Asbest zelf verwijderen of?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-04 21:55
Hallo allemaal,

Ik ben bezig in mijn nieuwe klushuis, en een van de klussen is het vervangen van de walbeschoeiing. Dit is dan iets wat ik niet zelf ga doen, maar een bedrijf voor laat komen. Het bedrijf heeft al een offerte gemaakt die ik heb geaccepteerd.

Nu ben ik van de week door de buurman geattendeerd op het feit dat er zeer waarschijnlijk een asbesthoudende golfplaat in een hoek tussen het perceel van mij en die van hem zit. Ik heb al contact gehad met het bedrijf dat de walbeschoeiing gaat vervangen, maar die geeft aan dat het deel verwijderd moet zijn voordat ze daar aan de slag kunnen.

Nu las ik online dat je tot 35m2 in principe zelf mag verwijderen en naar de stort kan brengen. Ik lees dan wel dat het voornamelijk om dakplaten gaat, die er enigszins gemakkelijk af te halen zijn. In dit geval zal ik gaan moeten graven, waarbij ik mij af vraag of het veilig kan, en of de boel dan niet helemaal gaat verzakken.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Misschien toch een saneringsbedrijf inschakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mC8T6UJxUIcY4-trTzj8fR4o3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hc0XytDhYhMgSaqdezJKsN6N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eUH3deP_-XuZdW1Aam5GAkHLsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koLtTA0qmWwytgbaf0xZbhji.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iuduhn2E6esc6BQ16apvzcaHUpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiRWGOGAPCzn3JnDRLg4b1su.jpg?f=fotoalbum_tile

Bedankt voor de tips!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30
Het is cementgebonden asbest (oude dakplaten). Maar heb je een idee hoe diep die dakplaten in de grond zitten? Vaak hebben die platen ook standaardmaten. Als je die maat bovengronds hebt dan weet je ook wat er nog ondergronds zit. Handmatig weghalen is veruit het veiligste en kun je zelf doen maar dan moeten ze niet te vast zitten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Het zijn de veilige type platen (cementgebonden) en het is buiten en ook nog eens zeiknat. Het risico op vezels in de lucht is daarmee al ernstig verkleind doordat het nat is en in de buitenlucht kan een concentratie zich al helemaal niet opbouwen. Ik zou melding maken van dakplaten bij de gemeente en ze lekker zelf uitgraven, netjes inpakken en inleveren bij de gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:35
Graven zo ver als je kunt en dan dat ding omhoog trekken nadat je volgens de methode van @Mad_Manic heb gekeken of dat enigszins kan qua lengte. Het ergste wat er gebeuren kan is dat ie vlak onder water afbreekt.
Helpt de buurman mee of is die alleen maar bang voor dat asbest?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• KoenVW76
De plaat steekt zo'n 25 centimeter boven het water uit, maar geen idee hoe hoog hij in totaal is. Blij om te horen dat het zelf goed te doen is. De buurman op leeftijd en niet in goede gezondheid dus ik heb er geen probleem mee om het zelf op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:55
Mad_Manic schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:48:
Als je die maat bovengronds hebt dan weet je ook wat er nog ondergronds zit.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
De plaat kan destijds (vroeger) ook gewoon afgezaagd zijn voordat deze de grond in gestopt werd.

Die platen zijn standaard vaak ergens tussen de 180cm en 200cm lang.
Als ik dan lees dat deze nu 25cm boven het water uitsteekt, lijkt het me zeer sterk dat die nog anderhalve meter onder het water ingegraven zit...
(als dat toch zo zou zijn, dan ga je denk ik wel een probleem krijgen om die eruit te krijgen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:02
frennek schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:13:
Het zijn de veilige type platen (cementgebonden) en het is buiten en ook nog eens zeiknat. Het risico op vezels in de lucht is daarmee al ernstig verkleind doordat het nat is en in de buitenlucht kan een concentratie zich al helemaal niet opbouwen. Ik zou melding maken van dakplaten bij de gemeente en ze lekker zelf uitgraven, netjes inpakken en inleveren bij de gemeente.
De enige veilige type platen die er zijn, dat zijn die zonder asbest....

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:02
Hoe diep is het water, het heeft hier volgens mij een grondkerende functie (los van dat het asbest is). Dus grote kans dat je een aardig stuk moet vrijgraven onder talud, anders heb je weer kans dat het grond je gaat wegspoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 10:47
Wellicht de moeite even een monster naar een lab te sturen?

Ik had namelijk in het verleden vrijwel exact die platen op een schuurdak liggen en dat bleek geen asbest te zijn. Het was een plaat die eerder asbest had, maar na een bepaald jaar is de fabrikant van asbest afgestapt. De platen zien er dan exact hetzelfde uit, zelfde fabrikant, afmetingen etc, maar er zat vanaf dat jaar geen asbest meer in. Via een monster is toen uitgesloten dat het ging om asbest en het bedrijf wist mij dit te vertellen, zij waren bekend met dit type plaat.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
happysan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:14:
Waarom de moeite doen en nodeloos geld uitgeven?
Gewoon er van uit gaan dat het golfplaat met (cementgebonden) asbest is.
Is niet gevaarlijk in de huidige situatie, gewoon er uit halen, stukje plastic er om heen en afvoeren naar de milieustraat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• happysan
Yaksa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:21:
[...]

Waarom de moeite doen en nodeloos geld uitgeven?
Gewoon er van uit gaan dat het golfplaat met (cementgebonden) asbest is.
Is niet gevaarlijk in de huidige situatie, gewoon er uit halen, stukje plastic er om heen en afvoeren naar de milieustraat.
Omdat je dan voor een paar tientjes klaar bent als het geen asbest is en hoef je er geen tijd meer aan te besteden.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54

Reptile209

- gers -

Bij de milieustraat hier (Voorschoten/Wassenaar) accepteren ze alleen asbest als je ook de sloopmelding / -vergunning van de gemeente kunt laten zien. Tenminste: dat werd gezegd toen ik er naar vroeg. Ik heb hier twee asbest ventilatiepijpen die aardig los zitten. Kan ze er dus zo uitwippen denk ik, maar dan loop ik vast op de asbest melding (want geen dakplaten) of vergunning (want ik ben geen gecertificeerd bedrijf)...
Dus check even je lokale eisen!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:06
happysan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:22:
[...]

Omdat je dan voor een paar tientjes klaar bent als het geen asbest is en hoef je er geen tijd meer aan te besteden.
Beetje nat houden met een gieter die je al hebt en het gratis water uit de sloot en na een half uurtje graven heb je een paar tientjes bespaard. d:)b

Gewoon benaderen alsof het wel asbest is want we hebben het hier over 1 plaat die waarschijnlijk niet eens volledig ingegraven zit. Het lopen naar de brievenbus is verdoet al meer tijd aan de klus dan dat ding even eruit halen. En als je dit nat houd en je gaat gewoon graven en niet hakken en breken, zoals bijvoorbeeld bij een rookgaskanaal, loop je geen risico op het inademen van vezels. Dat ding zit in de slootkant, het enigste stof wat vrijkomt zal van je schep zijn omdat je te lang er niks mee gedaan hebt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
happysan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:22:
[...]Omdat je dan voor een paar tientjes klaar bent als het geen asbest is en hoef je er geen tijd meer aan te besteden.
Het zal misschien per gemeente verschillen, maar in mijn gemeente zijn aan het afvoeren van een stukje asbesthoudende golfplaat geen kosten verbonden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• __R__
Yaksa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:28:
[...]

Het zal misschien per gemeente verschillen, maar in mijn gemeente zijn aan het afvoeren van een stukje asbesthoudende golfplaat geen kosten verbonden.
Die paar tientjes wilde hij ook uitgeven aan een test of het wel of niet asbest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Die plaat heeft een waterkerende functie en zitten waarschijnlijk flink diep de grond in. Daarnaast hebben we het niet over losse aarde, maar over volledig verzadigde modder. Ook zal er iets in de plek van de plaat moeten komen, anders loopt de hele tuin de sloot in. Al met al een flinke bak werk en vraag ik me af of dat zou lukken met de hand.

Als dat te voorkomen is door een simpele test, dan zou ik dat zeker doen. Volgens mij wil de TS helemaal niets doen met die plaat, maar omdat er andere werkzaamheden gedaan moeten worden, is het een probleem geworden. Als het geen asbest is hoeft er letterlijk niets gedaan te worden.

Er is ook best een kans dat het niet gaat om 1 plaat, maar om meerdere platen en dit de enige plaat is die van bovenaf zichtbaar is. Maar dat is op de foto's niet echt te zien en zal de TS even moeten onderzoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door happysan op 13-09-2023 17:37 ]

• __R__
happysan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:33:
Die plaat heeft een waterkerende functie en zitten waarschijnlijk flink diep de grond in.
True, maar die worden ook met lichtelijk grof geweld in de bodem geduwd of getrild. Dat kan je niet met een vezel golfplaat. Dikke kans dat het niet zo is. En zo wel gewoon een grens voor jezelf afspreken. Ik ga nu scheppen en over een 80 cm geef ik het op........

• happysan
Ja das lastig te zeggen natuurlijk. Dat hangt er vanaf of dat water er al was toen die plaat de grond in is gezet. Als dat bijvoorbeeld tijdens de bouw van het huis was, kan het goed dat het helemaal droog stond en pas daarna gevuld is met water.

Ook kom je met een graafmachine een heel eind als je een stuk afgraaft en dan de plaat met de machine in de grond duwt. Tegenwoordig zou dat niet zo gedaan worden, maar toentertijd gerust.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als het geen asbest houdende plaat is kan het bedrijf wat de walsbeschoeiing gaat vervangen dit er gewoon uit pulken :)

404 Signature not found

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:22
Golfplaten bevatten géén asbest bij de letters: NT, AF, AFM, NA, AP of AV
Golfplaten bevatten wél asbest bij de letters: AT, NF, CAF
Van:
https://www.homedeal.nl/asbest-verwijderen/asbest-herkennen/

Als je een stukje vrij kan maken kan het gecontroleerd worden.

• __R__
Ook weer waar. Maar voor het bedrijf is dit al asbest want de opdrachtgever heeft ze al gebeld met de boodschap asbest.

Dus dan moet er wel een goed verhaal zijn met b.v. die asbest test van een paar tientjes.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 20:18
happysan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:14:

Ik had namelijk in het verleden vrijwel exact die platen op een schuurdak liggen en dat bleek geen asbest te zijn. Het was een plaat die eerder asbest had, maar na een bepaald jaar is de fabrikant van asbest afgestapt. De platen zien er dan exact hetzelfde uit, zelfde fabrikant, afmetingen etc, maar er zat vanaf dat jaar geen asbest meer in. Via een monster is toen uitgesloten dat het ging om asbest en het bedrijf wist mij dit te vertellen, zij waren bekend met dit type plaat.
Klopt helemaal, als er Eternit NT op staat is het geen asbest. Maar het lijkt er wel als twee druppels water op.
Soms is de plaat kapot of kun je de tekst niet meer lezen. Je kunt dus niet 123 zien of het wel of geen asbest is. Daarom wil onze milieustraat het ook niet bij het gewone afval hebben.

Onze niet asbest platen van Eternit met letters NT van ná 1994 moesten wij daarom toch inleveren als zijnde asbest platen en kwamen dan ook in de bak voor asbest. Ze willen niet het risico lopen dat iemand een deel van een kapotte plaat in het gewone afval tegenkomt als zijnde asbestverdacht. Raar, maar waar!

My favorite programming language is solder.

• KoenVW76
Bedankt voor alle tips, ik ga het toch maar testen. Het zou fijn zijn als het geen asbest is, want de wal verzakt daar behoorlijk, de grond bestaat inderdaad vooral uit zwarte klei/modder. Als die er uit moet zal ik een stuk gaan graven om te kijken hoe diep hij zit. Maar dan zit ik snel onder water niveau denk ik en zit ik onderwater te graven en ik denk niet echt dat dat lekker gaat. Inderdaad slim om ook even contact op te nemen met de gemeente!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:43
Reptile209 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:28:
Bij de milieustraat hier (Voorschoten/Wassenaar) accepteren ze alleen asbest als je ook de sloopmelding / -vergunning van de gemeente kunt laten zien. Tenminste: dat werd gezegd toen ik er naar vroeg. Ik heb hier twee asbest ventilatiepijpen die aardig los zitten. Kan ze er dus zo uitwippen denk ik, maar dan loop ik vast op de asbest melding (want geen dakplaten) of vergunning (want ik ben geen gecertificeerd bedrijf)...
Het zijn landelijke eisen, alleen per milieustraat kunnen ze er anders mee omgaan.
Indien het asbest is (dus eerst testen), dan moet je via het omgevingsloket een melding doen. Dat kost op zich niets. Alleen als blijkt dat je dit niet als particulier mag verwijderen en storten, dan moet dit door een gecertificeerde asbest verwijderingsbedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-04 21:26
Geen paniek, er zitten hier wel eens lui die ook 5 condooms om doen voor de veiligheid en zo hele volksstammen gek maken.
De plaat goed nat houden en rustig vrij graven aan de binnenzijde, een mondkapje op voor de veiligheid en rechtstandig omhoog halen. Bij de gemeente na vragen hoe aan te leveren bij de milieustraat en klaar is Kees.

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-04 16:10
Bas.013 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:38:
[...]

Het zijn landelijke eisen, alleen per milieustraat kunnen ze er anders mee omgaan.
Indien het asbest is (dus eerst testen), dan moet je via het omgevingsloket een melding doen. Dat kost op zich niets. Alleen als blijkt dat je dit niet als particulier mag verwijderen en storten, dan moet dit door een gecertificeerde asbest verwijderingsbedrijf.
Hier hetzelfde in Nijmegen. Melding gedaan bij de gemeente. Binnen 1 dag had ik een vergunning en kon ik speciaal materiaal ophalen om het mee in te pakken. Dit gedaan en de zakken ingeleverd bij de millieustraat. Al met al 1 weekje werk inclusief wachten op de bureaucratie.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 21:52

Asteroid9

General Failure

Reptile209 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:28:
Bij diezelfde milieustraat stond ik braaf met mijn asbest en sloopmelding, maar niemand die er naar vroeg! ;)

De meeste milieustraten vragen er niet naar, die zijn al lang blij dat het netjes ingeleverd wordt.

Beste optie is natuurlijk om de melding te hebben, maar of er naar gevraagd wordt?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30
Onlangs ook asbest weggebracht. Eerst melden, wachten en bij mijn gemeente kun je dan ook afvalzakken meekrijgen met de tekst asbest erop. Vervolgens met de gekregen brief melden bij je milieustraat en dan mag je het zelf in de bak doen.

Vind testen vrij zinloos omdat het asbest verdacht materiaal hetzelfde als asbesthoudend behandelt moet worden. Het betekent dat als het erop lijkt ook al bij het asbest afval moet en wegbrengen is gratis onder 35m2. De enige die hier in dit geval beter van wordt is het laboratorium die deze test verkoopt.
Vind het wel zinvol voor saneringen en voor niet cementgebonden asbest soorten.
Asteroid9 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:39:
[...]

Bij diezelfde milieustraat stond ik braaf met mijn asbest en sloopmelding, maar niemand die er naar vroeg! ;)

De meeste milieustraten vragen er niet naar, die zijn al lang blij dat het netjes ingeleverd wordt.

Beste optie is natuurlijk om de melding te hebben, maar of er naar gevraagd wordt?
Dezelfde ervaring dat ze op het gemeentehuis moeilijker doen dan op de milieustraat zelf.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 19:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De omgekeerde methode is om de plaat er uit te halen en daarna na te denken over hoe je de grond stabiel houdt.
Misschien werkt het wel, maar het is meestal beter om eerst na te denken over hoe je het stabiel houdt vóór je de plaat er uit haalt.

Is het één plaat van een vaste breedte? Dan kun je dit waarschijnlijk opvangen door de goedkoopst mogelijke plaat terug er in te steken die je kunt vinden. Sloophout is al te goed.
Als de grond zelf al niet echt stabiel is, kun je daarop -letterlijk en figuurlijk- nat gaan.
Zand zakt vrijwel meteen in. Weg oeverlijn.
Klei of veen zou ik best aandurven, maar wel op korte termijn (zelfde dag, in ieder geval vóór een regenbui) een houten plaat er in zetten.

En dan de asbest plaat: het is inderdaad fijn om te weten of je dit zelf moet / mag doen of dat de aannemer voor de kade dit regelt of dat er een saneerder moet komen. Als je dit zelf gaat doen, zou je in het midden van de plaat kunnen pijlen hoe diep deze zit (gewoon met een dunne stok of metalen pen van 2m lang): prik waterzijdig onder een hoek van 30 graden en strrda iets verder weg. Dan kun je bepalen welke diepte de plaat zit en of je daar zelf aan kunt / wilt beginnen.

Het is door en door nat, dus het onderwaterdeel vezelt niet. Is ook niet verweerd. Boven water, zoals gezegd, nat houden en een goede kwaliteit mondkapje op en handschoenen aan (die dingen kunnen scherp zijn!). Op de kant lekker inpakken in dubbel plastic en een sticker asbest er op: geen gemeente die het dan weigert. Eventueel bij de (gratis) melding/vergunning dat de plaat in een hoek van de tuin lag en je deze wilt afvoeren. Technisch gezien niks aan gelogen en verklaart de klei die er aan blijft zitten.

Oh en denk aan een waadpak, ga je blij mee zijn :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
Asteroid9 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:39:
[...]

In mijn gemeente ook. Ze zagen ons aankomen met die zakken met in dikke letters "asbest" erop en wezen direct naar de container waar het in moest. De man liep even mee maar dat was het wel.
Terwijl het volgens de website inderdaad allemaal officieel moest
Pagina: 1