Is een goedkope zaag goed voor cellenbetonblokken zagen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
https://www.action.com/nl-nl/p/2526932/werckmann-handzaag/

Mijn vraag was heel simpel: is een goedkope zaag van de Action afdoende om een klein aantal cellenbetonblokken te zagen? Of moet ik een echte 'cellenbetonzaag' van een 2-3 tientjes kopen voor het zagen hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
''normale'' zaag werkt voor geen meter is mijn ervaring. Het kan maar super is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Als je geen topresultaat verwacht kan je voor die €3,49 er natuurlijk niet echt een buil aan vallen.

Maar je hebt wel gezien dat deze voor hout is? "Geschikt voor diverse houtsoorten"

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 12-09-2023 22:49 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat is een klein aantal?
Het zal vast werken, maar hij zal kneiter bot worden.

Ook is het probleem de dikte van het blad. Hij zal snel vast lopen, want de speciale tanden op een geschikte zaag maken al snel een snede van 6mm oid.

Een hoekje zal dus wel lukken. 10 stenen in de dikte afzagen dus niet..

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:10
Ik heb dat eens geprobeerd met een goede houtzaag. Kwam erop neer dat ik daarna een nieuwe houtzaag en een cellenbetonzaag heb moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-04 23:14
Zelf heb ik ooit hetzelfde gedaan.
"oude" zaag gebruikt om gibo-blokken te zagen.
Het werkt maar alleen voor een paar blokken. Daarna zijn de tanden dermate bot dat je veel kracht moet zetten om door te gaan.
Ik hoefde destijds een lengte van 250 cm x 7cm door te zagen maar de laatste anderhalve meter was eigenlijk niet meer te doen. Ik twijfelde destijds of het met een boom-beugelzaag makkelijker gegaan zijn (verwisselbaar blad) vanwege de grotere tanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Een cellenbetonzaag kost 15 euro bij de toolstation of 18 euro bik de gamma, dat zijn de kosten niet.

Een gewone houtzaag verslijt enorm snel.
Dat is gewoon zonde.

[ Voor 24% gewijzigd door FRANQ op 12-09-2023 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Een zaag met zo'n breed blad geeft ook veel frictie.

Ik heb hier met een Parkside recipro/decoupeer zaag met bijbehorende el-cheapo grove houtzaag vele meters gezaagd in van die witte blokken (waarschijnlijk een zachter materiaal dan cellenbeton).

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 12-09-2023 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Rukapul schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:51:
Een zaag met zo'n breed blad geeft ook veel frictie.

Ik heb hier met een Parkside recipro/decoupeer zaag met bijbehorende el-cheapo grove houtzaag vele meters gezaagd in van die witte blokken (waarschijnlijk een zachter materiaal dan cellenbeton).
Juist doordat de tanden breder zijn dan het blad, zaagt het lekker makkelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:07
Ik herken bovenstaande totaal niet, zaag cellenbeton gewoon met een oude houtzaag en gaat prima.

Als er nog maar tanden aan zitten is dat genoeg voor cellenbeton.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Hier ook gedaan idd. Het werkt maar je kan je zaag erna wel afschrijven. Hout kreeg ik er niet meer mee gezaagd maar verwacht geen wonderen. In het begin gaat het prima, maar het ging snel achteruit.. ik heb 5 meter gezaagd ongeveer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 20:09

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik heb zo'n cellenbetonzaag gekocht en daarna weer verpatst via MP, al met al een tientje voor een hoop gemak. Het werkt echt veel beter dan een gewone zaag. En je kan dus ook even op MP kijken of iemand in de buurt er toevallig een over heeft :)

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 17:13
Een gewone zaag gaat echt meteen bot zijn als je hiermee cellenbeton gaat zagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:05
Ik ben het totaal niet eens met bovenstaande reacties.

Cellenbeton is een enorm abrasief materiaal. Elke zaag gaat bot worden als je hierin gaat zagen. Idem voor boren en frezen. Wat je in mijn ogen dus best doet is een oude, verroeste zaag vanop zolder halen en die gebruiken. Als je die niet hebt, dan inderdaad de goedkoopst mogelijke zaag van de Action. Die is prima.

Ik doe het ook al jaren met een oude, verroeste houtzaag en dat werkt zeer goed. Alsof je in boter snijdt. Alleen niet verwachten dat je ze nadien nog voor iets anders gaat kunnen gebruiken. De tanden zullen inderdaad te bot worden voor hout. Idem met freesbits: gaat prima met een houtfreesbit, maar nadien wordt deze wel onbruikbaar voor hout.

EDIT: Ik zie nu dat de zaag uit je link 3 euro kost? Dat is een no-brainer... Wat ben je verloren als het niet lukt...?

[ Voor 7% gewijzigd door Opifex op 13-09-2023 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
id gewoon die van de action halen. ikzelf doe het ook altijd met een oude houtzaag, gaat altijd prima.

mijn pc

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 19:15
@Blaze85
Draai het eens om, wil je om 12,38 euro te besparen gaan kloten met een zaag van de action?
Bespaar je het gedoe en koop gewoon een goede zaag.

Toolstation verkoopt voor 15.87!! een geschikte zaag:
https://www.toolstation.n...-gasbeton-handzaag/p49531

Zorg dat de zaag netjes blijft en zet hem daarna op marktplaats.

ps; bedenk dat arbeid in de toekomst alleen maar duurder gaat worden en dat goede vakmannen schaars blijven. Dus investeren in gereedschap en zelf klussen wordt steeds interessanter of soms zelfs noodzakelijk.
Dus probeer meer in besparingen te denken en minder in kosten.

[ Voor 28% gewijzigd door chrisborst op 13-09-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Doe jezelf een plezier en koop alsjeblieft gewoon een betonzaag, die zijn goedkoper dan de goedkoopste houtzaag + wat je kwijt gaat zijn aan mislukte zaagpogingen. Een betonzaag heeft veel grotere tanden en een heel andere structuur, met een houtzaag kom je er ook wel doorheen maar dan moet je voor iedere 2-3 blokken een nieuwe zaag halen en heb je grote kans dat je blokken er niet meer uit zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:56
Haal er een stuk of 3 voor dat geld voor die paar blokken.
Ben je nog goedkoper uit.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zoals al eerder vermeldt loopt de zaag snel vast als die slijt. Dat kan je tegengaan door dan de tanden met een tang een beetje te buigen. De ene naar links, de volgende naar rechts etc. Dan is je zaagsnede duidelijk breder dan het blad en loopt je zaag niet vast.

Door de kleine tanden zullen deze wel eerder helemaal versleten zijn (als in: geen tand meer aanwezig om nog om te buigen) dan bij een dedicated gasbeton zaag. Maar voor een paar blokken gaat het prima.

[ Voor 6% gewijzigd door decipherer op 13-09-2023 13:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Waar woon je? Ik heb zo'n hele dikke zaag hier liggen, destijds gekocht voor verbouwing hier. Je mag 'm wel ff lenen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Ik gebruik hier een oude tafelcircelzaag voor met geleider. is het gelijk mooi recht.

Het zaagblad zelf houd het al een 30 tal strekkende meters goed vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gideon88
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:26
Ik weet niet of je een slijptol heb maar je kan bij de action ook een setje diamant schijven kopen voor 3 euro.
Blok aan 2 kanden in slijpen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 15:23
Enkele jaren terug hiervoor een handcirkelzaag Powerplus POWX1420 gebruikt. Blokken aan beide kanten aftekenen en met 125mm schijf doorgeslepen. Daarna kun je de slijpschijf en handcirkelzaag nog voor andere doeleinden / klus gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 18:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Tenzij je maar een heel klein aantal blokken moet zagen dan kom je er wel met een houtzaag, maar doe jezelf een plezier en koop voor een grotere klus gewoon zo'n zaag die ervoor bedoeld is. Voor dat 10tje bespaar je een hele boel frustratie. Door de enorme grove tanden vlieg je door zo'n blok heen, waar je met houtzaag je suf staat te ploegen. kline tanden slippen heel snel dicht en maal je bot op het stof.

Ik heb er ook wel een te leen als je in de buurt woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 20:08
De meningen gaan hier echt 2 kanten op.
Mijn ervaring is dat een oude zaag echt prima gaat. Cellenbeton is zo zacht dat elk ruw voorwerp er doorheen komt.
Een action zaag is dus echt dikke prima! Alleen is je houtzaag daarna alleen niet meer voor hout te gebruiken.
Succes

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat een leuk en onbedoeld grappig topic is dit toch geworden.

1) Het idee van het zagen van celbetonblokken met iets anders dan een celbetonblokkenzaag is niet bepaald origineel zo blijkt :D
2) dik 2000 views in een halve dag :D
3) Een bijna tribal discussie tussen een groep die pro-celbetonblokkenzaag is en een groep die van de celbetonblokkenzaag-alternatieven zijn :D

Toch heeft het topic mij wat opgeleverd, ik ben voor de celbetonblokkenzaag van Toolstation gegaan, die was namelijk beduidend goedkoper dan die van de Gamma en de Praxis en is ook heel goed beoordeeld, met dank aan FRANQ _O_

[ Voor 4% gewijzigd door Blaze85 op 13-09-2023 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Gewoon een goedkoop zaagje van de action pakken voor een paar blokken en daarna in de bak, voor een paar euro kan je je geen buil vallen.
Maar ik zie dat je de keuze al hebt gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 14-09-2023 05:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 10:00
En vergeet niet een fatsoenlijk stofmasker te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 12:47
Blaze85 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:46:
https://www.action.com/nl-nl/p/2526932/werckmann-handzaag/

Mijn vraag was heel simpel: is een goedkope zaag van de Action afdoende om een klein aantal cellenbetonblokken te zagen? Of moet ik een echte 'cellenbetonzaag' van een 2-3 tientjes kopen voor het zagen hiervan?
ik heb in februari een cellenbeton muurtje in delen gezaagd en afgevoerd. ik heb hier een (eigenlijk te lichte) parkside recipro accu zaag gekocht van 4 tientjes.

https://www.lidl.nl/p/par...0fxEq419WmqhoCjNYQAvD_BwE

ding heeft zn werk goed gedaan, met de nodige koelpauzes. alleen nu is ie niks meer waard, motor is compleet af. ach, hij heeft zn missie volbracht. let wel op dat je een groffe getande (hout) zaag erbij koopt.

[ Voor 15% gewijzigd door BasE! op 15-09-2023 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik ben deze zomer flink aan de slag geweest met cellenbeton en zagen. Een mooie tip van mezelf toen was om voor langere snedes als eerste een klein stukje voor te zagen met een haakse slijper (oid) en dan pas met de cellenbetonzaag. En een stofmasker inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 01:34

empi_tweak

Solution creator

Voor een klein project is een handzaag prima. Deze kun je inderdaad overal tweedehands vinden aangezien de meeste mensen het maar 1 keer nodig hebben.

Mijn specialiteit ligt in cellenbeton en ik maak best veel orders op maat. Precies genoeg blokken voor het project van de klant. Vaak wordt dan ook gevraagd om een paar blokken te zagen, dat zie ik als mijn service. Dan hoeft de klant ook geen zaag aan te schaffen.

Er bestaan speciale lintzagen/bandzagen voor cellenbeton. Ik heb er een paar van lissmac die ik bij grotere projecten aan de klant verhuur. Werkt snel, precies en erg makkelijk

Het enige nadeel is dat al het stof gaat vastplakken als de klant de zaag in de regen laat staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Black & Decker Alligator, staat er eentje op Marktplaats voor 4 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:19
Ligt er aan wat een "klein aantal" is...

Een houtzaag gaat er er idd heel snel heel bot van worden, maar als het maar over enkele blokjes gaat zal die Action-zaag wel voldoen denk ik. Tenzij het over dikke blokken gaat (20cm ofzo) want dan is een blokkenzaag zeker wel handiger.

Zelf koop ik meestal niet de duurste houtzagen, eens ze botter worden houd ik ze apart om gipsplaat mee in te zagen en occasioneel cellenbeton en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:08
Koop gewoon een van de HORNBACH voor €30 en je hebt die blokken zo gezaagd. Kun je hem erna ook nog eens gebruiken als je weer wat moet maken met cellenbeton.

Je gaat toch niet drie zagen kopen omdat ze zo cheap zijn?
Pagina: 1