Honeywell DT4M thermostaat wil het niet doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBron
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-05 20:58
De situatie:

- cv kerel Atag A serie van een paar jaar oud <5 jaar (met opentherm)
- drie draadjes uit de muur tpv thermostaat: groen blauw en rood
- Honeywell DT4M bedraad gekocht
- Thermostaat heeft alleen twee aansluitpunten met “T” “T”
- Heb beide kabels (blauw en rood) in beide T gaten geprobeerd

De thermostaat is heef twee slots voor AA batterij, echter lijkt het slot niet bruikbaar want de batterijen vallen er zo uit en er zijn geen “connectors”. Ook raar dat er uberhaupt batterij spots zitten want ik heb een bedrade gekocht.

Als ik hem aansluit en de cv weer aanzet gebeurt er niets en de cv geeft een foutmelding (onjuist bedrading, reset vereist) of helemaal niets.

Kabeltjes zitten wel goed in de cv, gecheckt met de handleiding.

Thermostaat gaat niet eens aan.

Het doet voor komen alsof t allemaal redelijk plug en play is dus waarschijnlijk is het iets heel knulligs wat ik niet goed doe.. maar toch kom ik er niet uit 8)7

Online kan ik ook weinig vinden over de DT4M.

Hopelijk iemand hier een idee! Alvast dank :)

Alle reacties

• DeBron
Niemand een idee? Morgen maar even met de leverancier bellen, en anders toch maar retour sturen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
waarschijnlijk heb je gewoon een kapotte thermostaat/dead on arival.
wat ook kan is dat de dt4m te nieuw/recent is voor je cv ketel.
en je eigenlijk Honeywell Round modulerende kamerthermostaat T87M2018 nodig hebt.
waarom die vraagt u die doet het echt altijd met een wat oudere opentherm ketel.

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 21:06
Installatiehandleiding al gelezen? Het zou inderdaad plug&play moeten zijn.

Zitten de twee draden aan de OT-aansluitingen van je ketel?

• DeBron
miciel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:48:
waarschijnlijk heb je gewoon een kapotte thermostaat/dead on arival.
wat ook kan is dat de dt4m te nieuw/recent is voor je cv ketel.
en je eigenlijk Honeywell Round modulerende kamerthermostaat T87M2018 nodig hebt.
waarom die vraagt u die doet het echt altijd met een wat oudere opentherm ketel.
Een DOA zou heel zuur zijn maar is altijd mogelijk natuurlijk.

Ik wilde juist niet wen saaie ronde Honeywell haha, maar wellicht toch die maar gewoon bestellen.
Hagdos schreef op donderdag 14 september 2023 @ 06:35:
Installatiehandleiding al gelezen? Het zou inderdaad plug&play moeten zijn.

Zitten de twee draden aan de OT-aansluitingen van je ketel?
Ja ze zitten op de aansluitingen blauwe sticker met “bus”, volgens het boekje can de ketel zijn dat de OT aansluitingen.

Btw er zit nu geen voeding in hé, dus puur de rode en blauwe draad, maar dus ook geen batterijen. Is dit niet het probleem, aangezien de rode en blauwe alleen stuurstroomkabels zijn (lijkt mij) en de thermostaat hier geen voeding vandaan trekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUYC1-5FpRnjc2OCdyJwkb_X5mI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHXAIftmN5eXg0ALZqBYoOcZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WA5SIcVUjWbbWrm7mGLr5WoGoE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuNgDr8mjj3q7Vq6fk0qNqf4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 25% gewijzigd door DeBron op 14-09-2023 08:00 ]

• Hagdos
Opentherm kan zowel voeding als signaal via die twee draadjes doen. Als je een multimeter hebt kun je eens kijken of er spanning uit de opentherm aansluiting van de CV-ketel komt.

Hij kan ook gevoed worden door 2x AA-batterijen, maar als je zegt dat de aansluitingen er niet zitten dan gaat dat niet werken.

Als je er makkelijk bij kunt zou het de moeite waard zijn om ze op batterijen aan te sluiten, al is het maar uit nieuwsgierigheid. Maar dat is eigenlijk niet wat je wilt, dus dan zit er weinig anders op dan terugsturen.

• DeBron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq6_bv5uwiExrI1V2iv8suOBmtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKa4ZAD6tGXLT2Me5vE0lR9R.jpg?f=fotoalbum_large

Batterijen passen niet, en zitten ook geen “aansluitingen” voor de batterijen.

Lijkt eerder een voorbereiding voor wanneer je een draadloze versie koopt, en dat dan het muurplaatje connectors heeft oid.

• DeBron
Hagdos schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:55:
Opentherm kan zowel voeding als signaal via die twee draadjes doen. Als je een multimeter hebt kun je eens kijken of er spanning uit de opentherm aansluiting van de CV-ketel komt.

Hij kan ook gevoed worden door 2x AA-batterijen, maar als je zegt dat de aansluitingen er niet zitten dan gaat dat niet werken.

Als je er makkelijk bij kunt zou het de moeite waard zijn om ze op batterijen aan te sluiten, al is het maar uit nieuwsgierigheid. Maar dat is eigenlijk niet wat je wilt, dus dan zit er weinig anders op dan terugsturen.
Spanning op de kabeltjes is idd nog het enige dat ik kan proberen. Ik heb alleen geen multimeter..

• Hagdos
Ik denk dat als je de batterij-versie koopt, dat je dezelfde printplaat en behuizing krijgt, met extra pinnetjes.

Als techneut zou ik benieuwd zijn wat er gebeurt als je draadjes soldeert op die vlakjes en daar batterijen aanhangt. Maar dat zou ik vooral niet doen als je het nog terug wil sturen.

Een multimeter kost een tientje ofzo. Maar de kans dat dat stuk is bij je CV-ketel is heel klein. Gebruikte je vorige thermostaat ook al deze aansluitingen? Zo niet is het misschien een instelling in de CV-ketel die je moet veranderen?

Anders terugsturen als DOA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-03 14:47
Een opentherm thermostaat krijgt standaard de voeding via de ketel. Een aan/uit thermostaat maakt inderdaad gebruik van batterijen. Honeywell heeft hun productie gestroomlijnd waardoor de batterij plaatsing ook bij de opentherm toestellen zichtbaar is. Afhankelijk van welke thermostaat er voorheen is aangesloten kan het zijn dat de draadjes in de ketel ook anders aangesloten moeten worden. Heden daags maakt 95% van de thermostaten gebruik van 2 draadjes. Kijk bij de ketel welke er precies zijn aangesloten en op welke klemmen deze zit.

Edit: hoewel een Atag A-series ketel modulerend is, heeft deze geen opentherm aansluiting m.u.v. de A-series Z-ready welke een mogenlijkheid heeft dmv een extra module. Een dt4m gaat opentherm dus niet standaard passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_l9fJpyj-IFM_u-WfNwACQsa_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ept372PZcUizzTuLkY18G1Br.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door S7YX op 14-09-2023 11:42 . Reden: Meer informatie + foto aansluittabel honeywell ]

• DeBron
Ik heb de atag a244cl hp

In de handleiding staat:

Op de ATAG A kunnen de volgende (klok-)thermostaten aangesloten worden:
A. Voor optimale benutting van de regeling van de cv-ketel adviseert ATAG: Positie 1 en 2: ATAG Thermostaat (One*, Round Modulation of WiZe)
B Als alternatief kan gekozen worden voor:
Positie 1 en 2: Elke thermostaat volgens OpenTherm-protocol
of Positie 3 en 4: Uitsluitend batterij-gevoede aan/uit kamerthermostaat.

Zou dus moeten werken volgens mij, voor mij zou nml optie B met positie 1 en 2 gelden.

De kabels zitten op 1-2 aangesloten in de cv.

[ Voor 9% gewijzigd door DeBron op 14-09-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-03 14:47
DeBron schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:04:
Ik heb de atag a244cl hp

In de handleiding staat:

Op de ATAG A kunnen de volgende (klok-)thermostaten aangesloten worden:
A. Voor optimale benutting van de regeling van de cv-ketel adviseert ATAG: Positie 1 en 2: ATAG Thermostaat (One*, Round Modulation of WiZe)
B Als alternatief kan gekozen worden voor:
Positie 1 en 2: Elke thermostaat volgens OpenTherm-protocol
of Positie 3 en 4: Uitsluitend batterij-gevoede aan/uit kamerthermostaat.

Zou dus moeten werken volgens mij, voor mij zou nml optie B met positie 1 en 2 gelden.

De kabels zitten op 1-2 aangesloten in de cv.
Even de loep gelegd over die DT4M van je. Handleiding online gevonden, na mijn verbazing 8)7 zie ik dat deze thermostaat, ondanks de OT aansluiting idd 2x AA batterijen nodig heeft. Staat ook aangegeven in de handleiding die ik gevonden heb. Echter in de brochure schrijven ze weer wat anders 8)7

Edit: resideo voor je gebeld want ik vindt dit zelf wel interessant. DT4M heeft geen batterijen nodig zoals ik im eerste instantie ook aangaf.

Indien er voorheen een Atag One thermostaat heeft gehangen kan het zijn dat er een BCU adapter tussen zit, deze is speciaal voor de One thermostaat. Kan een oorzaak zijn, kabelbreuk kan ook. Indien dit uitgesloten is zou ik het ding retour brengen want dan is er wellicht iets met de thermostaat aan de hand.

[ Voor 22% gewijzigd door S7YX op 14-09-2023 16:49 ]

• DeBron
Kleine update, ben terug naar de winkel gegaan en de verkoper was uiterst behulpzaam. De beste man was ook verbaasd dat het niet werkte. In theorie zou het wel moeten werken nml. Zeker 45 minuten staan zoeken in handleidingen, proberen te bellen met atag/honeywell. Helaas nam geen van beiden op.

Uiteindelijk een andere honeywell (opentherm , klassieke rondje) meegenomen. Die deed het direct bij aansluiten.

Oftewel.. niet echt uitsluitsel wat nou de reden was dat de d4tm het niet deed. En ik zit alsnog met een saai rondje.Ik begreep dat de dt4m erg recent is uitgekomen, dus wellicht een kinderziekte die er nog uit moet.

Bedankt allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjm.smits
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-07-2024
Toevallig nét bezig voor mogelijke aanschaf DT4M. Bedrade thermostaat.
Deze is geschikt voor OpenTherm communicatie protocol.
Maar tevens geschikt voor SmartPower over OpenTherm.

Ik denk nu dat de DT4M ALLEEN geschikt is voor ketels die SmartPower leveren over OpenTherm.
En zeker niet alle ketels hebben deze, zo ook mijn te vervangen Intergas uit 2007.
Nu dacht ik de perfecte oplossing gevonden te hebben met dit type, er van uit gaande dat ik een setje batterijen kon plaatsen totdat de ketel vervangen wordt door een Intergas die SmartPower wël ondersteund.

Gaat m niet worden dus (nog niet althans) omdat er dus geen batterijen geplaatst kunnen worden.
Met dank voor deze post kom ik er gelukkig op tijd achter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-05 12:38

FeaR

In GoT we trust

Hier haast hetzelfde verhaal als TS. Ook een ATAG alleen E-serie maar leeftijd gelijk. Ook gelijk, alle problemen waar zowel TS als ik tegenaan zijn gelopen. Winkel heeft hier wel contact kunnen leggen met Honeywell/Resido en de DT4M zou op mijn ATAG moeten werken.

Het werkt niet maar komt dat door de thermostaat of de CV ketel...? Ik denk dat onderstaande een goede kanshebber is:
jjm.smits schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:14:
Ik denk nu dat de DT4M ALLEEN geschikt is voor ketels die SmartPower leveren over OpenTherm.
Bovenstaande staat letterlijk bij enkele verkopers van DT4M. Omdat ik twijfelde of het echt alleen zou werken met SmartPower en/of mijn CV daarover beschikt had ik de verkoper gemaild. Ook omdat ik in een informatiefolder de volgende tekst tegen kwam:
DT4M en DT4R versies ondersteunen OpenTherm®-toestellen met beschikbare versies voor de standaard OpenTherm® en de OpenTherm® Smart Powe
Bovenstaande klinkt als dat SmartPower optioneel is en toch niet vereist. In hetzelfde document staat echter ook onderstaande tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz4JBf_Vn5QYYvfVU9nHv5AMmyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7XkogBpvcxq35zGEhI2p29g.jpg?f=fotoalbum_large

Tabel leest weer alsof de DT4M alleen werkt met SmartPower en je voor een gewone OpenTherm de non M thermostaat moet hebben, de DT4. De DT4 met OpenTherm is aleen niet in Nederland leverbaar, alleen de AAN/UIT versie van de DT4. Of het werkt? Geen idee want ook ik ga terug naar de gewone Honeywell Round aangezien het batterijen wisselen van de DT4 mij tegen gaat staan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 10:32
Ik heb iets vergelijkbaars; een Intergas Kompakt HRE uit 2016 die wel OpenTherm ondersteunt maar geen Smart Power.

De DT4M gaat niet aan.

Ik heb Resideo gemaild en ze bevestigen:
Onze excuses, u heeft voor deze [thermostaat] inderdaad de Smart Power nodig.
Pagina: 1