Dit is wat een constructeur tegen mij zei toen we mijn plannen voor het uitgraven van mijn vloer bespraken. Op die vloer staat o.a. een muurtje op de grens tussen de woonkamer en de keuken. De keuken is een soort aanbouw, maar dan direct met de bouw van het huis in de jaren zeventig gerealiseerd. Op de oorspronkelijke bouwtekeningen is er geen muur daar, maar er is wel een berekening voor (en tekening van), een stalen latei op die plek te vinden. Het muurtje is waarschijnlijk ergens in de jaren negentig tussen de woonkamer en keuken onder die latei neergezet. Ik ging er dus van uit dat ik die muur zonder problemen ook weer weg zou kunnen halen, maar deze constructeur zei dus, slechts op basis van een plattegrondje van funda, dat deze muur volgens hem waarschijnlijk essentieel is voor de constructie en het ingewikkeld en duur zou worden om deze te verwijderen. Toen ik zei dat ik op basis van de oorspronkelijke bouwtekeningen dacht dat dit geen dragende muur kon zijn, zei hij dat, door allerlei werking van de constructie, iedere muur op zo'n plek na verloop van tijd een dragende functie krijgt en dat er ter vervanging een frame of iets dergelijks gebouwd zou moeten worden om dat weer op te vangen.
Nu is mijn vraag: klinkt dit enigszins aannemelijk? Mijn gevoel erbij is namelijk dat dit onzin is, maar ik moet toegeven dat dit ook zo'n tegenvaller is dat het best zou kunnen dat ik zo graag wil dat het niet klopt, dat ik nu mezelf voor de gek aan het houden ben. Vandaar dus nu hier het verzoek tot een kleine reality check.
Nu is mijn vraag: klinkt dit enigszins aannemelijk? Mijn gevoel erbij is namelijk dat dit onzin is, maar ik moet toegeven dat dit ook zo'n tegenvaller is dat het best zou kunnen dat ik zo graag wil dat het niet klopt, dat ik nu mezelf voor de gek aan het houden ben. Vandaar dus nu hier het verzoek tot een kleine reality check.