Wordt een niet dragende muur op den duur vanzelf dragend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPLK
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-04 15:39
Dit is wat een constructeur tegen mij zei toen we mijn plannen voor het uitgraven van mijn vloer bespraken. Op die vloer staat o.a. een muurtje op de grens tussen de woonkamer en de keuken. De keuken is een soort aanbouw, maar dan direct met de bouw van het huis in de jaren zeventig gerealiseerd. Op de oorspronkelijke bouwtekeningen is er geen muur daar, maar er is wel een berekening voor (en tekening van), een stalen latei op die plek te vinden. Het muurtje is waarschijnlijk ergens in de jaren negentig tussen de woonkamer en keuken onder die latei neergezet. Ik ging er dus van uit dat ik die muur zonder problemen ook weer weg zou kunnen halen, maar deze constructeur zei dus, slechts op basis van een plattegrondje van funda, dat deze muur volgens hem waarschijnlijk essentieel is voor de constructie en het ingewikkeld en duur zou worden om deze te verwijderen. Toen ik zei dat ik op basis van de oorspronkelijke bouwtekeningen dacht dat dit geen dragende muur kon zijn, zei hij dat, door allerlei werking van de constructie, iedere muur op zo'n plek na verloop van tijd een dragende functie krijgt en dat er ter vervanging een frame of iets dergelijks gebouwd zou moeten worden om dat weer op te vangen.
Nu is mijn vraag: klinkt dit enigszins aannemelijk? Mijn gevoel erbij is namelijk dat dit onzin is, maar ik moet toegeven dat dit ook zo'n tegenvaller is dat het best zou kunnen dat ik zo graag wil dat het niet klopt, dat ik nu mezelf voor de gek aan het houden ben. Vandaar dus nu hier het verzoek tot een kleine reality check.

Beste antwoord (via EPLK op 12-09-2023 21:54)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Zit die latei er nog?
Zo ja, dan hangt het er ook van af hoe die muur er onder is gezet. Het kan zijn dat die vrij is gehouden van de latei, zoals men ook doet bij lichte scheidingswanden. Juist om te voorkomen dat die zwakke muurtjes een toevallige last gaan dragen.
Zit die muur stijf onder de balk gemetseld dan kan die constructeur gelijk hebben. En dan hangt het er helemaal van af hoe de constructie is gaan zetten in de loop van de tijd.
In principe zou die latei de dragende functie weer over gaan nemen bij verwijderen van die muur, alleen kan dat gepaard gaan met een snelle zetting en mogelijke scheurvorming.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het zou kunnen dat door de werking van de materialen, grond onder de woning, etc etc dat er inderdaad nu een "deel" van de last wordt gedragen door de muur ipv de stalen balk?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 16:48
Op basis van een fundatekening kun je zoiets niet stellen. Nu zeggen ze dat bouwkwaliteit in de jaren 70 niet je-van-het was (“ze”, “men”, “internet”) dus ik kán me iets voorstellen bij het verhaal. In ieder geval theoretisch.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Zit die latei er nog?
Zo ja, dan hangt het er ook van af hoe die muur er onder is gezet. Het kan zijn dat die vrij is gehouden van de latei, zoals men ook doet bij lichte scheidingswanden. Juist om te voorkomen dat die zwakke muurtjes een toevallige last gaan dragen.
Zit die muur stijf onder de balk gemetseld dan kan die constructeur gelijk hebben. En dan hangt het er helemaal van af hoe de constructie is gaan zetten in de loop van de tijd.
In principe zou die latei de dragende functie weer over gaan nemen bij verwijderen van die muur, alleen kan dat gepaard gaan met een snelle zetting en mogelijke scheurvorming.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dus we geloven een constructeur wiens werk het is om constructies te beordelen en die meer info heeft dan ons NIET. En ons, een stel toetsenbordtijgers, ga je wel geloven? 8)7 maar ja, niet dragende muurtjes kunnen in basis heel makkelijk dragend worden. Overegens is dat meestal geen probleem, maar dat hangt volledig van de situatie af.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 12-09-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:58
twain4me schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:10:
En ons, een stel toetsenordteigers, ga je wel geloven? 8)7
Daarvoor stellen we toch sowieso allemaal onze meest moeilijke vragen hier, op Tweakers?! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Truus01 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:18:
[...]

Daarvoor stellen we toch sowieso allemaal onze meest moeilijke vragen hier, op Tweakers?! :)
Als een verkoper iets zegt waarvan je denkt.. hmmmm.. snap ik dat, daar zitten er bij die liegen tot ze geel zien, maar een constructeur heeft veder weinig te winnen van zijn advies. ja een extra factuurtje voor een zinloos portaaltje en vervolgens nooit meer werk als dat uitkomt. de bouwwereld en klantpool is te klein voor dat soort "verkooptactieken". dus dan twijfel je aan zijn vakkennis en kan je beter een andere constructeur vragen die het kan beoordelen, je moet immers nog jaren leven in het huis waar hij aan heeft gerekend, dan is het wel handig als je zijn werk vertrouwd.

maar ik snap je punt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:21

paQ

Maar goed, in het ergste geval vervang je dan toch die balk voor een nieuwe?
Stutten, weghalen, nieuwe (dikker, langer, breder) erin, ondersabelen > muurtje niet meer dragend.
Is in een middag gepiept.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 12-09-2023 20:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPLK
  • Laatst online: 12-04 15:39
Dank voor alle antwoorden!
Ik heb geen reden om te vermoeden dat die latei is weggehaald. Tot waar de muur zit, kan ik helaas niet zien zonder destructief onderzoek. Maar helder verhaal, dank je!
twain4me schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:10:
Dus we geloven een constructeur wiens werk het is om constructies te beordelen en die meer info heeft dan ons NIET. En ons, een stel toetsenbordtijgers, ga je wel geloven? 8)7 ...
Haha, nee, ik geloof gewoon niemand zomaar, maar hecht wel waarde aan verschillende perspectieven.

Ik kan het idee ook wel volgen, maar ik struikelde vooral een beetje over dat hij zo gemakkelijk zei dat dat waarschijnlijk ingewikkeld en duur zou worden terwijl ik er nooit bij stil had gestaan dat het ook maar een probleem zou kunnen zijn, omdat het zo ver van de (volgens mij) conventionele wijsheid afstaat die zegt: muurtje wegslaan? Als niet dragend, dan geen enkel probleem!

Wellicht dus geluk voor mij dat het ter sprake kwam vanwege die vloer, echter, ik ken vanuit mijn eigen vak ook goed de neiging tot 'over engineering' en/of risico-uitsluiting terwijl dat soms, in alle eerlijkheid, ook gewoon niet de moeite is. Omdat ik dat erin proef, maar zelf op dit gebied weinig ervaring heb, ben ik dus benieuwd naar andere perspectieven. Het zou natuurlijk vooral handig zijn als er iemand inderdaad een nare ervaring kan delen met het verwijderen van een niet dragende muur die toch ineens belangrijk voor de constructie bleek te zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Laatst online: 20-04 12:54
Zonder (ter plekke) te kijken hoe de muur er uit ziet, of de latei er nog zit, in welke staat de muur is waar die in opgelegd is, enz... kan je er eigenlijk niet veel over zeggen. Anders blijft het idd bij giswerk en indekken door "oversized" oplossingen voor te stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

EPLK schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:01:
Dank voor alle antwoorden!

[...]

Ik heb geen reden om te vermoeden dat die latei is weggehaald. Tot waar de muur zit, kan ik helaas niet zien zonder destructief onderzoek. Maar helder verhaal, dank je!

[...]

Haha, nee, ik geloof gewoon niemand zomaar, maar hecht wel waarde aan verschillende perspectieven.

Ik kan het idee ook wel volgen, maar ik struikelde vooral een beetje over dat hij zo gemakkelijk zei dat dat waarschijnlijk ingewikkeld en duur zou worden terwijl ik er nooit bij stil had gestaan dat het ook maar een probleem zou kunnen zijn, omdat het zo ver van de (volgens mij) conventionele wijsheid afstaat die zegt: muurtje wegslaan? Als niet dragend, dan geen enkel probleem!

Wellicht dus geluk voor mij dat het ter sprake kwam vanwege die vloer, echter, ik ken vanuit mijn eigen vak ook goed de neiging tot 'over engineering' en/of risico-uitsluiting terwijl dat soms, in alle eerlijkheid, ook gewoon niet de moeite is. Omdat ik dat erin proef, maar zelf op dit gebied weinig ervaring heb, ben ik dus benieuwd naar andere perspectieven. Het zou natuurlijk vooral handig zijn als er iemand inderdaad een nare ervaring kan delen met het verwijderen van een niet dragende muur die toch ineens belangrijk voor de constructie bleek te zijn geworden.
ik heb werkelijk alles al meeggemaakt, van instortende daken omvallende gevels, situaties waar ineens een boekenkast in de kruipkelder stond etc. in basis denk ik niet dat constructeurs overengeneren. ja het moet sterker zijn dan minimaal nodig (door de wet) en dan moeten ze afronden naar handelsmaten dus eigenlijk is alles overgedimensioneerd, maar dat is dus buiten hun schuld. als onze constructeur aan de lopende band veel duurdere oplossingen maakt dan dat nodig is kom ik natuurlijk niet meer bij hem terug. nu heb ik makkelijk praten , want ik kan de meeste berekeningen ook gewoon maken. ;)

Ik ken de situatie niet, dus ik kan alleen algemeen praten maar in de meeste gevallen zal het geen probleem zijn en krijg je hooguit opnieuw wat zetting en eventueel daarbij behorende scheuren. maaroed bij het slopen kom je er snel genoeg achter. ;)
Pagina: 1