Hoge temperatuur CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouR
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 10:10
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een koeler voor mijn PC. Ik heb recent mijn computer geüpgraded met een 4070 en een Ryzen 7 5800X3D. Ik heb hierbij een andere stock koeler gebruikt en er op gezet. Heb eerst wat zitten klooien met de koelpasta (weinig ervaring) en dacht dat dit de reden is van de hoge temperaturen tijdens het gamen. Na het juist aanbrengen van de koelpasta bleven de temperaturen hoog.

Bij het spelen van bijv. Rust zit hij constant op 90 graden en heb gelezen dat dit niet wenselijk is. Bij andere veeleisende games gaat hij ook al snel naar de 80+.

Wat is je budget?
Verwacht niet dat het duurder zal zijn dan 50 euro, ik heb geen behoefte aan hele watercooling systemen oid.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De problemen doen zich voor tijdens het gamen, de computer bij minimaal gebruik zit ongeveer op de 50-60 graden. Ik weet niet of andere specificaties hiervoor nog relevant zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Stock koelers zijn typisch voor 65W-CPU's of misschien 95W-CPU's. De 5800X3D zit daar wat boven, op zich niet heel ver maar bij gebrekkige koeling wordt hij wel extra snel heet omdat de 3D-cache als isolatielaagje werkt. Dus ja, een stock koeler kan wel eens te weinig zijn. Het maakt ook nog uit welke stock koeler je gebruikt, daar zijn verschillende generaties/groottes van (wraith stealth/spire/max/prism) en met name de kleinere varianten zullen zeker te licht zijn (maar de grotere misschien ook).

Op zich zou 90 graden niet schadelijk moeten zijn, de CPU zou zichzelf terug moeten klokken als het echt schadelijk wordt. Maar jarenlang op 90 graden draaien vindt ik gevoelsmatig ook niet prettig, en je koeler zal waarschijnlijk ook veel lawaai maken.

Lang verhaal kort: koop een leuke koeler. Hoeft geen monster met twee 140mm-fans te zijn, een beetje gemiddeld koelblok van 30 euro is doorgaans prima. Hoewel de temperatuur van de 5800X3D snel hoog oploopt is de af te voeren warmte niet bijzonder extreem, dus een high-end koeler of zelfs waterkoeling is niet nodig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

YouR schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:21:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een koeler voor mijn PC. Ik heb recent mijn computer geüpgraded met een 4070 en een Ryzen 7 5800X3D. Ik heb hierbij een andere stock koeler gebruikt en er op gezet. Heb eerst wat zitten klooien met de koelpasta (weinig ervaring) en dacht dat dit de reden is van de hoge temperaturen tijdens het gamen. Na het juist aanbrengen van de koelpasta bleven de temperaturen hoog.

Bij het spelen van bijv. Rust zit hij constant op 90 graden en heb gelezen dat dit niet wenselijk is. Bij andere veeleisende games gaat hij ook al snel naar de 80+.

Wat is je budget?
Verwacht niet dat het duurder zal zijn dan 50 euro, ik heb geen behoefte aan hele watercooling systemen oid.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De problemen doen zich voor tijdens het gamen, de computer bij minimaal gebruik zit ongeveer op de 50-60 graden. Ik weet niet of andere specificaties hiervoor nog relevant zijn?
als ie niet teveel lawaai maakt is het prima, je moet de voltages even bekijken. dus even tunen.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 12-09-2023 13:17 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
YouR schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:21:
]De problemen doen zich voor tijdens het gamen, de computer bij minimaal gebruik zit ongeveer op de 50-60 graden.
Maar wat is nou het probleem dan?
Je kan gevoelsmatig wel denken dat 80 graden hoog is, maar wanneer de elektronica daar op ontworpen is en terug throtteld (wat je vervolgens meteen merkt in de perfomance) wanneer het echt te warm word dan is er toch geen probleem?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Er is best wel veel keuze en reviews voor luchtkoeling en waterkoeling in de Pricewatch. Ook voor rond de 50 euro. Schroef je jouw budget echter een klein beetje op naar 60 of 70 euro dan heb je wel al veel meer keuze, bijvoorbeeld voor een AIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt koelers kopen wat je wilt, maar als je de instellingen niet goed aftelt schiet je er nog weinig mee op.
Je zult dan paar graden lager halen dan nu, verder niets.

Mijn advies is altijd eerst de instellingen bekijken en tunen waar mogelijk op zo laag mogelijk voltage.
Lager voltage is minder warmte. alle cores zvm op gelijke voltages. zowel ram als cpu

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouR
Hackus schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:17:
[...]

als ie niet teveel lawaai maakt is het prima, je moet de voltages even bekijken. dus even tunen.
Ik zal als ik thuis ben even kijken of ik dit terug kan vinden in de ryzen master app.
Yaksa schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:19:
[...]

Maar wat is nou het probleem dan?
Je kan gevoelsmatig wel denken dat 80 graden hoog is, maar wanneer de elektronica daar op ontworpen is en terug throtteld (wat je vervolgens meteen merkt in de perfomance) wanneer het echt te warm word dan is er toch geen probleem?
Het probleem is dat ik het idee heb dat het inderdaad te merken is in de performance en ik dus niet uit de CPU haal wat die zou kunnen. Denk aan af en toe wat stutters. Waar moet ik op letten als ik wil weten of dit inderdaad het geval is?

De ryzen master app geeft veel informatie weer, maar ben niet wijs genoeg om daar wat nuttigs uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Ik ken de ryzen master app niet maar heb wel geleerd dat meten, weten is.
Er zijn veel manieren om dat uit te vinden, hier een artikel waar de waardes o.a. m.b.v. het programma HwInfo worden uitgelezen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• YouR
Ik heb even de app erbij gepakt terwijl ik het spel "rust" speel. Hier zie ik dus de temperatuur op de 90, maar de andere getallen geven (zover ik weet) aan dat hij bij lange na niet alles eruit haalt. Is dit een teken dat het inderdaad aan de koeler ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9eYNIftDNdM-lq0LC4oPiAIyKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfcwimtOxZL1TZxIrvUUvG9U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
YouR schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:07:
Ik heb even de app erbij gepakt terwijl ik het spel "rust" speel. Hier zie ik dus de temperatuur op de 90, maar de andere getallen geven (zover ik weet) aan dat hij bij lange na niet alles eruit haalt. Is dit een teken dat het inderdaad aan de koeler ligt?
Waarom denk je dat je bij lange na niet alles er uit haalt?
Een app kan wel wat cijfertjes laten zien, maar wanneer je het spel op de gewenste instellingen zonder haperingen/glitches/framedrops/storingen kunt spelen dan is er toch geen probleem?
Ik bedoel, het spel gaat er echt niet anders/beter uitzien wanneer je nog een extra 10 procentpunt er uit kunt persen, noch dat je eigen gaming performance zal stijgen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Kan je dit ook eens onder een synthetische load doen?
Als de CPU volledig benut wordt betekent dit dus dat je stock koeler ongeveer ~70W kan verwerken, dat is flink onder wat een 5800X3D nodig heeft.

• YouR
Thomg schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:14:
Kan je dit ook eens onder een synthetische load doen?
Als de CPU volledig benut wordt betekent dit dus dat je stock koeler ongeveer ~70W kan verwerken, dat is flink onder wat een 5800X3D nodig heeft.
Ik heb het met de cpux.net tool even getest (maximale power) en dan krijg ik dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoaLrIS6-35qllapoKIvaw0uSl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iSOoO2KbDkaeqAQTQbnAydxf.png?f=fotoalbum_large
Yaksa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:14:
[...]

Waarom denk je dat je bij lange na niet alles er uit haalt?
Een app kan wel wat cijfertjes laten zien, maar wanneer je het spel op de gewenste instellingen zonder haperingen/glitches/framedrops/storingen kunt spelen dan is er toch geen probleem?
Ik bedoel, het spel gaat er echt niet anders/beter uitzien wanneer je nog een extra 10 procentpunt er uit kunt persen, noch dat je eigen gaming performance zal stijgen.
Het probleem is dat ik af en toe dus wel haperingen ervaar, kan natuurlijk ook aan de game liggen, maar ik lees hier ook dat de CPU zichzelf terug klokt als de temperatuur te hoog wordt. Hij tikt hem namelijk vrij snel naar de 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tsja hier hetzelfde, de koeler kan ongeveer 70-80W dissipieren. In gaming kom je er bij de meeste spellen nog wel mee weg, maar je ziet zelf dat je bij alle vormen van loads meteen tegen de thermal limit aan slaat.

https://www.amazon.nl/-/e...-Technology/dp/B09NSTR7JZ

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Maar dit zijn toch ook geen gekke cijfers voor stock koeling?

Haperingen kunnen overigens overal van komen. Je zou een tool zoals GPU-Z kunnen proberen om te kijken of je GPU niet inzakt. Of dat het toch de CPU is die tegen de thermal limit aanloopt.

• Hortz
  • Nu online
In jouw screenshot zit je op 3,9 ghz op 90 graden, dan wil hij echt niet meer doen en zal hij thermal throttlen.

Ik zou eerst de stock koeler vervangen door iets fatsoenlijks en dan nog eens zien. Ik verwacht dat het dan beter gaat.

Kan je eventueel daarna nog voltages tune e.d., dat vergt wel meer proberen en kennis.
Pagina: 1