Excel formula / VBA dat alle combinaties zoekt van selectie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 10:40
Zie screenshot hieronder voor meer info
  1. Tabel van C3 t/m I9 geeft een x als product gelijk is aan elkaar of als product in een bundle voorkomt
  2. Cel K3 t/m M3 geeft een specifieke selectie
  3. Daaronder zie je de vershillende combinaties, en met een index/match functie is de uitkomst of een 0 of een x
  4. Met een COUNTIF wordt gecheckt hoevaak de x voorkomt
Met de uitkomst van de COUNTIF functie wil ik in 1 oogopslag kunnen zien of in een selectie van producten en bundels, er minimaal 1 product is dat dubbel is (want een x betekent: product is dubbel. In het voorbeeld is dat het geval bij combi 3: Product A zit in Bundle 1.

Het probleem zit hem in alle mogelijke combinaties. Want de selectie is dynamisch en bevat niet altijd een selectie van 3.. het kan een selectie zijn van 5, 6 7, 8 etc... Die verschillende combinaties moet Excel (of VBA) voor mij maken, zodat ik daarna van combinatie kan bepalen of het een 0 of een x als uitkomst heeft.

Iemand voor mij een suggestie hoe ik dit het beste kan bereiken? De lijst met Producten en bundels lijkt overzichtelijk, maar in de praktijk zijn het er stuk of 70.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma51vjxxvGSVPn8rHz4eCSjELQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUljUvcVU8lNk9dWYtUwZy4H.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
- De tabel C3:H9 lijkt mij dubbelop: alle gegevens komen er 2 x in voor (zowel van links naar rechts als van boven naar beneden).
- Kan het ene product ook in het andere product voorkomen?
- Kan de selectie ook uit meer dan 3 items bestaan?

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 10:40
dix-neuf schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:52:
- De tabel C3:H9 lijkt mij dubbelop: alle gegevens komen er 2 x in voor (zowel van links naar rechts als van boven naar beneden).
- Kan het ene product ook in het andere product voorkomen?
- Kan de selectie ook uit meer dan 3 items bestaan?
De gegevens staan er inderdaad dubbel in. Was voor mij de makkelijkste manier om de dubbelingen aan te tonen. Vandaar dat er een x staat in bijv D4. Product A kan in theorie 2x afgenomen worden. En dat is dan dubbel op. Dat is precies wat ik dan wil controleren. In dit voorbeeld geldt dat ook voor Product A en Bundle 1. Product A komt ook voor in Bundle 1, dus vandaar de x in D7.. etc

De selectie kan uit meer dan 3 items bestaan inderdaad!