Koptelefoon aansluiten op Rec Out dubbel tulp?

Pagina: 1
Acties:

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Dit is waarschijnlijk een naïeve vraag, maar ik heb een tijd gezocht op het internet en ik kan het antwoord niet vinden -- misschien omdat ik niet precies weet waar ik op moet zoeken! Het geval is dit. Ik heb een oude maar nog goede Kenwood versterker staan (gekocht eind jaren 90) die helaas één mankement heeft ontwikkeld: de koptelefoonuitgang (6.3 mm jack) doet het niet goed meer. Ik moet steeds langer met de plug frutten om nog goed stereobeeld te krijgen, het is eigenlijk niet meer te doen. En ik gebruik deze uitgang heel vaak.

Nu kan ik dat wellicht laten repareren, maar ik begrijp dat ik dan al snel 100 euro verder ben, mocht het al lukken. Ik vraag me dus af of ik op een andere manier de koptelefoon aan kan sluiten. De versterker heeft twee dubbel-tulp Rec Out uitgangen, voor tape en minidisc, die ik niet gebruik. Is het mogelijk een male dubbel-tulp naar female 6.3 mm jack converter te kopen, en dan mijn koptelefoon daaraan te hangen? Of slaat dat nergens op? (Die converter kan ik met wat zoeken wel vinden.)

Een alternatief is wellicht om het tweede paar speakeruitgangen te gebruiken om een klein versterkertje met hoofdtelefoonuitgang aan te hangen, denk ik, maar dan heb ik een extra kastje staan wat ook niet echt ideaal is.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:03
Weinig kans dat je je volumes kan regelen.
Het is een line-out.

Ik zou voor een paar tientjes op Marktplaats of kringloop een andere versterker/receiver gaan halen als reparatie te duur is.

Edit:
Geen idee waar je ergens woont of wat interessant is maar een paar seconden op Marktplaats al een Kenwood (om maar even bij het merk te blijven).

[ Voor 42% gewijzigd door Ad de Jong op 13-09-2023 10:25 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
Rec Out is waarschijnlijk een Line Level signaal. Dus niet iets waar jouw hoofdtelefoon eenvoudig mee om kan gaan. Wellicht dat je een Line Level naar Headphone Amp kunt vinden, maar dat is waarschijnlijk net zo duur als repareren.

Ik denk overigens dat de reparatie helemaal geen 100 euro hoeft te kosten. Het gebeurt vaker dat het soldeer op dit component na jaren in sterkte afneemt en dus geen goed contact meer maakt. Vandaar dat het wel werkt om er af en toe mee te wiebelen om het goed te krijgen. Dus er is een kans dat dit enorm eenvoudig te repareren is. Daarom zou je wellicht kunnen kijken of je je geliefde versterker bij een lokaal repareercafé kunt laten maken. Daar zitten vrijwilligers die dit soort dingen leuk vinden om te maken voor heel weinig (of niets).

Jouw converterkabeltje gaat je niet zoveel brengen ben ik bang. Je zou het kunnen proberen, maar ik denk zoals @Ad de Jong zegt dat je je meer problemen op de hals haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Dank allebei! Ik heb nog wel een vriend die goed is met een soldeerbout, als het daaraan kan liggen, dan moet ik maar eens bij hem langs. :-)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:28
Ik heb ook een oude versterker die ik op dezelfde manier jaren heb gebruikt.

Ik had ook last van hetzelfde probleem. Aangezien ik ook geen zin had in grote kosten heb ik eerst eens de connector even los en weer vast gesoldeerd. Daarmee was mijn probleem verholpen.

Mogelijk is dat voor jou ook een makkelijke goedkope oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

^^ dat, en eventueel contactspray.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:03
Lord Daemon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:25:
Dank allebei! Ik heb nog wel een vriend die goed is met een soldeerbout, als het daaraan kan liggen, dan moet ik maar eens bij hem langs. :-)
Als het alleen maar een soldering is dan kost je dat de kop ook niet, je kan altijd nog iets anders zoeken zoals ik in mijn (bijgewerkte) post heb staan.

Dat oude spul verdient gewoon een 2e kans 8)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20

Cheezus

Luiaard

Als je geen zin hebt in het apparaat zelf openschroeven (laten doen is al gauw duur) kun je nog overwegen om een simpel 6.3mm jack verlengsnoer te kopen. Één keer zorgen dat deze nog goed contact maakt, de stekker eventueel fixeren met lijm en vervolgens hoef je niet meer bij de connector te komen.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Waar iedereen je de rec out afraadt, vind ik het juist wel een aardige optie als je niks wilt laten repareren.

Verbind de rec-out naar een cheap mixer, zoiets als:

https://www.bax-shop.nl/a...essionele-5-kanaals-mixer

En daar je koptelefoon in prikken.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37

Jag

Lord Daemon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:12:
Dit is waarschijnlijk een naïeve vraag, maar ik heb een tijd gezocht op het internet en ik kan het antwoord niet vinden -- misschien omdat ik niet precies weet waar ik op moet zoeken! Het geval is dit. Ik heb een oude maar nog goede Kenwood versterker staan (gekocht eind jaren 90) die helaas één mankement heeft ontwikkeld: de koptelefoonuitgang (6.3 mm jack) doet het niet goed meer. Ik moet steeds langer met de plug frutten om nog goed stereobeeld te krijgen, het is eigenlijk niet meer te doen. En ik gebruik deze uitgang heel vaak.

Nu kan ik dat wellicht laten repareren, maar ik begrijp dat ik dan al snel 100 euro verder ben, mocht het al lukken. Ik vraag me dus af of ik op een andere manier de koptelefoon aan kan sluiten. De versterker heeft twee dubbel-tulp Rec Out uitgangen, voor tape en minidisc, die ik niet gebruik. Is het mogelijk een male dubbel-tulp naar female 6.3 mm jack converter te kopen, en dan mijn koptelefoon daaraan te hangen? Of slaat dat nergens op? (Die converter kan ik met wat zoeken wel vinden.)

Een alternatief is wellicht om het tweede paar speakeruitgangen te gebruiken om een klein versterkertje met hoofdtelefoonuitgang aan te hangen, denk ik, maar dan heb ik een extra kastje staan wat ook niet echt ideaal is.
Is dat de kenwood die wij ooit uitgezocht hebben bij de staffhorst :) ?

Laten repareren kan zeker, maar wel beetje gedoe. Wel grote kans van slagen. Zelf er een nieuwe connector in solderen kan vast ook.

Een rec out kan je ervoor gebruiken maar er zit geen volumeregeling op, dus het is altijd maximaal hard. Dus je zit dan vast aan dat je een koptelefoon versterker (in theorie kan een passieve volumeregeling ook, maar denk lastig te vinden) vast zit. Hoeft niet duur te zijn.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:28

Twazerty

AVCHDCoder developer

Meestal is dit eenvoudig te repareren voor een klein bedrag. Bij de grote zaken kost het inderdaad een aardige duit of ze doen het niet eens. Mocht je in de buurt van Oss wonen, mijn vader repareert (pensioen, maar de zaak is nog open) dit soort spul vaak nog wel voor een klein bedrag.

Als ik het zo lees moet er in het ergste geval hoogstens een nieuwe jack plug in gemonteerd worden.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Jag schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:02:

Een rec out kan je ervoor gebruiken maar er zit geen volumeregeling op, dus het is altijd maximaal hard. Dus je zit dan vast aan dat je een koptelefoon versterker (in theorie kan een passieve volumeregeling ook, maar denk lastig te vinden) vast zit. Hoeft niet duur te zijn.
Nou.... een line-out is veel te zacht om te gebruiken voor een koptelefoon ook zal de imedantie die de line out verwacht veel groter zijn dan die van de reguliere koptelefoon uitgang (koptelefoon +- 32Ohm, line in waar de line-out op aangesloten wordt normaiter zo'n 10.000Ohm)

Het antwoord is dan ook nee de line-out is niet geschikt :)

Zet een nieuw chasisdeel (jack) in de versterker en je kan weer jaren vooruit

• Jag
  • Laatst online: 00:37

Jag

Jur schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:47:
[...]

Nou.... een line-out is veel te zacht om te gebruiken voor een koptelefoon ook zal de imedantie die de line out verwacht veel groter zijn dan die van de reguliere koptelefoon uitgang (koptelefoon +- 32Ohm, line in waar de line-out op aangesloten wordt normaiter zo'n 10.000Ohm)

Het antwoord is dan ook nee de line-out is niet geschikt :)

Zet een nieuw chasisdeel (jack) in de versterker en je kan weer jaren vooruit
Mwoah, ~1 volt is een line output. Misschien dat koptelefoon versterkers nog iets meer kunnen, maar met 1 volt kan je lijkt me met de meeste koptelefoons al heel wat geluid maken. Eens dat lage impedantie problematisch zou kunnen zijn, maar hoeft niet.

Ik stel ook een andere oplossing voor.
Pagina: 1