Vloerverwarming, thermostaat en home assistant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 18:54
Goedemiddag,

Ik ben momenteel bezig met een grote verbouwing. Een oud pand, met nu een uitbouw erbij er komt overal vloerverwarming in. Alle radiatoren zijn verwijderd, uitbouw is geïsoleerd volgens bouwbesluit 2021 (plus een groendak), nieuwe kozijnen, ondervloerisolatie etc... Lang verhaal kort wij hebben een berekening laten doen en wij kunnen over gaan naar elektrische warmtepomp. Het geld is enkel op en daarom voorlopig nog gebruik van een CV ketel.

De aannemer heeft twee verdelers geïnstalleerd. 1 verdeler met 3 groepen voor souterrain, en 1 verdeler met 7 groepen begane grond (veel grotere oppervlakte).

Ik moet enkel nog thermostaten regelen van de aannemer. In mijn huidige huis heb ik nog een oude bedrade Tado in gebruik, maar ik heb begrepen dat een 'slimme' thermostaat niet zo belangrijk is omdat temperatuur maximaal met enkele graden laat schommelen (en niet meer).

Naregelening klinkt duur, en ik weet niet of dat zoiets het extra geld waard is als ik zo lees op verscheidende internet pagina's. Maar in een ideale wereld vind ik het nog steeds leuk om te integreren in mijn Home Asisstant setup

Kan iemand bevestigen of het onderstaande juist is?
- 1 draadloze 'station' die met CV ketel communiceert. Een idee zou bijvoorbeeld een Plugwise Adam HA zijn omdat deze in Home Assistant kan integreren. Maar andere merken zijn er natuurlijk ook
- 2 draadloze thermostaten. 1 thermostaat voor souterrain waar onze slaapkamer en badkamer bevindt voor de verdeler met 3 groepen. Een tweede thermostaat voor de leefomgeving voor de verdeler met 7 groepen.

Dank alvast voor de feedback.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
ik ben vooral fan van tado. waarom vraagt men zich af. hij stuurt de ketel modulerent aan.
na zal dat bij jouw niet zo gek veel uitmaken ivm met je vloerverwarming. en kan aan/uit ook.
je hebt inderdaad een soort ketel module welke je bij de cv ketel plaatst. ketel module dus.
en je hebt dus een module voor bij de vloerverwarming. waaraan je de kamerthermostaat kopelt.
en een zone klep ertussen schroeft. danfos is sterker maar komt technisch wat meer bij kijken.
honnywel is technisch weer makelijker maar weer minder duurzaam.

als ik het goed heb werkt dit ook met 2 verdelers. maar dan moet er een extra vloer module bij/kamer thermostaat bij. helaas ben ik niet helemaal zeker omdat tado vooral gebruikt wordt in andere setups.

theoretisch gezien zou je zelfs met 1 thermostaat in je hoofdverblijf afkunnen.
omdat iedere ruimte dezelfde soort vloerverwarming heeft. (en hopelijk ook isolatiewaarde)
maar het zou mij niet verbazen als je toch een echte zoneregeling moet maken.

vraagje heb je verdelers met of zonder pomp laten instaleren ? en of wat is je voorkeur ?
verdelers met pomp zijn minder geschikt voor een warmte pomp. uitzonderingen daargelaten.
zoals de robot pro met extra inregel ventiel maar ook die wil graag 40/45 graden water hebben.
bij verdelers zonder pomp moet je wel de cv ketel begrenzen en een elektrsche beveiliging plaatsen.
die voorkomt dat er te heet water in je vloer gaat. (een vloerverwarmings pomp stekker dus)

op de tweede plaats komt honnywel evohome met zonekleppen. maar da,s aan/uit principe.
de opzet is gewoon hetzelfde. ketel module vloerverwarming module 2x en kamer thermostaat 2x
ketel laag afstellen. en gaan met die hap. ja je kan als je het onderste uit de kan wilt halen beter
voor tado of een andere modulerende regeling gaan. maar dat echt maar 10 procent besparing opleveren.
filmpjes over de evohome. zie https://www.youtube.com/watch?v=l6kZxrVILak

ik ben helaas niet zo thuis in de andere merken en of opties. je krijgt anders een te grote brij.
@paQ jij had toch ook een mooije configuratie met twee danfos zonekleppen en slimme thermostaten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:59

paQ

Yep
2 x nest master master
En via google api in home assistant
(En homebridge)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tap47U-JpfVaVKvSk4Pzh1M41EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZGT6WhS4VAV0yUf1hHZFaul.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 18:54
miciel schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:00:
ik ben vooral fan van tado. waarom vraagt men zich af. hij stuurt de ketel modulerent aan.
na zal dat bij jouw niet zo gek veel uitmaken ivm met je vloerverwarming. en kan aan/uit ook.
je hebt inderdaad een soort ketel module welke je bij de cv ketel plaatst. ketel module dus.
en je hebt dus een module voor bij de vloerverwarming. waaraan je de kamerthermostaat kopelt.
en een zone klep ertussen schroeft. danfos is sterker maar komt technisch wat meer bij kijken.
honnywel is technisch weer makelijker maar weer minder duurzaam.

als ik het goed heb werkt dit ook met 2 verdelers. maar dan moet er een extra vloer module bij/kamer thermostaat bij. helaas ben ik niet helemaal zeker omdat tado vooral gebruikt wordt in andere setups.

theoretisch gezien zou je zelfs met 1 thermostaat in je hoofdverblijf afkunnen.
omdat iedere ruimte dezelfde soort vloerverwarming heeft. (en hopelijk ook isolatiewaarde)
maar het zou mij niet verbazen als je toch een echte zoneregeling moet maken.

vraagje heb je verdelers met of zonder pomp laten instaleren ? en of wat is je voorkeur ?
verdelers met pomp zijn minder geschikt voor een warmte pomp. uitzonderingen daargelaten.
zoals de robot pro met extra inregel ventiel maar ook die wil graag 40/45 graden water hebben.
bij verdelers zonder pomp moet je wel de cv ketel begrenzen en een elektrsche beveiliging plaatsen.
die voorkomt dat er te heet water in je vloer gaat. (een vloerverwarmings pomp stekker dus)

op de tweede plaats komt honnywel evohome met zonekleppen. maar da,s aan/uit principe.
de opzet is gewoon hetzelfde. ketel module vloerverwarming module 2x en kamer thermostaat 2x
ketel laag afstellen. en gaan met die hap. ja je kan als je het onderste uit de kan wilt halen beter
voor tado of een andere modulerende regeling gaan. maar dat echt maar 10 procent besparing opleveren.
filmpjes over de evohome. zie https://www.youtube.com/watch?v=l6kZxrVILak

ik ben helaas niet zo thuis in de andere merken en of opties. je krijgt anders een te grote brij.
@paQ jij had toch ook een mooije configuratie met twee danfos zonekleppen en slimme thermostaten ?
Zelf heb ik nu in mijn oude huis Tado bedraad, met inmiddels een oude V2 bridge (eentje waar je levenslang gratis abonnement hebt). Ik zou deze dus mee kunnen nemen, maar ik gok dat ik dan nog een draadloze ontvanger zal moeten kopen, plus een additionele draadloze thermostaat. Dat is inderdaad dan ook een optie.

M.b.t de vloerverwarming is het souterrain zandcement (natbouw), terwijl beganegrond droogbouw fermacell is. Het is een oud pand en dit was meest gangbare optie voor de begane grond.

Verdelers... Daar ben ik nu in discussie met mijn aannemer. Die heeft Robot Pro verdelers geïnstalleerd, maar dat vind ik niet echt futureproof als ik in de toekomst overstap wil maken naar een warmtepomp. Maar het blijft ingewikkeld en mijn aannemer ging alsnog nogmaals praten met Verploegen Verwarming hier in Den Haag voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWnStaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18
Ik zit op het moment met soortgelijke vragen als TS. Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke keuzes zijn geweest en uiteraard wat de ervaringen en adviezen zijn.