Tefal Optigrill aardlek probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
Mijn Tefal Optigrill GC722D is vandaag gestopt met functioneren. Na het grillen van mijn eerste broodje heb ik de grill uitgezet. Vervolgens zou ik aan het tweede broodje beginnen en zet ik de grill weer aan, plots klapt de aardlek eruit.

Ik heb de aardlek even aangezet om te kijken of het wellicht vals alarm was, maar deze sprong direct weer uit. Op dat moment mijn eerste verdachte (de grill) uit het stopcontact gehaald, en het aardlek probleem was weg.

Dus mijn 3 jaar oude Tefal Optigrill is kapot. Ik ben toen maar eens gaan zoeken op internet en kwam het volgende filmpje tegen: YouTube: Grill grillt Sicherung | Reparatur Tefal Tischgrill
Hij test daarbij beide hitte-elementen op weerstand, en ontdekt dat het bovenste element kapot is omdat die teveel weerstand heeft tussen het element en de aarde.

Ik kan dit bij beide elemente reproduceren. Ze hebben beide een interne weerstand van rond de 54 ohm. Maar zodra ik net als in het bovenstaande filmpje de weestand meet tussen de aarde en een van de contacten van het element dan krijg ik een weestand van 74 kilo-ohm en die loopt steeds op.

Klopt de conclusie uit het filmpje? Want dat zou betekenen dat bij mei beide hitte-elementen kapot zijn gegaan.

Chookity-pok

• Saeverix
Heeft een van de elektriciëns op Tweakers een idee. Zijn beide elementen stuk of slechts eentje?
Of zit het probleem mogelijk ergens anders en functioneren de elementen zoals verwacht?

Chookity-pok

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het kan zijn dat de elementen stuk zijn. Dat is wel het meest waarschijnlijk. Mogelijk slaan ze (of een) pas door als ze warm zijn.
Niet al te veel energie aan verspillen, vrees ik.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Saeverix
DrivinUCrazy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:41:
Het kan zijn dat de elementen stuk zijn. Dat is wel het meest waarschijnlijk. Mogelijk slaan ze (of een) pas door als ze warm zijn.
Niet al te veel energie aan verspillen, vrees ik.
Is het zo dat de elementen stuk zijn als ik tussen het element (een eindcontact) en de behuizing (aarde) een steeds groter wordende weerstand meet? Of hoort dat zo?

Chookity-pok

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nu eerst je post nog eens gelezen, ik was er blijkbaar niet helemaal bij, sorry. :)

Ik zou normaal gesproken een meetbare weerstand verwachten, en die krijg je ook van 54 ohm.

Maar daarbij moet je zorgen dat je echt het losse element meet, anders ga je ook door andere elektronica meten. Niet dat zo'n grill heel veel elektronica bevat.
Er zit tegelijkertijd waarschijnlijk wel een netfiltertje in. Dat is in de regel een simpele condensator naar aarde. En hoeveel weerstand heeft een lege condensator volgens jouw multimeter? En hoeveel weerstand heeft een opgeladen condensator volgens jouw multimeter? Dát meet je volgens mij. ;)

Ik verwacht overigens dat de thermostaat of het snoer kapot is.
Het snoer is waarschijnlijk nog eenvoudig te vervangen, én is eenvoudig door te meten.

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-09-2023 18:55 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Saeverix
@DrivinUCrazy ik meet het element op dezelfde manier als die kerel in het filmpje. Dus voor het meten heb ik de connectoren van het element aan beide kanten los gemaakt.

Hierbij meet ik het element zelf (tussen beide polen) als 54-56 ohm.
Wanneer ik echter zoals in het filmpje ga meten tussen een pool en de aarde/behuizing dan krijg ik een oplopende weerstand die na een paar seconden op meer dan 74000 ohm zit.

In het filmpje wordt dat laatste als slecht gezien, en is de conclusie dat het element stuk is. Ik vraag me vooral af of die conclusie in het filmpje dan klopt. Voordat ik twee nieuwe elementen ga kopen wil ik dat vooral even zeker weten. Anders steek ik er geen tijd meer in en koop ik een nieuwe grill.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad380
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-02-2024
Beste, ben je er uit gekomen ik heb namelijk het zelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaus
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Hier ook maar dan met de XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:26
Het is op zich vrij simpel.

Tussen de elementen en de aarde moet je totale weerstand te alle tijde groter zijn dan:

Maximale netspanning 253V / Maximaal toegestane lekstroom 0,03A = 8433,33 Ohm

Om te voorkomen dat de aardlekautomaat wordt aangesproken, en dat is dan nog uitgaande van de perfecte situatie dat er nergens anders een lekstroom op diezelfde automaat aanwezig is.

Perfect echter is oneindig hoog, als in geen verbinding tussen element en aarde. Meet je bijvoorbeeld 40K dan is er al ergens vuiligheid/vocht of je element is al aan het vergaan.

Verwarmingselement zijn wel de klassieke boosdoener bij dit soort apparaten, ze zijn helaas niet zo robuust gebouwd.
Pagina: 1