Elektrakabels doorvoeren

Pagina: 1
Acties:

• Henkels2
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-03-2024
Goeiemorgen,

ik ben bezig met een verbouwing thuis en de vloer gaat open van meterkast naar woonkamer en berging achter waar meerdere groepen in komen voor o.a. wasmachine, droger, vaatwasser, warmtepomp en later nog airco en misschien zonnepanelen...

Ik zag een mantelbuis van 40mm:

https://www.euro-electron...-koppelstuk-rood-50-meter

Nu denk ik dat de kabels ymvk 3x2,5mm wel hierin passen maar krijg ik er in een later stadium nog extra kabels doorheen zonder al teveel moeite?

Ik wil in meerdere etappes nog kabels bijvoeren vanuit de meterkast, ze komen ca. 15 meter verderop uit zonder veel bochtenwerk zeg maar. Zou een dikkere variant hier meer geschikt voor zijn of volstaat de 40mm.

Hoor het graag en alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:42
Dit moet je niet willen. Voor elke kabel een aparte buis. Dat heeft je huidige elektra en zaken als UTP en Coax ook. Dat heeft een reden :)

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
Als ik mij niet vergis is het volgens de NEN-1010 zelfs niet toegestaan om meerdere groepen door één buis te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 20:25
darknessheartz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:42:
Als ik mij niet vergis is het volgens de NEN-1010 zelfs niet toegestaan om meerdere groepen door één buis te doen.
Meerdere losse draden van verschillende groepen mag geloof ik alleen als de groepen gelijktijdig uitschakelen (zoals een kookgroep)
Als er meerdere kabels in de buis zitten mag het geloof ik wel omdat het dan als kabelgoot gezien wordt

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Ipv 1 grotere, leg desnoods 2 of 3 kleinere. Huidige kabels door 1 daarvan. 1 of 2 loze voor toekomstig gebruik.

Bijtrekken kan vaak, maar is soms lastig en als je pech hebt beschadig je mogelijk de bestaande kabels..

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:24
Het bijtrekken van een extra ymvk kabel als er al 1 of meer in liggen is erg lastig is mijn ervaring. Aangezien je de buizen nog moet leggen, leg gewoon meerdere buizen.

...

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:51
ik heb 2 50mm mantelbuizen liggen naar mijn schuur (25m), een is voorzien van tyleenslang, en de ander een 5x2.5 kabel.

Bij beide is het onmogelijk om er nog wat bij te trekken, het zal vast lukken als de kabel er eerst uit getrokken word, maar met de kabel loopt de trekveer of extra kabel vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 21:26
Kun je niet beter één dikke 5x6mm2 kabel door die mantelbuis naar de berging achter leggen, en daar een onderverdeel meterkast plaatsen?
In plaats van élke groep met een losse kabel vanuit de meterkast daarheen te voeren?

Is qua kabel veel goedkoper, je bent straks veel flexibeler met uitbreidingen (groep erbij in de berging, ipv nieuwe kabel trekken), en je houdt nog ruimte over in je mantelbuis voor andere bekabeling (netwerk enz).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-05 10:33
In zo'n 40mm buis mogen gewoon meerdere YMVK kabels, maar ik zou wel aanraden deze vooraf in 1x te trekken. Als je denkt in de toekomst meer nodig te hebben, leg er dan meteen 2 of 3 kabels in. Achteraf nog een kabel bijtrekken is erg lastig soms.
Als je toch bezig bent, trek dan meteen wat UTP er doorheen, net zo makkelijk, heb je die ook vast liggen.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Leg 2 buizen van 50mm erin.
Trek een aantal extra trek-kabels er direct doorheen, dit maakt het 80x makkelijker om daarna nog wat erdoorheen te trekken.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:42
happysan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:12:
In zo'n 40mm buis mogen gewoon meerdere YMVK kabels, maar ik zou wel aanraden deze vooraf in 1x te trekken. Als je denkt in de toekomst meer nodig te hebben, leg er dan meteen 2 of 3 kabels in. Achteraf nog een kabel bijtrekken is erg lastig soms.
Als je toch bezig bent, trek dan meteen wat UTP er doorheen, net zo makkelijk, heb je die ook vast liggen.
Meest slechte advies wat je kunt geven. UTP en Elektra wil je echt niet door 1 buis hebben.
Elektra vakmensen doen dat ook - en word ook geadviseerd om onder andere aan de NEN protocollen te voldoen. Daar is een reden voor.

Als de TS toch bezig is; gewoon meerdere buizen leggen. Is misschien iets meer werk maar wel het meest veilig en feature proof.

[ Voor 8% gewijzigd door Tux3.14 op 13-09-2023 10:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-05 10:33
Tux3.14 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:53:
[...]

Meest slechte advies wat je kunt geven. UTP en Elektra wil je echt niet door 1 buis hebben.
Elektra vakmensen doen dat ook - en word ook geadviseerd om onder andere aan de NEN protocollen te voldoen. Daar is een reden voor.

Als de TS toch bezig is; gewoon meerdere buizen leggen. Is misschien iets meer werk maar wel het meest veilig en feature proof.
Het gaat om een kabelgoot met meervoudig geïsoleerde kabels, hierin mogen gewoon signaaldraden en voedingsdraden gecombineerd worden. Dit voldoet volledig aan alle NEN protocollen en is heel normaal, dit wordt op grote schaal toegepast.

Ik denk dat mensen verward raken door de term "buis", het gaat hier niet om een buis, het gaat om een kabelgoot. Deze is toevallig in de vorm van een buis, maar je kunt dit echt niet vergelijken met de bekende gele 3/4" en 5/8" buizen.

Let ook op het verschil tussen enkelvoudig en meervoudig geïsoleerd. Enkelvoudig geïsoleerde voedingsdraden combineren met signaaldraden is een no-go. Idem voor enkelvoudig geïsoleerde voedingsdraden die niet gelijktijdig geschakeld worden. Maar bij meervoudig geïsoleerd is het een heel ander verhaal.

[ Voor 35% gewijzigd door happysan op 13-09-2023 11:26 ]

• Henkels2
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-03-2024
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik waarschijnlijk toch ga overstappen op 2x een 50mm buis.
De verkooplengte is 50 meter, deze kan ik makkelijk 2x leggen en heb dan genoeg ruimte voor uitbreiding.

Meerdere buizen apart leggen zie ik niet zo zitten maar als dit een voorschrift is dan zal dat wel moeten.

Nogmaals bedankt!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 21:36
Henkels2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:08:
Ik wil in meerdere etappes nog kabels bijvoeren vanuit de meterkast, ze komen ca. 15 meter verderop uit zonder veel bochtenwerk zeg maar. Zou een dikkere variant hier meer geschikt voor zijn of volstaat de 40mm.
Meerdere mantelbuizen. Zelf heb ik hier 3 mantelbuizen, diameter 50mm en een tyleenleiding, diameter 25mm naar de schuur liggen. 2x voor elektra voor toekomstige zonnepanelen en hoofdkabel voor (groepen)verdeelkast. Daarnaast een buis met een paar netwerkkabels. En een extra buis bij het huis uit de grond voor een laadpaal. Ik was toch aan de hobby. Die paar euro extra voor een mantelbuis vind je niet meer terug in het grote geheel. De sleuf heb je meestal toch al breed zat.
Pagina: 1