Vraag

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
Lieve Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie een aantal vragen voor mij beantwoorden.

Paar feitjes van de huidige situatie:

4x 280watt zonnepanelen
1x 40a Fase

Graag wil ik de bestaande zonnepanelen uitbreiden. We hebben een ongunstige dakligging om panelen op hoogte te monteren. Wel kunnen we er nog wat kwijt op onze uitbouw.
De 4 huidige panelen wil ik naar achteren verhuizen (wel zodat deze zo lang mogelijk in de zon liggen).

Wil eigenlijk uitbreiden met 7x 420w Jinko panelen, dit uiteraard op een extra omvormer op een extra groep.
Deze 7 stuks liggen allemaal in een rijtje vol in de zon (3 plat en 4 rechtop). Dus zonder optimizers.
Deze panelen heb ik gezien: https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html

We zijn ook aan het kijken naar een andere auto. Dit zal eerst een PHEV worden dus oplaadcapaciteit is niet zo spannend, dat is met het bijplaatsen van een extra groep wel te realiseren. Echter weten we wel dat de toekomst een volledig elektrische auto zal zijn. Dus daar waar het stopcontact voor de laadpaal komt gaat direct een dikke 5 aderige kabel naartoe zodat er in de toekomst ook 11kw geladen kan worden.

Bij het installeren van de zonnepanelen wil ik met de auto direct rekening houden. Lees, de 1x 40A omzetten naar 3x 25A (25a wegens de maandlasten). Weet ook dat ik de verzwaring via de netbeheerder moet aanvragen. Dan kunnen we in de toekomst met 11KW laden.

Echter, moet ik dan wanneer ik voor de nieuwe zonnepanalen een omvormer ga kopen direct voor een 3 fasen versie gaan? Wat is het voordeel van een 3 fasen omvormer t.o.v. een 1 fase omvormer? Wil overigens wel direct voor een hybride versie gaan.
Heb anders deze omvormer gezien:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html

TLDR:

1) werken de 7 panelen met de omvormer?
2) Waarom niet gewoon voor 1fase omvormer gaan (werkt dit wel als we straks naar 3 fase gaan)

Verder nog tips of aanmerkingen over bovenstaande zijn welkom! _/-\o_

Beste antwoord (via JaMaaT op 13-09-2023 20:47)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
7x 420Wp klinkt mij als een 2500W omvormer. Want aftoppen klinkt heel eng maar je levert op jaarbasis vaak amper in. Ligt wel beetje aan oriëntatie en helling, dus even door PVcalc halen. Maar daarvoor zou ik inderdaad op 1-fase blijven. Beide PV systemen mooi op een eigen groep en deze zou ik als je naar 3-fase gaat ook mooi spreiden over twee fases. Maar meer dan 4000W zou ik zeker niet op 1-fase aanraden.

Of je nu al over gaat op 3-fase of niet is een afweging. Maar je kan er natuurlijk ook al gewoon rekening mee houden. Wel zal je dan nu waarschijnlijk aan de REM automaat moeten om de huidige meterkast tegen de maximale stroom te beveiligen.

Maar ik zou ook überhaupt naar de staat van je meterkast. Zeker als je dus extra (en langrdurige) vermogens erdoor gaat drukken als PV en (PH)EV. Hoe oud is het? Heeft alles netjes een aardlek? Zijn deze niet van het verouderde type? Zit alles correct? etc

Voor EV ook even belangrijk om te weten of je wallbox de DC beveiliging doet of dat je dit in de meterkast dient te doen. Voor afrekenen maakt het niet uit of je EV en/of PV 1 of 3-fase is. Maar voor netbalans natuurlijk wel leuk dat als je maar 1-fase kunt laden dat het de fase met PV is :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
3 fase is minder efficiënt voor kleine vermogens/ weinig panelen, dus ik zou gewoon een simpele 1 fase kiezen.
Meestal kies je je omvormer (W) iets kleiner dan je zonnepanelen (Wp). Hoeveel is afhankelijk van hoek(en) en windrichting, dus kijk even bij de tips om je startpost aan te vullen. Plat en rechtop (geen idee wat je ermee bedoelt) zouden nogal belangrijk kunnen zijn voor de keuze van de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 14:02
Ik zou voor nu op 1x 40A blijven. Alle zonepanelen samen passen makkelijk op deze hoofdaansluiting.

Daarnaast kunnen de PHEV meestal maar op 1 fase laden. Met 1 fase heb je altijd de fase waar de zonnepanelen ook op zitten. En niet dat je op 1 fase stroom trekt en op de andere 2 teruglevert in geval van een 3 fase omvormer.

1. Passende omvormer moet altijd gezocht worden ik ben niet zo thuis in Growatt. Hebben ze geen configurator?
2. Voor 2 zijn er veel mogelijkheden en afhankelijk van welke PHEV of welke volledig elektrische auto en wanneer je deze gaat rijden verschillende adviezen
  • Als je nu een extra 1 fase omvormer koopt zou je in de toekomst. omvormer 1 op fase 1 kunnen zetten omvormer 2 op fase 2. Dan blijf je alleen gebruiken op fase 3 en zul je alleen terug leveren op fase 1 en 2. Of je laat de elektricien alles verdelen over die 2 fases (buiten je 3 fase apparaten, krachtstroom motoren laadpalen etc).
  • Of je koopt in de toekomt een 3 fase omvormer voor het gehele systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door invoil op 13-09-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 17:34
Enkelfase omvormers werken gewoon prima op een driefase aansluiting. Gezien het vermogen ligt dat ook het meest voor de hand. Beiden moeten wel een aparte kabel en een aparte groep hebben (verplicht). Je zet ze vervolgens gewoon op een andere fase in de groepenkast.

Een driefase omvormer is pas noodzakelijk als je de maximale stroomsterkte niet kwijt kan op 1 fase (ivm de 25 ipv 35/40 ampere hoofdzekering). Zo lang je daar onder blijft is een enkelfase omvormer geen enkel probleem.

Op zich eens dat je een kleinere omvormer kunt kiezen dan het maximaal aantal watt piek van je panelen ( @MSXBas ) maar als ze allemaal op dezelfde richting liggen wil je ook niet te veel aftoppen lijkt mij. Kan me nog niet helemaal een voorstelling maken van welke opstelling je precies in gedachten hebt. Hangt trouwens ook van prijsverschil en leverbaarheid af (eerder leverbaar = meer opbrengst).

Negeer overigens bovenstaande over terugleveren en laden op een andere fase; al lever je alles terug op fase 1 en 2 en laad je de auto op fase 3, dan nog wordt dat verrekend en telt dat niet op het teruglevertelwerk. Je verdeelt dus je groepen over alle drie de fases en alles telt als “eigen gebruik” voor je elektriciteitsmeter, ook al is dat technisch gezien niet zo. Ik snap niet waar dat idee vandaan komt. Broodje aap dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 14:02
Steyn_E schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:08:
Enkelfase omvormers werken gewoon prima op een driefase aansluiting. Gezien het vermogen ligt dat ook het meest voor de hand. Beiden moeten wel een aparte kabel en een aparte groep hebben (verplicht). Je zet ze vervolgens gewoon op een andere fase in de groepenkast.

Een driefase omvormer is pas noodzakelijk als je de maximale stroomsterkte niet kwijt kan op 1 fase (ivm de 25 ipv 35/40 ampere hoofdzekering). Zo lang je daar onder blijft is een enkelfase omvormer geen enkel probleem.

Op zich eens dat je een kleinere omvormer kunt kiezen dan het maximaal aantal watt piek van je panelen ( @MSXBas ) maar als ze allemaal op dezelfde richting liggen wil je ook niet te veel aftoppen lijkt mij. Kan me nog niet helemaal een voorstelling maken van welke opstelling je precies in gedachten hebt. Hangt trouwens ook van prijsverschil en leverbaarheid af (eerder leverbaar = meer opbrengst).

Negeer overigens bovenstaande over terugleveren en laden op een andere fase; al lever je alles terug op fase 1 en 2 en laad je de auto op fase 3, dan nog wordt dat verrekend en telt dat niet op het teruglevertelwerk. Je verdeelt dus je groepen over alle drie de fases en alles telt als “eigen gebruik” voor je elektriciteitsmeter, ook al is dat technisch gezien niet zo. Ik snap niet waar dat idee vandaan komt. Broodje aap dus.
Klopt 100% wat je zegt maar als heel Nederland het net dusdanig scheef zou gaan belasten hebben kunnen we helemaal niet meer terugleveren.
Ik kan op 1 fase wel terugleveren de andere 2 fase hebben een dusdanige hoge spanning door scheve belasting dat mijn zonnepanelen uitgaan van een uur of 11 tot 6 uur.

En salderen blijft inderdaad nog wel een tijdje mogelijk.

Dus jah broodje aap niks van aantrekken tot je niet meer mag terugleveren.

• JaMaaT
Ik moet de installateur toch laten komen, de elektrische auto gaat er ooit ook komen. Dan heb ik geen zin om dan weer alles over de kop te gooien. Ik wil dus wel naar die 3x25a, dat kost 1x extra geld maar maandelijks geen verhoging.

Op de uitbouw kan ik 3x landscape kwijt. Dit loopt vlekkeloos over in het garagedak waar ik er 4x in portrait kwijt kan. Dit ligt dan vol op het zuiden. Dit wou ik als 1 geheel zonder optimizers op 1 omvormer aansluiten. Met het ook op de toekomst zou ik dan wel een hybride omvormer willen hebben.

Maar dan kan ik dus wel kijken naar een 1 fase omvormer.
Wanneer ik 7x deze zou installeren is de rekensom: 3080watt. Pak je dan een 3000watt omvormer? Of nog lager?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

7x 420Wp klinkt mij als een 2500W omvormer. Want aftoppen klinkt heel eng maar je levert op jaarbasis vaak amper in. Ligt wel beetje aan oriëntatie en helling, dus even door PVcalc halen. Maar daarvoor zou ik inderdaad op 1-fase blijven. Beide PV systemen mooi op een eigen groep en deze zou ik als je naar 3-fase gaat ook mooi spreiden over twee fases. Maar meer dan 4000W zou ik zeker niet op 1-fase aanraden.

Of je nu al over gaat op 3-fase of niet is een afweging. Maar je kan er natuurlijk ook al gewoon rekening mee houden. Wel zal je dan nu waarschijnlijk aan de REM automaat moeten om de huidige meterkast tegen de maximale stroom te beveiligen.

Maar ik zou ook überhaupt naar de staat van je meterkast. Zeker als je dus extra (en langrdurige) vermogens erdoor gaat drukken als PV en (PH)EV. Hoe oud is het? Heeft alles netjes een aardlek? Zijn deze niet van het verouderde type? Zit alles correct? etc

Voor EV ook even belangrijk om te weten of je wallbox de DC beveiliging doet of dat je dit in de meterkast dient te doen. Voor afrekenen maakt het niet uit of je EV en/of PV 1 of 3-fase is. Maar voor netbalans natuurlijk wel leuk dat als je maar 1-fase kunt laden dat het de fase met PV is :)

• JaMaaT
@Septillion

Door de PVcalc halen ga ik doen. De rest is voor mij abracadabra :D

De woning is 7 jaar oud. Ga er dus wel vanuit dat alles netjes en correct geïnstalleerd is.

Mijn idee is om voor de (PH)EV een aparte 5x2,5mm kabel vanuit de meterkast naar buiten te trekken (al dan niet met mantelbuisje) dit lijkt mij dan ook aan te sluiten op een aparte groep voor de auto (dus in eerste instantie gewoon op een normale groep wegens 16a en op een 16a WCD buiten).

Zal de meterkast sowieso moeten uitbreiden volgens mij zit ik nu aan de max qua groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

JaMaaT schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:49:
Door de PVcalc halen ga ik doen. De rest is voor mij abracadabra :D
Dan zou ik de elektricien even de abracadabra voorleggen. Want ook die doen maar al te vaak gewoon iets...
De woning is 7 jaar oud. Ga er dus wel vanuit dat alles netjes en correct geïnstalleerd is.
Okay, dan is alles wel modern. Voor correct zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken als je al een tijd meeleest :+ Maar scheelt het wel dat je een 1-fase kast hebt :)

Toevallig ook een inductieplaat? Dan die ook om laten zetten naar een krachtgroep als je naar 3-fase gaat.
Mijn idee is om voor de (PH)EV een aparte 5x2,5mm kabel vanuit de meterkast naar buiten te trekken (al dan niet met mantelbuisje)
Zou ik 5x4qmm YMVK (of 4x4qmm YMVK-as) voor pakken ivm verliezen.
Zal de meterkast sowieso moeten uitbreiden volgens mij zit ik nu aan de max qua groepen.
Foto tijd? :)

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 17:34
invoil schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:14:
[...]

Klopt 100% wat je zegt maar als heel Nederland het net dusdanig scheef zou gaan belasten hebben kunnen we helemaal niet meer terugleveren.
Ik kan op 1 fase wel terugleveren de andere 2 fase hebben een dusdanige hoge spanning door scheve belasting dat mijn zonnepanelen uitgaan van een uur of 11 tot 6 uur.

En salderen blijft inderdaad nog wel een tijdje mogelijk.

Dus jah broodje aap niks van aantrekken tot je niet meer mag terugleveren.
Dan moeten ze nogmaals alle meters vervangen want de huidige driefasemeters kunnen dat onderscheid niet maken. Hij bekijkt alleen wat je netto over alle fases bezien levert of verbruikt; dat je alles teruglevert op 1 en alles verbruikt op 2 kan niet bijgehouden worden door de huidige meters. Dat heeft dus ook helemaal niks met salderen te maken.

• JaMaaT
@Septillion

U vraagt wij draaien ;)

Hopelijk heb je hier iets aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGsLTJYHODayaj5gL4NxfhFTa7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PoqDtFWwZi1YFpoWx3XW1B4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Lijkt me links mooi ruimte voor een extra kastje :)

• JaMaaT
Ja dat kan denk ik prima inderdaad!

Bedankt voor de antwoorden. We gaan installateur bellen en ga ik jullie vragen ook voorleggen.

Dank!
Pagina: 1