Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Combinatie van zonnepanelen + warmtepomp + airco

Pagina: 1
Acties:

• Nienke987
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-10-2023
Ik heb een nieuw (oud) huis gekocht, en wil dit helemaal gaan renoveren. Naast flinke isolatie-maatregelen, wil ik ook nadenken over de meest logische manier van verwarmen. Ik wil graag zonnepanelen op het dak, en sta daarnaast open voor een warmtepomp en een airco (of een combinatie). Ik ben op zoek naar advies wat hierin het meest logisch is om te doen.

De woning bestaat uit drie woonlagen: een kelder (waar vloerverwarming al aanwezig is), een begane grond (waar ik vloerverwarming wil gaan leggen), en een bovenverdieping (waar ik nog geen idee heb wat slim is om te doen. De begane grond is de woonverdieping, en de bovenverdieping is de slaapverdieping. De woning heeft een plat dak, dus de bovenverdieping kan nogal warm worden in de zomer.

Wat is slim om te doen? Qua verbruik (ik wil graag van het gas af), qua investering (wat zijn de kosten) en qua duurzaamheid, wat is logisch?

Ben benieuwd naar advies en ervaringen!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-11 18:51
Zou eerst beginnen om duidelijk te vermelden om wat voor huis we het hebben.
Is het een huis uit 1990 of uit 1800.
Hoeveel vierkante meters.
Tussenwoning, vrijstaand of hutje op de hei.
Hoe is het nu geisoleerd.
Wat is het huidige verbruik.
Enkel of dubbel glas.

Evt plattegrond ( of getekend ) hoe het eruit ziet.

Er mist een hoop info om enig nuttig advies te kunnen geven.

• Nienke987
Bedankt voor je reactie! Ik moet nog aan de verbouwing beginnen, dus ik weet nog niet exact hoe het gaat worden. Maar, de plannen zijn ongeveer als volgt:

Het is een oud huis (bouwjaar 1830) en het is een tussenwoning. Het huis loopt trapsgewijs: de kelder is het grootst (60 m2) en de begane grond en bovenverdieping zijn beiden 50 m2. Het is nu niet (goed) geisoleerd, maar dit wil ik ook aanpakken. Er is enkelglas aan de voor- en achterkant, en het zijn enkel-steense muren naar de buren toe. Ik wil het glas vervangen voor HR++ glas en ik wil de muren en het dak isoleren met steenwol of PIR en een voorzetwand.

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11 16:05
Nienke987 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:29:
Bedankt voor je reactie! Ik moet nog aan de verbouwing beginnen, dus ik weet nog niet exact hoe het gaat worden. Maar, de plannen zijn ongeveer als volgt:

Het is een oud huis (bouwjaar 1830) en het is een tussenwoning. Het huis loopt trapsgewijs: de kelder is het grootst (60 m2) en de begane grond en bovenverdieping zijn beiden 50 m2. Het is nu niet (goed) geisoleerd, maar dit wil ik ook aanpakken. Er is enkelglas aan de voor- en achterkant, en het zijn enkel-steense muren naar de buren toe. Ik wil het glas vervangen voor HR++ glas en ik wil de muren en het dak isoleren met steenwol of PIR en een voorzetwand.
Gaaf project!

Wat tips uit onze grote renovatie:
  • De eensteensmuur naar de buren hebben wij voornamelijk accoustisch geisoleerd (+ nog enkele stukken met metalstud+steenwol). De buren stoken namelijk ook dus daar heb je minder verlies i.m.o
  • Binnen alle wanden die in contact staan met buiten met 10CM PIR gedaan (spouwmuur was ongeschikt in ons geval). Zorgt ervoor dat alles binnen kaarsrecht is!
  • Houtenvloeren met 10CM steenwol meteen meenemen als je erbij kunt
  • Door het dak verlies je veel warmte dus persoonlijk zou ik daar veel in investeren.
  • Kelder kan een probleem zijn door optrekkend vocht (goed nadenken over dampdicht/remmende folies), is er een kruipruimte?
  • Alles triple glas met houten kozijnen, HR++ is maar iets goedkoper en het comfort dat je terug wint met triple is enorm (bij ons in huis is het nu doodstil, heerlijk)
  • Zonnepanelen; alles wat je kwijt kunt en betalen kan moet je doen
Nog wat vragen:
  • Hoe wil je verwarmen? Overal radiatoren of vloerverwarming gaan leggen?
  • Heb je ruimte voor een voldoende groot SWW vat (je tapwarm water)
  • Wat is het budget?
  • Denk je ook na over een WTW systeem?

[ Voor 6% gewijzigd door Mauritio op 13-09-2023 10:54 ]

• Nienke987
Haha ik ben nu al blij dat ik hier een post heb geplaatst, ik moest SWW en WTW opzoeken, dus leer nu al. Bedankt! En, @Mauritio tof dat jij ook zo'n grote renovatie hebt gedaan! Blij met alle keuzes die je gemaakt hebt? Woont het huis comfortabel nu?

Slim inderdaad om naar de buren vooral akoestisch te isoleren. Nog niet over nagedacht! Dak (ook hout) en de houten vloeren worden inderdaad waarschijnlijk steenwol. De kelder is (gelukkig!) helemaal aangepakt qua isolatie, vochtwering én verwarming voordat we het hebben gekocht, dus nul last van vocht of optrekkende kou. Heel fijn!

Over de verwarming ben ik dus nog niet uit. Ik wil liever geen radiatoren, maar vraag me af of het slim is om overal vloerverwarming neer te leggen. Is het niet logischer om boven (de slaapverdieping) bijvoorbeeld alleen airco's te plaatsen? Dat is in de zomer misschien ook comfortabelen. En, een slaapvertrek hoeft niet heel warm te zijn.

We moeten de indeling nog maken, maar willen zeker ruimte overhouden/maken voor een voldoende groot SWW vat. Dat komt wel goed!

Verder denken we ook naar over WTW, maar weten ook hierin nog niet helemaal wat slim is. Er zit (nog) geen ventilatie in de woning, maar als we dat gaan plaatsen, is hierin een WTW waarschijnlijk wel slim. Verder denken we er nog over om ook zo'n systeem in de afvoer van bijvoorbeeld de douche te zetten. Scheelt misschien ook weer! Maar, nog even uitzoeken of dat (kosten)technisch logisch en haalbaar is.

We hebben best een groot budget, maar willen het wel logisch doen. Om heel veel geld te steken in vloerverwarming boven wat we uiteindelijk nooit gebruiken, vinden we zonde. En, een wtw in de douche die zichzelf nooit terugverdient is misschien ook niet logisch. We zijn nog zoekende hierin.

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11 16:05
Nienke987 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:05:
Haha ik ben nu al blij dat ik hier een post heb geplaatst, ik moest SWW en WTW opzoeken, dus leer nu al. Bedankt! En, @Mauritio tof dat jij ook zo'n grote renovatie hebt gedaan! Blij met alle keuzes die je gemaakt hebt? Woont het huis comfortabel nu?

Over de verwarming ben ik dus nog niet uit. Ik wil liever geen radiatoren, maar vraag me af of het slim is om overal vloerverwarming neer te leggen. Is het niet logischer om boven (de slaapverdieping) bijvoorbeeld alleen airco's te plaatsen? Dat is in de zomer misschien ook comfortabelen. En, een slaapvertrek hoeft niet heel warm te zijn.

We moeten de indeling nog maken, maar willen zeker ruimte overhouden/maken voor een voldoende groot SWW vat. Dat komt wel goed!

Verder denken we ook naar over WTW, maar weten ook hierin nog niet helemaal wat slim is. Er zit (nog) geen ventilatie in de woning, maar als we dat gaan plaatsen, is hierin een WTW waarschijnlijk wel slim. Verder denken we er nog over om ook zo'n systeem in de afvoer van bijvoorbeeld de douche te zetten. Scheelt misschien ook weer! Maar, nog even uitzoeken of dat (kosten)technisch logisch en haalbaar is.

We hebben best een groot budget, maar willen het wel logisch doen. Om heel veel geld te steken in vloerverwarming boven wat we uiteindelijk nooit gebruiken, vinden we zonde. En, een wtw in de douche die zichzelf nooit terugverdient is misschien ook niet logisch. We zijn nog zoekende hierin.
Heel prettig van de kelder!

Wij zitten er nog niet maar het einde is in zicht (ik ben nu bezig met de parketvloeren te leggen). Als we er zijn schrikken we elke keer hoe stil en comfortabel het is qua klimaat dus dat is echt enorm fijn.

Wel hebben wij bewust gekozen om overal vloerverwarming te maken om ook voor de warmtepomp een zo groot mogelijk volume te creëren, scheelt weer in buffervat. De verwarming boven knijpen we dan wel iets af. Airco's vonden wij niet mooi dus daarom voor deze oplossing gekozen. Wel alles met zo groot mogelijke buizen (16mm of groter) en 10cm H.o.H zodat we ook nog een beetje (meningen zijn hierover verdeeld dus we gaan het zien) kunnen koelen. Daarnaast nog een uitbouw gedaan van 44M2 dus dan gaat het hard qua budget.

Je zou ook nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld fan-coils boven om iets te kunnen koelen, reikte voor ons project wel te ver (budget was na enkele 100Ks ook wel op).

Douche-WTW heb ik wel naar gekeken maar vond de kosten niet opwegen tegen de voordelen, wel zijn wij semi-klaar voor een grijswater systeem waar we in de toekomst nog wel naar toe zouden willen. :)

WTW heb ik zelf aangelegd, wel even alles laten doorrekenen maar als alles open ligt zou ik daar zeker gebruik van maken! Maakt voor je energielabel en comfort binnen ook wel een flink verschil. Ik denk dat ik daarvoor het hele huis (160m2) ~5000-6000 euro voor kwijt was. Dan heb je wel een meer-zone-systeem klasse D.

Warmtepomp heb ik ook zelf gedaan, levertijden zijn aan het teruglopen dus dat is prettig. Wel iemand vinden die de boel kan aftekenen zodat je de subsidie aanvraag kunt doen. Daar doen sommige aannemers wel moeilijk over, die van ons gelukkig niet.

sidenote: ik was tot vorig jaar dus echt totaal onhandig maar veel zelf aangepakt met goed gereedschap en nu durf ik mijzelf toch redelijk handig te noemen. Sterker nog ik denk dat ik wel wat door blijf knutselen :+
Pagina: 1