• Berend1998
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-09-2023
Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies nodig over een nogal vervelende situatie. Ik heb onlangs mijn Master thesis afgerond met een erg mooi resultaat. Mijn begeleider en ik waren ook erg trots op de thesis. Ik heb binnenkort mijn diplomauitreiking.

Mijn beleider heeft aangegeven het onderzoek te willen publiceren met mij als co-author (omdat ik zelf had aangegeven hier geen tijd voor te hebben en graag wil beginnen met werken). Hij zou dan de rest van het werk doen om de scriptie klaar te maken voor publicatie. Echter, nu ik door de mail opnieuw naar mijn code/data heb gekeken kom ik er achter dat ik een enorme fout heb gemaakt (gebruik gemaakt van log(x+1) in plaats van log). Dit zou de resultaten en de hele conclusie van de scriptie omver gooien. Ik ben ook bang dat bepaalde assumpties die nodig waren voor deze methodologie niet meer stand zouden houden.

Ik ben heel erg teleurgesteld dat ik dit niet heb opgemerkt en voel me ook erg schuldig naar mijn scriptiebegeleider. Ik ben nu licht in paniek en weet niet zo goed wat ik moet doen. Omdat ik ben begonnen met werken, heb ik niet de tijd/energie om dit allemaal te herstellen. Echter, ik heb destijds ook bij mijn begeleider aangegeven dat ik een publicatie wel gaaf zou vinden en hier eventueel voor open sta. Nu weet ik niet wat ik mijn scriptiebegeider moet vertellen. Ik ben bang voor de eventuele consequenties als ik de fout toegeef, maar het voelt ook erg oneerlijk om mijn begeleider te vertellen dat ik toch niet wil publiceren zonder een goede reden te kunnen geven.

Ik ben niet van plan om verder een carrière in de academische hoek achter na te gaan. Ondanks dat ik het erg vervelend vind dat mijn resultaten in mijn thesis niet kloppen, kijkt bijna niemand hier na en zou ik het zelf wel naast mij neer kunnen leggen (omdat ik bang ben dat het niet op te lossen is of omdat hier extreem veel tijd in zou gaan zitten die ik niet heb).

Hebben jullie advies voor mij?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 21:18
Neem contact met je begeleider op, het is net zo goed zijn fout... je conclusie was juist op basis van resultaten, vervelend van de fout maar dat is geenzins relevant voor je theoretisch kader en onderzoeksvaardigheden die je hebt laten zien.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Berend1998 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:54:
Nu weet ik niet wat ik mijn scriptiebegeider moet vertellen. Ik ben bang voor de eventuele consequenties als ik de fout toegeef, maar het voelt ook erg oneerlijk om mijn begeleider te vertellen dat ik toch niet wil publiceren zonder een goede reden te kunnen geven.
Academicus hier (groepsleider, dwz jouw begeleider). Gewoon vertellen dat er een fout zit in de analyses, en laten zien wat de gevolgen zijn voor de uitkomsten. Je cijfer gaat niet over de uitkomsten, maar over het werk gepresteerd.

En heb je liever een foutief artikel wat later ingetrokken moet worden, en de reputatie van je begeleider negatief zal aantasten?

Gewoon eerlijk zijn.

(dat dit uberhaupt nog gezegd moet worden)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51

Croga

The Unreasonable Man

Gewoon melden dat je de fout ontdekt hebt, samen kijken of je inschatting inderdaad klopt....

Je bent niet geslaagd op basis van je code. Je bent geslaagd omdat je hebt laten zien in staat te zijn op academisch niveau onderzoek te doen. Je fout toegeven bevestigd dat punt alleen nog maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zolang je eerlijk blijft naar je begeleider én naar jezelf is er helemaal niks om bang voor te zijn.
Gewoon melden dat er een fout in zit. Meer is het eigenlijk niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Berend1998
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-09-2023
mathelicious schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:56:
Neem contact met je begeleider op, het is net zo goed zijn fout... je conclusie was juist op basis van resultaten, vervelend van de fout maar dat is geenzins relevant voor je theoretisch kader en onderzoeksvaardigheden die je hebt laten zien.
Ik denk niet dat de fout ook aan mijn begeleider aan te wijten is. Het was een vrij zelfstandig onderzoek en hij heeft zelf de data niet gehad. Ik heb de analyses allemaal zelf uitgevoerd en het gebruik van log(x+1) i.p.v. log is nooit echt ter sprake gekomen. Ik realiseerde mij op dat moment niet wat voor impact dit op de resultaten kon hebben.
gambieter schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:57:
[...]

Academicus hier (groepsleider, dwz jouw begeleider). Gewoon vertellen dat er een fout zit in de analyses, en laten zien wat de gevolgen zijn voor de uitkomsten. Je cijfer gaat niet over de uitkomsten, maar over het werk gepresteerd.

En heb je liever een foutief artikel wat later ingetrokken moet worden, en de reputatie van je begeleider negatief zal aantasten?

Gewoon eerlijk zijn.

Het publiceren van het onderzoek met deze fout er in is sowieso geen optie, dat gaat ook tegen al mijn eigen principes in! Ik denk niet dat mijn begeleider uberhaupt zou kunnen publiceren zonder mijn instemming omdat ik de thesis eigenlijk helemaal zelfstandig heb uitgevoerd en hij ook niet de data heeft.

Ik begrijp dat eerlijkheid het langst duurt en waarschijnlijk ook de beste optie is. Ik merk alleen dat ik het lastig vind de fout toe te geven zonder dat ik het kan verbeteren. Op dit moment kan ik alleen maar aangeven dat de huidige resultaten en conclusies allemaal niet kloppen en dat de methodologie die gekozen is waarschijnlijk ook niet de beste optie is. Zonder dat ik het kan verbeteren ben ik bang wat dit voor gevolgen kan hebben (straks is mijn thesis ongeldig en krijg ik mijn diploma niet meer).

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:52

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

100% gewoon aangeven en samen zoeken met je begeleider wat er van de studie blijft staan. Dit soort zaken gebeuren. Het is al goed dat je ontdekt hebt waar het zit, wat dat betekend dat je goed hebt bijgehouden hoe en wat je precies hebt gedaan (je staat verbaast hoe lastig dat soms nog uit te vogelen is..).

Dit verzwijgen is een academische doodzonde. Ik hoop dat je ergens nog een vak hebt gehad over academische integriteit. succes.

In principe moet een rekenfout je cijfer en of slagingskans niet beinvloeden want het gaat om de weg naar het resultaat. Kans op een 10 zakt wel wat ;) succes met afstuderen.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:17

g0tanks

Moderator CSA
mathelicious schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:56:
Hier sluit ik me bij aan. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat nu nog je thesis ongeldig wordt verklaard.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10

D4NG3R

kiwi

:)

Bij mijn weten is fraude zo ongeveer de enige reden dat een reeds goedgekeurde thesis alsnog ongeldig wordt verklaard.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Berend1998 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:36:

Het publiceren van het onderzoek met deze fout er in is sowieso geen optie, dat gaat ook tegen al mijn eigen principes in! Ik denk niet dat mijn begeleider uberhaupt zou kunnen publiceren zonder mijn instemming omdat ik de thesis eigenlijk helemaal zelfstandig heb uitgevoerd en hij ook niet de data heeft.

Ik begrijp dat eerlijkheid het langst duurt en waarschijnlijk ook de beste optie is. Ik merk alleen dat ik het lastig vind de fout toe te geven zonder dat ik het kan verbeteren. Op dit moment kan ik alleen maar aangeven dat de huidige resultaten en conclusies allemaal niet kloppen en dat de methodologie die gekozen is waarschijnlijk ook niet de beste optie is. Zonder dat ik het kan verbeteren ben ik bang wat dit voor gevolgen kan hebben (straks is mijn thesis ongeldig en krijg ik mijn diploma niet meer).
Dat is onzin. Je thesis heb je binnen.

Fout aangeven, met vermelding dat jij het niet gaat fixen, en verder met je leven. Niemand kijkt nog naar je thesis. Jammer van de publicatie, maar die heb je buiten de academische wereld toch niet nodig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Je toont vooral karakter en de fout toegeven in het kader van het belang bij correcte resultaten en bruikbaarheid van de methodiek zou ik als begeleider echt enorm op prijs stellen.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09
gambieter schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:57:
[...]

Gewoon eerlijk zijn.

@Berend1998 ik denk dat alles wat je vroeg hier al beschreven staat.
Beantwoord door iemand die het kan weten en die waarschijnlijk dichterbij zit dan wie dan ook hier.
Als er iemand dan een antwoord heeft gegeven waar precies in staat wat je kan en moet doen dan zou dit het wel zijn lijkt mij.

Mijn profiel op Discogs

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nu weet ik niet wat ik mijn scriptiebegeider moet vertellen. Ik ben bang voor de eventuele consequenties als ik de fout toegeef
Zoals @gambieter al zei is het proces en de werkwijze honderd keer belangrijker voor de beoordeling van een scriptie dan de conclusies en technische details. Een scriptie blijft een onderwijsopdracht, het is geen academisch peer-reviewed resultaat. Als je op een wiskunde-tentamen één duf technisch foutje maakt kost je dat ook een half puntje en daarna weer door met je leven, je kan nog steeds een 9,5 halen.

Het is jammer dat dit fout is, maar geloof me: dit zal echt regelmatig gebeuren, zeker op het niveau van een bachelor/master-scriptie. Hoe stressvol het ook mag zijn als je het opmerkt. En dan heb ik nog genoeg daadwerkelijke peer-reviewed publicaties gezien die ook dit soort foutjes hadden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22
Ik denk dat dit een mooie wijze les kan zijn: open en transparant zijn en geen schroom hebben om je eigen fouten toe te geven zijn enorm aantrekkelijke eigenschappen. Als werknemer en als mens!

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Berend1998 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:36:
Bij ons krijg je dan geen cijfer, je moet de data mee inleveren ;) . Dit om te voorkomen dat de begeleider straks niets heeft.
Het gaat niet om eerlijk, het gaat om integriteit. Dat is niet hetzelfde. Fouten worden gemaakt; mijn proefschrift bevatte fouten en die werden pas gevonden na het drukken en mijn promotie. Shit happens.

Verder, hoe weet je nu zo zeker dat alles fout is? Dit kan gecheckt worden door een expert.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:56
Diploma binnen. lekker boeiend zeg.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:58

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Publiceren met fout = geen goed idee

Hoe/of je de begeleider op de hoogte stelt is een morele kwestie.

Maar technisch gezien maakt dat niet uit.
Pagina: 1