Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[WP] Is een Monoblock mooi mogelijk voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:37 ]

Alle reacties

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Heb je al uitgeprobeerd of je het huis nog warm krijgt met lauw verwarmingswater (<45C)? Da’s toch wel de belangrijkste vraag. Als je alsnog op 60C moet stoken is een WP nooit echt zuinig.

Ik ben zelf overigens meest fan van monoblocks, onder meer omdat je geen koelgas door je huis hebt lopen. En de WP zelf staat buiten te brommen ipv binnen; ook een fors pluspunt. Dikke leidingen buitenlangs en een driewegklep met boilervat boven lijkt mij het meest voor de hand liggend overigens. Kun je ook meteen op het ruimst bemeten deel van je CV systeem aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:36 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:01
@Verwijderd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XnNVfUyIwMMP7doF6x5kAytQNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8phXdtDLOFnNV1qqJMN083uU.jpg?f=fotoalbum_large

koker van 14x7cm
je kan ook op RALkleur bestellen of een regenpijp gebruiken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11 12:51
Optie 3: monoblock boven het garagedak aan muurbeugels? Dan kan je kiezen of je de leidingen een stukje buitenlangs naar zolder brengt, of direct naar binnen en dan binnen de boel oplossen.

P.S. Qua waterdruk boven maakt het niet uit of de boiler beneden of boven staat. De uiteindelijke druk bij de douchekop wordt alleen bepaald door de druk van en hoogte t.o.v. de koudwateraansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:35 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat is het probleem in de kruipruimte precies? waarom niet gewoon opsplitsen in de kruipruimte en aan beide kanten van het huis inhaken en een WBP op de zolder? geen gekut met leidingen door de toko (goed voor de WAF) en hoef je alleen vannuit de tuin een geul te graven met grondleiding onder de fundering door. zal zaterdagje schelden zijn om die geul te graven maar dan heb je het ook wel gehad.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:35 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:36:
[...]

Zowel de aanbouw als garage zijn plaat op zand zonder kruipruimte. Oftewel over het gehele perceel breed geen mogelijkheid onder fundering door te graven.

Splitsen in kruipruimte ipv op zolder had ik wel nog niet bedacht. In de woonkamer (circuit achter) loopt nog niks de kruipruimte in maar dat is te overwegen. Maarja, moet ik wel eerst in de kruipruimte komen.
je kan lokale toko opsnorren die een bodemraket heeft met een beetje toffe diameter. O-)
beetje lomp maar wel de simpelste oplossing. stuk netter dan goten aan de muur waar je de aankomende 30 jaar tegenaan moet kijken...

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 12-09-2023 21:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:40 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:53:
[...]

Eens offertes gaan vragen maar dan is die f-gas monteur waarschijnlijk goedkoper... :P

Wel mooie techniek. Meteen een excuus nieuwe tuin aan te leggen. :D
met een split zit je nog steeds met het probleem van tig meter leiding door de toko of aan de buitenkant van je huis.

Verwijderd

Topicstarter
.

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:56:
[...]

Een typische "aircogoot" langs de gevel is nog wel acceptabel. Ben alleen huiverig over rendementsverlies als dat een geïsoleerde warmwaterleiding is in vergelijking met koelmiddelleiding.

Als in de praktijk blijkt dat die verliezen minimaal zijn kan ik beste gewoon langs de gevel leggen.
een geisoleerde warmwaterleiding zal minder verlies geven dan een split, vooral over langere afstand.

wel dan nog steeds een losse WPB neerzetten. met lange leidingen verlies je tijdens SWW runs warmte van de leiding die je opwarmt elke keer. met een split minder last van natuurlijk. als je SWW absoluut door de WP wil laten doen zou ik wel de aircoleidingen in de extra dikke armaflex kopen of zelf eromheen schuiven om de verliezen te minimaslieren.

Verwijderd

Topicstarter
.

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:04:
[...]

Dank. Ga mijn opties eens heroverwegen.

WPB ben ik niet op tegen, geluid moet ik misschien ook niet overdrijven, kan hem prima alleen inschakelen tijdens uren dat we er geen last van hebben.
SWW runs doe je zoizo alleen overdag als het goed is. tussen 12 en 8 is vrij normaal voor de meeste ongeacht of het een aparte unit is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 12-09-2023 22:05 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:16
Ben wel benieuwd naar de terugverdientijd als je nu al in de situatie zit waarbij je met een L/L verwarmt.

Ik heb hetzelfde namelijk. Gebruik nog maar zo'n 100m3 gas per jaar. Relatief duur as dus door de vaste kosten.
All electric ga ik echter nooit terugverdienen, gezien het feit dat ik nu nagenoeg gratis met de airco verwarm.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Verwijderd

Topicstarter
.

Pagina: 1