laadvermogen 3 fasig lader beperken (capaciteitstarief BE)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1976
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
Hey,

Ik heb een 3 fasige laadpaal en wil graag het laadvermogen beperken bij het laden van mijn EV, omwille van het capaciteitstarief (BE). De laadpaal is de bluecorner, curved pro, die 11kW kan leveren, met socket en losse kabel, en met een load balancing systeem. Het lijkt erop dat deze lader niet minder dan 5,5kW (3 x 8A x 230V) of 4,2kW (3 x 6A x 230V) kan leveren, lager kan niet.
Ik probeerde reeds om de lader 1 fasig aansluiten vanuit de elektrische kast, maar dat lukt niet, de lader gaat dan in fout. Een andere oplosssing zou kunnen zijn om een 1 fasige laadkabel (type 2) te gebruiken ipv een 3 fasige kabel, om zo het vermogen naar beneden te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Aanvulling: de auto zelf (VW Id.4) heeft een optie om de laadstroom te beperken (tot 8A), maar dus ook in dat geval blijf ik laden aan 5,5kW (3 x 8A x 230V).

[ Voor 10% gewijzigd door T1976 op 12-09-2023 23:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 11:02
Geen idee hoe de rest van je situatie er uit ziet (elektrisch koken, verwarmen, ...), maar is het zelfs wel de moeite om uit te zoeken hoe je minder dan 5.5kW moet laden? Rekening houdend dat er meestal meer verlies is bij lagere laadsnelheden kan je op het einde van de rit zelfs duurder uitkomen.
6kW gemiddelde maandpiek komt neer op 140 euro extra per jaar t.o.v. het basistarief van 2.5kW.

Enkel zien dat je niet gaat laden terwijl je andere grootverbruikers zit aan te spreken, maar dat zou de load balancer moeten kunnen regelen.

1 fase laadkabel zou moeten werken, moest je toch creatief willen doen.

• T1976
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
Ja, interesant punt, momenteel hebben we een maandpiek van 4kW (geen andere grote verbruikers).
Een maandpiek van 6kW betekent jaarlijks een 90 Euro extra (netbeheerder = Gaselwest).
De laadkosten zelf worden al door het werk vergoed, dus misschien moet ik die extra kost gewoon zien als de extra kost die je betaalt voor het comfort om thuis te kunnen laden.
Anderzijds zou door het laden met lagere snelheid het eigenverbruik van de zonnepanelen stijgen en kunnen we zo nog wat besparen.

Even rekenen ... ;-)

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 22:00
Leverancier laadpaal contacteren of ze het laadvermogen in de software aan kunnen passen. Of zoals eerder vermeld alleen met een 1fase kabel laden

[ Voor 24% gewijzigd door Josvdv op 13-09-2023 21:29 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:03
De minimum laadstroom is 6A. Lager kan niet.
Wellicht kun je iets doen met de load balancing om ervoor te zorgen dat hij stopt als je totale vermogen boven een grens komt?
The minimum charge current of the EV Charger is 6 A.
According to the IEC 61851 standard, a lower value is not permitted.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik lees nu voor het eerst over dit capaciteitstarief. Niet echt handig als je volledig elektrisch wil gaan lijkt me. Of willen ze in België mensen juist gas laten gebruiken, zoals in Duitsland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:06
Ze willen dat je je gebruik verspreid.
Dus niet thuis komen, auto in stopcontact, was in wasmachine en gaan koken.
Door dit gefaseerd te doen is de belasting op het net lager.

Die wasmachine kan prima overdag aan en 10 min voor thuiskomst klaar zijn.
De auto laden kan ook na het eten.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Denk dat een 1-fase kabel het makkelijkste is. Met 3-fase zit je sowieso aan 3x het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsupilami
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Sorry voor de bump, maar ik zit met een gelijkaardig probleem en ik wou eens checken of iemand hier al vooruitgang mee heeft gemaakt?

Ik heb ook een BlueCorner (ondertussen Blink Charging) laadpaal die 3-fasig is aangesloten om aan 11kW te kunnen laden.
Ik zou het laadvermogen een beetje willen kunnen inperken zodat ik overdag met woning+EV niet boven de 10kW kom (capaciteit omvormer zonnepanelen). Een vast beperking van de laadpaal tot 8kW zou ook volstaan.
Helaas kan ik het laadvermogen niet vanuit de wagen regelen. Ik kan enkel beslissen wat de SoC van de batterij mag zijn.

De laadpaal heeft een load-balancing systeem met meetklemmen en een power meter die via Modbus met de laadpaal communiceert.
Zou het mogelijk zijn om daar iets mee te doen? Een hoger netverbruik laten registreren waardoor de paal zelf het laadvermogen gaat inperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:47
Marsupilami schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:08:
Sorry voor de bump, maar ik zit met een gelijkaardig probleem en ik wou eens checken of iemand hier al vooruitgang mee heeft gemaakt?

Ik heb ook een BlueCorner (ondertussen Blink Charging) laadpaal die 3-fasig is aangesloten om aan 11kW te kunnen laden.
Ik zou het laadvermogen een beetje willen kunnen inperken zodat ik overdag met woning+EV niet boven de 10kW kom (capaciteit omvormer zonnepanelen). Een vast beperking van de laadpaal tot 8kW zou ook volstaan.
Helaas kan ik het laadvermogen niet vanuit de wagen regelen. Ik kan enkel beslissen wat de SoC van de batterij mag zijn.

De laadpaal heeft een load-balancing systeem met meetklemmen en een power meter die via Modbus met de laadpaal communiceert.
Zou het mogelijk zijn om daar iets mee te doen? Een hoger netverbruik laten registreren waardoor de paal zelf het laadvermogen gaat inperken?
Als hij LB heeft kun je toch instellen dat je grid aansluiting lager is? Zeg 8kW? En/of instellen dat de laadpaal maar met max 10A mag laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsupilami
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:12:
[...]

Als hij LB heeft kun je toch instellen dat je grid aansluiting lager is? Zeg 8kW? En/of instellen dat de laadpaal maar met max 10A mag laden.
Ik weet niet of (of waar) ik kan instellen wat mijn netaansluiting is.
Daarom zat ik eerder te denken aan het aanpassen van wat de meetklemmen (of de centrale module) rapporteren. Stel dat ik 12kW van het net trek (11kW laden en 1kW thuis) en de limiet is ingesteld op 28kW (3x40A), zou ik dit willen aanpassen zodat het lijkt alsof ik 31-32kW trek. Hopelijk forceert dit de laadpaal om naar 7-8kW te zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
Als je met stroomklemmen werkt kun je de meting vermenigvuldigen door de draad vaker door de opening te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsupilami
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:40:
Als je met stroomklemmen werkt kun je de meting vermenigvuldigen door de draad vaker door de opening te voeren.
Zat ik ook al aan te denken, alleen is er niet veel plek in die kast om in te manoeuvreren (is een mini kastje aan de teller waar net + PV op zit, de rest zit in een 2e kast). En ik betwijfel ook of de klemmen groot genoeg zullen zijn, het is geen 2.5mm² kabel natuurlijk (6mm² als ik me niet vergis?). Dus om dat bij de 3 verschillende fasedraden gedaan te krijgen, in die kast (en er is geen ruimte voor een grotere), lijkt me helaas niet haalbaar.

Voor de laadpaal hebben ze een aparte kast voorzien en daar is wel nog wat ruimte. Daar zou ik dus wel een ESP32 en een modbus adapter in kunnen proppen. En zo krijg ik er ook nog eens Home Assistant mee gekoppeld zodat ik beter kan inspelen op m'n effectieve PV-productie en P1 data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Marsupilami schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:47:
Daar zou ik dus wel een ESP32 en een modbus adapter in kunnen proppen. En zo krijg ik er ook nog eens Home Assistant mee gekoppeld zodat ik beter kan inspelen op m'n effectieve PV-productie en P1 data.
Of gooi je laadpaal op marktplaats en koop er eentje die het wel gewoon doet? ;)
(Even advocaat van de duivel spelen, heb zelf al te vaak van dit soort projectjes gehad, waarbij ik achteraf net zo goed direct iets nieuws had kunnen kopen)

Zo'n laadpaal heeft ook niet het eeuwige leven, nu krijg je er misschien nog iets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
En als je de lader aan de lader kant maar met 1 fase aansluit, doet ie het dan wel op 1 fase?
Dus niet 3 fase aansluiten aan de lader en in de meterkast twee fases los laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsupilami
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:47:
Of gooi je laadpaal op marktplaats en koop er eentje die het wel gewoon doet? ;)
Laadpaal van de leasing firma. Terugbetaling van mijn elektriciteit hangt daar dus ook aan vast.
Over anderhalf jaar is die zogezegd afbetaald en kan ik switchen naar een Smappee (of dergelijks) en de terugbetaling op een andere manier regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsupilami
  • Niet online
Frappuccino schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:51:
En als je de lader aan de lader kant maar met 1 fase aansluit, doet ie het dan wel op 1 fase?
Dus niet 3 fase aansluiten aan de lader en in de meterkast twee fases los laten hangen.
Moet ik eigenlijk nog eens testen.
Ik zag dat bij OP de paal dan in fout gaat. Zou kunnen dat er ergens een softwaresetting mee gemoeid is, maar daar heb ik dus geen toegang toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
Marsupilami schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:03:
[...]

Moet ik eigenlijk nog eens testen.
Ik zag dat bij OP de paal dan in fout gaat. Zou kunnen dat er ergens een softwaresetting mee gemoeid is, maar daar heb ik dus geen toegang toe.
Volgens mijn staat in de OP dat er in de meterkast maar 1 fase is aangesloten en alle 3 aan de lader zijde. Althans zo lees ik het. Ik zou twee fases aan laderzijde losgooien proberen om te kijken of het 1 fase laden dan wel mogelijk is met desbetreffende lader.
Pagina: 1