Woningstichting geeft geen toestemming voor zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Tweakers,

Idee is om zonnepanelen op het platte dak van het huurhuisje van m'n oma te leggen.
Heb voor weinig een setje met 6 panelen op de kop kunnen tikken. In Sunydesign een mooie uitdraai gemaakt, net alsof het een offerte van een bedrijf is.
Nette brief erbij gedaan, maar je raadt het al: geen toestemming. Met als argument: de Woningstichting is voornemens is om ze zelf te plaatsen.
Voordat het formele antwoord was gegeven, hadden ze m'n oma al gebeld met het verhaal dat er misschien eind volgend jaar panelen geplaatst zouden gaan worden. Zo'n halve belofte hebben we niks aan en er stond, niet verassend, ook niks over in de uiteindelijke beantwoordingsbrief.

Voordat ik ze om meer uitleg ga vragen, toch hier maar even om advies vragen.
Wat is het belang van de Woningstichting om ze per se zelf te willen plaatsen? Scheelt ze een investering en we brengen het energielabel gratis voor ze omhoog. Heb verder ook geen zicht op de constructie waarmee ze dan eventueel geplaatst worden, is dat met een huurverhoging of via een externe partij?
Als dat bijv. €20 per maand gaat kosten i.c.m. met het aflopen van saldering is het al snel niet heel zinvol meer met het beperkte verbruik dat ze heeft.

In het "Zelf Klussen" reglement zie ik ook geen bezwaren die van toepassing zijn. Alleen in het huurregelement staat de dooddoener: "De verhuurder is niet gehouden tot het verlenen
van toestemming"

Ik begrijp ook wel dat het een bijzondere situatie is, want normaal zullen huurders niet snel zelf de investering willen doen. Maar in dit geval kosten de materialen zo weinig en de uren zie ik als hobby.
Wil er toch eigenlijk wel naar toe dat ze toestemming gaan geven om te leggen zolang ze zelf niet gaan plaatsen, want geloof er niks van dat dat op korte termijn gaat gebeuren. Huisje is, net aan, Label C, dus ze zullen sneller in de label D en lager huizen investeren.

Wie heeft advies?

Beste antwoord (via storm-biker op 13-09-2023 18:01)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 18:10
Ik denk dat je pech hebt. Geen toestemming is geen toestemming. Zeker nu je het gevraagd hebt zullen ze ook wat beter op gaan letten of dat je het wel/niet alsnog gaat doen.

Maar je kunt ze altijd vragen of ze het toe willen staan met de afspraak dat je ze weer weghaalt wanneer ze zelf panelen willen gaan plaatsen bijvoorbeeld.

Mogelijk eisen ze ook dat een gecertifieerd bedrijf ze moet plaatsen.
Let er wel bij op dat ze waarschijnlijk een onafhankelijk inspectie willen hebben van de zonnepanelen als je ze zelf (laat) instaleren.
Je moet ook afstemmen hoe het zit met de verzekering van het spul, wie is er voor aansprakelijk. Buitenkant woning is normaal de woningstichting.
Dan heb je nog een stukje aansprakelijkheid, wie betaald wat mocht de boel door de zonnepanelen in de brand vliegen, of de boel gaat lekken enzovoorts.

Gezien bovenstaande vraagstukken verwacht ik ook niet dat ze toestemming gaan verlenen. Dat zou heel dom zijn. Het levert de woningstichting een hoop risico op, maar geen enkel voordeel (lees euro's).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Ik snap prima dat zo'n WoCo liever niet heeft dat iedere (al dan niet) handige kleinzoon/achterneef/vage kennis zelf even wat paneeltjes op hun daken knutselt. Zij zijn immers aansprakelijk voor het hele systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-09 18:44
Kurma schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:20:
Ik snap prima dat zo'n WoCo liever niet heeft dat iedere (al dan niet) handige kleinzoon/achterneef/vage kennis zelf even wat paneeltjes op hun daken knutselt. Zij zijn immers aansprakelijk voor het hele systeem.
en niet te vergeten zijn ze aansprakelijk voor het dak, gaat het lekken, wie regelt dan dat de panelen er af gehaald worden?

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 11:23
Heh, altijd leuk en aardig dat hobbyen, maar ik kan zeker begrijpen dat een woningstichting daar heel ver vandaan wilt blijven.
Bij m'n ouders is de overbuurman een (slechte) hobbyist en wilde de buurman naast mijn ouders wel helpen met zonnepanelen. Vaderlief heeft vroeger, in een ver verleden, elektrotechniek gestudeerd en afgerond. Wil niet zeggen dat hij zelf zonnepanelen kan leggen, maar wel dat hij heel goed snapt wat de no-go's zijn. Heeft de buurman ernaast ook gevraagd wat precies de plannen waren.....
Conclusie: Als de buurman de zonnepanelen neerlegt zoals de hobbyist tegenover wil doen, krijgt ie ook een formele brief erbij met aansprakelijkheid als de hele boel in de fik vliegt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 18:10
Ik denk dat je pech hebt. Geen toestemming is geen toestemming. Zeker nu je het gevraagd hebt zullen ze ook wat beter op gaan letten of dat je het wel/niet alsnog gaat doen.

Maar je kunt ze altijd vragen of ze het toe willen staan met de afspraak dat je ze weer weghaalt wanneer ze zelf panelen willen gaan plaatsen bijvoorbeeld.

Mogelijk eisen ze ook dat een gecertifieerd bedrijf ze moet plaatsen.
Let er wel bij op dat ze waarschijnlijk een onafhankelijk inspectie willen hebben van de zonnepanelen als je ze zelf (laat) instaleren.
Je moet ook afstemmen hoe het zit met de verzekering van het spul, wie is er voor aansprakelijk. Buitenkant woning is normaal de woningstichting.
Dan heb je nog een stukje aansprakelijkheid, wie betaald wat mocht de boel door de zonnepanelen in de brand vliegen, of de boel gaat lekken enzovoorts.

Gezien bovenstaande vraagstukken verwacht ik ook niet dat ze toestemming gaan verlenen. Dat zou heel dom zijn. Het levert de woningstichting een hoop risico op, maar geen enkel voordeel (lees euro's).

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Veel van de dingen die genoemd worden zijn al ondervangen. Had m'n geschreven brief in de startpost moeten zetten. Maar goed, de strekking is duidelijk ik weet (helaas) genoeg.
Pagina: 1