Warmtepomp/zonneboiler werkplaats

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pier008
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-01-2024
Goedemorgen,

Voor mijn werkplaats wil ik een warmtepomp gaan plaatsen met zonneboiler. graag zou ik jullie mening willen over mijn opstelling.

Hal:
opp 300m2
volume 2100m3
goed geisoleerd
vloerverwarming

warmtepomp:
Oeg 12Kw

Solarpanelen:
4x van OEG

opmerking:
tapwater heb ik niet perse nodig. dus ik wil in de winter de warmte van de solar panelen gebruiken voor de vloerverwarming.

https://i.postimg.cc/mrXj5zP6/Adobe-Scan-12-sep-2023-3.png

[ Voor 17% gewijzigd door pier008 op 13-09-2023 09:08 ]

Alle reacties

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:46
In de winter komt er nauwelijks warmte uit een zonneboiler, dat heeft geen zin als je geen warm tapwater gebruikt wordt (en ook met tapwater alleen in uitzonderingen). De ruimte kan je bovendien beter gebruiken om PV-panelen kwijt te kunnen. De warmtepomp kan dan bovendien direct op de vloerverwarming worden aangesloten (dus zonder buffervat - 2x was trouwens al een beetje dubbelop).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• pier008
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-01-2024
Het hygienespiraal van het solarvat zal in de toekomst gebruikt gaan worden voor een hottub voor te verwarmen. de solar installatie is meer aangeschaft omdat dit met subsidie interesant was, en er zat een groot vat van 500 liter bij. dus om hem niet te gaan gebruiken is zonde.
het vat waar reverse opstaat heb ik ook nog liggen. deze wil ik toevoegen omdat ik de 3 weg klep laat schakelen bij koelen en verwarmen. bij koelen gebruik ik alleen dit reverse vat. om de hal weer te kunnen koelen wil ik in de toekomst convectors hangen die water uit het reverse vat ontrekt.