Vraag

• Rdam298
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik heb een vermoeden dat er iets niet klopt met de bedragen die wij terugkrijgen elke maand vwb de belastingteruggave hypotheek.
De bedragen lijken mij te hoog ?

Hypotheek bestaat uit 2 delen.

Maatwerkhypotheek 2,59%.100.000,-
Dat wordt opgebouwd/afgelost in een verzekerings aflospolis bij NN

.Aflossingsvrije hypotheek afgesloten in 2001 voor 81.000.
Rente daarvan is 3,87%

Wij krijgen 360,- en 53,- terug elke maand aan rente teruggave.....
Weet iemand of dit zo'n beetje kan kloppen ? thx

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je denkt dat het niet klopt moet je je voorlopige belastingaanslag wijzigen, dan rolt er vanzelf een nieuw bedrag uit.
https://www.belastingdien...ypotheekrente-terugvragen

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Rdam298

Je betaalt totaal aan rente ongeveer 5724 euro
Je krijgt nu totaal terug 4956

Weet de huidige percentages niet, maar je hoort iets van 39% terug te krijgen = 2232 euro

Bedragen zijn inderdaad dus te hoog. Snel laten aanpassen en er rekening mee houden dat je bij de aangifte terug moet gaan betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:17
Je betaalt op basis van deze cijfers ongeveer 5700 euro aan rente en je ontvangt bijna 5000 aan teruggave. Dat is dus inderdaad véél te veel.

Dus er zijn drie opties volgens mij:
  • Er is een andere reden dat je veel terugkrijgt van de belastingdienst. Bijvoorbeeld andere aftrekbare kosten van het kopen van de woning zoals het hypotheekadvies en bepaalde notariskosten.
  • Of je hebt verkeerde cijfers doorgegeven aan de belastingdienst.
  • Of de belastingdienst maakt hier een foutje (heb nog nooit van dit type fout gehoord, maar wie weet)
In de laatste twee gevallen zal je bij de eindafrekening moeten terugbetalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lapa op 13-09-2023 08:01 ]

Anoniem: 39993

Die maatwerkhypotheek is van dit jaar? Je mag de kosten voor die hypotheek dan ook aftrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-06 08:04
Weet je zeker dat dit alleen je hypotheekrenteaftrek is? Misschien heb je met je voorlopige aangifte ook al andere aftrekposten meegenomen. Denk aan de combinatiekorting ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:17
jeroenkb schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:55:
@Rdam298

Weet de huidige percentages niet, maar je hoort iets van 39% terug te krijgen = 2232 euro
[...]
Het is dit jaar maximaal 37%. Bovendien gaat er nog het eigenwoningforfait vanaf, wat afhankelijk is van de WOZ. Dus op basis van deze cijfers kunnen we het niet exact berekenen, maar de teruggave zou onder de 2000 euro moeten liggen als er behalve de rente geen andere aftrekposten zijn.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
Veiligste keuze overigens als je t geld niet maandelijks nodig hebt: geen voorlopige teruggave doen, maar pas bij belastingopgave aan begin jaar erna terugvragen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jeroenkb schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:55:
@Rdam298

Bedragen zijn inderdaad dus te hoog. Snel laten aanpassen en er rekening mee houden dat je bij de aangifte terug moet gaan betalen
Ik vind het maar raar TS heeft schijnbaar al 22 jaar HRA en nu ‘ineens’ komt er dit jaar teveel terug terwijl het ene hypotheek deel al sinds 2001 loopt.
Does not compute :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:47
Ik denk net als @Jwlb aan de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Die is maximaal 2694. Als je dit aftrekt van de 5000 die je ontvangt kom je ongeveer uit op de schatting van @jeroenkb.

Voor een inkomensafhankelijke combinatiekorting moet je wel kinderen hebben en 2 inkomens uit arbeid. En als je je dit in q3 2023 afvraagt, dan is je definitieve aanslag voor 2022 al binnen en betaald.... Dan moet er dit jaar dus toch echt iets veranderd zijn.

Wat mij triggert is dat er bij 1 van de 2 hypotheken expliciet vermeld wordt, dat deze uit 2001 komt en dat er bij de andere geen jaartal genoemd wordt. Zou dus ook zomaar een verhuizing of enorme verbouwing kunnen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-09-2023 09:00 ]

Cyriel85 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:24:
Veiligste keuze overigens als je t geld niet maandelijks nodig hebt: geen voorlopige teruggave doen, maar pas bij belastingopgave aan begin jaar erna terugvragen.
Dat maakt onder de streep eigenlijk niets uit. Ik zou eigenlijk het liefste ook gewoon belasting betalen als ik mijn aanslag binnen heb, maar dat wil de belastingdienst ook niet. :) Die willen dat perse maandelijks.....

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:10:
[...]

Dat maakt onder de streep eigenlijk niets uit. Ik zou eigenlijk het liefste ook gewoon belasting betalen als ik mijn aanslag binnen heb, maar dat wil de belastingdienst ook niet. :) Die willen dat perse maandelijks.....
Niet echt toch?
Als je nooit een voorlopige teruggave hebt aangevraagd, gaan ze die vziw niet spontaan aanbieden?
Als je er wel 1 hebt lopen, geven ze hem wel automagisch voor volgend jaar.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

YakuzA schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:26:
[...]

Niet echt toch?
Als je nooit een voorlopige teruggave hebt aangevraagd, gaan ze die vziw niet spontaan aanbieden?
Waarschijnlijk wordt bedoeld via de loonheffing ;)

Uit de praktijk zie ik overigens dat er tegenwoordig ook standaard voorlopige aanslagen worden opgelegd voor particulieren die moeten normaal gesproken moeten betalen na de belastingaangifte. Dus betalen in het lopende jaar. Is een wijziging rond 2021-2022 geweest.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 12:58
[...]

Kreeg hem dit jaar voor het eerst voor 2023, omdat ik in 2022 box 3 belasting moest betalen.

[...]

Niet echt toch?
Van mijn salaris wordt toch echt elke maand gewoon belasting ingehouden. Dan vind ik het eigenlijk niet heel raar om je "vaste aftrekposten" ook maandelijks te doen. Dat je dat wel even in de gaten moet houden.... absoluut.

Ik wijzig mijn VT nooit. Dat doet de belastingdienst met terugwerkende kracht vanzelf wel. Daardoor moest ik halverwege het jaar wel meer dan 1k betalen. Maarja, dat wist ik. Volgend jaar zal ik ook wel weer iets moeten betalen, maar dan is het waarschijnlijk maar een heel laag bedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-09-2023 11:17 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:32
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:56:

Wat mij triggert is dat er bij 1 van de 2 hypotheken expliciet vermeld wordt, dat deze uit 2001 komt en dat er bij de andere geen jaartal genoemd wordt. Zou dus ook zomaar een verhuizing of enorme verbouwing kunnen zijn.
Ik denk dat het jaartal bij die hypotheek wordt vermeld omdat bij nieuwere aflossingsvrije hypotheken de rente niet afgetrokken kan worden. Het is dus van belang om te melden bij dit deel, en bij het andere maakt dat niet uit.

marana schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat het jaartal bij die hypotheek wordt vermeld omdat bij nieuwere aflossingsvrije hypotheken de rente niet afgetrokken kan worden. Het is dus van belang om te melden bij dit deel, en bij het andere maakt dat niet uit.
Volgens mij is, als je zelf niets doet, je voorlopige aanslag voor 2023 gebaseerd op de definitieve aanslag uit 2021. Op het moment van vaststellen van de voorlopige aanslag van 2023 zijn de cijfers van 2022 namelijk nog niet bekend.

Als je dan dit jaar vraagtekens hebt bij je voorlopige aanslag, dan zou het antwoord in mijn ogen in 2021 gezocht moeten worden. Tenzij je dus bijvoorbeeld je hypotheek hebt omgegooid en iemand een voorlopige aangifte heeft gedaan daarvoor.

Inkomensafhankelijke combinatiekorting kan ook, maar die zou niet direct als een verrassing moeten komen. :)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:41
[...]

Niet echt toch?
Dat niet, maar het was tot een jaar of 2 geleden heel moeilijk om van de voorlopige teruggave af te komen, als je hem eenmaal had. Dan moest je een voorlopige aangifte doen die op €0,- kwam. Maar als de berekening van de BD net ff anders uitpakte, kreeg je toch weer wat terug... En het jaar erop kreeg ik weer automagisch een voorlopige teruggave (gebaseerd op mijn oude rente, terwijl ik inmiddels een veel lagere rente had...)

Inmiddels kan je gewoon doorgeven dat je hem wilt stopzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 13-09-2023 13:54 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam298
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Er zijn hier wat fouten gemaakt hahaha, maar de wijziging zelf deden we eigenlijk omdat de rente periode voor de aflossingsvrije afliep en van 0.72% in 1 keer naar 3,89% ging....

Ik dacht ik moet nu toch meer terugkrijgen ?

Ga morgen opnieuw herziening berekenen aanvragen.Denk als we 't zo laten ik 4500 terug kan betalen volgend jaar...
Pagina: 1