij de doe het zelf zaken. Na die drie dagen van kou kan hij de zolder weer op, dus waarom zou je klauwen met geld uitgeven.

Het is overigens heel normaal dat het vermogen van een airco instort bij -10.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertV70 op 13-09-2023 21:59 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

RobertV70 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:57:
Het is overigens heel normaal dat het vermogen van een airco instort bij -10.
klein beetje tof model van 5kW doet bij -10 nog steeds rustig 4kW en is nog steeds 3,5kW bij -15. dus bij een correct bemeten systeem moet dat geen probleem zijn. bepaalde modellen van panasonic gaan zelfs doodleuk door tot -35 zonder problemen.

bij 10 graden buiten doet een 5kW ook rustig 7kW eruit stampen. die 5kW is doorgaans gebaseerd op koelbedrijf terwijl het 35 graden is buiten. verwarmingsbedrijf heeft hele andere specs. daar moet natuurlijk wel naar worden gekeken als je een unit selecteert die ook je (hoofd)verwarming moet worden.

"volwaardige" warmtepompen (dus lucht/water) blijven trouwens stug hun volle vermogen eruit stampen tot -20 of lager en hebben een ingebouwde heater erin zitten als het kouder word dan dat.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 13-09-2023 23:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• henkkeumus
flippy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:41:
betere vraag zou zijn waarom je airco het niet trekt als het koud is.
welk merk/model heb je en wat is je stookgedrag in die periode?
Een Mitsui, HomeAssistant gestuurde A/C. Het is geen A-Merk, maar volgens mij ook weer geen volledig B merk. Wanneer het buiten ~-10 is dan bevriest de buitenunit en moet die om het kwartier ontdooien om te functioneren.

Doordat ik dus maar 1 radiator heb in mijn kamer krijgen die de ruimte niet op temperatuur.

Nu moet ik zeggen dat vorig jaar ook wel extreem was, mijn energiecontract liep af dus ik zat vast aan de variabele kosten en probeerde echt zo min mogelijk te stoken en zoveel mogelijk met elektra te verwarmen.
paQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:44:
Het zijn dan "oliegevulde" radiatoren. Heb je ook best wel knap uitziende modulaire systemen voor aan de muur van. Wel prijzig.
Ben ook wel te spreken over de MILL Heating PID regeling wandpaneeltjes. Voor indicenteel aan staan dikke prima. https://www.millstore.nl/...rwarming-pa1200wifi3-ref/
Thanks!! Hier is even op inlezen :).
Anoniem: 1814876 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:47:
Zo veel dagen is het niet -10. Ik zou die dagen gewoon een 1kW straalkacheltje neerzetten en niet weer een radiator aan de muur hangen die je 99% van de tijd niet nodig hebt. Nog goedkoper ook.

Beide COP=1.
Dat heb ik ook gedaan, alleen wil ik voor een permanente oplossing gaan, een wat elegantere manier waar ook mijn vriendin blij van wordt :P.
mr_evil08 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:47:
@henkkeumus Je kan beide systemen gelijktijdig aan hebben, het zou dan niet mogelijk mogen zijn dat je capaciteit te kort komt.

Ik zelf doe het ook vanwege comfort als het buiten echt koud is, CV+airco beide thermonstaten in dezelfde ruimte gaat goed.

Electrische radiatoren met water zijn er, dat heet oliegevulde radiatoren.

Dit bijvoorbeeld, kan ook aan de muur zonder voetjes:
https://www.bol.com/nl/nl...dPHg.2_41.42.ProductTitle

Ze zijn er ook die exact eruit zien als een normale radiator met 2 platen en convectorgaten maar die kan ik nu even niet vinden.
De ruimte is gewoonweg te groot voor een radiator en airco om hem te verwarmen. Het is ook geen kleine radiator die verwijderd is. Ik zal even een post hieronder de foto's ter vergelijking neerzetten straks.
flippy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:50:
[...]

klein beetje tof model van 5kW doet bij -10 nog steeds rustig 4kW en is nog steeds 3,5kW bij -15. dus bij een correct bemeten systeem moet dat geen probleem zijn. bepaalde modellen van panasonic gaan zelfs doodleuk door tot -35 zonder problemen.

bij 10 graden buiten doet een 5kW ook rustig 7kW eruit stampen. die 5kW is doorgaans gebaseerd op koelbedrijf terwijl het 35 graden is buiten. verwarmingsbedrijf heeft hele andere specs. daar moet natuurlijk wel naar worden gekeken als je een unit selecteert die ook je (hoofd)verwarming moet worden.

"volwaardige" warmtepompen (dus lucht/water) blijven trouwens stug hun volle vermogen eruit stampen tot -20 of lager en hebben een ingebouwde heater erin zitten als het kouder word dan dat.
Hier ben ik een beetje als leek de mist in gegaan inderdaad. Ik heb de airco geselecteerd omdat deze niet al te duur ook intergratie heeft met WiFi en dus via HomeAssistant te besturen is. Ik heb er niet bij doorgedacht dat deze ook met -10 of -15 niet om het halfuur moet ontdooien voor die verder functioneert.

• paQ

paQ

Dat ontdooien is nou eenmaal een gevolg van de klimaat-omstandigheden. We leven in een vochtig landje, en zodra je dan in combinatie daarmee onder de 4 graden komt, dan vriest de boel nou eenmaal aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkkeumus
Heb deze besteld. Voor dat geld wil ik hem wel proberen en is ook mooi aan mijn HomeAsisstant te knopen zie ik, dan kan ik hem netjes met m'n Google Thermostaat verbinden :)

• paQ

paQ

henkkeumus schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:32:
[...]

Heb deze besteld. Voor dat geld wil ik hem wel proberen en is ook mooi aan mijn HomeAsisstant te knopen zie ik, dan kan ik hem netjes met m'n Google Thermostaat verbinden :)
klopt, en zit er prima uit verder.
Maar grootste 'voordeel' (ondanks COP1) is de PID regelaar.
Dat zie je in HA vanzelf terug. Eenmaal op temp, of bijna op temp, regelt hij vanzelf terug in vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt9tOaRULpp0a1ErzUBMU-K7d5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zibngC2LFdZALwo4zC7UsmOz.jpg?f=fotoalbum_large

• henkkeumus
paQ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:38:
[...]

klopt, en zit er prima uit verder.
Maar grootste 'voordeel' (ondanks COP1) is de PID regelaar.
Dat zie je in HA vanzelf terug. Eenmaal op temp, of bijna op temp, regelt hij vanzelf terug in vermogen.
[Afbeelding]
Dat klinkt goed, ik ben erg benieuwd :).

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-07 18:42
henkkeumus schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:02:

De ruimte is gewoonweg te groot voor een radiator en airco om hem te verwarmen. Het is ook geen kleine radiator die verwijderd is. Ik zal even een post hieronder de foto's ter vergelijking neerzetten straks.
Dan gaat een electrische radiator flink in de papieren lopen kwa verbruik als je het daarmee wil oplossen.
Keteltemperatuur al hoger gezet?

Je kan ook ventilatoren plaatsen onder de andere radiatoren om meer afgifte te krijgen.

[ Voor 57% gewijzigd door mr_evil08 op 14-09-2023 10:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Een Mitsui, HomeAssistant gestuurde A/C. Het is geen A-Merk, maar volgens mij ook weer geen volledig B merk. Wanneer het buiten ~-10 is dan bevriest de buitenunit en moet die om het kwartier ontdooien om te functioneren.
Precies eerder een richting een C-merk.
Je benoemt geen type nummer dus lastig specs zoeken, heb je wel een model wat net zoveel verwarmingsvermogen heeft als koelvermogen?

Juist bij dit soort zaken merk je een verschil tussen A merken en niet A merken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Doordat ik dus maar 1 radiator heb in mijn kamer krijgen die de ruimte niet op temperatuur.

Nu moet ik zeggen dat vorig jaar ook wel extreem was, mijn energiecontract liep af dus ik zat vast aan de variabele kosten en probeerde echt zo min mogelijk te stoken en zoveel mogelijk met elektra te verwarmen.

[...]

Thanks!! Hier is even op inlezen :).

[...]

Dat heb ik ook gedaan, alleen wil ik voor een permanente oplossing gaan, een wat elegantere manier waar ook mijn vriendin blij van wordt :P.

[...]

[...]

Hier ben ik een beetje als leek de mist in gegaan inderdaad. Ik heb de airco geselecteerd omdat deze niet al te duur ook intergratie heeft met WiFi en dus via HomeAssistant te besturen is. Ik heb er niet bij doorgedacht dat deze ook met -10 of -15 niet om het halfuur moet ontdooien voor die verder functioneert.
mitsu is een C merk of flink onderin de B zone als je positief wilt denken. daar zit ook het gros van je problemen.

A merken hebben ook wifi of zelfs GBS integratie voor volledige controle.

om het half uur ontdooien is relatief normaal maar dan moet wel nog steeds het vermogen eruit komen en daar wringt de (koude) schoen bij dit soort merken.

• henkkeumus
mr_evil08 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:48:
[...]

Dan gaat een electrische radiator flink in de papieren lopen kwa verbruik als je het daarmee wil oplossen.
Keteltemperatuur al hoger gezet?

Je kan ook ventilatoren plaatsen onder de andere radiatoren om meer afgifte te krijgen.
Heb dan een elektrische plaatverwarming, traditionele verwarming aan de andere kant van de kamer en een airco die af en toe bij kan warmen, daarmee moet het wel lukken :)

• flippy
  • Niet online

flippy

zou eerder die airco ergens anders in het huis hangen en een deftig ding ophangen (of nog beter: neerzetten!, vloermodellen zijn erg fijn) die berekend is op de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
flippy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:08:
zou eerder die airco ergens anders in het huis hangen en een deftig ding ophangen (of nog beter: neerzetten!, vloermodellen zijn erg fijn) die berekend is op de belasting.
Een wandunit airco verplaatsen gaat zo niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Paar foto's voor de beeldvorming..
Het elektrische kacheltje komt dus in de hoek links naast de schuifpui.

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF0A86KL9ngM5vaKWSNKAoHD6Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0l9VsdkKX9En3RVM8wWYFyg.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W3j10TX/photo-2023-09-15-08-54-42.jpg

Huidige verwarm elementen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HD2rMx0/photo-2023-09-15-08-54-49.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Qr28YSY/photo-2023-09-15-08-54-51.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R2VsS29/123.png

[ Voor 5% gewijzigd door henkkeumus op 15-09-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

henkkeumus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:55:
[...]

Een wandunit airco verplaatsen gaat zo niet :).
Verplaatsen van oude en nieuwe is een slordige dag werk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-07 18:25
Je hebt nog steeds niet aangeven welk model Mitsui je hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-07 15:43
Ik ben nu geen airco monteur, maar het lijkt mij niet handig om een airco boven een radiator te hangen en dan alle andere radiators weg te halen. Dan heb je maar op een plek convectie die je hele woonkamer/keuken moet voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
flippy schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:17:
[...]

Verplaatsen van oude en nieuwe is een slordige dag werk... ;)
TereZz schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:23:
Je hebt nog steeds niet aangeven welk model Mitsui je hebt
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m6WSnt2/photo-2023-09-15-13-29-21.jpg
Muismat1991 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:38:
Ik ben nu geen airco monteur, maar het lijkt mij niet handig om een airco boven een radiator te hangen en dan alle andere radiators weg te halen. Dan heb je maar op een plek convectie die je hele woonkamer/keuken moet voorzien.
De radiator en airco blijven gewoon hangen, ik plaats gewoon een elektrisch apparaat aan de andere kant van de kamer bij om de kamer wat sneller op temp te krijgen en te houden in de koude maanden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Even voor de duidelijkheid, ik haal verder niks weg, er STOND een radiator op de plek waar nu een schuifpui zit. Doordat die weg is krijg ik de kamer niet echt op temperatuur op hele koude dagen, ik hoop dat een enkele MILL radiator in de linkerhoek van 1200W daarin kan bijdragen. Voor 170eu wil ik dat wel proberen i.p.v. een design radiator of in de vloer of aan de muur te moeten wegewerken aan die kant.

Ik denk dat een deel van t probleem ook komt doordat een pui grote glazen heeft er nu wat sneller koudeval in de kamer ontstaat als het buiten echt goed koud is voor een paar dagen. Daar kan mijn A/C met verwarming gewoon niet tegenaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

henkkeumus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:34:
. Daar kan mijn A/C met verwarming gewoon niet tegenaan werken.
Even open deurtje intrappen: laat je hem wel 24/7 draaien of staat ie maar een paar uurtje aan als je er zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-07 15:43
henkkeumus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:31:

De radiator en airco blijven gewoon hangen, ik plaats gewoon een elektrisch apparaat aan de andere kant van de kamer bij om de kamer wat sneller op temp te krijgen en te houden in de koude maanden :9
Ik wilde ook niet insinueren dat je alles om moet gooien, maar doelde eerder op de airco monteur die hem daar heeft gehangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 15:34
Tenzij ik heel abuis ben vind ik het apart dat ik hier niet kan lezen wat er in zit: https://nl.hudsonreed.com...le-elektrische-radiatoren
Dat zijn ook allemaal oliegevulde radiatoren? (ben ook aan het researchen naar een elektrische radiator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:08
Shadow_Zero schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:37:
[...]
Tenzij ik heel abuis ben vind ik het apart dat ik hier niet kan lezen wat er in zit: https://nl.hudsonreed.com...le-elektrische-radiatoren
Staat wel in de tekst:
Hij is vervaardigd van hoogwaardig staal voor uitstekende sterkte en duurzaamheid en is gevuld met glycol dat helpt geluid, roest en kalkaanslag te voorkomen, wat maximale prestaties garandeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Nielson schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:44:
[...]
Staat wel in de tekst:
[...]
Ah ja, overheen gelezen blijkbaar.
Had ook wat in de handleiding gevonden ondertussen:

"Gebruik een geschikt verwarmingsme-dium (water, speciale producten op basis van water en glycol voor gebruik in CV-systemen, verwarmingsoliën die aan de vereisten van de fabrikant van het verwarmingselement en de radiator voldoen)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zijn er hier ervaringen met zo'n ding? @paQ schrijft prijzig maar ik vind de ~500 wel meevallen, als je er ook daadwerkelijk warmte van hebt.

Blijft zo'n ding langer warm door de vloeistof? Wordt het überhaupt warm met een element van 600 W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Moet er nog wat verder op inlezen, maar dit klonk op het eerste oog ook wel interessant: https://www.groenehoedduurzaam.nl/icon-wit-114867594.html
"Keramische verwarming die twee technieken combineert van convectie en stralingswarmte (Dual Therm technology)"

[ Voor 29% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-09-2024 23:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:16
Beekforel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:05:
Zijn er hier ervaringen met zo'n ding? @paQ schrijft prijzig maar ik vind de ~500 wel meevallen, als je er ook daadwerkelijk warmte van hebt.

Blijft zo'n ding langer warm door de vloeistof? Wordt het überhaupt warm met een element van 600 W?
Shadow_Zero schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:26:
Moet er nog wat verder op inlezen, maar dit klonk op het eerste oog ook wel interessant: https://www.groenehoedduurzaam.nl/icon-wit-114867594.html
"Keramische verwarming die twee technieken combineert van convectie en stralingswarmte (Dual Therm technology)"
Het hele marketing verhaal maakt geen verschil in de functie. Als je geen warmte van buiten haalt met een warmtepomp is het COP 1.

1500W elektrisch in = 1500W warmte uit. Een "design" verwarming werkt exact hetzelfde als een goedkoop elektrisch kacheltje.

YouTube: Space Heater Nonsense

Kies dan wel een iets grotere convectorkachel en geen ventilatorkachel die een boel herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Persoonlijk zoek ik een (smalle) verticale radiator voor aan de muur voor een slaapkamer (ter vervanging van een 'klassieke' radiator, op stadsverwarming). Zo'n strakke paneel model spreekt me dan esthetisch iig het meest aan.

Zal het youtube filmpje eens bekijken!
Pagina: 1