5800x3D, ASROCK ITX, maar welke RAM? Update Hulp gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 13:08
Hey Allen,

Ik heb vrij recent mijn mini itx build voorzien van een 5800x3D en een 3070GTX. Ik zat nog op AM4 dus vond dit wel de max. Graag wil ik mijn systeem "upgraden" tot dat het niet meer kan of ik helemaal om moet naar AM5 o.i.d.

Mijn vraag zit hem in of 32 gb ram aan te raden is en zo ja heeft er iemand advies / tips? Een nieuwe MOBO mag ook wel maar dan wel AM4. mijn 5800x3d vervangen vind ik nog onnodig.

MOBO:

uitvoering: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

RAM: 2x 8 GB sticks

uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Budget heb ik niet echt maar kijk wel altijd naar prijskwaliteit verhouding.

[ Voor 0% gewijzigd door sjorsbeans op 12-09-2023 13:34 . Reden: typfout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
Om problemen te voorkomen ga je liever op zoek naar een setje G-skill geheugen, Bekijk ook even de qvl van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
JappieR schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:55:
Om problemen te voorkomen ga je liever op zoek naar een setje G-skill geheugen, Bekijk ook even de qvl van je moederbord.
ik lees online dat de qvl lijsten helemaal niet of zelden geupdate worden omdat het na GEN 1 ryzen eigenlijk niet meer zo boeiend is.

https://pangoly.com/en/co...ck-b450-gaming-itx-ac/ram is zo'n lijst maar met niet geverifieerde qvl?

Ik heb er verder weinig verstand van, zoveel dat als iemand hier een goed setje post ik dat gewoon ga proberen? Dan maar een setje G-Skill van 2x 16 gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

qvl staat ook op de site van G-skill zelf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
Op de website van geheugenfabrikanten worden vaak ook QVL lijsten gepubliceerd die kunnen afwijken van de lijst van de moederbordfabrikant. Maar in mijn ervaring is het eigenlijk heel simpel. Zoek geheugen uit in de specs die je nodig denkt te hebben en bestel deze. Als het niet werkt kun je het toch altijd terugsturen, want WKoA.

Je moet jezelf alleen even afvragen of je 32GB geheugen nodig hebt. Ik zit hier ook nog met 16GB en ik merk eigenlijk nooit echt performance problemen door een gebrek aan geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
Hackus schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:04:
qvl staat ook op de site van G-skill zelf
https://www.gskill.com/co...32311105&model=1532311280

dit heb ik ingevuld, dus gewoon hier een setje kijken of het fysiek past en dan proberen maar? ik weet nog steeds niet of ik dan 2x 16 moet nemen of 4x 8 en dan 3200 mhz of andere. haha

[ Voor 10% gewijzigd door sjorsbeans op 12-09-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
alex3305 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:06:
Op de website van geheugenfabrikanten worden vaak ook QVL lijsten gepubliceerd die kunnen afwijken van de lijst van de moederbordfabrikant. Maar in mijn ervaring is het eigenlijk heel simpel. Zoek geheugen uit in de specs die je nodig denkt te hebben en bestel deze. Als het niet werkt kun je het toch altijd terugsturen, want WKoA.

Je moet jezelf alleen even afvragen of je 32GB geheugen nodig hebt. Ik zit hier ook nog met 16GB en ik merk eigenlijk nooit echt performance problemen door een gebrek aan geheugen.
ja ik zie dat wanneer ik en game, en ook discord stream open heb ( soms meerdere schermen tegelijk) dat hij aardig vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
sjorsbeans schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:07:
[...]

ja ik zie dat wanneer ik en game, en ook discord stream open heb ( soms meerdere schermen tegelijk) dat hij aardig vol zit.
Dan zou ik inderdaad upgraden. Ik heb laatst dit setje gekocht uitvoering: Crucial Pro CP2K16G4DFRA32A voor mijn zelfbouw NAS (Intel). Misschien geen gamer geheugen, maar doet wat het moet doen. Maar verder kun je gewoon in de Pricewatch iets uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
[...]

dit heb ik ingevuld, dus gewoon hier een setje kijken of het fysiek past en dan proberen maar? ik weet nog steeds niet of ik dan 2x 16 moet nemen of 4x 8 en dan 3200 mhz of andere. haha
Het klopt dat de QVL niet echt meer word bijgehouden nadat het is uitgebracht, maar het helpt nog wel.
Met Ryzen wil je eigenlijk geen 4 geheugen repen gebruiken, dan moet je de snelheid lager zetten en dat is jammer.
Ik adviseer om 2x16Gb te nemen als je nog een paar jaar vooruit wil en omdat de prijzen laag zijn op het moment, ik zelf heb deze in combinatie met een 5800x3d(https://tweakers.net/pric...-v-f4-3600c18d-32gvk.html)
3600Mhz omdat die dan mooi 1 op 1 can lopen met IF, een hoge cas latency maakt bij een x3d niet heel veel uit.
Het is trouwens ook zo dat Windows zoveel mogelijk het intern geheugen vult voor een vlot werkend systeem, daardoor lijkt het alsof je geheugen tekort komt maar wat misschien helemaal niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Ik weet niet of de 5800X3D lekker werkt met dit bordje. maar ik heb dit bordje vaker gebruikt met G-Skill Aegis.
dit op 2933 speed. (geen 5000 serie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
Hackus schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:25:
[...]

Ik weet niet of de 5800X3D lekker werkt met dit bordje. maar ik heb dit bordje vaker gebruikt met G-Skill Aegis.
dit op 2933 speed. (geen 5000 serie)
Ik heb ook werkelijk geen idee, als iemand een suggestie heeft voor een nieuw mobo kan dat ook. heb wel een prima budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
JappieR schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:23:
[...]

Het klopt dat de QVL niet echt meer word bijgehouden nadat het is uitgebracht, maar het helpt nog wel.
Met Ryzen wil je eigenlijk geen 4 geheugen repen gebruiken, dan moet je de snelheid lager zetten en dat is jammer.
Ik adviseer om 2x16Gb te nemen als je nog een paar jaar vooruit wil en omdat de prijzen laag zijn op het moment, ik zelf heb deze in combinatie met een 5800x3d(https://tweakers.net/pric...-v-f4-3600c18d-32gvk.html)
3600Mhz omdat die dan mooi 1 op 1 can lopen met IF, een hoge cas latency maakt bij een x3d niet heel veel uit.
Het is trouwens ook zo dat Windows zoveel mogelijk het intern geheugen vult voor een vlot werkend systeem, daardoor lijkt het alsof je geheugen tekort komt maar wat misschien helemaal niet zo is.
thnx, zou je het moederbord ook upgraden? Als ik naar de QVL kijk overigens van G-skill en mijn huidige mobo in vul dan geeft die enkel modules aan die tot 3200 gaan? zegt dat iets over mijn mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
sjorsbeans schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:28:
[...]

thnx, zou je het moederbord ook upgraden? Als ik naar de QVL kijk overigens van G-skill en mijn huidige mobo in vul dan geeft die enkel modules aan die tot 3200 gaan? zegt dat iets over mijn mobo?
Nee, dat komt omdat omdat de AM4 cpu officieel maar maximaal 3200Mhz ondersteund. Alles daarboven is een OC en dus niet gegarandeerd.
Betreffende de 5800x3d, deze cpu is ooit bedoelt voor servers en van een betere kwaliteit dan de consumenten cpu's. Daardoor is het wel aannemelijk dat 3600Mhz wel gaat werken, dat is bij mij ook zo.

Je mobo die je nu hebt zou ik lekker houden, update wel de bios naar de laatste versie voordat je de cpu uitwisseld. (versie P4.80)

En hier een advies, pas de voltages aan voor de cpu voor nog betere prestaties. :) https://www.youtube.com/watch?v=-l30dYv4KOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:26

HugoBoss1985

Xenotech

Je had een B450 mobo + cpu + ram en nu heb je de cpu vervangen voor een 5800x3d?
En nu wil je ook je mobo en ram gaan vervangen?
Begrijp ik dit zo goed?

Had je dan niet beter gelijk een AM5 mobo + cpu + ram kunnen kopen?

Ik zou lekker genieten van je 5800x3d en je huidige mobo + ram houden.
En/of eventueel later nog een keer upgraden naar 32gb ram (of nu gelijk... het kost geen drol op het moment.)
Het mobo upgraden lijkt mij een beetje gekkenwerk, dan kun je ook de boel weer herinstalleren en ook weer een Windows activatie key gaan aanschaffen.

[ Voor 45% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:38:
Je had een B450 mobo + cpu + ram en nu heb je de cpu vervangen voor een 5800x3d?
En nu wil je ook je mobo en ram gaan vervangen?
Begrijp ik dit zo goed?

Had je dan niet beter gelijk een AM5 mobo + cpu + ram kunnen kopen?

Ik zou lekker genieten van je 5800x3d en je huidige mobo + ram houden.
En/of eventueel later nog een keer upgraden naar 32gb ram (of nu gelijk... het kost geen drol op het moment.)
Het mobo upgraden lijkt mij een beetje gekkenwerk, dan kun je ook de boel weer herinstalleren en ook weer een Windows activatie key gaan aanschaffen.
Ik heb het mobo en de cpu al, enige wat ik wil upgraden is eigenlijk ram, en als dan het mobo mee moet tegen een leuke prijs is dat oke. Maar denk dat ik gewoon idd 2 ram sticks ga halen van 16gb. thnxc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sjorsbeans schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:12:
[...]

Ik heb het mobo en de cpu al, enige wat ik wil upgraden is eigenlijk ram, en als dan het mobo mee moet tegen een leuke prijs is dat oke. Maar denk dat ik gewoon idd 2 ram sticks ga halen van 16gb. thnxc
Als je alles al werkend hebt, koop dan 2x16GB van hetzelfde type als je nu hebt

Pagina: 1