Afzuiging Bora kookplaat defect waar onderdelen te vinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:57

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
Na 7 jaar werkt sinds afgelopen week de afzuiging van de Bora plaat in de keuken niet meer. Met de bediening krijg ik de afzuiging niet meer aan, maar de inductie in de kookplaat werkt nog prima. Nu denk ik zelf te weten welk onderdeel er stuk is, maar ik kan nergens een shop vinden waar je Bora onderdelen kan bestellen.

Hebben jullie misschien suggesties voor een winkel / webshop, waar ik onderdelen voor een Bora kookplaat kan kopen? Ik heb goed gezocht en je vind wel verschillende winkels die filters en instroom roosters etc. verkopen, maar geen die onderdelen die in de plaat zitten verkopen.

De plaat is buiten de garantie en laten repareren is vrij duur (100 euro voorrijdkosten en vervolgens 15 euro per 10 minuten dat de monteur bezig is om e.e.a. te repareren). De kosten van eventuele onderdelen zitten dan niet inbegrepen en het is ook maar de vraag of ze het kunnen repareren. Als ze een onderdeel niet hebben, dan moeten ze nog een keer terug komen en begint het hele riedeltje weer van vooraf aan.

Nu heb ik de plaat zelf even uit elkaar gehaald en ik vermoed dat het gaat om dit onderdeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U01xAEwjIUUqEvXba-v8IUHNe3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VOp5kfNbMKhDNefWvMIIq2T.jpg?f=fotoalbum_large

Dit onderdeel wordt ook erg warm, zelfs als de plaat uit staat. Alleen met het uitschakelen van de kookgroep in de meterkast (of natuurlijk de stekker uit het contact trekken) koelt dit onderdeel af.
Als het onderdeel te vinden is, vind ik het wel een gokje waard om het zelf te repareren maar dan moet ik het natuurlijk wel kunnen vinden.
Hebben jullie suggesties waar onderdelen te koop zouden zijn, of inzichten die ik in mijn zoektocht mee kan nemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Belletje naar het bedrijf dat de boel geleverd heeft lijkt me, en die kunnen je indien buiten garantie (verwacht ik na 7 jaar wel onderhand) ongetwijfeld naar de leverancier / importeur van het spul doorverwijzen.

Overigens zou ik verwachten dat je lokale witgoedhandel / -reparateur zoiets ook wel weet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 14:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wij hebben een siemenskookplaat. Die was doorgefikt uiteindelijk. En als ik het mij goed herinner, leek dat onderdeel op dat rode ding wat jij hebt. Monteur zij; hier staat dag en nacht spanning op, ook als de plaat uit is.' Die was gewoon aan het einde van z'n latijn.

Ik zou toch die ook maar vervangen, voor je straks ook net als wij de keuken vol witte rook hebt staan. Wij zaten net op 5 jaar en 3 maand. Kregen iets van 250 euro korting omdat ze dit wel verbazingwekkend vonden.

Nou heb jij een bora, maar wellicht kan hetzelfde geregeld worden.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:13

Illusion

(the art of)

Het printje heet blijkbaar BLLE-001 daar vind ik 1 hit op. Maar je kan altijd een bedrijf dat bora’s repareert vragen of ze dat printje kunnen leveren.

Overigens ziet het er héél simpel uit, en kan je waarschijnlijk ook zelf een component op dat printje vervangen. Heb je een multimeter?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:03
Of anders is er misschien een stichting of een kleine ondernemer die dit soort reparaties tegen betaling voor je kan doen.
Deze in de buurt van Rotterdam bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/ERService078/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een dubbelcheck: is die glaszekering niet gewoon door en is het dus gewoon een kwestie van een nieuwe zekering? :)

/nog niet gecheckte open deur

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Even een paar quotes, vragen en antwoorden:
The Eagle schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:56:
Even een dubbelcheck: is die glaszekering niet gewoon door en is het dus gewoon een kwestie van een nieuwe zekering? :)

/nog niet gecheckte open deur
Natuurlijk de zekering bekeken en die is nog volledig intact. Moet wel zeggen dat ik dat op het oog heb gedaan en niet heb gemeten.
Illusion schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:50:
Het printje heet blijkbaar BLLE-001 daar vind ik 1 hit op. Maar je kan altijd een bedrijf dat bora’s repareert vragen of ze dat printje kunnen leveren.

Overigens ziet het er héél simpel uit, en kan je waarschijnlijk ook zelf een component op dat printje vervangen. Heb je een multimeter?
Ik heb wel een multimeter, maar ik was niet van plan om zelf het printje te gaan repareren eigenlijk... Printje vervangen en een paar stekkertjes om pluggen is voor mij geen probleem, maar mijn soldeerkwaliteit is onvoldoende voor permanente oplossingen.

Je Google-fu is duidelijk beter dan die van mij, want bij het zoeken op de naam of serial van het printje vind ik van alles, behalve wat ik hebben moet. Welke hit heb jij?
The Eagle schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:56:
Belletje naar het bedrijf dat de boel geleverd heeft lijkt me, en die kunnen je indien buiten garantie (verwacht ik na 7 jaar wel onderhand) ongetwijfeld naar de leverancier / importeur van het spul doorverwijzen.

Overigens zou ik verwachten dat je lokale witgoedhandel / -reparateur zoiets ook wel weet :)
Ik heb natuurlijk gewoon met de keukenleverancier gebeld, maar die sturen alleen weer een servicebedrijf aan... Iets anders doen ze helaas niet...
NeFoRcE schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:01:
Wij hebben een siemenskookplaat. Die was doorgefikt uiteindelijk. En als ik het mij goed herinner, leek dat onderdeel op dat rode ding wat jij hebt. Monteur zij; hier staat dag en nacht spanning op, ook als de plaat uit is.' Die was gewoon aan het einde van z'n latijn.

Ik zou toch die ook maar vervangen, voor je straks ook net als wij de keuken vol witte rook hebt staan. Wij zaten net op 5 jaar en 3 maand. Kregen iets van 250 euro korting omdat ze dit wel verbazingwekkend vonden.

Nou heb jij een bora, maar wellicht kan hetzelfde geregeld worden.
Ik heb niet de indruk dat men hier enige coulance toe wil passen. Wel goed om te weten dat het dus goed is dat er hier in opgemerkt dat dat rode ding warm wordt, want op fik zitten we natuurlijk niet te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Mystic Spirit schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:40:
....
Ik heb wel een multimeter, maar ik was niet van plan om zelf het printje te gaan repareren eigenlijk... Printje vervangen en een paar stekkertjes om pluggen is voor mij geen probleem, maar mijn soldeerkwaliteit is onvoldoende voor permanente oplossingen.

Je Google-fu is duidelijk beter dan die van mij, want bij het zoeken op de naam of serial van het printje vind ik van alles, behalve wat ik hebben moet. Welke hit heb jij?
deze google query geeft exact 2 hits.
Dan even rommelen met een FTP client en dan kom je deze tekening tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoJLpXcExauacufVDrY_Zf_bBmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qfcpjhUgOA4igrGvwhFMLcDV.png?f=fotoalbum_large

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Illusion schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:22:
[...]

deze google query geeft exact 2 hits.
Dan even rommelen met een FTP client en dan kom je deze tekening tegen:
[Afbeelding]
Wat een paar "aanhalingstekens" al niet uit kunnen maken... 8)7 |:(

De tekening is ongeveer wat ik heb waargenomen toen ik de plaat open heb geschroefd :) Ik hoopte op een hit, waarbij ik ook iets kon bestellen, maar die zit er helaas niet bij.

Ik heb ook nog even een rondje gebeld, maar iedere verkoper van BORA spullen verwijst mij door naar dezelfde servicepartner van Bora en die leveren geen onderdelen zonder monteur en kom ik weer in de fuik van de 100 euro voorrijdkosten en 15 euro per 10 minuten uit :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Mystic Spirit schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:48:
[...]

Wat een paar "aanhalingstekens" al niet uit kunnen maken... 8)7 |:(

De tekening is ongeveer wat ik heb waargenomen toen ik de plaat open heb geschroefd :) Ik hoopte op een hit, waarbij ik ook iets kon bestellen, maar die zit er helaas niet bij.

Ik heb ook nog even een rondje gebeld, maar iedere verkoper van BORA spullen verwijst mij door naar dezelfde servicepartner van Bora en die leveren geen onderdelen zonder monteur en kom ik weer in de fuik van de 100 euro voorrijdkosten en 15 euro per 10 minuten uit :-(
Nou ja.. Dan weet je dus welk merk je volgende keer niet meer koopt.

Dit printje is waarschijnlijk gelukkig bizar simpel, als het hier aan ligt, kan je dat in elk repair cafe laten repareren.. Heb je een foto van de achterkant?

Kan je de volgende metingen eventueel uitvoeren?
Met de spanning eraf:
- of de beide rode rondjes een weerstand van ca 0 Ohm hebben (dit zijn zekeringen)
- of de zekering heel is (ca 0 Ohm)

Met de spanning erop, (PAS OP er staat 230V op, dat is gevaarlijk, duh)
- of de ingangpanning van de rode trafo ca 230V AC is?
- of de uitgangsspanning de rode trafo ca 9V AC is
- of op de 2 pennen van de grote blauwe condensator ongeveer 9a 12V DC staat?

[ Voor 30% gewijzigd door Illusion op 13-09-2023 17:05 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:16
Meet eens met je multimeter op dat 'rode ding'.
Dat rode ding is een transformator. Aan de ene kant, de stekker staat 230 Volt. Op de andere twee pinnen op de printplaat moet 9 Volt staan.
Ik zie nu pas dat @Illusion mij voor was.🙂

[ Voor 11% gewijzigd door devriesjande op 13-09-2023 17:17 ]

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Illusion schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:01:
[...]

Nou ja.. Dan weet je dus welk merk je volgende keer niet meer koopt.

Dit printje is waarschijnlijk gelukkig bizar simpel, als het hier aan ligt, kan je dat in elk repair cafe laten repareren.. Heb je een foto van de achterkant?

Kan je de volgende metingen eventueel uitvoeren?
Met de spanning eraf:
- of de beide rode rondjes een weerstand van ca 0 Ohm hebben (dit zijn zekeringen)
- of de zekering heel is (ca 0 Ohm)

Met de spanning erop, (PAS OP er staat 230V op, dat is gevaarlijk, duh)
- of de ingangpanning van de rode trafo ca 230V AC is?
- of de uitgangsspanning de rode trafo ca 9V AC is
- of op de 2 pennen van de grote blauwe condensator ongeveer 9a 12V DC staat?
Helaas geen foto gemaakt van de achterkant voor ik de boel weer tijdelijk in elkaar zette... Dit weekend zal ik de multimeter eens even pakken en de plaat opnieuw open schroeven en meten.

Voor zover ik het met mijn basiskennis kan beoordelen moet het wel haast de trafo zijn. Op dat bordje zit in mijn beleving verder niet echt iets dat zo warm wordt dat het zelfs de glasplaat nog warm laat aanvoelen op die plek. Die warmte was er in ieder geval niet, toen er nog niks defect was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:42
Een transformator wordt altijd wel warm, wat vond je warm? Niet meer aan te raken of een graad of 40? Want 40 graden is vrij normaal, zeker als die print ingebouwd zit kan het vrij snel opwarmen wat normaal is. Dat printje is ook dusdanig eenvoudig (relais, voeding en sturing vd relais komt zo te zien via de flatcable) dat de kans groot is dat het probleem daar niet zit. Als die transformator netjes spanning levert secundair zit het probleem ergens anders, oftewel eerst even meten op de print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Prutsertje13 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:42:
Een transformator wordt altijd wel warm, wat vond je warm? Niet meer aan te raken of een graad of 40? Want 40 graden is vrij normaal, zeker als die print ingebouwd zit kan het vrij snel opwarmen wat normaal is. Dat printje is ook dusdanig eenvoudig (relais, voeding en sturing vd relais komt zo te zien via de flatcable) dat de kans groot is dat het probleem daar niet zit. Als die transformator netjes spanning levert secundair zit het probleem ergens anders, oftewel eerst even meten op de print.
Dit wou ik inderdaad ook zeggen, die trafo het (rode ding) zal altijd warm worden en is normaal. Handwarm of iets warmer. Na de trafo zit zo te zien een gelijkrichter en afvlak elco. Je zou met multimeter kunnen meten of je nog spanning heb na de trafo, en ook of de dc spanning er is na de gelijkrichter. Meestal kan je via de printsporen wel volgen waar precies te meten.

Als de trafo stuk is zal geen van de relais op die print meer schakelen, en de fan niet meer draaien. Tenminste, lijkt erop dat deze print bedoelt is voor het maken van de verschillende fan snelheden via relais.

[ Voor 9% gewijzigd door Stokertje op 17-09-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Even verder zoeken op de eerder genoemde FTP link, geeft ook het schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8lcAFJyjRBy4DNkmg6Lg9tIObI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILorRRq7YUdrM0CkZOTZBoQh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8yHU7HbOKqNWKUq5a8j9QxyiKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QyIMvpPG3FAwgU7K9Uad4dAa.png?f=fotoalbum_large

dan is idd (redelijk) goed te volgen dat op de bewuste PCB o.a. de motorfans zijn aangesloten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Als de trafo goed is zou het mogelijk ook aan het touch control kunnen liggen wat op J5 is aangesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
TLDR:
Monteur is gekomen en heeft de bediening van het afzuiging vervangen. Er is op een normale manier niet aan onderdelen te komen. De kans dat je dus iemand moet laten komen om e.e.a. te repareren is erg groot.

Meer detail:
Iets later dan mijn bedoeling was, maar even een update om dit topic af te sluiten in de hoop dat de volgende die dit tegenkomt er makkelijker uit komt.

Na meten blijkt dat de voeding van de afzuiging nog in orde is. Deze wordt alleen extra warm als de aansturing niet goed is.
Na vervanging van de bediening doet alles het weer prima. Helaas is dit niet zelf te doen, omdat er geen onderdelen te verkrijgen zijn via de reguliere kanalen. Ook is de voeding na het vervangen van de bediening niet meer extra warm. Waarschijnlijk omdat de bediening wel de spanning er op zette maar er vervolgens geen signaal kwam om een stand voor de ventilatoren aan te geven of de spanning er weer af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 14:57
Mystic Spirit schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:55:
TLDR:
Monteur is gekomen en heeft de bediening van het afzuiging vervangen. Er is op een normale manier niet aan onderdelen te komen. De kans dat je dus iemand moet laten komen om e.e.a. te repareren is erg groot.

Meer detail:
Iets later dan mijn bedoeling was, maar even een update om dit topic af te sluiten in de hoop dat de volgende die dit tegenkomt er makkelijker uit komt.

Na meten blijkt dat de voeding van de afzuiging nog in orde is. Deze wordt alleen extra warm als de aansturing niet goed is.
Na vervanging van de bediening doet alles het weer prima. Helaas is dit niet zelf te doen, omdat er geen onderdelen te verkrijgen zijn via de reguliere kanalen. Ook is de voeding na het vervangen van de bediening niet meer extra warm. Waarschijnlijk omdat de bediening wel de spanning er op zette maar er vervolgens geen signaal kwam om een stand voor de ventilatoren aan te geven of de spanning er weer af te halen.
Hoe ben je aan die monteur gekomen? Via je keukenleverancier of Bora zelf? We hebben hetzelfde aan de hand namelijk. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Via Bora zelf, maar via de keukenleverancier kan het ook. In mijn zoektocht kwam ik er namelijk achter dat alle wegen naar hetzelfde service bedrijf leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje007
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-04-2024
Misschien heb ik het gemist in het topic, maar ik zie op de foto 4 zekeringen.
Glaszekering
Twee rode print zekeringen, die rode tonnetjes
Zwarte print zekering, zwart tonnetje. Links onder de rode trafo.

Als die allemaal ok zijn kan je nog even meten of er spanning staat over de Elco bij de zwarte print zekering.

Kan voor de rest niet goed zien wat voor componenten er nog meer opzitten. Maar kan mij voor stellen dat er nog ergens een thermozekering zit.

Grt Peter

[ Voor 17% gewijzigd door Petertje007 op 21-12-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 14:57
Mystic Spirit schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:57:
Via Bora zelf, maar via de keukenleverancier kan het ook. In mijn zoektocht kwam ik er namelijk achter dat alle wegen naar hetzelfde service bedrijf leiden.
Hij is geweest, uiteindelijk alleen dit onderdeel vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xY2_OzBqa95pQg8c_H4w0AAa7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtWNR5MoAUJMOnM5Efu0YHo4.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR8LH7VYe3XOYhQvkbhu7gXCLlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYrTBoAvh10UzosP098NTEQS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Dat is exact hetzelfde onderdeel als bij mij idd.
Kennelijk een zwakke plek van de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ds4ucopacker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-01-2024
Mag ik vragen wat het gekost heeft om te laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Ik weet het al niet meer... Ik meen iets van 200 euro maar de kosten zijn behoorlijk afhankelijk van de situatie. Het is namelijk gewoon zoals alle witgoed reparatie service bedrijven werken.
X bedrag voorrijkosten vervolgens x bedrag per 5 minuten werk en nog de kosten voor de onderdelen.
In mijn geval ging het vrij vlot omdat ik de plaat alvast uit het aanrecht had gehaald en hem ook zelf weer terug heb gezet. Afhankelijk van de situatie kunnen de kosten dus snel oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ds4ucopacker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-01-2024
Bedankt voor je antwoord!

Bij mij gaan de de tiptoetsverlichting van de afzuiging ook niet meer aan dus ik hoop dat het met dezelfde reparatie opgelost kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nudel
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-10-2024
Toevallig zelf ook deze storing gehad, voedings printje was gewoon in tact alleen de transformator werdt erg warm

Na onderzoek bleek er een onderdeel op het stuur printje defect te zijn
Dit onderdeel vervangen en het hele systeem in elkaar gezet
En het werkt weer naar behoren

Mocht er iemand interesse hebben in het repareren van deze printjes of het repareren van complete kookplaten kunt u contact opnemen met mij en wellicht kan ik u helpen

Met vriendelijke groeten Noël brom
Nudelengineering Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPhKXQu5FFYahADMSPC54c6IeZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgjK9FN7o0ZAkasQJixZB3Vp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-07 11:15
Misschien leuk om te vermelden welk onderdeeltje je vervangen hebt? Spanningsregelaar, diode etc. We zitten tenslotte op een tweakers forum @Nudel

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1