Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgraden bestaand systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• morken1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-10-2023
Hoihoi luitjes!

Systeem is laatste keer geupgrade in 2019, dacht dat het zo zachtjes aan wel weer eens tijd werd voor een nieuwe upgrade zat te denken om CPU en GPU te behouden en andere zaken een (lichte) upgrade te geven;

Huidige setup van het systeem;

MOBO - Tomahawk B450
CPU - AMD Ryzen 5 3600
GPU - NVIDIA GEFORCE RTX 3060
RAM - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4
VOEDING - Corsair TX550M

Zelf ben ik een leek op het upgraden van het systeem en volg eigenlijk meer de adviezen van mensen die er verstand van hebben..

RAM - upgrade naar Corsair 32GB DDR5 -> dient MOBO hiervoor ook te worden geupgrade?
Voeding - upgrade naar RM750 -> noodzakelijk voor GPU, RAM?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Small upgrade voor het gamen, games lopen soms wat vast met de huidige setup en het systeem wordt erg warm (al doorgeblazen met een persluchtbusje)

Wat mag het systeem gaan kosten?
ca. 500 euro? Wil het moederbord, geheugen en eventueel (indien noodzakelijk) de voeding vernieuwen. Ook ga ik voor een nieuwe case, deze ligt momenteel half open ivm de warmte die het systeem produceert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
AMD ryzen 5 3600 & RTX 3060l

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik maakt niks uit, wel wil ik het systeem niet te warm hebben (wat nu het geval is)

Wat verwacht je van ons?
Ik ben echt een leek op het gebied van samenstellen van een PC, en ga uit van de vriendelijke mensen die mij willen helpen, hiervoor zeer dankbaar! _/-\o_ .

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Kom je RAM tekort? Zo ja, dan kun je het upgraden. Voor 4x16GB DDR4 heb je het typenummer en versienummer nodig van de huidige kit. Alternatief is 2x32GB nemen. Voor DDR5 dien je mobo en cpu ook veranderen. Is niet interessant. Kun je beter de videokaart en cpu upgraden op het huidige platform.

Upgrade voeding is niet interessant tenzij je een upgrade videokaart doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 12-09-2023 21:44 ]

• morken1
Djarune schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:39:
Kom je RAM tekort? Zo ja, dan kun je het upgraden. Voor 4x16GB DDR4 heb je het typenummer en versienummer nodig van de huidige kit. Anders kun je nog 2x32GB nemen. Voor DDR5 dien je mobo en cpu ook veranderen. Is niet interessant. Kun je beter de videokaart en cpu upgraden op het huidige platform.

Upgrade voeding is niet interessant tenzij je een upgrade videokaart doet.
Mocht ik Rust spelen kom ik inderdaad RAM tekort met de huidige 16 GB, heb gekeken of de huidige RAM nog leverbaar is, dit is gelukkig het geval :)! Zou het overigens wel leuk vinden, mocht het RAM geheugen met RGB verlicht zijn.

Loop alleen wel tegen een probleem aan mocht ik de huidige RAM uitbreiden, CPU koeler is te groot om er nog RAM bij te klikken...

Wat is exact het verschil tussen DDR4 & 5? Loont de upgrade zich niet?

Videokaart is half jaar geleden geupgrade naar een RTX3060 (kwam van een R9 280x af).

Trouwens bedankt voor je rapid response! :D

[ Voor 6% gewijzigd door morken1 op 12-09-2023 21:48 ]

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-10 19:35
Voeding zou prima moeten zijn, gebruik je een standaard cpu koeler? Dan is dat zoiezo een van de redenen van warm lopen van je pc!

• morken1
stylzzzz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:54:
Voeding zou prima moeten zijn, gebruik je een standaard cpu koeler? Dan is dat zoiezo een van de redenen van warm lopen van je pc!
Geen standaard koeler, een alu. van Cooler master (durf 123 niet te zeggen welke dit is).

Overigens zelfde geheugen gevonden met RGB verlichting in de aanbieding 2x 16GB voor 74 euro.
Daarnaast is er maar 1 M.2 slot, heb momenteel twee schijven los , wil dit eigenlijk ook netjes weggewerkt hebben.

Voor de nieuwe case had ik de Aerocool Skribble in gedachte, hiernaast een andere CPU koeler echter twijfel nog welke ik zal pakken.. welke is goed, welke is slecht..

Loop klem op het geheugen, 3200 of 3600 mhz? wat is het verschil? is 3600 compatible met mijn MOBO? ik kan het nergens vinden op google...

[ Voor 48% gewijzigd door morken1 op 12-09-2023 23:31 ]

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Geen nieuwe PSU nodig. 64GB geheugen is te goedkoop om te laten liggen met deze korting. Ga voor 3200CL16, beste prijs/kwaliteit. 5800X3D en 7800X3D doen het erg goed in Rust (en Tarkov ook).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 324,-€ 324,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internMushkin Redline ST MRF4U320GJJM32GX2€ 113,-€ 113,-
Totaal€ 496,90
Pagina: 1