Isolatie rondom rookgasafvoer CV ketel

Pagina: 1
Acties:

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 23:11
Wij wonen nu een jaar in ons huis. De zolder is geïsoleerd met Kingspan PIR platen, echter er komt altijd veel tocht vanaf de zolder. Recent had de CV ketel onderhoud nodig en bij het verwijderen van aftimmer werk (wat er helemaal niet mocht zitten). Kwam ik er achter dat er amper isolatie rondom de rookgasbuis zit. Je kijkt hier zo tegen de onderkant van de dakpannen aan. Er zit een beetje piepschuim rondom, maar dat houdt geen tocht tegen. Wanneer het waait, dan waait het ook door dit gat naar binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4610q36RFUMhXIyNaM1YBCLcAX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oFz1BEywOOZHdx6abYsTs93.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien het een moeilijk bereikbare plek is en er veel scheven hoeken zijn, lijkt met mij vrij lastig om ook voor deze plek PIR te gebruiken. Mijn idee was om flexibel steenwol te gebruiken om het gat op te vullen.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden wanneer ik steenwol gebruik? Moet er folie onder? Is het een probleem dat de isolatiewaarde en eigenschappen van steenwol en PIR anders zijn?

Of is er een andere, betere of misschien makkelijkere oplossing om dit gat te dichten?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
steenwol werkt meestal prima, in de meeste gevallen gebruik je dan steenwol met aluminium folie in combinatie met pir. maar zonder kan ook, stukje dampremende folie is dan wel zo handig.
De lucht lekken eerst goed dicht maken met hout/tape/pur/zwelband/damp open folie oid helpt de isolatie waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-09-2023 12:00 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23
Steenwol is ideaal voor dit soort gevallen. Omdat het open is speelt dampopen of dampdicht minder een rol en anders vervang je het over een paar jaar een keer.

In aanvulling hierop heb je ook nette rubberen manchetten voor bv een rookgasafvoer die je op je afwerkingslaag schroeft.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-05 18:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik zie piepschuim zitten dus ik zou de boel gewoon netjes dicht maken met pur.

• Abom
Rukapul schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:06:
Steenwol is ideaal voor dit soort gevallen. Omdat het open is speelt dampopen of dampdicht minder een rol en anders vervang je het over een paar jaar een keer.

In aanvulling hierop heb je ook nette rubberen manchetten voor bv een rookgasafvoer die je op je afwerkingslaag schroeft.
Dampdichte folie is bedoeld om te voorkomen dat vocht in het isolatiemateriaal trekt, waardoor het isolatiemateriaal slechter zal isoleren?

Ik had juist het vermoeden dat dit wel gewenst is op die plek en dat is het lastige aan dit gat, om folie hieronder te bevestigen.
Managelorian schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:59:
Ik zie piepschuim zitten dus ik zou de boel gewoon netjes dicht maken met pur.
Dat piepschuim is behoorlijk dun 3-4cm. Daarnaast is het gat rechts zo'n 15cm, dat is niet op te vullen door pur.

Er is weing ruimte om het middels PIR dicht te maken, waardoor ik grote gaten zou moeten opvullen met pur. Vandaar dat ik denk dat steenwol beter is.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 22:42
Belangrijkste is dat er geen vocht in kan en het vocht wat er dan toch in komt wel weg kan. Zorg er dus voor dat je de buitenkant kan ademen en de binnenzijde zo dampremmend mogelijk is.

Ik zou zelf denk ik het biepschuim weghalen, het gat met de pannen vullen met dampopen folie (vastnieten, tapen etc aan dakbeschot en pijp), daarna dichtproppen met isolatiwol en afwerken met dampdichte folie. Maar goed, ik kan de haalbaarheid daarvan niet goed beoordelen adv de foto's.

De dampdichte/dampremmende laag is het belangrijkste. Kan eventueel ook met losse stukken folie die je laat overlappen en aan elkaar taped.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Het is inderdaad niet goed op de foto te zien en het is ook niet goed op foto te krijgen, maar de ruimte is erg beperkt en de ruimte om te werken is ook erg krap. Dat is de grootste uitdaging met dit gat. Wat dat betreft is PIR misschien makkelijker, 4 stukken maken zodat het rond de buis past en de gaten vullen/fixeren met pur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23
Abom schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:40:
[...]

Dampdichte folie is bedoeld om te voorkomen dat vocht in het isolatiemateriaal trekt, waardoor het isolatiemateriaal slechter zal isoleren?

Ik had juist het vermoeden dat dit wel gewenst is op die plek en dat is het lastige aan dit gat, om folie hieronder te bevestigen.
Je hebt een open verbinding met de binnen en buitenlucht nu. Daar kan gewoon steenwol (of wat dan ook) juist omdat het het enige materiaal is. Folies zijn daarom typisch niet nodig.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Ik zou gewoon een bus purschuim pakken en afpurren. 2 minuten werk.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:12
Steenwol

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1