Wie kan mij voorzien van advies na een aanrijding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beckstein
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-09-2023
Op 19 april 2023 ben ik aangereden op mijn E-chopper. Gelukkig was er alleen schade aan het voertuig.
De verzekering van de tegenpartij heeft het bedrag vergoed na overleg van een expertisecentrum en de garage.

Echter is het een e-chopper, die niet veel voorkomt. De onderdelen zijn slecht tot niet leverbaar. Na veel navraag bij de garage krijg ik te horen dat de kosten alleen maar oplopen, want zij willen de onderdelen op een andere manier bestellen. (Direct vanuit China) Hier komen dan verscheepkosten bij.
Ik heb dit zelf nog niet goedgekeurd, want ik ben niet van plan zelf de verhoging te gaan bekostigen.
Het vastgestelde bedrag door een expertisecentrum en de garage kwam op €800.
Echter vertelt de garage dat het bedrag nu wel tegen de €1600 kan oplopen.
Na 3 maanden had de garage al vermeld dat de onderdelen nergens op voorraad was en dat de kosten wel eens tegen de €1000 kon oplopen. Ik heb toen contact gezocht met het expertisecentrum. Ik werd later teruggebeld door de persoon die bij de garage het schadebedrag heeft opgesteld. Ik werd aan de telefoon zeer onbeleefd te woord gestaan en er werd totaal niet meegedacht in mijn situatie. Er werd wel gezegd dat een oplopend bedrag tot €1000 vergoed zou worden en dat ik de kosten kon verhalen. Maar helaas ben ik nu al 6 maanden verder zonder enig zicht op een gerepareerd voertuig of een passend alternatief.

Ik heb de verzekering van de tegenpartij gevraagd het gesloten dossier te herzien en gevraagd of het expertisecentrum contact op kan nemen met de garage. Ik kreeg de melding dat het dossier opnieuw wordt geopend, maar dat dit niet gebruikelijk is, want het vastgestelde schadebedrag is al uitgekeerd. Daarnaast krijg ik te horen dat het druk is en kunnen ze niet zeggen wanneer het expertisecentrum contact op zal nemen met de garage.

In deze 6 maanden heb ik gebruik moeten maken van onze private lease auto waar ik een x aantal km per jaar mag rijden, helaas ga ik door dit hele voorval hier ruimschoots overheen. Daarnaast heb ik benzinekosten moeten maken, terwijl de E-chopper zeer zuinig is om te rijden.

Ik heb al heel lang het gevoel dat ik aan alle kanten aan het lijntje wordt gehouden en ik wil het liefst zsm een passende oplossing.
Heb ik recht op een alternatief of wat zijn in weze mijn rechten in dit geval?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:28
Wil je een tip? Schakel rechtsbijstand in. Ik zou ook eens goed je verzekeringsvoorwaarden doorlezen en kijken of daar iets in staat over hoe ze omgaan met de offerte/expertise/reparatie. Simpel gezien is jouw schade beoordeeld en uitbetaald, als er dan tijdens het reparatieproces nog problemen opduiken moet denk ik wel duidelijk gemaakt kunnen worden dat dit direct het gevolg is van de aanrijding om dit ook te kunnen claimen. Omdat het maar zijdelings hiermee samenhangt en nu al zo lang duurt denk ik dat je niet heel veel kans maakt. Maar dat kan je rechtsbijstand je haarfijn uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 21:18
Zoals @Archer_VC10 al zegt, schakel rechtsbijstand in. Daarvoor zijn die er.

Wat betreft vervangend vervoer is daar ook het een en ander mogelijk wat je kan verhalen echter geen half jaar.

Ik was ook aangereden op de motor op de snelweg en had de expert van de tegenpartij vrolijk mijn motoruitrusting volledig afgeschreven verklaard met een restwaarde van 0 euro. Mijn rechtsbijstandverzekering stopte daar een stokje voor en heeft ervoor gezorgd dat ik alles vergoed kreeg.

Voor de rest liepen we telefonisch een hele lijst door aan zaken waar ik een vergoeding voor hoorde te krijgen zoals mijn misgelopen bonus. Ik heb er geen omkijken naar gehad.

offtopic:
Dit zijn wel een van de weinige topics waar je wel meteen aan de bel moet trekken bij je rechtsbijstand omdat dit een verzekeringtechnisch/juridisch probleem is.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Uit je verhaal kan ik niet helder de tijdlijn halen, behalve dat dit al lang loopt...

Wat het moeilijk maakt in mijn optiek: Er is een schade inventarisatie gedaan en daar is een schadebedrag uit naar voren gekomen. Dit bedrag is op moment X goedgekeurd / geaccepteerd en daarmee is het dossier gesloten. Nu blijkt op moment Y dat het bedrag onvoldoende is om alle schade te kunnen herstellen en wil je deze schade ook vergoed krijgen.

Het vervelende met schades is dat je er veelal op achteruit zal gaan en toch ook op de een of andere manier (financieel) geraakt wordt. Neem bijv. een auto, bij total loss krijg je de dagwaarde vergoed. Voor datzelfde geldt kan je veelal niet dezelfde vervangende auto terug kopen. Ik vrees dat dit min of meer in hetzelfde straatje zit. Het bedrag dat op moment X is vastgesteld, was toen voldoende voor de schade. Dat is afgehandeld. Dat nu wegens verschillende omstandigheden dat bedrag onvoldoende blijkt te zijn, is vervelend.

Dat je vervolgens extra kosten maakt voor o.a. vervangend vervoer en iets dat "minder zuinig" is, is ook waar je zelf (deels) invloed op hebt. Tenzij je echt hard kan maken dat de initiele schade inventarisatie onvoldoende was, heb je een kans (maar dan had je toen al aan de bel moeten trekken).

Verder inderdaad zo snel mogelijk uit handen geven en er een professional naar laten kijken.

• Beckstein
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-09-2023
Allereerst dank voor jullie reacties!

Helaas heb ik geen rechtsbijstandsverzekering en weet ik nog niet goed hoe dat werkt en welke kosten eraan verbonden zijn als ik dit uit handen ga geven.

De verzekering van de tegenpartij heeft 1 maand geleden gemeld dat het dossier heropend is en dat het afwachten is wanneer het expertisecentrum contact op gaat nemen met de garage. Afgelopen maand heb ik meerdere keren gevraagd naar de status van mijn dossier. Als antwoord kreeg ik terug dat het erg druk was en dat er veel schade van de vakantie ( hagelschade Gardameer) behandeld moet worden.

De verzekering gaf aan dat de situatie uitzonderlijk was en dat het vastgestelde bedrag herzien zal moeten worden. Echter is er geen zicht op wanneer dit zal zijn.

De gemaakte kosten van mijn private leaseauto is bijzaak.
Ik hoop dat er een passende oplossing komt.
Ik heb immers niet gevraagd om deze situatie, maar je moet wel zelf overal achteraan.
Door gebrek aan kennis en kennen van mijn rechten blijkt het een kansloze en vermoeiende situatie.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Beckstein schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:17:
Helaas heb ik geen rechtsbijstandsverzekering en weet ik nog niet goed hoe dat werkt en welke kosten eraan verbonden zijn als ik dit uit handen ga geven.
Als je nog geen rechtsbijstand hebt ga je dat nu niet meer kunnen inzetten, dat werkt niet voor lopende zaken. Dus dan kom je bij een echte jurist/advocaat uit. Een intakegesprek kan altijd, maar als daar serieuze hulp nodig is dan heeft dat voor een potentieel misgelopen €800 niet veel zin.

Ik vraag me wel af wat voor zin het heeft om de vervangende onderdelen nog niet goed te keuren, tenzij je de reparatie gewoon maar laat zitten. Die onderdelen gaan toch nodig zijn, de enige discussie is wie het betaalt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-10 18:37

MeesterPieter

PnP Pinball

Als de scooter niet binnen afzienbare tijd gerepareerd kan worden moet ie dan niet als total loss gezien worden?

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_kluft
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10

r_kluft

Hmmmmmm

MeesterPieter schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:00:
Als de scooter niet binnen afzienbare tijd gerepareerd kan worden moet ie dan niet als total loss gezien worden?
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Kan je trouwens niet bij je eigen verzekering aankloppen. Of ben je alleen WA verzekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18
Beckstein schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:17:
Ook niet al dan niet per ongelijk via de verzeker voor de e-chopper?
Zijn vaak modules voor een paar euro p/m en neem je er daarom gewoon bij.

WA of all-risks verzekerd btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 00:28
Je hebt eigenlijk twee problemen:
1. Je reparatie is duurder dan verwacht en duurt lang.
2. Je uitgekeerde/vastgestelde schadebedrag dekt (1) niet.

Probleem 1 is echt tussen jou en de reparateur en als de onderdelen niet beschikbaar zijn dan is dat iets waar je op geen andere manier iets mee kan. We gaan er even van uit dat de reparateur zijn best doet natuurlijk.
Probleem 2 heb je weer opnieuw aangekaart en het dossier is weer geopend, maar als de verzekering hier iets mee gaat doen zal het is grotendeels op basis van coulance zijn. Reken niet op een volledige vergoeding, dat ga je niet krijgen. Als ze inderdaad het dossier weer geopend hebben kan je ook hier alleen geduld inzetten.

Ik neem aan dat je het apparaat weer terug wil en wilt gebruiken, dus regel zelf waar mogelijk dat (1) opgelost wordt (maar daar heb je nu denk ik weinig invloed op) en als je geluk hebt levert (2) nog wat op.

Een rechtsbijstandverzekering is niet zo duur en kan je op termijn een hoop opleveren. Overweeg er één af te sluiten, zeker als je zelf aangeeft hier niet zo goed in te zijn. Deze is pas na een verplichte wachttijd in te zetten, dus voor deze zaak kan je er niets mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Beckstein schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:35:
Ik werd aan de telefoon zeer onbeleefd te woord gestaan en er werd totaal niet meegedacht in mijn situatie. Er werd wel gezegd dat een oplopend bedrag tot €1000 vergoed zou worden en dat ik de kosten kon verhalen. Maar helaas ben ik nu al 6 maanden verder zonder enig zicht op een gerepareerd voertuig of een passend alternatief.

[...]

In deze 6 maanden heb ik gebruik moeten maken van onze private lease auto waar ik een x aantal km per jaar mag rijden, helaas ga ik door dit hele voorval hier ruimschoots overheen. Daarnaast heb ik benzinekosten moeten maken, terwijl de E-chopper zeer zuinig is om te rijden.

Ik heb al heel lang het gevoel dat ik aan alle kanten aan het lijntje wordt gehouden en ik wil het liefst zsm een passende oplossing.
Heb ik recht op een alternatief of wat zijn in weze mijn rechten in dit geval?
Volgens mij is de verzekering al erg netjes, zonder discussie kun je al €200 extra vergoed krijgen.

De rest van je verhaal ligt toch echt bij jou. Dat je het al 6 maanden laat lopen en dat een reparatie uitblijft is ook (gedeeltelijk) je eigen verantwoordelijkheid. Dat je daardoor extra kosten maakt is vervelend, maar als ik even gauw online kijk koop je voor €1600 een standaard E-chopper.
Waarschijnlijk heb jij een of ander speciaal model, waarvoor onderdelen slecht leverbaar zijn, maar dat is de keuze die jij hebt gemaakt. Als er 'gewoon' iets stuk was gegaan had je misschien dezelfde ellende gehad.
Koop eventueel gewoon een nieuwe en verkoop de oude of de nieuwe later op marktplaats, zodat je alvast stopt met extra kosten maken.

Via de rechtsbijstand zal er vast wel links of rechts wat 'extra's' uit te slepen zijn, maar bedenk wel dat deze ellende ook gewoon komt doordat je een E-chopper rijdt die blijkbaar nauwelijks te repareren is.
De volgende keer als je zo'n aanschaf doet, waar je erg afhankelijk van bent en waarbij het ook geld kan kosten als hij stuk is, dan is het misschien handiger om een couranter model te kopen, waarbij onderhoud, reparatie & garantie minder lang duren.

Maar dat is het probleem met veel 'Chinese troep', er zit geen Europese fabrikant achter die een reputatie heeft hoog te houden. Zolang er dozen geschoven worden is het goed en de 'echte' fabrikant is een Chinese fabriek waar nog nooit iemand van heeft gehoord.

Voor de garage ben je een klant met een moeilijk verhaal (het is geen garantie, dus wettelijk hoeven ze je niet te helpen), voor de verzekering is het al afgehandeld, de schade is bepaald en uitgekeerd en ze kunnen die hooguit herzien als jij duidelijk bewijs hebt van hogere kosten.
Dus het ligt echt bij JOU.
Kies de oplossing, kijk wat de 'extra schade' wordt en kijk of je dan nog wat kunt verhalen links of rechts.
Maar als je bijvoorbeeld €600 de boot in gaat omdat je een incourante E-chopper rijdt, zie dat dan ook als leergeld en pak de volgende keer een courant model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:57
Wat @TheGhostInc zegt; waar heb je dat ding zelf gekocht dan?
Ga daar eens kijken, misschien dat die wel aan de benodigde onderdelen kunnen komen.

Of heb je hem vanuit China gehaald?
Dan zal je misschien, ook zelf, daar moeten gaan kijken.

Dat is het risico wat je loopt met dit soort dingen.
Er zullen weinig bedrijven zijn die zomaar even bij ome Ali ofzo voor jou onderdelen gaan bestellen.
Zo werkt dat niet...

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:31
Hoi @Beckstein,

Je geeft aan dat je geen rechtsbijstandsverzekering hebt én je tegen de kosten van het zelf een advocaat inhuren aanhikt. Twee mogelijkheden:
  1. Ben je lid van de ANWB, bel dan met de juridische ledenservice van deze club. Zij kunnen je vast wel meer informatie geven. Jij kan dan zelf bepalen óf en welke vervolgstappen je gaat nemen.
  2. Is je inkomen niet te hoog om van gesubsidieerde rechtshulp gebruik te maken, bel dan met het juridisch loket.
Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Pagina: 1