Plaatsen Ziggo Wifi Pods, Nieuwe accesspoint/switch.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Dit is mijn huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XDk_HlxRAUDgIBKZUhYl2HpNkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWMUm5ZpkHkYn4diSsOB0RMA.png?f=fotoalbum_large
Op het ziggo modem staat de wifi uitgeschakeld en bij het accesspoint staat de wifi aan.
De wifisignaal van het accesspoint was sterk genoeg om de tv in woonkamer 2 van wifi te voorzien voor netflix en andere online dingen.

Nu is mijn Ziggo Accesspoint kapot gegaan en heb contact opgenomen met Ziggo,
Ze hadden geen accesspoint meer aangezien deze verouderd was en hebben mij nu 2 Ziggo Wifipods opgestuurd.

Aangezien de accesspoint niet meer goed werkt (om het uur valt wifi en internet weg van de 2 pc's die erop aangesloten zijn moet ik zowieso iets anders verzinnen om de 2 Pc's aan te kunnen sluiten.

Nu mijn vraagjes:

1: Is het beter om een nieuw accesspoint/router aan te schaffen met wifi en dus de huidige accesspoint vervangen en bij het modem de wifi uitlaten?

2: Als het beter is (of net zo goed) om de wifi van het modem te gebruiken, waar zou ik dan het beste de smartpods kunnen plaatsen?
Het belangrijkste is dat het wifi signaal goed is in Woonkamer 2 voor de tv en precies boven de Tv zit op de 1ste verdieping ook een laptop die goed wifi nodig heeft ivm. thuiswerken.

3: Als het wifi via smartpods+modem is, wat kan ik dan het beste kopen om het accesspoint te vervangen zodat ik mijn 2 Pc's in werk/studeerkamer toch bekabeld kan aansluiten?
Via Ziggo kan ik deze switch kopen (TP-Link switch (SG105E)) voor €20,95.
Is dit iets of is elke andere switch die via tweakers te koop staat ook goed? (Wij hebben wel een snelheid van 400-40 down/up en gaat binnenkort naar 500-50. Moet een switch dan wel minimaal een snelheid van 1Gbps hebben ipv. bijv 100Mbps?

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Gianluigi op 13-09-2023 16:03 ]

Beste antwoord (via Gianluigi op 29-09-2023 14:39)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je verder tevreden was over je huidige AP (zo te zien een TP-Link Archer C7 - handig om beestjes bij naam te noemen, want er zijn - ook bij Ziggo - verschillende types AP en pods in gebruik zoals je hierboven ook verwarring ziet scheppen) is er nog iets anders wat je kunt bekijken: het is een oud beestje, maar er zit weinig in de AP zelf dat stuk kan gaan. Grote kans dat de stabiliteitsproblemen veroorzaakt worden door de voedingsadapter ervan. Het is een goedkoop ding dat maar gebouwd is voor een levensduur van een jaar of 5, en deze dingen zijn al een stuk ouder dan dat. Probeer een andere adapter met zelfde specs (12V, minimaal 2A als ik me niet vergis) en kijk of het dan weer stabiel is. Zo ja kun je weer een tijdje vooruit en hoef je de boel niet overhoop te gooien.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-05 19:53
Ik ken de Ziggo pods niet qua wifi performance, je steekt ze in een stopcontact zag ik.
Of ze bedraad (utp kabel) aangesloten kunnen worden, geen idee (zou wel optimaal zijn).

- Ik zou wifi aanzetten in je Ziggo modem (woonkamer 1)
- je kan een pod aansluiten in de studeerkamer (met daarbij die 5-port TP-Link switch)
- je kan in woonkamer 2 een pod aansluiten (je hebt alleen een vrij stopcontact nodig)

vraag 3 : met een 100Mbps switch ga je de boel afremmen/afknijpen. Neem een Gigabit switch zoals die TP-Link 5-port. (je hebt 400Mbps, straks 500Mbps. Die switch is 1000Mbps).

Probeer hoe de wifi is in alle kamers en je kan dan daarna alsnog upgraden.

[ Voor 6% gewijzigd door EverLast2002 op 13-09-2023 17:00 ]

• Siemi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 09:10
Die Ziggo pods werken briljant. Ik heb er 3 in huis, om in het hele huis goede Wifi te hebben. Ze hebben ook een UTP poort, waardoor ik op 2 pods ze gebruik om bedraad aan te sluiten. Dat levert op de game pc een betere verbinding op met een lagere ping dan via de wifi.

Je moet wel een pod via utp een internet verbinding geven. Voor jou betekend het effectief dat je je bestaande inrichting kunt houden en overal goed wifi signaal hebben.

It doesn't make sense to make sense.....

• EverLast2002
Siemi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:17:
Die Ziggo pods werken briljant. Ik heb er 3 in huis, om in het hele huis goede Wifi te hebben. Ze hebben ook een UTP poort, waardoor ik op 2 pods ze gebruik om bedraad aan te sluiten. Dat levert op de game pc een betere verbinding op met een lagere ping dan via de wifi.

Je moet wel een pod via utp een internet verbinding geven. Voor jou betekend het effectief dat je je bestaande inrichting kunt houden en overal goed wifi signaal hebben.
Begrijp ik hieruit dat je dan een soort doorlus maakt onderling tussen de pods via de utp aansluitingen?
(je gebruikt dus niet het wifi signaal om van pod#1 naar pod#2 te verbinden).

• Gianluigi
Sorry, ik snap het niet helemaal.

Kan ik die 2 pods gewoon in het stopcontact steken of moeten ze ook via een internetkabel verboden worden met het modem of de switch?

En, moet er boven ook 1 pod komen te hangen zodat daar ook goede wifi is?
Misschien dat Ziggo nog een 3de wil opsturen.
EverLast2002 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:59:
- Ik zou wifi aanzetten in je Ziggo modem (woonkamer 1)
- je kan een pod aansluiten in de studeerkamer (met daarbij die 5-port TP-Link switch)
- je kan in woonkamer 2 een pod aansluiten (je hebt alleen een vrij stopcontact nodig)
Je bedoeld de kabel die nu van modem naar accesspoint gaat in 1 van de 2 pods?
Of de netwerkkabel van modem naar nieuwe Switch en dan 1 pod aansluiten via netwerkkabel op de switch?

• Siemi
EverLast2002 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:24:
[...]

Begrijp ik hieruit dat je dan een soort doorlus maakt onderling tussen de pods via de utp aansluitingen?
(je gebruikt dus niet het wifi signaal om van pod#1 naar pod#2 te verbinden).
Pod1 zit via UTP ontsloten met de Router. Pod 2 en Pod 3 zijn via het plume netwerk met elkaar verbonden. Op zowel Pod 2 als Pod 3 heb ik via UTP een PC aangesloten. Alle andere apparaten gebruiken het Wifi signaal. Dus de pods hebben onderling geen UTP.

• Siemi
Gianluigi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:33:
Kan ik die 2 pods gewoon in het stopcontact steken of moeten ze ook via een internetkabel verboden worden met het modem of de switch?

En, moet er boven ook 1 pod komen te hangen zodat daar ook goede wifi is?
Misschien dat Ziggo nog een 3de wil opsturen.
Een van de 2 pods die je hebt, moet bedraad zijn aangesloten op de internet router. De andere pod hoeft geen bedrade aanslutiing te hebben. Gewoon in het stopcontact is voldoende. En een derde is erg prettig om er bij te hebben.
Je bedoeld de kabel die nu van modem naar accesspoint gaat in 1 van de 2 pods?
Of de netwerkkabel van modem naar nieuwe Switch en dan 1 pod aansluiten via netwerkkabel op de switch?
Correct. De kabel van de modem naar het accesspoint doe je in 1 van de 2 pods. Als je er een switch bij neemt, dan kun je die tussen de pod en het modem doen. Dan kan heb je daar meteen vrije poorten voor de pc's in de studeerkamer. Op een pod zitten 2 poorten, waarvan je er op 1 pod 1 kwijt bent voor de connectie naar de modem (of switch die de connectie naar de modem legt).

Ik hoop dat zo duidelijker is.

• EverLast2002
"Op een pod zitten 2 poorten"

- Volgens mij praat jij over een ander model, de TP-Link Deco pod
TS geeft in zijn link de 6-kantige 1 poort versie/model.....

• Siemi
Hmmm, ik heb de zeskantige zilverkleurige pods van Ziggo met 2 UTP aansluitingen. Ik haal uit de post van de TS niet helemaal dat hij een 1 poort versie heeft.

• Siemi
Afbeeldingslocatie: https://ucarecdn.com/3460904e-ab3d-4c48-bd31-2a94981e47b4/-/format/auto/-/stretch/off/-/progressive/yes/-/resize/1920x/-/quality/smart/superpod.webp

• Gianluigi
Ik heb 2 pods met maar 1 aansluiting,
Model No: PP01-ZG

Ook kan de pod niet op de plaats van het accesspoint omdat daar geen stopcontact zit.. :X

• Siemi
Dat is jammer, maar niet heel erg. Ik heb ervaring opgedaan dat de pod in een verlengsnoer een stuk minder goed werkt,

• EverLast2002
Gianluigi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:14:
Ik heb 2 pods met maar 1 aansluiting,
Model No: PP01-ZG

Ook kan de pod niet op de plaats van het accesspoint omdat daar geen stopcontact zit.. :X
Hoe voed je dan het huidige accesspoint, zit daar geen 12V adapter bij?

• Gianluigi
EverLast2002 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:38:
[...]

Hoe voed je dan het huidige accesspoint, zit daar geen 12V adapter bij?
jawel, deze loopt naar een stekkerdoos waar ook mijn computer/beeldscherm/geluidsbox op staat aangesloten,
onder de tafel.

Dacht dat zo'n pod juist vrij moest zitten en niet laag op de grond in een stekkerdoos onder een tafel. :X

Edit: maar lijkt er dus op dat ik sowieso een Switch moet aanschaffen, als ik die van Ziggo bestel is dat +/- €20.
Als iemand een goede router/accesspoint weet met goede wifi range wissel ik het gewoon om met m'n huidige accesspoint en is het ook goed?

[ Voor 22% gewijzigd door Gianluigi op 13-09-2023 20:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je verder tevreden was over je huidige AP (zo te zien een TP-Link Archer C7 - handig om beestjes bij naam te noemen, want er zijn - ook bij Ziggo - verschillende types AP en pods in gebruik zoals je hierboven ook verwarring ziet scheppen) is er nog iets anders wat je kunt bekijken: het is een oud beestje, maar er zit weinig in de AP zelf dat stuk kan gaan. Grote kans dat de stabiliteitsproblemen veroorzaakt worden door de voedingsadapter ervan. Het is een goedkoop ding dat maar gebouwd is voor een levensduur van een jaar of 5, en deze dingen zijn al een stuk ouder dan dat. Probeer een andere adapter met zelfde specs (12V, minimaal 2A als ik me niet vergis) en kijk of het dan weer stabiel is. Zo ja kun je weer een tijdje vooruit en hoef je de boel niet overhoop te gooien.

Oslik blyat! Oslik!

• EverLast2002
12V ~ 1.5A

• Gianluigi
dion_b schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:06:
Oke!
Ga dit ff proberen, gelukkig altijd alle kabels/adapters bewaard dus heb er vast nog wel 1 liggen.

Nog 1 vraagje,
Kan ik die wifi pods ook gebruiken om het signaal van de accesspoint te vergroten?
Of werkt dit alleen bij het wifi van het modem?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gianluigi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:06:
[...]

Oke!
Ga dit ff proberen, gelukkig altijd alle kabels/adapters bewaard dus heb er vast nog wel 1 liggen.

Nog 1 vraagje,
Kan ik die wifi pods ook gebruiken om het signaal van de accesspoint te vergroten?
Of werkt dit alleen bij het wifi van het modem?
Nee, de pods werken alleen in combinatie met de modem. Ze 'vergroten het signaal' trouwens niet, ze zenden hetzelfde netwerk opnieuw uit.

Als je dekking in huidige situatie niet goed is, is het juist wel (ongeacht of een andere adapter de C7 weer stabiel aan de praat krijgt) goed idee om te kijken wat de pods voor je kunnen doen.

Eentje kan sowieso bedraad op de plek waar de C7 nu staat (met evt switch als je UTP-poorten tekort komt), de ander kun je ofwel - indien mogelijk - bedraad zetten op plek waar dekking het slechtst is, of als dat niet kan, draadloos halverwege tussen die plek en modem of eerste pod. Bedraad is altijd snelst/stabielst, maar draadloos kan goedgenoeg zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Gianluigi
dion_b schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:20:
[...]

Nee, de pods werken alleen in combinatie met de modem. Ze 'vergroten het signaal' trouwens niet, ze zenden hetzelfde netwerk opnieuw uit.

Als je dekking in huidige situatie niet goed is, is het juist wel (ongeacht of een andere adapter de C7 weer stabiel aan de praat krijgt) goed idee om te kijken wat de pods voor je kunnen doen.

Eentje kan sowieso bedraad op de plek waar de C7 nu staat (met evt switch als je UTP-poorten tekort komt), de ander kun je ofwel - indien mogelijk - bedraad zetten op plek waar dekking het slechtst is, of als dat niet kan, draadloos halverwege tussen die plek en modem of eerste pod. Bedraad is altijd snelst/stabielst, maar draadloos kan goedgenoeg zijn.
Ik dacht eerst ook dat de C7 ook een accesspoint en verlening van de wifi van het modem kon zijn.

Had online gelezen allebei de wifi's aan te zetten (van zowel C7 en Modem) en ze dezelfde naam/wachtwoord te geven zodat je apparaat altijd het "beste" signaal zou pakken, maar helaas viel toen juist vaak het signaal/wifi helemaal weg. Dat als ik bijv. in woonkamer 2 stond ik merkte dat die de wifi van het modem pakte ipv het signaal van de C7.

Is hier ook nog iets aan te doen zodat allebei de wifi's aanstaan en dat ik dan ook nog de 2 pods ergens kan neerzetten?

Dan kan ik bijv. 1 wifipod in woonkamer 2 zetten in 1 boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
@dion_b Had ook nog een andere C7 liggen die ik voor deze huidige had (was ook kapot)
en heb nu deze adapter gebruikt. Hoop dat het nu verholpen is, kan natuurlijk dat bij de vorige ook de adapter kapot was.

Heb verder ook nog de volgende adapters liggen;
15V - 2.0A
12V - 1.0A
230V AC - 300mA

Weet niet of 1 van deze ook kunnen werken?

Verder in de kast ook nog een een nieuwe/ongebruikte Cisco EPC3928AD gevonden,
Weet niet of deze misschien ook te gebruiken is als switch/accesspoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gianluigi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:29:
@dion_b Had ook nog een andere C7 liggen die ik voor deze huidige had (was ook kapot)
en heb nu deze adapter gebruikt. Hoop dat het nu verholpen is, kan natuurlijk dat bij de vorige ook de adapter kapot was.

Heb verder ook nog de volgende adapters liggen;
15V - 2.0A
12V - 1.0A
230V AC - 300mA

Weet niet of 1 van deze ook kunnen werken?
Ik weet niet uit m'n hoofd welk stroom de C7 nodig heeft, wat staat op originele adapter? Iirc 12V 1.5A of 2A. In dat geval gaat bovenste niet werken want te hoge voltage (die moet exact kloppen!) en de middelste niet omdat het te weinig stroom kan leveren (dat moet minimaal zelfde zijn als originele adapter maar mag ook meer zijn). Onderste is alleen de ingangsspecs van de adapter, niet wat er aan laagspanning uit komt, dus dat zegt niets.
Verder in de kast ook nog een een nieuwe/ongebruikte Cisco EPC3928AD gevonden,
Weet niet of deze misschien ook te gebruiken is als switch/accesspoint?
Dat is een kabelmodem, en wel een fors verouderde. De WiFi daarvan is echt niet meer van deze tijd (en was bij uitkomen slecht, dit is een modem uit de tijd dat WiFi een stickertje was zonder enig aandacht voor ontwerp), en bovendien zal een modem die geen signaal op coax vindt na timeout rebooten. Je wilt geen switch of AP die om de haverklap reboot. Los daarvan, goedkoop is duurkoop: het kabelmodemcomponent verbruikt een stuk meer stroom dan een AP en/of switch. Binnen een jaar ofzo heb je prijs van een losse switch er met gemak uit, binnen 3 jaar prijs van een AP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianluigi
dion_b schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:06:
Grote kans dat de stabiliteitsproblemen veroorzaakt worden door de voedingsadapter ervan. Het is een goedkoop ding dat maar gebouwd is voor een levensduur van een jaar of 5, en deze dingen zijn al een stuk ouder dan dat. Probeer een andere adapter met zelfde specs (12V, minimaal 2A als ik me niet vergis) en kijk of het dan weer stabiel is. Zo ja kun je weer een tijdje vooruit en hoef je de boel niet overhoop te gooien.
Nu met andere adapter is internet/wifi niet meer uitgevallen,
Hoop dat het probleem nu is opgelost, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Zojuist weer 2x uitgevallen.. |:(

Zal dan toch wel kapot zijn en niet alleen aan de adapter liggen.
Pagina: 1