Welke multi zone AV-receiver heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-07 21:01

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Topicstarter
Geachte medetweaker,

Ik verkeer in de (luxe)positie dat ik mijn huis aan het verbouwen ben en zodoende speakers in de muren en plafonds kan verwerken.

De speakers die ik op het oog heb zijn de:Het gaat dus in feite om het aansturen van vier stereo sets.

Die speakers bevinden zich in vier verschillende ruimten en wil ik vervolgens bedraad vanuit een enkele AV-receiver aansturen. Voor de beeldvorming heb ik in Paint een kunstwerkje gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIMpGfKBnx7b_VgNUs9scFgVm18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l6oGqTQVPWGAPEAgluxuYf4o.png?f=fotoalbum_large

De uitdaging is om het te houden bij een enkele AV-receiver, die met een app bediend kan worden. Zodoende kan ik dan het hele huis bedienen met een enkele app, erg handig. Ik heb al gemerkt dat er eigenlijk geen enkele AV-receiver is die bedraad en versterkt meer dan drie zones kan aansturen. Ik hoop dan ook dat de volgende configuratie mogelijk kan zijn.

Zone 1: Deze twee zones zou ik graag in een A/B configuratie aansluiten.
  • Werkkamer: 1x Stealth Acoustics SLR8G 2 kanalen
  • Badkamer: 1x Stealth Acoustics SLR8G 2 kanalen
Zone 2:
  • Woonkamer: 2x Stealth Acoustics LRX-83 2 kanalen
Zone 3:
  • Keuken: 1x Stealth Acoustics SLR8G 2 kanalen
Het gaat dus in totaal om 8 kanalen, waarvan er 6 gelijktijdig aangestuurd dienen te kunnen worden, het liefst met verschillende inputs.

Welke apparatuur ga ik aansluiten?
Apple TV (HDMI)
NAS (Gbit ethernet)
Nintendo Switch (HDMI)
Nintendo 64 (Composiet)
Playstation 5 (HDMI)
Platenspeler (Phono)
2x TV (HDMI)

Ik heb de volgende versterkers aardig doorgespit:
Marantz SR7012
Marantz Cinema 40

Die versterkers komen aardig ver, met mogelijkheden voor gelijktijdige 5.1 + 2.0 + 2.0. Ik zou echter graag de 5.1 inruilen voor een dubbele 2.0.

Harde eisen:
Drie zones
8 kanalen waarvan 6 gelijktijdig (3x stereo)
Speakerset A/B config badkamer/werkkamer
Bediening middels 1 app

Liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar mag iets kosten (1000 a 1500). Mijn dank is alvast groot voor alle hulp. Geef het gerust aan als er info mist, maar het kan tot een dag duren voordat ik in de gelegenheid ben om te reageren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@pizzaislekker Aankoopadvies doen we in BGK. Je topic is daarheen verplaatst. ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36
Alternatief voorstel:

- Yanaha V6a met zone 2 voor de keuken: https://usa.yamaha.com/pr...rs_amps/rx-v6a/index.html
- Yamaha WXA-50 voor de werkkamer https://usa.yamaha.com/pr...fiers/wxa-50_u/index.html
- Waterdichte bluetooth speaker voor in de badkamer: uitvoering: JBL Flip 6 Zwart.

Yamaha heeft MusicCast zodat je via een app je muziek kan bedienen (enkel dan niet in de badkamer). Er zijn natuurlijk ook nog andere merken die dit kunnen, MusicCast slechts als voorbeeld.

Ik geef toe ik ben niet 100% op de hoogte van alles wat er op de markt is maar een receiver met 4x stereo ben ik niet van op de hoogte, dus zal je al naar surround processor en multikanaals eindversterker moeten gaan, of 4x losse stereo versterkers, maar dat wordt niet goedkoop denk ik.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien je in de woonkamer wel stereo wilt, maar ook allerlei hdmi connectiviteit:
Receiver https://www.denon.com/nl-...ers/dra-800h/DRA800H.html
En dan voor de rest https://www.denon.com/nl-...os-link-hs2/HEOSLINK.html

Heos gaat tot 32 zones, lijkt me genoeg ;)

Waar wel even een vraagteken zit is welke apparatuur je op welke locatie aan wilt sluiten. Alleen de receiver heeft de hdmi aansluitingen etc
Composiet ga je niet meer vinden in een receiver.
Daarnaast zou ik me niet teveel op het hdmi verhaal vastpinnen. Die kun je ook rechtstreeks aan een TV aansluiten, desnoods via een hdmi switch als je aansluitingen mist. Maakt je een stuk flexibeler in de keuze.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pizzaislekker

pizzaislekker

Topicstarter
Beiden dank voor jullie meedenken.
Ramon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:28:
Alternatief voorstel:

- Yanaha V6a met zone 2 voor de keuken: https://usa.yamaha.com/pr...rs_amps/rx-v6a/index.html
- Yamaha WXA-50 voor de werkkamer https://usa.yamaha.com/pr...fiers/wxa-50_u/index.html
- Waterdichte bluetooth speaker voor in de badkamer: uitvoering: JBL Flip 6 Zwart.

Yamaha heeft MusicCast zodat je via een app je muziek kan bedienen (enkel dan niet in de badkamer). Er zijn natuurlijk ook nog andere merken die dit kunnen, MusicCast slechts als voorbeeld.

Ik geef toe ik ben niet 100% op de hoogte van alles wat er op de markt is maar een receiver met 4x stereo ben ik niet van op de hoogte, dus zal je al naar surround processor en multikanaals eindversterker moeten gaan, of 4x losse stereo versterkers, maar dat wordt niet goedkoop denk ik.
De speakers die ik heb gekozen zitten achter het stucwerk, ze zijn echt volledig onzichtbaar. De speakerkabel werk ik weg via buizen in voorzetwanden en in het plafond. Ik ben dan ook echt op zoek naar een oplossing die bedraad is. Mocht wat ik wil écht niet mogelijk zijn, dan zal ik als eerste kiezen voor het gebruiken van een extra versterker. Desalniettemin bedankt voor je alternatieve voorstel.
The Eagle schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:01:
Aangezien je in de woonkamer wel stereo wilt, maar ook allerlei hdmi connectiviteit:
Receiver https://www.denon.com/nl-...ers/dra-800h/DRA800H.html
En dan voor de rest https://www.denon.com/nl-...os-link-hs2/HEOSLINK.html

Heos gaat tot 32 zones, lijkt me genoeg ;)

Waar wel even een vraagteken zit is welke apparatuur je op welke locatie aan wilt sluiten. Alleen de receiver heeft de hdmi aansluitingen etc
Composiet ga je niet meer vinden in een receiver.
Daarnaast zou ik me niet teveel op het hdmi verhaal vastpinnen. Die kun je ook rechtstreeks aan een TV aansluiten, desnoods via een hdmi switch als je aansluitingen mist. Maakt je een stuk flexibeler in de keuze.
Goed punt van de locatie van de receiver, die komt in de woonkamer. Die gaat zich bevinden in een tv-meubel onder de tv. De tv zelf hangt aan de muur. De twee LRX-83's bevinden zich aan weerszijden van de tv, volledig onzichtbaar weggewerkt in de muur (voorzetwand). Alle genoemde apparatuur komt in het tv-meubel, behalve de tweede tv. Die komt namelijk in de slaapkamer. Die wil ik eventueel op de receiver aansluiten omdat ik dan eenvoudig audio/video van alle genoemde randapparatuur naar die tv kan sturen. Maar dat is dan ook vooral omdat het kan, niet perse omdat het nodig is. Mijn vrouw wil graag de Nintendo 64 aangesloten hebben. De composiet aansluiting is daarvoor handig, maar ik ben bereid met verloopstukjes aan de gang te gaan.

De hdmi-apparaten kunnen inderdaad voor het grootste deel aan de tv worden gehangen. Middels eARC kan dan alsnog het geluid naar de receiver worden gestuurd en weer verder naar de speakers. Het aantal hdmi-poorten van de receiver is daarmee van ondergeschikt belang.

Helaas is HEOS draadloos, daar ben ik geen fan van ;) Er zijn ook andere fabrikanten met vergelijkbare technieken en een groot nadeel vind ik dat je dan vastzit aan 'hun' eigen speakers. En natuurlijk hebben ze niets dat je onzichtbaar kunt wegwerken. Bedankt voor de suggesties! misschien ga ik ooit nog draadloos, dan heb ik alvast wat te kiezen ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36
pizzaislekker schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:28:
Beiden dank voor jullie meedenken.

[...]

De speakers die ik heb gekozen zitten achter het stucwerk, ze zijn echt volledig onzichtbaar. De speakerkabel werk ik weg via buizen in voorzetwanden en in het plafond. Ik ben dan ook echt op zoek naar een oplossing die bedraad is. Mocht wat ik wil écht niet mogelijk zijn, dan zal ik als eerste kiezen voor het gebruiken van een extra versterker. Desalniettemin bedankt voor je alternatieve voorstel.
Net zoals met de HEOS hierboven kan je gewoon meerdere Yamaha WXA versterkers koppelen. De WXA koppel je bedraad aan je speakers, maar het hoeft echt niet allemaal uit één apparaat te komen.

Hetzelfde kan je overigens voor elkaar krijgen met sonos, Bluesound en nog een aantal merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 13-09-2023 21:50 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• pizzaislekker

pizzaislekker

Topicstarter
Ik heb een receiver gevonden die kan wat ik wil! Het prijskaartje is met € 3.000,- echter aan de forse kant ;) Maar wellicht is er nog ergens een goedkopere optie.

Het gaat om de Yamaha RX-A8A.
Het aansluiten van mijn gewenste opstelling zou als volgt gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssvwWPh4KcsUsruSirjWxo3yMrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGSgUZmlOCaOlwEX3v27CxDQ.jpg?f=fotoalbum_large

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:09
Ik zou in je keuze ook het gemak van het gebruik van de app laten meewegen en vervolgens wellicht opnieuw kijken naar de adviezen die eerder zijn gemaakt in dit topic.

Ik heb zelf een Marantz (SR 7011 uit mijn hoofd) welke ook multi-zone ondersteunt, zowel via de afstandsbediening als met een app. Ik wilde iets soortgelijks doen als jou (alleen dan 'enkel' woonkamer + keuken), Echter is de gebruiksvriendelijkheid hiervan werkelijk bedroevend met een app om te huilen. Mede hierom ben ik uiteindelijk gegaan voor een losse Denon 350 in de keuken, wat een verademing is voor ons gebruik.

Ik kan uiteraard niet in jouw situatie kijken (wat is de vereiste WAF?) maar inderdaad iets als een HEOS setup zou ik echt aanraden. Een Denon/Marantz receiver in de woonkamer en op de andere plekken een HEOS Amp + losse speakers. Je kunt deze Amp's uiteraard ook op een centrale plek (meterkast?) zetten als je een verder onzichtbare oplossing wilt.

Disclaimer: ik weet uiteraard niet hoe de app van Yamaha werkt, YMMV.

EDIT 2:
Die versterkers komen aardig ver, met mogelijkheden voor gelijktijdige 5.1 + 2.0 + 2.0. Ik zou echter graag de 5.1 inruilen voor een dubbele 2.0.
Je kunt vrijwel alle receivers instellen op 'multi-channel stereo' waarbij hij stereo-input dubbel uitstuurt naar de front + back kanalen, effectief 2x 2.0 makend.

[ Voor 17% gewijzigd door matk89 op 14-09-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

Topicstarter
matk89 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:02:
Je kunt vrijwel alle receivers instellen op 'multi-channel stereo' waarbij hij stereo-input dubbel uitstuurt naar de front + back kanalen, effectief 2x 2.0 makend.
Dat is een interessante optie. Ik heb de klantenservice van Marantz vandaag gevraagd of je daarmee dan ook kunt schakelen tussen de twee paren stereospeakers. Als dat mogelijk is, dan zou ik afkunnen met een enkele receiver (die een stuk goedkoper is dan de Yamaha RX-A8A).

De eerder als suggestie genoemde HEOS amps als de Yamaha Wxa-50 zijn voor mij geen optie omdat deze onvoldoende vermogen hebben voor de door mij gekozen speakers. Ik ga nog wel verder in deze richting kijken.

• oiboi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10-2024
Hi, ik ben op zoek naar een gelijkaardige oplossing, wat is er bij jou uitgekomen?

• pizzaislekker

pizzaislekker

Topicstarter
Ik heb zelf nog geen keuze gemaakt wegens andere prio’s😉

Maar ik heb Marantz en Denon laten meedenken, ik zal de bevindingen komend weekend hier plaatsen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
pizzaislekker schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:27:
[...]

Dat is een interessante optie. Ik heb de klantenservice van Marantz vandaag gevraagd of je daarmee dan ook kunt schakelen tussen de twee paren stereospeakers. Als dat mogelijk is, dan zou ik afkunnen met een enkele receiver (die een stuk goedkoper is dan de Yamaha RX-A8A).

De eerder als suggestie genoemde HEOS amps als de Yamaha Wxa-50 zijn voor mij geen optie omdat deze onvoldoende vermogen hebben voor de door mij gekozen speakers. Ik ga nog wel verder in deze richting kijken.
Die dingen hebben echt ruim voldoende vermogen voor normaal gebruik.
Pagina: 1